Mitä mieltä Te-toimiston virkailijoista?

Anonyymi

Oman kokemukseni mukaan antavat väärää tietoa asiakkaille (myös tarkoituksella), ovat herkkänahkaisia, eivät kestä palautetta ja siis ihan oikeasti, väärässä paikassa töissä monet heistä. He ovat päättämässä ihmisten toimeentuloa koskevista asioista ja sitten piiloutuvat lukkojen taakse, kun heidän ratkaisuistaan ei pidetä ja valittaminenkin on tehty vaikeaksi. Eikö noista itseriittoisista ansarikukkasista voitaisi jo päästä . .

72

1617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin, naapuriportaan Hannele oli luonteeltaan tyly ja kiukkuinen jo lukioaikana.
      Ilmankos hän hakeutui töihin sinne TE-toimistoon.

      • Anonyymi

        Tuskin kukaan hakeutuu varta vasten töihin te-toimistoon. Sinne pakotetaan, kiristetään ja manipuloidaan töihin tukien menettämisen uhalla. Soitetaan kotiin tai tullaan konkreettisesti oven taakse hakemaan suoraan töihin. Mitään työpaikkailmoituksia ei ole vaan työt menevät tiskin alta. Siksi siellä on Suomen huonompia työilmapiiri ja niin kusipäisiä, veemäisiä ihmisiä töissä. Pistävät vahingon kiertämään kun heille on oltu kusipäitä niin kostavat sitten sen viattomille ihmisille.


      • Anonyymi

        Rekrytointi on suoraan itämafiamaista, korvanappityypit varjostaa ja kohta on nahkatakkimiehet oven takana painostamassa töihin te-toimistoon. Yhtälailla se henkilökunta on painostettu, alistettu, kiristetty, manipuloitu marioneteiksi ja pelinappuloiksi sinne te-toimistoon. Osa virkamiehistä on vakoojia suuntaan jos toiseen. Näin kaikissa ELY-keskuksen puljuissa (samaten valtion muissa kohteissa) johon myös te-toimisto kuuluu. Kun joku isompi kiho päättää, että sinusta tehdään te-virkamies tai sinusta tehdään johdon sihteeri niin sittenhän sinusta tehdään. Vainoavat vuosikymmeniä. Varjostavat ja seuraavat itämafian tyyliin korvanapit ja nahkatakit päällä. Tulevat perässäsi kauppaan, Alkoon, ravintolaan, treffeille, nettiin, ihan minne vain. Sinä et saa päättää itse mitä työtä teet tai mitä ammattia harjoitat. Kun isompi kiho päättää niin se on siinä.


    • Anonyymi

      Pahempia ne on kuin putin. Ei ole ihmisoikeuksia työttömällä.

      • Anonyymi

        Henkilökohtainen mielipide on että ovat sekalaista seurakuntaa joista osa on niin laista kuin ihmisoikeuksista piittaamattomia virka asemaansa väärinkäyttäviä. TE - toiminta tulisi asettaa suurennuslasin alle ,vieden heidät vastuuseen toimista ja asemansa väärinkäytöksistä ,joiden puitteissa ylitetään laillinen toimivalta käyttäen, varsinkin kun pakotteena toimiin käytetään viimesijaisen toimeentulon menetyksen aleneumaa tai sen menettämistä, jota pidän kaikin muodoin tapahtuvana täysin rikollisena toimintana. Virkamiehillä on virka vastuu ja näin ollen myös tuo pitäisi näkyä toimissa ,sekä vastuu kysymyksiä puidessa.


      • Anonyymi

        Voi tehdä vaikka töitä ohessa. Heti saa täydet lomat, kun riittävästi töitä, ja sen maksaa kuten palkankin, boss. Ei kela.
        Kaiken huippu oli, kun muutamia vuosia sitten, osa-aikaduunarille soitti työkkärin, nuorempi joku nainen. Kysyi mitä työtuntini ovat. Kerroin että enhän minä niistä päätä, vaan työkohteessa teen määrätyt kuviot, kullakin vuorollani.
        Alkoi puhua että jos jotain muuta minulle kuitenkin.
        Kun räpsäytin rauhallisesti suustani, että olisiko kuitenkin työsopimuslain mukaan jos mennään. Eipä sieltä ole sitten työkkäriltä soiteltu.
        Se ongelma oli muka se ettei ole kiinteitä työtunteja. Välillä olen täysaikainen jonkun viikon. Silloin työkamu on ns muualla,teen hänenkin hommansa. Kun palaa, teen noin kolme neljäsosaa työaikaa.( sekin laskee jonkin verran, jos kohteessa on hiljaista)
        Nyt kun pitäisi hakea sitä neljää työpaikkaa jossain ajanjaksossa, toki katselen alani työpaikkoja, mutta ne ovat lähes laitanaan mikä enemmän mikä vähemmän osa-aikaisia. Ja määräaikaisia ja muita sekalaisia tuurauksia.
        Nykyisellään sentään saan työn tehdä yhdessä kohteessa- autottomana, sopiva matka pyöräillä tai kävellä. Vastaan vuoroillani enemmästä, eli olen ns vastaava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi tehdä vaikka töitä ohessa. Heti saa täydet lomat, kun riittävästi töitä, ja sen maksaa kuten palkankin, boss. Ei kela.
        Kaiken huippu oli, kun muutamia vuosia sitten, osa-aikaduunarille soitti työkkärin, nuorempi joku nainen. Kysyi mitä työtuntini ovat. Kerroin että enhän minä niistä päätä, vaan työkohteessa teen määrätyt kuviot, kullakin vuorollani.
        Alkoi puhua että jos jotain muuta minulle kuitenkin.
        Kun räpsäytin rauhallisesti suustani, että olisiko kuitenkin työsopimuslain mukaan jos mennään. Eipä sieltä ole sitten työkkäriltä soiteltu.
        Se ongelma oli muka se ettei ole kiinteitä työtunteja. Välillä olen täysaikainen jonkun viikon. Silloin työkamu on ns muualla,teen hänenkin hommansa. Kun palaa, teen noin kolme neljäsosaa työaikaa.( sekin laskee jonkin verran, jos kohteessa on hiljaista)
        Nyt kun pitäisi hakea sitä neljää työpaikkaa jossain ajanjaksossa, toki katselen alani työpaikkoja, mutta ne ovat lähes laitanaan mikä enemmän mikä vähemmän osa-aikaisia. Ja määräaikaisia ja muita sekalaisia tuurauksia.
        Nykyisellään sentään saan työn tehdä yhdessä kohteessa- autottomana, sopiva matka pyöräillä tai kävellä. Vastaan vuoroillani enemmästä, eli olen ns vastaava.

        Heitä on moneen junaan kuin meitä työttömiä kun
        Monet kuitenkin jää asemille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heitä on moneen junaan kuin meitä työttömiä kun
        Monet kuitenkin jää asemille

        Romaneita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Romaneita?

        Käyttävät Romanian puljuja ja kansalaisia bulvaaneina.


      • Anonyymi

        Olet väärässä. Työttömällä on aivan samat oikeudet kuin työllisilläkin. Heillä vain ei ole työtä.


    • Anonyymi

      Kai ne on niitä tukityöllistettyjä.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Uusia virkailijoita palkattiin työllistämismallin vuoksi tuhansia, joten kokemattomuus on suurta.

      • Anonyymi

        Virkamiehiltä edellytetään lähtökohtaisesti lainsäädännön kautta suurempaa tuntemusta laita ja toimitavoista joten kokemattomuuteen ei voi vedota. Työhön otettaessa on pätevyys vaatimukset. Toiminnassa virkamiehellä ei ole myöskään siirrettyä tuomiovaltaa ,vaan päätöksenteko pohjautu olemassa oleviin lakeihin ,asetuksiin ja säädöksiin.


        https://www.suomi.fi/kansalaiselle/oikeudet-ja-velvollisuudet/digituki-ja-hallintopalvelut/opas/nain-julkinen-hallinto-toimii/virkamiehen-oikeudet-ja-velvollisuudet

        Virkamiehellä on myös vastuu taloudellista vahingoista. Mm. Viimesijaisen toimeentulon viemisellä tai alentamalla sen alle toimeentulon saattaa olla kohtalokkaat taloudelliset seuraamukset yksilöille, joka johtaa johtaa esim. ulosottoon .

        https://www.valtiokonttori.fi/palvelut/korvaus-ja-vahinkopalvelut/valtion-vastuuseen-perustuva-vahingonkorvaus/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virkamiehiltä edellytetään lähtökohtaisesti lainsäädännön kautta suurempaa tuntemusta laita ja toimitavoista joten kokemattomuuteen ei voi vedota. Työhön otettaessa on pätevyys vaatimukset. Toiminnassa virkamiehellä ei ole myöskään siirrettyä tuomiovaltaa ,vaan päätöksenteko pohjautu olemassa oleviin lakeihin ,asetuksiin ja säädöksiin.


        https://www.suomi.fi/kansalaiselle/oikeudet-ja-velvollisuudet/digituki-ja-hallintopalvelut/opas/nain-julkinen-hallinto-toimii/virkamiehen-oikeudet-ja-velvollisuudet

        Virkamiehellä on myös vastuu taloudellista vahingoista. Mm. Viimesijaisen toimeentulon viemisellä tai alentamalla sen alle toimeentulon saattaa olla kohtalokkaat taloudelliset seuraamukset yksilöille, joka johtaa johtaa esim. ulosottoon .

        https://www.valtiokonttori.fi/palvelut/korvaus-ja-vahinkopalvelut/valtion-vastuuseen-perustuva-vahingonkorvaus/

        TE-toimiston virkamiehet eivät päätä toimeentulotuen myöntämisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TE-toimiston virkamiehet eivät päätä toimeentulotuen myöntämisestä.

        Tuo tehdään suoraan Te toimiston virkailijan lausuntoon pohjautuen .Koska tuossa ei ole valitusoikeutta lausuttavalla henkilöllä ,eikä Kela myöskään pyydä lausuttavalta lausuntoa asiasta ,enne päätöksentekoa on lausunnon antajan lausunto sama kuin päätöksenteko asiasta ,jonka toteuttaa Kela. Toimitapa on oikeustoimikelvoton tuossa suhteessa eikä vastaa oikeusvaltion toimitapoja jossa ain pyydetään #tuomion "/lausuman alla olevalta kanta/näkökulma asiaan ennen päätöksentekoa ,jonka kautta tarjotaan oikeudellinen toimitapa puollustaa itseään ja päättäjälle riittävä pohja tasapuolisen päätöksen teon pohjaksi.-Koska tuota ei Kela tee on päätös suoranaisesti Te virkailijan lausuman pohjalta tehty päätös . Tuossa suhteessa voidaan myös katsotun siirretyn kohtuuttomasti, päätöksentekovaltaa virkamiehen mieli/päätösvallan alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo tehdään suoraan Te toimiston virkailijan lausuntoon pohjautuen .Koska tuossa ei ole valitusoikeutta lausuttavalla henkilöllä ,eikä Kela myöskään pyydä lausuttavalta lausuntoa asiasta ,enne päätöksentekoa on lausunnon antajan lausunto sama kuin päätöksenteko asiasta ,jonka toteuttaa Kela. Toimitapa on oikeustoimikelvoton tuossa suhteessa eikä vastaa oikeusvaltion toimitapoja jossa ain pyydetään #tuomion "/lausuman alla olevalta kanta/näkökulma asiaan ennen päätöksentekoa ,jonka kautta tarjotaan oikeudellinen toimitapa puollustaa itseään ja päättäjälle riittävä pohja tasapuolisen päätöksen teon pohjaksi.-Koska tuota ei Kela tee on päätös suoranaisesti Te virkailijan lausuman pohjalta tehty päätös . Tuossa suhteessa voidaan myös katsotun siirretyn kohtuuttomasti, päätöksentekovaltaa virkamiehen mieli/päätösvallan alle.

        Ja jos halutaan ,johdatella asioita ,sekä tarkastella tuota päätöksenteko ketjua Kelan näkökulmasta voidaan todeta, että Kelan päätöksestä valitus oikeus ei vastaa oikeudellisesti samaa kuin Te toimiston päätöksestä tuossa yhteydessä sillä Kela tekee päätöksen lausumaan ja saamiinsa tietoihin pohjautuen, jolloin päätös onaina ns."oikea", asiain vallitsevista tosiseikoita huolimatta. Näinollen kyse on oikeudellisesta vajeesta.


      • Anonyymi

        Nuo on sen sorttimentin asioita joihin tulisi oikeuskanslerin puuttua ,minun oikeinkirjoitustaidoista huolimatta ja eiköhän se asian sisältö tule selville siitä huilimatta onko pilkut paikoillaan, se on pikkujuttu asian sisältöön nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo tehdään suoraan Te toimiston virkailijan lausuntoon pohjautuen .Koska tuossa ei ole valitusoikeutta lausuttavalla henkilöllä ,eikä Kela myöskään pyydä lausuttavalta lausuntoa asiasta ,enne päätöksentekoa on lausunnon antajan lausunto sama kuin päätöksenteko asiasta ,jonka toteuttaa Kela. Toimitapa on oikeustoimikelvoton tuossa suhteessa eikä vastaa oikeusvaltion toimitapoja jossa ain pyydetään #tuomion "/lausuman alla olevalta kanta/näkökulma asiaan ennen päätöksentekoa ,jonka kautta tarjotaan oikeudellinen toimitapa puollustaa itseään ja päättäjälle riittävä pohja tasapuolisen päätöksen teon pohjaksi.-Koska tuota ei Kela tee on päätös suoranaisesti Te virkailijan lausuman pohjalta tehty päätös . Tuossa suhteessa voidaan myös katsotun siirretyn kohtuuttomasti, päätöksentekovaltaa virkamiehen mieli/päätösvallan alle.

        "Tuo tehdään suoraan Te toimiston virkailijan lausuntoon pohjautuen"

        Ei tehdä. Toimeentulotukea myönnetään niin eläkeläisille kuin yksityisyrittäjillekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos halutaan ,johdatella asioita ,sekä tarkastella tuota päätöksenteko ketjua Kelan näkökulmasta voidaan todeta, että Kelan päätöksestä valitus oikeus ei vastaa oikeudellisesti samaa kuin Te toimiston päätöksestä tuossa yhteydessä sillä Kela tekee päätöksen lausumaan ja saamiinsa tietoihin pohjautuen, jolloin päätös onaina ns."oikea", asiain vallitsevista tosiseikoita huolimatta. Näinollen kyse on oikeudellisesta vajeesta.

        Jos nyt kuitenkin yrittäisit pysyä asiassa, etkä kääntäisi keskustelua toisaalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuo tehdään suoraan Te toimiston virkailijan lausuntoon pohjautuen"

        Ei tehdä. Toimeentulotukea myönnetään niin eläkeläisille kuin yksityisyrittäjillekin.

        Työttömät ovat työmarkkinatuen varassa, sitä edellyttää laki lähtökohtaisesti työikäisiltä. Toimeentulotuki on harkinnan varainen ,pääsääntöisesti suunnattu niille jotka eivät ole työmarkkinoilla. Karenssin saatuaan putoaa työmarkkinatuelta ,jolloin nykyisellään on mahdollista myös että tuosta perusturvan tasosta maksetaan ns. alennettua toimeentulotukea, joka on alta tuon työmarkkinatuen ja jonka tasosta on huomautettu Suomea useaan otteeseen.

        https://www.amnesty.fi/amnesty-ja-ihmisoikeusliitto-suomen-perusturvan-taso-on-liian-alhainen/

        https://ihmisoikeusliitto.fi/riittava-toimeentulo-on-ihmisoikeus-perusturvan-tasoa-on-nostettava/

        Oikeudellisesti tuon perusturvan tasoa voidaan verrannollisesti tarkastella esim. ulosottolain kautta jossa on määriteltynä suoraan euromääräinen summa joka on jäätävä ihmiselle päivittäiseen elämiseen jotta ylipäätänsä on mahdollista tulla jotenkin toimeen. Tuo summa vastaa muistaakseni suurin piirtein työmarkkinatukea. Näin ollen on katsottavissa että leikkaamalla tuosta summasta rikotaan suoranaisesti perutuslakia, sillä sen kautta on määrätty että työttömyyden johdota tuo toimeentulo on turvattava.
        Perutuslain kautta myös turvataan ihmisoikeuksien toteutuminen tuossa suhteessa joten nykyisen toimitavan kautta rikotaan suoranaisesti perustuslakia ja ihmisoikeuksia. Olisiko mahdollisesti toiminnan suhteen jotakin korjattavaa? Käsittääkseni tuollaiset toimitavat eivät ole oikeusvaltion toimitapoja, ei varsinkaan jos harkiten käytetään ihmisen alisteista asemaa hyväksi ja viimesijaista toimeentuloa kirityspakettina toimiin osallistumiseksi. Tällöin puhutaan suoranaisesti toimista jotka on määritelty valtoin taholta tapahtuneena ,valtiolliseksi ihmisoikeusrikokseksi. Ei kuullosta hyvältä.

        https://laki24.fi/ihpe-perusoikeudet-perusturva/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nyt kuitenkin yrittäisit pysyä asiassa, etkä kääntäisi keskustelua toisaalle

        Ja mikähän se sinun asiasi oli? Minun kirjoitustaitoko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työttömät ovat työmarkkinatuen varassa, sitä edellyttää laki lähtökohtaisesti työikäisiltä. Toimeentulotuki on harkinnan varainen ,pääsääntöisesti suunnattu niille jotka eivät ole työmarkkinoilla. Karenssin saatuaan putoaa työmarkkinatuelta ,jolloin nykyisellään on mahdollista myös että tuosta perusturvan tasosta maksetaan ns. alennettua toimeentulotukea, joka on alta tuon työmarkkinatuen ja jonka tasosta on huomautettu Suomea useaan otteeseen.

        https://www.amnesty.fi/amnesty-ja-ihmisoikeusliitto-suomen-perusturvan-taso-on-liian-alhainen/

        https://ihmisoikeusliitto.fi/riittava-toimeentulo-on-ihmisoikeus-perusturvan-tasoa-on-nostettava/

        Oikeudellisesti tuon perusturvan tasoa voidaan verrannollisesti tarkastella esim. ulosottolain kautta jossa on määriteltynä suoraan euromääräinen summa joka on jäätävä ihmiselle päivittäiseen elämiseen jotta ylipäätänsä on mahdollista tulla jotenkin toimeen. Tuo summa vastaa muistaakseni suurin piirtein työmarkkinatukea. Näin ollen on katsottavissa että leikkaamalla tuosta summasta rikotaan suoranaisesti perutuslakia, sillä sen kautta on määrätty että työttömyyden johdota tuo toimeentulo on turvattava.
        Perutuslain kautta myös turvataan ihmisoikeuksien toteutuminen tuossa suhteessa joten nykyisen toimitavan kautta rikotaan suoranaisesti perustuslakia ja ihmisoikeuksia. Olisiko mahdollisesti toiminnan suhteen jotakin korjattavaa? Käsittääkseni tuollaiset toimitavat eivät ole oikeusvaltion toimitapoja, ei varsinkaan jos harkiten käytetään ihmisen alisteista asemaa hyväksi ja viimesijaista toimeentuloa kirityspakettina toimiin osallistumiseksi. Tällöin puhutaan suoranaisesti toimista jotka on määritelty valtoin taholta tapahtuneena ,valtiolliseksi ihmisoikeusrikokseksi. Ei kuullosta hyvältä.

        https://laki24.fi/ihpe-perusoikeudet-perusturva/

        Ja lisäyksenä ,mitä tulee tuohon työmarkkinatuelta pudottamiseen toimeentulotuelle joka nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa on todettava että perusturvan tason ollessa jo lähtökohtaisesti liian alhainen ,siitä leikkaaminen on aina nykyisellään ihmisoikeusrikos.

        Lakeja punnitessa on näet myös tuossa suhteessa punnittava lakien painoarvo sekä lakeja tulkitessa niiden suhdetta perutuslakiin. Perutuslaki on aina määräävä, Lainsäädännöllisissä ristiriitaisuuksissa ,joissa on punnittava toimien laillisuus astetta ,kuten tässä tapauksessa. Tässä tapauksessa Perustuslaki määrää että tuo toimeentulo on taattava .Näin ollen tuota Te täteille työkaluksi muodostunutta lakipykälää ei ole käytettävissä ,perusturvan alhaisuudesta johtuen. Jotta tuota voitaisiin käyttää ihmisten perusoikeuksia loukkaamatta, laillisuuspohjalta olisi tuon oltava yltä minimin ja tällöin minimin yläpuolella oleva osuus olisi leikattavissa .Niin ei nyt vain ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mikähän se sinun asiasi oli? Minun kirjoitustaitoko?

        Ei kyse ole sinun kirjoitustaidosta, vaan siitä, että vastauksesi ei pysy aiheessa:

        Väittämä: "TE-toimiston virkamiehet eivät päätä toimeentulotuen myöntämisestä."

        Vastauksesi: "Ja jos halutaan ,johdatella asioita ,sekä tarkastella tuota päätöksenteko ketjua Kelan näkökulmasta voidaan todeta, että Kelan päätöksestä valitus oikeus ei vastaa oikeudellisesti samaa kuin Te toimiston päätöksestä tuossa yhteydessä sillä Kela tekee päätöksen lausumaan ja saamiinsa tietoihin pohjautuen, jolloin päätös onaina ns."oikea", asiain vallitsevista tosiseikoita huolimatta. Näinollen kyse on oikeudellisesta vajeesta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyse ole sinun kirjoitustaidosta, vaan siitä, että vastauksesi ei pysy aiheessa:

        Väittämä: "TE-toimiston virkamiehet eivät päätä toimeentulotuen myöntämisestä."

        Vastauksesi: "Ja jos halutaan ,johdatella asioita ,sekä tarkastella tuota päätöksenteko ketjua Kelan näkökulmasta voidaan todeta, että Kelan päätöksestä valitus oikeus ei vastaa oikeudellisesti samaa kuin Te toimiston päätöksestä tuossa yhteydessä sillä Kela tekee päätöksen lausumaan ja saamiinsa tietoihin pohjautuen, jolloin päätös onaina ns."oikea", asiain vallitsevista tosiseikoita huolimatta. Näinollen kyse on oikeudellisesta vajeesta."

        Ks aiempi kommentti ,johon tuo lisäys on tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ks aiempi kommentti ,johon tuo lisäys on tehty.

        Kyse on siitä, että tuo lisäys ei pysy enää asiassa ("TE-toimiston virkamiehet eivät päätä toimeentulotuen myöntämisestä.").


      • Anonyymi

        Eli itse eivät hakeneet sinne töihin vaan heidät ”LAITETTIIN” töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo on sen sorttimentin asioita joihin tulisi oikeuskanslerin puuttua ,minun oikeinkirjoitustaidoista huolimatta ja eiköhän se asian sisältö tule selville siitä huilimatta onko pilkut paikoillaan, se on pikkujuttu asian sisältöön nähden.

        Oikeuskansleri on lahjottu, voideltu. Ei hän mitään tee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on siitä, että tuo lisäys ei pysy enää asiassa ("TE-toimiston virkamiehet eivät päätä toimeentulotuen myöntämisestä.").

        Jos et ymmärrä asian jatkuvuutta tai sisällön yhteyttä ei se ei ole minun vikani ja jos ei ole sisältöön kommentoitavaa on älä kommentoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et ymmärrä asian jatkuvuutta tai sisällön yhteyttä ei se ei ole minun vikani ja jos ei ole sisältöön kommentoitavaa on älä kommentoi.

        "Asian jatkuvuus" tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että ei pysytä asiassa.

        Sinun kommentisi 70 merkin kommentin on yli 2500 merkkkiä pitkä, eikä se pysyy enää asiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TE-toimiston virkamiehet eivät päätä toimeentulotuen myöntämisestä.

        Eivät sinänsä, mutta työnhakija-asiakasta painostetaan viittaamalla toimeentulotukeen:

        ”Sitte me joudutaan sulle sellanen asia että ku joudutaan tästä tekee tää selvitys nii tota haet Kelasta ni toimeen­tulo­tukee sitte.”

        (Äänitetty asiointikeskustelusta, jossa hankala asiakas ei halunnut lähteä ”typpiin”. Ilmeisesti virkailija tiesi, että asiakas joutui turvautumaan välillä toimeentulotukeen.)

        Lisäksi TE-toimiston virkamiesten antama lausunto vaikuttaa siihen, että toimeentulotukea voidaan alentaa enimmillään 40 %, jos asiakkaan katsotaan kieltäytyneen ”toimenpiteestä”.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Virkamiehiltä edellytetään lähtökohtaisesti lainsäädännön kautta suurempaa tuntemusta laita ja toimitavoista joten kokemattomuuteen ei voi vedota. Työhön otettaessa on pätevyys vaatimukset. Toiminnassa virkamiehellä ei ole myöskään siirrettyä tuomiovaltaa ,vaan päätöksenteko pohjautu olemassa oleviin lakeihin ,asetuksiin ja säädöksiin.


        https://www.suomi.fi/kansalaiselle/oikeudet-ja-velvollisuudet/digituki-ja-hallintopalvelut/opas/nain-julkinen-hallinto-toimii/virkamiehen-oikeudet-ja-velvollisuudet

        Virkamiehellä on myös vastuu taloudellista vahingoista. Mm. Viimesijaisen toimeentulon viemisellä tai alentamalla sen alle toimeentulon saattaa olla kohtalokkaat taloudelliset seuraamukset yksilöille, joka johtaa johtaa esim. ulosottoon .

        https://www.valtiokonttori.fi/palvelut/korvaus-ja-vahinkopalvelut/valtion-vastuuseen-perustuva-vahingonkorvaus/

        Vaan, kun ei ole. 90-luvun alussa seurustelin ekonomitytön kanssa, joka valmistuttuaan pääsi työvoimatoimistoon töihin. Sitä voi kysyä, että mitä ihmeen tuntemusta tai tietoa on juuri valmistuneella työmarkkinoista? Ei mitään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo tehdään suoraan Te toimiston virkailijan lausuntoon pohjautuen .Koska tuossa ei ole valitusoikeutta lausuttavalla henkilöllä ,eikä Kela myöskään pyydä lausuttavalta lausuntoa asiasta ,enne päätöksentekoa on lausunnon antajan lausunto sama kuin päätöksenteko asiasta ,jonka toteuttaa Kela. Toimitapa on oikeustoimikelvoton tuossa suhteessa eikä vastaa oikeusvaltion toimitapoja jossa ain pyydetään #tuomion "/lausuman alla olevalta kanta/näkökulma asiaan ennen päätöksentekoa ,jonka kautta tarjotaan oikeudellinen toimitapa puollustaa itseään ja päättäjälle riittävä pohja tasapuolisen päätöksen teon pohjaksi.-Koska tuota ei Kela tee on päätös suoranaisesti Te virkailijan lausuman pohjalta tehty päätös . Tuossa suhteessa voidaan myös katsotun siirretyn kohtuuttomasti, päätöksentekovaltaa virkamiehen mieli/päätösvallan alle.

        Apropos! Kyllä siihen löytyy ratkaisu, ettei noin pääse käymään. Tietoyhteiskunnassa osoite- sun muut tiedot ovat suhteellisen helposti saatavissa. Ja, kun tarvittava tieto käsillä niin mielivaltaan voi vastata väkivallalla ja ongelma ratkeaa kuin itsestään.


    • Anonyymi

      Taso on laskenut. Ennen pääsi töihin karkuun, nyt ei onnistu sekään.

      • Anonyymi

        Nyt töihin ”LAITETAAN” kuin vankilaan.


    • Anonyymi

      Ennen oli ennen

    • Anonyymi

      Ei niistä työlistymiseen ole mitään apua

      • Anonyymi

        Ei ole enää työnvälitystoimisto, eikä työvoimatoimisto vaan työ ja elinkeino toimisto, niinpä tuon merkityskin on ajan saatossa muuttanut muotoaan ja tarkoitus sen myötä väljähtänyt. Nykyisellään voikin kysyä, mikä tuon instanssin nyky tarkoitus on? Toimia sosiaalisten menojen leikkaustyökaluna politiikoille, jotta tulonsiirtoja on jaettavissa muualle tärkeämpiin kohteisiin kuin kansan viimesijaiset toimeentulon turvaamiseen vai mikä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole enää työnvälitystoimisto, eikä työvoimatoimisto vaan työ ja elinkeino toimisto, niinpä tuon merkityskin on ajan saatossa muuttanut muotoaan ja tarkoitus sen myötä väljähtänyt. Nykyisellään voikin kysyä, mikä tuon instanssin nyky tarkoitus on? Toimia sosiaalisten menojen leikkaustyökaluna politiikoille, jotta tulonsiirtoja on jaettavissa muualle tärkeämpiin kohteisiin kuin kansan viimesijaiset toimeentulon turvaamiseen vai mikä?

        Tavoite on saada Suomi näyttämään hyvältä EU:n silmissä, kun sieltä tulee moitetta Suomen työllisyyspolitiikasta. Paitsi sitten vähimmäistulojen suhteen, minkä alle peruspäiväraha ja tmt jää, ei kyllä välitetä EU:n moitteista.

        Kansalliset uudistusohjelmat – EU-maiden raportit työllisyyspolitiikan linjauksista. Komissio analysoi niiden pohjalta, miten politiikka vastaa Eurooppa 2020 -strategian tavoitteita.

        Maakohtaiset raportit – komissio julkaisee maakohtaiset raportit, joissa arvioidaan kansallisia uudistusohjelmia ja EU-maiden talouspolitiikkaa. Arvioinnin perusteella kullekin EU-maalle annetaan maakohtainen suositus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavoite on saada Suomi näyttämään hyvältä EU:n silmissä, kun sieltä tulee moitetta Suomen työllisyyspolitiikasta. Paitsi sitten vähimmäistulojen suhteen, minkä alle peruspäiväraha ja tmt jää, ei kyllä välitetä EU:n moitteista.

        Kansalliset uudistusohjelmat – EU-maiden raportit työllisyyspolitiikan linjauksista. Komissio analysoi niiden pohjalta, miten politiikka vastaa Eurooppa 2020 -strategian tavoitteita.

        Maakohtaiset raportit – komissio julkaisee maakohtaiset raportit, joissa arvioidaan kansallisia uudistusohjelmia ja EU-maiden talouspolitiikkaa. Arvioinnin perusteella kullekin EU-maalle annetaan maakohtainen suositus.

        Vuoden 2020 maaraportista lainattua. Löytyy valtioneuvoston sivuilta.

        the country faces significant
        challenges, in particular a productivity decline
        after its electronic sector contracted and an ageing
        population combined with an employment rate
        lower than its Nordic neighbours.

        Merkittäviä haasteita: Suomen työttömyysaste on muita Pohjoismaita huonompi.

        Niinpä Suomen pitää kumarella EU:hun päin. Sittenpä kehitettiin uusi "pohjoiskorealainen" (kuten joku nokkelasti keksi tätä uutta p-maista mallia nimittää) työvoimapalvelumalli, ja uudet lait, joiden takia työnhakijoita nyt kuritetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuoden 2020 maaraportista lainattua. Löytyy valtioneuvoston sivuilta.

        the country faces significant
        challenges, in particular a productivity decline
        after its electronic sector contracted and an ageing
        population combined with an employment rate
        lower than its Nordic neighbours.

        Merkittäviä haasteita: Suomen työttömyysaste on muita Pohjoismaita huonompi.

        Niinpä Suomen pitää kumarella EU:hun päin. Sittenpä kehitettiin uusi "pohjoiskorealainen" (kuten joku nokkelasti keksi tätä uutta p-maista mallia nimittää) työvoimapalvelumalli, ja uudet lait, joiden takia työnhakijoita nyt kuritetaan.

        Jatkoa. 75% työllisyysaste on suoraan EU-tasolta tullut tavoite. Julkiset menot huolettaa EU:ta.

        Raising employment to the declared target of
        75% could help Finland deal with the
        demographic challenge and improve the
        sustainability of public finances.

        In particular, several characteristics of the
        labour market and of the social benefit system tend
        to affect the job opportunities of people who
        belong to some specific groups, while rising
        vacancy rates and labour shortages suggest a need
        to invest in skills.

        Huomatkaa, sana _työmahdollisuus_ tulee myös suoraan EU:n maaraportista. Moitetta on saanut koko sosiaaliturvajärjestelmä, meillä kun on tämä kuuluisa "työvoimapula". Senkin siis EU määritteli Suomelle jo v2020.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavoite on saada Suomi näyttämään hyvältä EU:n silmissä, kun sieltä tulee moitetta Suomen työllisyyspolitiikasta. Paitsi sitten vähimmäistulojen suhteen, minkä alle peruspäiväraha ja tmt jää, ei kyllä välitetä EU:n moitteista.

        Kansalliset uudistusohjelmat – EU-maiden raportit työllisyyspolitiikan linjauksista. Komissio analysoi niiden pohjalta, miten politiikka vastaa Eurooppa 2020 -strategian tavoitteita.

        Maakohtaiset raportit – komissio julkaisee maakohtaiset raportit, joissa arvioidaan kansallisia uudistusohjelmia ja EU-maiden talouspolitiikkaa. Arvioinnin perusteella kullekin EU-maalle annetaan maakohtainen suositus.

        Siinä tapauksessa Suomessa vallitseva todellinen tilanne on vietävä julki tuonne suuntaa ja tuotava peittely esille. Tämä peli ei vetele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole enää työnvälitystoimisto, eikä työvoimatoimisto vaan työ ja elinkeino toimisto, niinpä tuon merkityskin on ajan saatossa muuttanut muotoaan ja tarkoitus sen myötä väljähtänyt. Nykyisellään voikin kysyä, mikä tuon instanssin nyky tarkoitus on? Toimia sosiaalisten menojen leikkaustyökaluna politiikoille, jotta tulonsiirtoja on jaettavissa muualle tärkeämpiin kohteisiin kuin kansan viimesijaiset toimeentulon turvaamiseen vai mikä?

        "Nykyisellään voikin kysyä, mikä tuon instanssin nyky tarkoitus on?"

        Esim. valvoa että työtön on työmarkkinoiden käytettävissä ja antaa sen perusteella asiasta lausunto työttämyyskorvausten maksajille.

        Toimenkuvaan kuuluu myös mm. vuorotteluvapaajärjestelmän hallinnointi sekä starttirahojen kanavointi aloittaville yrittäjille.


    • Anonyymi

      Takana on kai myös tarve luokitella työnhakijoita sen mukaan, onko heillä mahdollisuutta työllistyä avoimille työmarkkinoille. Jos ei ole, niin siirtää johonkin palveluun, jonka perusteella heitä ei luokitella työttömiksi. Tai savustaa jollain kiusantekomalleilla pois te-palveluista ja saada lopettamaan työhaku.

      • Anonyymi

        Työttömiä ne on sillonkin vaikka olis kuntouttavissa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        "Jos ei ole, niin siirtää johonkin palveluun, jonka perusteella heitä ei luokitella työttömiksi."

        Tuota varten on perustettu Työkanava:

        "Työkanava Oy on valtion erityistehtäväyhtiö, joka työllistää kaikkein vaikeimmin työllistyviä työttömiä ja työhaluisia osatyökykyisiä. Yhtiön tavoite on kohentaa heidän osaamistaan ja työmarkkinavalmiuttaan niin, että mahdollisimman moni siirtyisi Työkanavasta eteenpäin työsuhteeseen avoimille työmarkkinoille."

        https://tem.fi/kysymyksia-ja-vastauksia-tyokanavasta


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ekan artikkelin aikaan oli voimassa Aktiivimalli, joka myöhemmin kumottiin.

        Jaa niin kumottiin, mutta kumottiinko lopulta:


        https://www.ku.fi/artikkeli/4167922-mustajarvi-hauskat-hautajaiset-kelvottomien-lakien-hautausmaalle-paatyvalle-aktiivimallille-kokoomuksen-tayskaannos-hammastytti-eduskunnassa?fb_comment_id=2527800960668617_2529747177140662

        https://www.facebook.com/vasemmisto/photos/a.181580150171/10156867653165172/?type=3

        https://stm.fi/-/aktiivimalli-on-kumottu-vuoden-2020-alusta-alkaen

        Miten sitten todellisuudessa?

        https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/dc17d74e-d4a0-427d-ab94-18c60fd663a1

        https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008778371.html

        Näyttää nuo poliittiset lupaukset olla yhtä löyhiä kuin päätöksenteon perusteet tänä päivänä. Päättämään pitää päästä, keinolla millä hyvänsä ja kuinka heikoilla tiedoilla tahansa. Toimissa pätee lähinnä tarkoitus pyhittää keinot säännöt päättäjän pallille pääsemiseksi,ratkaisulähtöisyydestä ja lopputuloksesta eikä muilla ole niin väliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa niin kumottiin, mutta kumottiinko lopulta:


        https://www.ku.fi/artikkeli/4167922-mustajarvi-hauskat-hautajaiset-kelvottomien-lakien-hautausmaalle-paatyvalle-aktiivimallille-kokoomuksen-tayskaannos-hammastytti-eduskunnassa?fb_comment_id=2527800960668617_2529747177140662

        https://www.facebook.com/vasemmisto/photos/a.181580150171/10156867653165172/?type=3

        https://stm.fi/-/aktiivimalli-on-kumottu-vuoden-2020-alusta-alkaen

        Miten sitten todellisuudessa?

        https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/dc17d74e-d4a0-427d-ab94-18c60fd663a1

        https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008778371.html

        Näyttää nuo poliittiset lupaukset olla yhtä löyhiä kuin päätöksenteon perusteet tänä päivänä. Päättämään pitää päästä, keinolla millä hyvänsä ja kuinka heikoilla tiedoilla tahansa. Toimissa pätee lähinnä tarkoitus pyhittää keinot säännöt päättäjän pallille pääsemiseksi,ratkaisulähtöisyydestä ja lopputuloksesta eikä muilla ole niin väliä.

        Ja ettei tarvitse kysyä miten politiikot tähän liittyvät täsmennetään ,että he ovat virkamies toimien linjausten takana päätöksen teossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ettei tarvitse kysyä miten politiikot tähän liittyvät täsmennetään ,että he ovat virkamies toimien linjausten takana päätöksen teossa.

        Kyllä poliitikot liittyvät virkamiesten toimintaan erittäin suorasti, koska ministeriöiden ja virkamiesten johdossa on lähestulkoon aina poliitikko.

        Kun poliitikosta tulee ministeri, sillon hänestä tulee virkamiesvastuulla toimiva henkilö, eli poliitikko ei voi ministerinä enää valehdella samalla tavalla kuin tavallisena kansanedustajana toimiessaan.

        Poliitikolla on vapaus valita sanojaan melko vapaasti, ilman kummempaa vastuuta sanomisistaan, mutta ministerinä pitää olla jo tarkempi sanavalinnoissakin koska jos mokailee ministerinä toimensa ja sanomisensa, siitä tulee helposti rikosasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos ei ole, niin siirtää johonkin palveluun, jonka perusteella heitä ei luokitella työttömiksi."

        Tuota varten on perustettu Työkanava:

        "Työkanava Oy on valtion erityistehtäväyhtiö, joka työllistää kaikkein vaikeimmin työllistyviä työttömiä ja työhaluisia osatyökykyisiä. Yhtiön tavoite on kohentaa heidän osaamistaan ja työmarkkinavalmiuttaan niin, että mahdollisimman moni siirtyisi Työkanavasta eteenpäin työsuhteeseen avoimille työmarkkinoille."

        https://tem.fi/kysymyksia-ja-vastauksia-tyokanavasta

        Tuo kattaa nyt sitten kaikki ikääntyneet pitkäaikaistyöttömät, joita ei enää päästetä eläkeputkeen, kun on niin huutava työvoimapula?

        Vaikeimmin työllistyvät 55-63 vuotiaat, toden totta. Firmoilla on täysi oikeus valita työntekijänsä, eikä ole ihme, ettei ikääntynyt kiinnosta.

        Melkoista jargonia, että, ikääntynyt siirtyisi Työkanavasta avoimille markkinoille.
        Osaamista ja koulutusta on monellakin. Työuraa takana joku 45 vuotta.

        Herätkää pahvit.


    • Anonyymi

      TE-toimiston virkanilkkejä voi älykkyydessä verrata lähinnä vasemman jalan saappaisin, anteeksi kaikki vasemman jalan saappaat jotka lukevat tämän.

    • Anonyymi

      Eräälle karenssin aiheetta antaneelle toivon kaikkea pahaa samalla mitalla.
      Siitä tyypistä onneksi pääsin vaikka vaikeaksi se oli tehty. Hyi minkälaisia kuvotuksia onkin olemassa!

      • Anonyymi

        Aikoinaan oli meidän paikkakunnalla ilkeä TE-akka joka jakoi karensseja mielivaltaisesti. Sitten korkeammat voimat puuttuivat peliin ja yhtenä yönä akalta katkesi päästä verisuoni ja se ei enää aamulla ollut hengissä. Kyllä oli seuraavana viikonloppuna hirmuiset bileet lähikapakassa. Pahalla on tapana saada palkkansa.


    • Anonyymi

      Hassua kuinka vankila onkin sairaala yks kaks.

    • Anonyymi

      > TE-toimiston väki tekee vain työtään.

      Ei se aivan noinkaan mene. Virkailijat valehtelevat ja vetävät mutkia suoriksi. Virheitä ei pyritäkään korjaamaan oma-aloitteisesti, vaikka hurskastellen muuta väitetään:

      ”L:n asiakaspalveluprosessissa on tapahtunut virheitä ja väärinymmärryksiä, jotka on pyritty mahdollisimman pian korjaamaan. L:n palvelutilanne on TE-toimistossa päässyt ajautumaan väärälle, negatii[vi]sen kierteen uralle.”

      http://tinyurl.com/y3zjgo27

      Palvelutilanne se vain itsestään ”ajautuu” väärälle uralle, ja osasyylliseksi leimataan asiakas:

      ”Palvelun suotuisaan etenemiseen vaikuttaa palveluun osallistuneen niin asiaintuntijan kuin asiakkaan asenne ja suhtautuminen.”

      Virkailijoilla on määrälliset tulostavoitteet, ja he täyttävät niitä välillä kepulikonstein, esimerkiksi väärentämällä työllistymissuunnitelmia, kuten omalla kohdallani, ja sitten suullisesti kiistävät kaiken.

      Kun virkailija täyttää tulostavoitteet näennäisesti, se kasvattaa hänen henkilökohtaiseen suoriutumiseensa perustuvaa palkanosaa (lyh. HESPERPO).

      • Anonyymi

        ”Julkisuudenkipeä” on yhdys sana !!


    • Anonyymi

      Älkää te virkailijoita te-toimistossa turhaan vihatko, he vain tekevät omalla vajaalla käsityskyvyllään niitä töitä mitä heille on poliittisilla perusteilla väkisin syötetty. Lähes kaikki virkailijat ovat potentiaalisia työttömiä, eli hallitukset ovat laittaneet työttömät taistelemaan keskenään.

      Jos käytte te-toimistossa asioimassa, tarkistakaa aina tehtävien suunnitelmien perusteet.

      Esim. jos virkailija yrittää saada aikaan suunnitelmaa elämänhallinnan korjaamisesta, sitten pyydätte selvittämään ne tarkat perusteet, miksi virkailija väittää teitä elämänhallintaongelmaiseksi (jota tarjotun palvelun luonne käytännössä implikoi).

      Jos virkailija yrittää saada aikaan suunnitelman palveluista jossa on kyse sosiaaliongelmien korjaamisesta, sitten jälleen pyydätte selvittämään ne tarkat perusteet, miksi virkailija väittää..... ja saman toistatte aina kun vaaditaan sellaista palvelua JOLLE EI OLE PERUSTETTA. Jos väittää työkyvyttömäksi.... jos väittää mielenterveysongelmaiseksi..... jos väittää.... jne jne jne.

      Missään virkailijan lukemassa laissa ei anneta virkailijalle oikeutta tehdä em. perusteettomia päätelmiä, ja siksikin tietenkin selvitätte asian.

      Hakuvelvollisuudet työstä rangaistuksen uhalla, Suomi on demokratiaan perustuva maa, ja kaikilla suomalaisilla on edelleenkin oikeus VAPAASTI VALITA TYÖNSÄ, ja tietenkin mikä tahansa reunaehto mitä työn hakemiseen yritetään laitta, on omiaan romuttamaan em. oikeuden vapaasti valitsemiseen.

      Älkää kannelko laillisuusasioissa Kelalle tai SaMulle, vaan laittakaa kantelu laillisuusasioissa aina ylimmälle lainvalvojalle (myös aluehallintovirasto saattanee hoitaa jotain asioita?)

      • Anonyymi

        Huomatkaa se, että työttömyysturvalaki tuo mukanaan myös ehtoja työttömyysturvan maksamiselle, eli karenssin voi saada aina ja millä syyllä tahansa, mutta tässä on kysymys siitä, että te-toimistolle annetaan jo tehtäviä joilla aletaan ylittämään työttömien suojaksi tehtyjen lakien rajoja, ja se on ilman muuta laillisuuskysymys jos niin tehdään.


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2121
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2068
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1367
    4. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      145
      1170
    5. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1166
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1122
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      876
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      171
      853
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      62
      821
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      59
      811
    Aihe