Hoitajapula

Jotenkin särähtää korvaan, kun joku kirjoittaa tai sanoo, että täytyy tai joutuu hoivakotiin muuttamaan.
Tänäpäivänä on kylläkin niin, ainakin täällä seudulla, että hoivakotiin päästään.
Jos päästään.
Potilaat odottavat terveyskeskuksen vuodeosastoilla pääsyä hoivaan.
Kotona he eivät enää pärjää.
Hoivakodeissa huoneita on kyllä vapaana, mutta hoitajista on kova pula.
Hallitus kiristi vielä hoitajamitoitusta.
Asun vanhustentalossa.
Taitaa olla niin että tämä asunto on loppusijoituspaikkani.
Kun olen huonossa hapessa, jään varmaan ilman hoitoa resurssipulan vuoksi.
Näin kait on tarkoitus.

55

871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vanhusten palvelutalokin on huomattavasti parempi ratkaisu, kuin jokin
      ympärivuorokautinen hoiva, toivottavasti ainakin edes sinne asti pysyy kunnossa.
      Palvelutaloissahan on ruokailumahdollisuus > noutopöytä, tai vaihtoehtoisesti syödä omassa asumisessaan, ja hoitajat käy aamu / iltakierroksen, sellainen olis kohtuullista asumista, kuitenkin, jos vielä pääsee käveleenkin, niin päivät on vapaat omaan käyttöön.

      en osaa kuvitellakaan ympärivuorokautista hoivaa, vaan pakkohan se on , jos ei itse pysty mitään tekeen.

      • Ano 15:17
        En oikeastaan tiedä onko täällä kunnassamme vanhusten palvelukotia.
        Itse kun asun vanhustentalossa,.
        Ihan normi vuokra-asunto.
        Voin tilata tänne ruoka-annoksia, kauppatavaraa, apteekista lääkkeet.
        Hoitaja tuo lääkkeet ja mittaa verenpaineen.
        Mutta nämä palveluthan voi tilata mihin kotiin vain.
        Kun täällä asunnossa sairastuu, eikä pysty enää kävelemään tai 4:n hoitajan apu ei riitä vrk:ssa, seuraava etappi on sairaala.
        Nyt tullaan hankalaan tilanteeseen.
        Et ole kotikuntoinen, hoivapaikkoja ei ole tai niihin ei ole hoitajia.
        Virut 3 kk sairaalassa.
        Nekin paikat vaihtuu.
        Varsinkin kesällä kun osastoja suljetaan.
        Sitten on lainmukaan pakko löytyä jostain hoivapaikka.
        Maksat vuokraa omaan kämppään ja sairaalaan.
        Kyllä tuollainen heittopussina oleminen rassaa potilasta.
        Monen matka päätyy sairaalaan.


      • Anonyymi

        "Vanhusten palvelutalokin on huomattavasti parempi ratkaisu, kuin jokin
        ympärivuorokautinen hoiva,"

        Ne on yleensä sama asia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Vanhusten palvelutalokin on huomattavasti parempi ratkaisu, kuin jokin
        ympärivuorokautinen hoiva,"

        Ne on yleensä sama asia.

        Nykyään täällä kunnassamme on Tehostettuja ympärivuorokautisia palvelukoteja.
        Ei ole enää vanhainkoteja.
        Asun itse vanhustentalossa.
        Nykyään tämän nimi olisi senioritalo.
        Ei näissä taloissa ole mitään palveluja.
        Palvelut tilataan ja maksetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vanhusten palvelutalokin on huomattavasti parempi ratkaisu, kuin jokin
        ympärivuorokautinen hoiva,"

        Ne on yleensä sama asia.

        Palvelutalossa ja seniorikodeissa asuu vielä ainakin osittain omatoimisia ihmisiä, jotka pärjäävät pienin tai isommin avuin ja asuvat omassa kodissaan. Hoito- / hoivakodissa on hoitajamitoitus paikalla koko ajan hoitamassa ja auttamassa.

        Asumispalveluyksiköissä huone on ns. oma, vain intervalli-ihmiset joutuvat joskus tilanpuutteen takia samaan huoneeseen tuntemattoman kanssa. - Nm. Erilaisia


    • Anonyymi

      Ehkä joutumisella tarkoitetaan vain sitä, ettei joutuisi siihen tilaan lainkaan että hoitokotiin joutuisi.
      Näen ja koen seuraavaa:
      Joku kiiruhtava ovelle kun lähden, että pääsisi livahtamaan ulos kanssani. Joku hokee, missä minä olen, miksen pääse kotiin, miksi olen täällä, kuolen kohta, voi voi. Toiset istuvat tahdottomina muumioina syötettävinä, torkkuvat ja näyttävät olevan autistisessa tilassa.
      Ei se oikein ole enää arvokasta elämää. Itsekin mietin, että tuskin mitenkään voi välttyä hyvän terveyden- ja itsehoidon myötä joutumasta tuohon tilaan, jos tarpeeksi vanhaksi elän. Toisaalta on oltava kiitollinen, että hoitokoteja on, ettei, kuten sanot, jätetä hoitamatta. Toisaalta toivoo saappaat jalassa kuolemista.
      Ettei asiasta jäisi vain negatiivinen sointi, vakuutan että osa on tyytyväisiä, ruoka maistuu, puuhastelevat, juttelevat keskenään, ulkoilevat ja osallistuvat yhteisiin virikkeisiin. Heistä voi sanoa että ovat päässeet, onnistuneet pääsemään. Heille hoitokoti on koti.

    • Anonyymi

      Viivytystaistelua.

      Meidän kahden eläkeläisen taloudessa olen parikymmentä vuotta toiminut kodin hoitajana haluten tehdä vaimoni elämä mahdollisimman helpoksi ja miellyttäväksi.
      Viimeisten kolmen vuoden aikana siihen on tullut jossakin määrin myös omaishoitajan piirteitä.
      Tämä ei ole tietoista "viivytystaitelua" mutta tarkemmin ajatellen sellaisiakin ulottuvuuksia on.
      Vaimoni on ennakkoon suunnitellut palvelutaloa jos homma menee liian hankalaksi.

      Toistaiseksi kahdestaan on viihtyisää.
      Kun syyskuussa lähden kahden viikon lomalle niin sinkku, etätyö tyttäremme tulee oma-aloitteisesti viihdyttämään vaimoani.
      Vaimo selviytyy kyllä arjessa mutta saattaa tulla yllätyksiäkin.

      • Anonyymi

        itselläni on läheisiä, jotka vasta yli 90 v. ovat ehkä 1-2 vuotta jokin ympärivuorokautinen hoiva, kai sen sitten siinä loppupäässä jaksaa, jos nyt elämää sitten "siihenkin ikään", toivottavasti kohtuullisen hyväkuntoisena saa olla, ja pitää liikunnasta ja virikkeistä huolta, lukeminen , asioiden hoito > muistaminen erityisesti ja ihan ne kodin työt, siisteys, puhtaus, kai sekin pitää jotakin muistia yllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        itselläni on läheisiä, jotka vasta yli 90 v. ovat ehkä 1-2 vuotta jokin ympärivuorokautinen hoiva, kai sen sitten siinä loppupäässä jaksaa, jos nyt elämää sitten "siihenkin ikään", toivottavasti kohtuullisen hyväkuntoisena saa olla, ja pitää liikunnasta ja virikkeistä huolta, lukeminen , asioiden hoito > muistaminen erityisesti ja ihan ne kodin työt, siisteys, puhtaus, kai sekin pitää jotakin muistia yllä.

        Asun krs talossa jossa on useita n 80- 90v. yksinasuvia naisia jotka hoitavat itse asiansa ja liikkuvat ulkona. 2020 alkaen 3 kuollut joista 2lla oli muita saitauksia,syitä,ei koronaa eikä korona piikitystä ottanaeet, yksi saattoi en tiedä kaikista ketkä ottivat. Hieman pelkäsin miten heille käy. Meitä nuorempia on muutamia,terveenä olleet tämän ajan. Sitten työikäisiä näkyi joskus maskit naamalla. Kun asuu maaseutu taajamissa on vapaus olla miten haluaa.
        Ei kannata mennä vinkumaan lisää hoitajia koska ei tarvita muutaman vuoden päästä. Hoidon tarve vähenee ja ne pois lähteneet palaa kyllä töihin kun asiat selkenee. Globalistit temppuja kaikki muka tarvitaan työvoimaa.


    • Anonyymi

      Just tänään yksi monista kotihoidon hoitajattarista rientää likaisesta kodista toiseen, tehden vain sen välttämättömimmän. Kiireesti! Tekee pitkän päivän. Aamulla aloitti seitsemältä ja illalla lopettaa kymmeneltä. Osti mukillisen kahvia, jonka matkalla hörppi.

      Asiakkaat jäävät kuumiin likaisiin koteihinsa alueella, johon ei vakituisia työntekijöitä saada. Työolot ovat niin epäinhimilliset, ettei kukaan halua alueelle töihin.

      Asiakkaat eivät enää ole kotikuntoisia, eivät fyysisesti, eivätkä kaikki psyykkisestikään. Eivätkä työntekijät ole edes varmoja palkanmaksusta, kun siinäkin on ongelmia.

      • Anonyymi

        itse eläkkeellä ja vielä hyvinkin jaksan, että voisin ja jaksaisin jonkun läheisen tai vähemmänkin läheiselle olla "avustajana", vaikka edes 1 krt viikossa, siivousta tai kaupassakäyntiä, vaan kun sellaista ei voi ihan noin vaan edes uskaltaa, jos on joku muistamaton, saisi pelätä, että rupee syyttään, jos ei löydä sitä tai tätä tavaraa, vielä vähemmän kenenkään rahoihin > kaupassa-käyntiin luvata, millä yksinäinen rehellinen edes sitten todistaa syyttömyyttään.
        Itse en siis ainakaan veisi, enkä edes rahan takia, enemmänkin tekemisen (hyödyllisyyden) takia tekisin jotakin, kuin vain "itseäni viihdyttää".
        Yksinäisellä kun sitä aikaa on > i t s e l l e.


      • Anonyymi kirjoitti:

        itse eläkkeellä ja vielä hyvinkin jaksan, että voisin ja jaksaisin jonkun läheisen tai vähemmänkin läheiselle olla "avustajana", vaikka edes 1 krt viikossa, siivousta tai kaupassakäyntiä, vaan kun sellaista ei voi ihan noin vaan edes uskaltaa, jos on joku muistamaton, saisi pelätä, että rupee syyttään, jos ei löydä sitä tai tätä tavaraa, vielä vähemmän kenenkään rahoihin > kaupassa-käyntiin luvata, millä yksinäinen rehellinen edes sitten todistaa syyttömyyttään.
        Itse en siis ainakaan veisi, enkä edes rahan takia, enemmänkin tekemisen (hyödyllisyyden) takia tekisin jotakin, kuin vain "itseäni viihdyttää".
        Yksinäisellä kun sitä aikaa on > i t s e l l e.

        Ano 16:37
        Hoivakodissa missä käyn viikoittain, on pulaa vapaaehtoisista ulkoiluttajista.
        Hoitajat kiireissään eivät aina ehdi.
        Nyt koronan jälkeen on hienoa nähdä, kun mummotka pappat pääsevät pyörätuoleissaan raittiseen ulkoilmaan.
        Vapaa-ehtoiset tai omaiset heitä virkistävät.
        On tilanteita, joissa hoivasta lähdetään tilataxilla vaikka merenrantaan kahville tai museoon.
        Siinäkin tarvittaisiin joko omaisia tai vapaaehtoisia työntämään pyörätuolia ja muutenkin huolehtimaan kahvituksista jne.


      • Anonyymi

        "Anonyymi
        13.08.2022 16:11"

        Kirjoitit aivan totta. Moni ei tiedä totuutta jos on todella heikossa kunnossa.
        Jokainen haluaa näyttää ja kertoa vain parhaat puolet, varsinkin terveemmille henkilöille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        itse eläkkeellä ja vielä hyvinkin jaksan, että voisin ja jaksaisin jonkun läheisen tai vähemmänkin läheiselle olla "avustajana", vaikka edes 1 krt viikossa, siivousta tai kaupassakäyntiä, vaan kun sellaista ei voi ihan noin vaan edes uskaltaa, jos on joku muistamaton, saisi pelätä, että rupee syyttään, jos ei löydä sitä tai tätä tavaraa, vielä vähemmän kenenkään rahoihin > kaupassa-käyntiin luvata, millä yksinäinen rehellinen edes sitten todistaa syyttömyyttään.
        Itse en siis ainakaan veisi, enkä edes rahan takia, enemmänkin tekemisen (hyödyllisyyden) takia tekisin jotakin, kuin vain "itseäni viihdyttää".
        Yksinäisellä kun sitä aikaa on > i t s e l l e.

        "jos on joku muistamaton, saisi pelätä, että rupee syyttään, jos ei löydä sitä tai tätä"

        Näin on. Ja täysin tervettäkin on riski auttaa, pitäisi tehdä perillisten kanssa kirjallinen sopimus.
        Meillä oli täysin terveen ja järkevän 95-98 vuotiaan avain, oltiin seinänaapuri. Heti kun kuoli kaksi perillistä kyseli missä mahtaa olla XXXXX kullat, kun hänellä oli paljon kultakoruja. Onneksi muut perilliset vaimensivat nuo ja selvittiin pelkällä poliisikuulustelulla, ilman käräjiä.


        .


    • Anonyymi

      Kiitos aloiteen tekijälle aiheesta joka täyttä totta. Sama asia on ollut jo vuosia itä-Helsinki.Huono kuntoiset vanukset asuvat yksin kotona.Koti hoidon varassa. Koti hoidon resussipulat nähnyt jo vuodesta2013 lähtien.Koti hoito tekee arvokata työtä jo v.2013 lian vähän henkilökuntaa. Livenä näin kun 2 ystäväni ja sukua hnkilö oli kotihoidon asiakas eri iä-Helsingin lueet. Kunnioitan heitä siis koti hoitoa.Ravasin 3 paikassa ystävänä palkattaa. onneksi kaikki nuo 3 on kuolet. Luojan kiitos.Heilä rauha. Pakaakan eduskunan väki ei hoitajamitotukset pakaus välä.Niin oti hoito kuin kaikki sairaan hoito,Henkilökunta pulat ja palkaus työn märän liian alhanen.Nyt vaan sytetän korona.Mikäs se eduskunan väen kun isot tulot ja hitonin läkäri heti kuin tarve. ei kinosta mitä kentällä tapahtuu mten ylesäkän ihmiset pärjää Suomessa ikään katsoatta. anteeksi lukihäiriöisen teksti virhet.

    • Anonyymi

      Käyn hoitokodissa, jossa ei ulkoiluteta lainkaan asukkaista. On omaisten varassa.

      • Anonyymi

        Jos hoitajia ei ole edes perushoitoon, niiin missä hevon välissä he vielä ulkoiluttaisivatkin. Kyllä no. omaiset ovat sitä asiaa varten. - Nm. Vai miksi he ovat olemassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hoitajia ei ole edes perushoitoon, niiin missä hevon välissä he vielä ulkoiluttaisivatkin. Kyllä no. omaiset ovat sitä asiaa varten. - Nm. Vai miksi he ovat olemassa

        Älähän nyppiinny. En minä ketään torunut enkä mistään valittanut. Ero vain on että toisessa hoitokodissa ulkoiluttavat säännöllisesti kaikki ne jotka haluavat ulos mennä ja lasitetulle parvekkeelle maanittelevat loput. On joitakin jääriä jotka eivät halua kumpaankaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älähän nyppiinny. En minä ketään torunut enkä mistään valittanut. Ero vain on että toisessa hoitokodissa ulkoiluttavat säännöllisesti kaikki ne jotka haluavat ulos mennä ja lasitetulle parvekkeelle maanittelevat loput. On joitakin jääriä jotka eivät halua kumpaankaan.

        Yksi asia, mikä ainakin Helsingin kaupungin strategiassa mättää, on työkulttuuri. Jos työntekijöillä on työpaikalla hauskaa, niin se työyhteisö pitää harjoittaa tuotapikaa. Jos työyhteisö toimii liian hyvin, niin sama juttu, hajotukseen.

        Sama juttu esimiesasemassa olevilla; jos on liian hyvä ja saa työntekijät viihtymään ja työt luistamaan, niin ei ryhmäydy, eikä sisäistä vallitsevaa työkulttuuria, niin vaihtoon.

        Olen useasti ollut todistamassa tai vallitsevan työkulttuurin kohteena.

        Sitten vielä ihmetellään työntekijäpulaa😂

        Kyllä naurattaa😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi asia, mikä ainakin Helsingin kaupungin strategiassa mättää, on työkulttuuri. Jos työntekijöillä on työpaikalla hauskaa, niin se työyhteisö pitää harjoittaa tuotapikaa. Jos työyhteisö toimii liian hyvin, niin sama juttu, hajotukseen.

        Sama juttu esimiesasemassa olevilla; jos on liian hyvä ja saa työntekijät viihtymään ja työt luistamaan, niin ei ryhmäydy, eikä sisäistä vallitsevaa työkulttuuria, niin vaihtoon.

        Olen useasti ollut todistamassa tai vallitsevan työkulttuurin kohteena.

        Sitten vielä ihmetellään työntekijäpulaa😂

        Kyllä naurattaa😂

        On se kumma, kun ei asioista keskustella niiden oikeilla nimillä! Ei puututa asioihin, jotka oikeasti vaikeuttavat työntekoa. Ei puhuta hoitoalojen hierarkiasta, ei ajasta, jonka turha ja monimutkainen tietokonetyö vie.

        Sitten vielä halutaan lisää ihmisiä saman kärsimyksen piiriin. En suosittele!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos hoitajia ei ole edes perushoitoon, niiin missä hevon välissä he vielä ulkoiluttaisivatkin. Kyllä no. omaiset ovat sitä asiaa varten. - Nm. Vai miksi he ovat olemassa

        Ano 15.08 18:40
        Omaiset eivät ehdi tai heitä ei ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älähän nyppiinny. En minä ketään torunut enkä mistään valittanut. Ero vain on että toisessa hoitokodissa ulkoiluttavat säännöllisesti kaikki ne jotka haluavat ulos mennä ja lasitetulle parvekkeelle maanittelevat loput. On joitakin jääriä jotka eivät halua kumpaankaan.

        Ano 18:53
        En ole koskaan nähnyt hoivakotia, missä olisi lasitettu parveke.
        Miksi ihmeessä siellä oleskellaan?
        On vanhuksia, jotka eivät kivuiltaan kestä pukemista ulkovaatteisiin.
        Omaiset ovat tuoneet jonkin vanhan rippipuvun ja jotain epäsopivia vaatteita.
        Pyörätuolissa istuminen vaatii asusteilta vähän panostusta.
        Mukavia, hoitajan helposti puettavia, lämpimiä jne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yksi asia, mikä ainakin Helsingin kaupungin strategiassa mättää, on työkulttuuri. Jos työntekijöillä on työpaikalla hauskaa, niin se työyhteisö pitää harjoittaa tuotapikaa. Jos työyhteisö toimii liian hyvin, niin sama juttu, hajotukseen.

        Sama juttu esimiesasemassa olevilla; jos on liian hyvä ja saa työntekijät viihtymään ja työt luistamaan, niin ei ryhmäydy, eikä sisäistä vallitsevaa työkulttuuria, niin vaihtoon.

        Olen useasti ollut todistamassa tai vallitsevan työkulttuurin kohteena.

        Sitten vielä ihmetellään työntekijäpulaa😂

        Kyllä naurattaa😂

        Ano 09:47
        On se kivaa, kun jollakin stadilaisella on noin nastaa.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 15.08 18:40
        Omaiset eivät ehdi tai heitä ei ole.

        "Ehdi" on tekosyy, sillä hekin ehtivät ihan kaikkea sitä, mitä vain haluavat ehtiä. Jos omaisia ei ole, asia on eri. - Nm. Pysytään totuudessa ja todellisuudessa


    • Anonyymi

      Miksi ne jalkapantavangit eivät voisi hoitaa vanhuksia ja käydä ulkoiluttamassa heitä?

      • Ano 09:09
        Mistä tiedät, että se porukka ei käy?


    • Anonyymi

      17.08.2022 06:3, olen tuota miettinyt mutta pitää vain kääntää päänsä pois eikä olla huomaavinaan. En halua porttikieltoa. Asukas istuu haisevana, sair.hoitaja kopissaan, lähihoitaja tai mikä avustaja onkaan, juoksee tukka putkella, mutta se sair.hoitaja ei lähde pesemään vaan sanoo, kohta tulee tuo Aulikki viemään pesulle. Tavallaan ymmärrän työnjaon, mutta silloin kun selvästi on kiirehetki, niin en ihan.
      Saman tien kirjoitan tietokoneohjelmasta. Kävin pyhäpäivänä kivuliaana pyytämässä kuurin päivystyksestä. Ohjelma oli tiltissä. Nuori lääkäri kirjoitti käsin reseptin jonka ensin ajoin hakemaan kymmenien kilometrien päähän kun oman kunnan apteekit kiinni. Ja mikä harmi, lääkäri oli vahingossa laittanut lääkärinumeronsa (?) väärin ja nimi niin huonosti kirjoitettu ettei farmaseutti saanut selvää. Lääkettä ei voi antaa kun jokainen lääkäri pitää nimetä tarkasti. Siinä sitten jono kasvoi ennenkuin asia saatiin selväksi.

      • Ano 10:33
        Asukas istuu haisevana, siis missä?
        Ja mihin kellon aikaan?
        Oletko siellä aamuvarhaisella vieraisilla?
        Yksinkö avustajaa juoksee tukkaputkella?
        Viemään pesulle?
        Jos ei ole suihkupäivä, asukasta ei viedä yhtään mihinkään.
        Ainakin jos hän on vuoteen omana.
        Pesut tehdään vuoteessa?


    • Anonyymi

      Yhteisessä olotilassa tuolissa.
      Noin klo 14.
      En.
      Usein yksi.
      Kun on kakat.
      Kyllä sille vaippa vaihdetaan.
      Ei kun istuu.
      Ei tehdä kaikille.

      • Ano 19:52
        Asiakas ilmeisesti kävelee olotilan tuoliin.
        Onko mahdollisuutta että hän kävelee huoneeseensa takaisin ja odottaa siellä hoitajaa ja vaipan vaihtamista ja pesua.
        Tietämissäni hoivapaikoissa myös sairaanhoitaja vaihtaa vaipan ja kuivapesee.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 19:52
        Asiakas ilmeisesti kävelee olotilan tuoliin.
        Onko mahdollisuutta että hän kävelee huoneeseensa takaisin ja odottaa siellä hoitajaa ja vaipan vaihtamista ja pesua.
        Tietämissäni hoivapaikoissa myös sairaanhoitaja vaihtaa vaipan ja kuivapesee.

        Ei kävele itse. Haen ulkoiluttaakseni. Olen myös nähnyt että sairaanhoitaja tekee kaikkia töitä. Jotkut - jotkut ei.
        En tiennyt että tästä näin pitkä juttu tulee eikä ole tarkoitus hoitokotia mustamaalata. On paljon hyvää hoidossa. Hoitajamitoitus on ok, joskus vain lähihoitajat ovat asukashuoneissa kun on tullut huikkimisia sänkypotilailta ja siinä näkysällä vain yksi avustava ei-sairhoit, häärää tukka putkella. Silloin huomaan hierarkian, vaikka yritän olla huomaamatta ettei tule kränää. Tässä vaiheessa sanon: voi anteeksi hoputus, onhan teillä kiire, kyllä minä odotan, ja vanhan mukamas vitsikkään fraasin perään tunnelman keventämiseksi, mullahan ei ole minnekään kiire kun olen eläkkeellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kävele itse. Haen ulkoiluttaakseni. Olen myös nähnyt että sairaanhoitaja tekee kaikkia töitä. Jotkut - jotkut ei.
        En tiennyt että tästä näin pitkä juttu tulee eikä ole tarkoitus hoitokotia mustamaalata. On paljon hyvää hoidossa. Hoitajamitoitus on ok, joskus vain lähihoitajat ovat asukashuoneissa kun on tullut huikkimisia sänkypotilailta ja siinä näkysällä vain yksi avustava ei-sairhoit, häärää tukka putkella. Silloin huomaan hierarkian, vaikka yritän olla huomaamatta ettei tule kränää. Tässä vaiheessa sanon: voi anteeksi hoputus, onhan teillä kiire, kyllä minä odotan, ja vanhan mukamas vitsikkään fraasin perään tunnelman keventämiseksi, mullahan ei ole minnekään kiire kun olen eläkkeellä.

        Ano 08:31
        Todella hyvä, että kirjoitat näistä tosielämän ongelmista.
        Ja käyt katsomassa asukasta ja viemässä ulos.
        Silloin näkee, millaista on hoivakodin elämä.
        Hyvät ja huonot puolet.
        Mielestäni hoitajat tekevät yleisesti ottaen parhaansa.
        Monet asukkaat tarvitsevat aina kahden hoitajan avun, jopa kolmen.
        Silloin todellakin vähemmän hoitoa tarvitseva joutuu odottamaan hoitovuoroaan.
        Kesällä tämä korostuu, kun on lomakausi.
        Mitä olikaan korona-aikana, kun asukkaat olivat eristyksissä?
        Sanon samalla tavalla, kun menen omaistani katsomaan.
        Että minulla on koko päivä aikaa.
        Olen eläkkeellä.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 08:31
        Todella hyvä, että kirjoitat näistä tosielämän ongelmista.
        Ja käyt katsomassa asukasta ja viemässä ulos.
        Silloin näkee, millaista on hoivakodin elämä.
        Hyvät ja huonot puolet.
        Mielestäni hoitajat tekevät yleisesti ottaen parhaansa.
        Monet asukkaat tarvitsevat aina kahden hoitajan avun, jopa kolmen.
        Silloin todellakin vähemmän hoitoa tarvitseva joutuu odottamaan hoitovuoroaan.
        Kesällä tämä korostuu, kun on lomakausi.
        Mitä olikaan korona-aikana, kun asukkaat olivat eristyksissä?
        Sanon samalla tavalla, kun menen omaistani katsomaan.
        Että minulla on koko päivä aikaa.
        Olen eläkkeellä.

        Ihanaa elämää hoivakodeissa, mutta ajatteleppa, mitä se mahtaa kotihoidossa olla? Asiakkaat ovat samankuntoisia, kun ne jotka ovat ympärivuorokautiseen hoitoon päässeet. Eikä heitä kukaan siellä kotona suuremmin auta. Vaippa vaihdetaan, kun työntekijä tulee, vaikka puolipäivää kakkas päällä istut. Pillerit heitetään huuleen ja valmisruoka lämmäytetään mikrossa. Kerran viikossa suihku. Kukaan ei edes ulkoilusta puhu, kun ei ole aikaa siihen mitoitettu hoito- ja palvelusuunnitelmassa. Eikä mitoiteta, kun ei kuulu kotihoidon toimenkuvaan.

        Revi siitä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihanaa elämää hoivakodeissa, mutta ajatteleppa, mitä se mahtaa kotihoidossa olla? Asiakkaat ovat samankuntoisia, kun ne jotka ovat ympärivuorokautiseen hoitoon päässeet. Eikä heitä kukaan siellä kotona suuremmin auta. Vaippa vaihdetaan, kun työntekijä tulee, vaikka puolipäivää kakkas päällä istut. Pillerit heitetään huuleen ja valmisruoka lämmäytetään mikrossa. Kerran viikossa suihku. Kukaan ei edes ulkoilusta puhu, kun ei ole aikaa siihen mitoitettu hoito- ja palvelusuunnitelmassa. Eikä mitoiteta, kun ei kuulu kotihoidon toimenkuvaan.

        Revi siitä!

        Ano 13:49
        Asun vanhustentalossa.
        Olen jotenkin selvillä kotihoidosta.
        Kirjoitin alkuun siitä, kun sairaat eivät pääse hoivapalveluun.
        Hoitajista on pulaa.
        Joissakin kotihoidon paikoissa käydään max 4 kertaa vrk.
        Ei kaikissa.

        Tilanne on omastakin mielestäni katastrofaalinen.
        Mitä nyt sitten voidaan tehdä?
        Onko se ratkaisu, jos palkkaa nostetaan.
        Palkka kun on ehdottomasti liian pieni työhön nähden.

        Tämä on traagista sanoa, mutta nykyajan lääketiede on mahdollistanut sen, että ihmiset elävät 100 vuotisiksi pillerien avulla.
        Jatkoaikaa annetaan mämmöillä sairaille, heikkokuntoisille vanhuksille.

        Tehyn pomo jo kirjoitti, että ei auta muu kuin priorisoiminen.
        Nuoret ja työkykyiset etusijalle hoidossa.
        Kylmää ja kylmäävää faktaa.


    • Anonyymi

      – Emme varmaankaan saa niitä noin 3 500 hoitajaa lisää ensi kevääseen mennessä, mutta varmaan puolet siitä saadaan, Lindén sanoi Säätytalolla.

      Varmasti saatte kun alatte maksaa kunnon palkkaa !

      • Anonyymi

        Aina vingutaan ”kunnon palkkaa”, mutta kuinka paljon sen pitäisi peruskoulutuksella ja perustehtävillä olla. Mikä on minimi? 5000€/kk, 7000€/kk😂


      • Anonyymi

        Kyllä niissä hommissa mättää aivan muut asiat kuin liksa. - Nm. Raha ei aina ratkaise


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina vingutaan ”kunnon palkkaa”, mutta kuinka paljon sen pitäisi peruskoulutuksella ja perustehtävillä olla. Mikä on minimi? 5000€/kk, 7000€/kk😂

        Palkkaa on korotettava niin paljon että hoitoalalta paremmin palkatuille aloille siirtyneet palaavat sairaalatyöhön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina vingutaan ”kunnon palkkaa”, mutta kuinka paljon sen pitäisi peruskoulutuksella ja perustehtävillä olla. Mikä on minimi? 5000€/kk, 7000€/kk😂

        Ei siellä ole jatkuvasti kellään perustehtäviä. Jokaisella on velvollisuus tarkkailla kuntoa ja terveyttä.
        Menköön perus tehtävään haluavat vaikka tehtaisiin siivoojiksi ja kadunlakaisijoiksi.

        Meillä päin on totuttu että palkkaa maksetaan sen verran että saadaan sopivasti työntekijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siellä ole jatkuvasti kellään perustehtäviä. Jokaisella on velvollisuus tarkkailla kuntoa ja terveyttä.
        Menköön perus tehtävään haluavat vaikka tehtaisiin siivoojiksi ja kadunlakaisijoiksi.

        Meillä päin on totuttu että palkkaa maksetaan sen verran että saadaan sopivasti työntekijöitä.

        ”Kunnon ja terveyden” tarkkailu on just nimenomaan niitä perustehtäviä.

        Niin, no kuinka paljon sitä palkkaa pitää maksaa, että saadaan vanhustenhoitoon niitä perustehtävien tekijöitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina vingutaan ”kunnon palkkaa”, mutta kuinka paljon sen pitäisi peruskoulutuksella ja perustehtävillä olla. Mikä on minimi? 5000€/kk, 7000€/kk😂

        Peruspalkkana sanokaamme 3900 €/kk alkaisi olla jo pieni vetovoimatekijä kun monet kuitenkin saavat jonkin verran myös lisiä.
        Lapsellista huutaa jostain 7000 Eurosta kun nyt matalimmat alan peruspalkat ovat alle 3000 €/kk...


    • Anonyymi

      "Tänäpäivänä on kylläkin niin, ainakin täällä seudulla, että hoivakotiin päästään."

      Riippuu paljon sairaudesta, pääseekö vai joutuuko. Jos voimat on vähissä, eikä pääse itse vc tai paljoa mihinkään, silloin joudutaan. Vaikka olisi kävelevä, kunto laskee pian.

      Jos on päässä vikaa niin silloin luulee pääsevänsä.
      Mutta jos ei elä hoivakodein koko arkea, ei tiedä myöskään kaikkea.
      Vaimoni 87v käy viikottain sekjä hoivakodissa ja sairaalan leikkaus osastolla töissä.

      • Anonyymi

        Ei laitoshoitoon pääse ennenkuin on kokeiltu pärjääkö kotihoidon turvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei laitoshoitoon pääse ennenkuin on kokeiltu pärjääkö kotihoidon turvin.

        Kyllä pääsee jos heti kerrasta sairastumisen jälkeen katsotaan että ei selviydy kotona.
        Siili


      • Anonyymi

        87- vuotias vaimosi siis käy sairaalan leikkausosastolla töissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        87- vuotias vaimosi siis käy sairaalan leikkausosastolla töissä?

        Kyllä varmaan. Anestesiahoitajana 🤣🤣🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä varmaan. Anestesiahoitajana 🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        ja kehittää työtään ja opiskelee jatkuvasti uutta😂😂😂😂

        Se on kuitenkin joku ”märkä uni” koko homma! Kyllä niitä näkee vanhempiakin hoitajattaria duunissa. Ei vaan enää oikein suju, jos saa arvostella.


    • Anonyymi

      Miksi pitäisi muuttaa kotoaan ?
      Samat palvelut, kotihoidon, ruuat. siivousta ym. voi tilata omaan kotiinsakin.

      • Ano 10:24
        Näihin vanhustentalon asuntoihin, missä asun, muuttaa kotoaan vanhuksia.
        Koti on esim vanha rintamamiestalo.
        On paljon portaita, jotka ovat todella hankalat ja vaaralliset, rollia käyttävälle.

        On puulämmitteisiä asuntoja ja saunoja.
        Henkilö on jäänyt vaikka leskeksi.
        Ei jaksa hoitaa ulko- tai sisähommia.
        Eikä ole omaisia auttamassa.

        Nämä vanhustentalot ovat rivitaloja.
        Kaksiot ovat 51. neliön läpitaloasuntoja.
        Vuokra 560€/kk sis.sähkön ja veden. Huoneiden välissä ei ole kynnyksiä ja on leveät oviaukot.
        Ulkona ja terassilla on luiskat pyörätuolia tai rollia varten.
        On yhteinen sauna, pyykkitupa ja kerhotila.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 10:24
        Näihin vanhustentalon asuntoihin, missä asun, muuttaa kotoaan vanhuksia.
        Koti on esim vanha rintamamiestalo.
        On paljon portaita, jotka ovat todella hankalat ja vaaralliset, rollia käyttävälle.

        On puulämmitteisiä asuntoja ja saunoja.
        Henkilö on jäänyt vaikka leskeksi.
        Ei jaksa hoitaa ulko- tai sisähommia.
        Eikä ole omaisia auttamassa.

        Nämä vanhustentalot ovat rivitaloja.
        Kaksiot ovat 51. neliön läpitaloasuntoja.
        Vuokra 560€/kk sis.sähkön ja veden. Huoneiden välissä ei ole kynnyksiä ja on leveät oviaukot.
        Ulkona ja terassilla on luiskat pyörätuolia tai rollia varten.
        On yhteinen sauna, pyykkitupa ja kerhotila.

        Missä kaupungissa ? Muuttaisin heti sinne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Missä kaupungissa ? Muuttaisin heti sinne.

        Porissa


    • Anonyymi

      Hoitajapulaa ei voi ratkaista
      Espanjasta tuodut hoitajat poistuivat puolessa vuodessa kuka haluaa asua jossain tuppukylässä parin tonnin kuukausipalkalla piikakopissa yksinään ainoana harrastuksena on juoppojunttiäijien baari eivät osaa espanjaa eivät osaa englania edes. Hoitama menee Pariisiin Lontooseen eikä takahikijälle pakkoruotsitettujen
      junttien kylään
      Tietenkin voidaan paiementolaismaasta hakea koneinsinsinöörejä joiden todistukset vain ovat jääneet kotiin ja lukutaito

      PARAS ISTUTTAA SUOMALAISIA SAK-JÄSENIÄ ANSIOSIDONNAISELLA JA TUODA MAAHANpaimentolaisia näin se homma etenee ja

      sotesoppa sakeentuu
      https://www.ts.fi/uutiset/3883067

    • Anonyymi

      Entä jos treenaat lihaksia? Eikö jengi pärjää kotonaan ihan saattohoitoon asti ja sittenkin jos saa hoitajan ja morfiinit avuksi, niin voi kuolla kotonaan. Voi anoa asiaa; taitaa tosin tarvita mitoituksen täyttämisen ensin, jos sitä ei ole aikaisemmin vaadittu. Taitaa hyvin harva mennä jonnekin palvelutaloon, ja monet niistä on ihmisille, jotka tulevat omin keinoin toimeen, että niitä ei varsinaisesti lasketa, kun asuvat kotinsa sijaan mieluummin siellä. Hoitaja vain kotiin; kotihoito on sitä varten ja yhä useampi on yhä huonbommassa kunnossa kotihoidossa. Kehoaan on hyvä treenata loppuun asti. Arvelen mun todennäköisyyden muuhun olevan 5-10% luokkaa, riippuen sairauksista ja vaivoista.

      • Ano 07:46
        Niin ajattelin minäkin 9 vuotta sitten, kun hommasin täysin autettavalle miehelleni ja itselleni rivariasunnon vanhustentalosta.
        En halunnut antaa häntä laitokseen.
        Olin 24/7 omaishoitaja.
        Ulkopuoliset hoitajat kävivät suihkuun viemässä ja jo tuhoitunutta jalkaa hoitamassa.
        Muut asiat hoidin itse.
        Varauduin siihen, että hän nukkuu pois meillä kotona.
        Toisin kävi.
        Sairaalabakteeri tuhosi jalan ja se katkaistiin.
        Olin edelleen sitä mieltä että hän palaa kotiin. Mitä yhdestä jalasta.
        Kaikki sairaalassa valmistivat häntä kotiinpaluuseen.
        Mutta hän sai keuhkoveritulpan, joka lähti terveestä jalassa.
        Elonpäiviä oli enää yksi.
        Suunnitelmat kaatuivat.
        Viimeiset sanani olivat hänelle.
        Älä pelkää, Herran haltuun.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano 07:46
        Niin ajattelin minäkin 9 vuotta sitten, kun hommasin täysin autettavalle miehelleni ja itselleni rivariasunnon vanhustentalosta.
        En halunnut antaa häntä laitokseen.
        Olin 24/7 omaishoitaja.
        Ulkopuoliset hoitajat kävivät suihkuun viemässä ja jo tuhoitunutta jalkaa hoitamassa.
        Muut asiat hoidin itse.
        Varauduin siihen, että hän nukkuu pois meillä kotona.
        Toisin kävi.
        Sairaalabakteeri tuhosi jalan ja se katkaistiin.
        Olin edelleen sitä mieltä että hän palaa kotiin. Mitä yhdestä jalasta.
        Kaikki sairaalassa valmistivat häntä kotiinpaluuseen.
        Mutta hän sai keuhkoveritulpan, joka lähti terveestä jalassa.
        Elonpäiviä oli enää yksi.
        Suunnitelmat kaatuivat.
        Viimeiset sanani olivat hänelle.
        Älä pelkää, Herran haltuun.

        Sinäkin olet kokenut kovia. Jumalan siunausta sinulle ! Vai syytätkö Jumalaa ?
        Joskus tekisi mieli syyttää, kun elämä on kohtuutonta.
        Joku voi päästä helpommalla.
        En ole uskovainen, mutta "Jumalan siunausta" sisältää kaiken mahdollisen hyvän.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2539
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      198
      2254
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      59
      2248
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      176
      1752
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      9
      1263
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe