Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Alkoholipassi

pauliina

Olen menossa ensi viikolla suorittamaan alkoholipassia. Koulutusta meille ei järjestetty (liian vähän osallistujia) joten aika noviisina olen menossa lappuaj täyttelemään.

Olisikin kiva tietää, että millaisia kysymyksiä siellä mahdollisesti tulee eteen? Ilmeisesti osan kirjoitetaan vastaus ja osa oikein/väärin väittämiä?

Yhden vanhan keskustelun aiheesta luin ja siellä kerrottiin, että asiakkaalle se tarjoilla 2 hot shottia yhdellä kertaa? Millä perusteilla? Eikö yhtä shottia katsota yhdeksi alkoholiannokseksi?

21

62295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kenguru

      Anniskelupassitestejä on monenlaisia, valitettavasti. Järjestävä oppilaitos saa itse päättää, tekeekö rasti ruutuun -testin vaiko pelkästään avoimia kysymyksiä sisältävän. Itse suoritin testin eräässä aikuiskoulutuskeskuksessa, jossa kysymykset olivat tyyliin: selvitä, miten alkoholilainsäädäntö näkyy ravintolan kirjanpidossa; kerro neljä esimerkkiä alkoholilain vastaisesta mainonnasta; kerro missä ja miten väkeviä juomia saa mainostaa. Eli ihan tavallinenkin tarjoilija joutui vastaamaan kysymyksiin, jotka koskettavat enemmän yrittäjäpuolta. Toki myös kysyttiin esim., kenelle saat anniskella, missä, mihin aikaan sekä minkä kokoisia annoksia. Kysymyksiä oli useita ja itse kirjoitin n. 4 sivua. Vastata sai myös ranskalaisilla viivoilla lyhyemminkin, mutta itse halusin kirjoittaa essee-muodossa. Olin lukenut koko alkoholilainsäädännön läpi huolella muutamaan kertaan. Kannatti, sillä hyväksytyksi katsottiin. Moni kokeessa olijoista näytti poistuvan paikalta tyhjien papereiden kanssa tuskainen ilme naamallaan, kun koe olikin jotain muuta kuin rasti ruutuun. Kokeiden erilaisuus johtuu juuri siitä, että järjestävä taho saa itse päättää kokeen kysymyksistä ja niiden esitystavoista. Ei ole siis valitettavasti mitään valtakunnallista yhtä ainoaa koetta yo-kirjoitusten tapaan. Mahtavatko hinnatkaan olla yhtenäisiä? Itse maksoin 40€.

      • passimulle

        kuinkahan paljon siihen kokeeseen tarvitsee lukea...?? kun täältä netistä löytyy aika paljon siihen asiaa mutta mitkähän asiat riittäisi... ??


    • .,.,.,

      Jos oot ravintolassa töissä, niin pitäisihän sinun tietyt asiat tietää muutenkin. Katsoppa lääninhallituksen sivuilta esimerkkikysymyksiä (ennen ainakin oli) ja finlexin tai edilexin sivuilta voit lukea vaikka koko alkoholilainsäädännön (löytyy myös lääninhallituksen sivuilta sosiaali- ja terveysosaston alta). Itselläni oli sellainen tentti, jossa oikeat vaihtoehdot valittiin. Mutta sitä en oikein ymmärtänyt, että miksi siinä kysyttiin lupamaksun hintaa. Minusta ei sellaista vastaavien hoitajien tarvitse tietää, ei vaikuta anniskeluun. Yrittäjä joutuu sen maksamaan olipa summa mikä tahansa.
      Tältä sivulta lisätietoa: www.sttv.fi/alkoholi/alkohje.htm

      • ....

        Lupamaksun hintaa on kysytty ihan sen takia, että koe on sama kaikille, olit sitten yrittäjä tai "vain" tarjoilija. Pienessä, yhden-kahden työntekijän baarissa itse tiskin takana työskentelevä yrittäjä voi olla se vastaava hoitaja.


      • mfp

        Saako henkilö, jolla ei ole alkoholi-/hygieniapassia, tarjoilla/anniskella alkoholijuomia? työsopimusta ei ole, mutta olevinaan "harjoittelee", ilman minkäänlaista todistusta! Mitä tarkastajat voivat tähän asiaan sanoa, minkälaiset mahtaa olla seuraukset? Tämä ns. "harjoittelija" työskentelee samanaikaisesti ravintolassa henkilön kanssa, jolla on vakituinen työsopimus ja näin ollen myös kummatkin passit.


    • tarjoilija myös

      Miten noilla tiedoilla meinasit passin saada ;)

      '' siellä kerrottiin, että asiakkaalle se tarjoilla 2 hot shottia yhdellä kertaa? Millä perusteilla? Eikö yhtä shottia katsota yhdeksi alkoholiannokseksi?''

      Hot shottiin tulee Gallianoa 2cl, eli 2x2cl on 4cl, jolloin sitä saa myydä 2kpl/asiakas. 4cl kun on se perusannos ja maksimi mitä saa väkeviä anniskella kerralla.

      • bisse nappi

        galliano on? eiks niitä väkeviä saa myydä yhden perusannoksen ja hemmoille ei saa myydä ku yhden annoksen kerrallaan.


      • tarjoilija myös
        bisse nappi kirjoitti:

        galliano on? eiks niitä väkeviä saa myydä yhden perusannoksen ja hemmoille ei saa myydä ku yhden annoksen kerrallaan.

        ''galliano on? eiks niitä väkeviä saa myydä yhden perusannoksen ja hemmoille ei saa myydä ku yhden annoksen kerrallaan.''

        Galliano on likööriä, jota tulee mm. tuohon Hot Shottiin. Väkeviä saa anniskella 4 cl kerrallaan. 4 cl = 1 annos. Eli kun Hot Shottiin tulee Gallianoa 2cl niin niitä saa silloin myydä 2kpl/asiakas. Jos sitä yli 22 t-% likööriä tulee 4 cl niin silloin 1 drinkki/asiakas. Jos taas likööri on alle 22 t-% niin sitä saa anniskella 8cl/asiakas. Lukekaa sitä alkoholilainsäädäntöä jos on vaikea ymmärtää.


      • bisse nappi
        tarjoilija myös kirjoitti:

        ''galliano on? eiks niitä väkeviä saa myydä yhden perusannoksen ja hemmoille ei saa myydä ku yhden annoksen kerrallaan.''

        Galliano on likööriä, jota tulee mm. tuohon Hot Shottiin. Väkeviä saa anniskella 4 cl kerrallaan. 4 cl = 1 annos. Eli kun Hot Shottiin tulee Gallianoa 2cl niin niitä saa silloin myydä 2kpl/asiakas. Jos sitä yli 22 t-% likööriä tulee 4 cl niin silloin 1 drinkki/asiakas. Jos taas likööri on alle 22 t-% niin sitä saa anniskella 8cl/asiakas. Lukekaa sitä alkoholilainsäädäntöä jos on vaikea ymmärtää.

        mutta ymmärretty ei. meidän siinä reppauksessa missä käytiin läpi näitä juttuja, sano ope niin et asiakkaalle ei saa myydä kun yhden annoksen kerrallaan, ei kahdessa lasissa. eli jokainen jonottakoon juomansa itse. ope kyl totes et käytännössä homma ei toimi, useimmiten siellä ravintolassa ollaan ystävän kans ja samalla ku hakee itsellekin tuo kaverille kans.


      • ei voi olla noin vaikea ymm...
        bisse nappi kirjoitti:

        mutta ymmärretty ei. meidän siinä reppauksessa missä käytiin läpi näitä juttuja, sano ope niin et asiakkaalle ei saa myydä kun yhden annoksen kerrallaan, ei kahdessa lasissa. eli jokainen jonottakoon juomansa itse. ope kyl totes et käytännössä homma ei toimi, useimmiten siellä ravintolassa ollaan ystävän kans ja samalla ku hakee itsellekin tuo kaverille kans.

        ''asiakkaalle ei saa myydä kun yhden annoksen kerrallaan''

        Niin yksi annos on 4 cl väkeviä, 8 cl mietoja jne.. Kyllä saa myydä kaksi snapsia JOS MOLEMMISSA laseissa on vain 2 cl alkoholia. Annos EI ole sama kuin lasi.


      • Baarimikko
        ei voi olla noin vaikea ymm... kirjoitti:

        ''asiakkaalle ei saa myydä kun yhden annoksen kerrallaan''

        Niin yksi annos on 4 cl väkeviä, 8 cl mietoja jne.. Kyllä saa myydä kaksi snapsia JOS MOLEMMISSA laseissa on vain 2 cl alkoholia. Annos EI ole sama kuin lasi.

        Kuulostaa todella tyhmältä, mutta kyllä se niin menee oikeasti, että kerralla saa asiakkaalle anniskella vain ja ainoastaan siitä yhdestä lasista. Alkoholilainsäädäntö sanoo, että olutta saa myydä litran kerrallaan, MUTTA ei 2 x 0.5l tuoppia! Eli periaatteessa 2 x hotshottia ei saisi anniskella lain mukaan. Ja ei auta vaikka veisi kaverille kanssa, laki sanoo että pitäisi jokaisen itse ostaa oma juomansa.

        Alkoholilainsäädäntö on kyllä ihan uskomatonta pilkunnussimista ja missään paikassa ei sitä täysin noudateta. Voin myöntää ihan suoraan, että minä en ainakaan joka asiassa noudata... Paitsi silloin täytyy skarpata kun tarkastajat tulee ;)


    • btender

      Lukaisin tuossa kirjoituksesi, ihmettelit sitä hotshot-juttua.. Johtuu tod.näk. siitä, että siinä ei ole kuin 2cl alkoholia per shotti,loppuhan siinä on kahvia ja kermaa, ja paukussahan saa olla 4cl viinaa..

    • vastaava hoitaja

      niin siinä on 50 kysymystä ja 12 saa olla väärin. Rasti ruutuun vaan, eli ei tarvi kirjoittaa:)

      • tenttimässä myös

        ..on kielletty joo, mut eihän kaksi shottia ole tupla-annos, koska siinä on tosiaan vain se 4 cl väkeviä yhteensä, jos siinä olis vaikka sentti jotain mietoa vielä lisäksi niin ei saisi.. Mut esim kahta viskipaukkua ei saisi antaa ainakaan saman asiakkaan juotavaksi. Vaikeahan sitä on valvoa vievätkö jollekin muulle vai juovatko itse, varsinkin kiireessä. Niin ja olutta ja täyttä viskiä ei myöskään saa myydä kerralla, puolikkaan annoksen saa.
        tilavuusprosentit tässä ratkaisevat..prosentti ei saa ylittää sitä määrää mikä on 4 cl väkevää, paitsi poikkeusluvalla (Long Island Ice Tea ennen kun siihen alettiin tehdä pohja valmiiksi)


    • kesätyöskentelijä

      Oisin hakemassa tarjoilijan paikkaa lomakeskuksessa kesäksi. Ois kuitenkin kiva tietää, kuinka usein ja missä kaikkialla järjestetään alkoholipassikoulutuksia tai kokeita, niin sitten osaa lupailla työnantajallekin, että papereja ollaan hankkimassa...

      • nni--

      • nni--
        nni-- kirjoitti:

        Eli tässä lista oppilaitoksista joka järjestää kokeita anniskelupassin saamiseksi.
        http://www.sttv.fi/alkoholi_frameset.htm

        Ja tuolta klikataan anniskelu ja sen alta oppilaitokset...


    • lihapulla

      On tärkeää noudattaa alkoholi lain säädäntöä,mutta esim:Bub-ravintola Marjuskan vastaava ei noudata,hän myy tuplakonjakin/viskin!Tämä on väärin,tekee saadakseen pienen paikan kassaan hynää lisää!

    • anniskelu-laki

      J.K:Edellä mainittu paikka kaipais Poliisia ja Tarkastajaa!

    • What?
    • minna_3324

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      92
      2421
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2133
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1780
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1575
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1505
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1468
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe