Pennun äriseminen ohi kulkeville koirille, muttei kävellessä/liikkuessa.

Anonyymi

Hei ajattelin kirjoittaa tänne kun en nopealla Google-haulla löytänyt ongelmaamme vastaavaa tilannetta.

Meillä on nyt 4,5 kk ikäinen vesikoiran pentu, joka on alkanut haukkumaan ja ärisemään ohi kulkeville koirille. Tämä alkoi noin 3,5 kk kohdalla.
Erikoista tässä on lähinnä se että tätä tapahtuu yleensä vain kun olemme paikallaan jossain. Esim kun leikkimässä kerrostalon pihalla, tai pysähdytty haistelemaan jonnekin pidemmästi puistossa, tai tultu juuri talon etuovesta ulos pissalle jne.
Liikkuessa ongelmaa ei juurikaan ilmene. Esim ohitustilanteet menee pennulla usein todella hyvin. Aika-ajoin lähtee vielä vähän vetämään mielenkiinnosta muita kohti, mutta pääsääntöisesti hyvin, täysin rähisemättä.

Paikallaan ollessa kuitenkin jos pentu huomaa jonkin matkan päässä (vaihtelevasti; 10-50m) koiran, alkaa ensin haukahdukset jota seuraa ärinä ja nyt mukaan on tullut myös tämä remmiä vasten vetäminen.
Mikäli tuo ohittava koira vielä rähisee, tuijottelee, vinkuu tai pyrkii kohti remmissään, menee homma meidän pennulla melkein hysteeriseksi.

Kokeilimme jonkin aikaa vastaehdollistamista, mutta totesimme nopeasti että asuinpaikkamme (kerrostalo puistoisessa kaupunginosassa), tekee tuon käytännössä mahdottomaksi.
Talossa ja asuinalueella on todella paljon koiria ja joku pääsee aina jostain puskan/nurkan takaa yllättämään tai haukahtaa ikkunasta/parvekkeeltä. Koiraa on kuitenkin pakko viedä pissalle jne.
Nyt olen tehnyt lähinnä siten, että otan pentua rinnan puolelta kiinni aina kun mahdollista (ettei vielä yhdistäisi pannan puristusta tuohon tilaan) ja pidän lähellä paikallaan, itse ollen rauhallisena vieressä tai lähden johonkin toiseen suuntaan koiran kanssa.
Mikäli ohittava koira pysähtyy (esim. keskustelen omistajan kanssa) meidän pentu lopulta aina rauhoittuu ja hiljenee vaikka toinen koira jäisikin rähjäämään yms.

Pentu oli 3 kk ikään asti todella rohkea uskalias tutustumaan kaikkeen, mutta tuon 3,5 kk taitteen jälkeen on koirasta tullut selvästi arempi ja hitaasti lämpenevämpi.
Koiraa on sosiaalistettu kohtalaisen paljon ja sillä on useampi koirakaveri jonka kanssa tulee hyvin toimeen, ja kaikkien tutustutettujen koirien kanssa on tullut lopulta aina toimeen hyvin. Pentu ymmärtää yllättävän hyvin eri koirien rajat ja kuka tykkää leikkiä yms.
Mitään traumaa tai selvästi pahaa kokemusta ei koiralla ole mielestämme ollut. Hieman tullut jonkun toisen pennun jahtaamaksi ja peli on pistetty poikki joksikin aikaa, lopulta usein nämä sitten kuitenkin päätyy leikkiin kun tutustuu.

Eli kyssärit:
1. Onko tämän käytösmallin purkamiseen vinkkejä?
2. Miten yleisesti, onko noissa tilanteissa kannattavaa antaa koirien tutustua vai onko parempi vain pyrkiä rauhoittamaan tilanne mielummin ilman että koirat pääsevät tapaamaan ja "palkkautumaan" rähinäkäytöksestä?

Huomaan vain että moni tuollainen tuijottelevan tai ohikulkevan ärisevän koiran omistaja haluaa tutustuttaa koiraansa koska "rauhoittuu kun pääsee moikkaamaan", ja itselle on jotenkin tullut vähän sellainen fiilis että onko se kuitenkaan ovin hyvä idea koska sittenhän se koira ärisee aina jotta pääsee moikkaamaan. Ja ainakaan meidän koiralla se ei ole auttanut kuukauden aikana yhtään että joitakin on moikattu. Toki se siinä hetkessä rauhoittuu, muttei käytösmalli.

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No tapoja on monia...Lähtökohtaisesti itse lähden koirien kanssa siitä, että niiden ei tarvi olla kaikkien seukkaajakaveri. Sosiaalistaminen ei ole sitä, että joka koiran kanssa pitää olla nenät kiinni.
      Ja se, että koira rähisee ja palkaksi pääsee toisten luo, niin ei ainakaan poista rähisemistä vaan palkkaa sitä. Vaikkakin se sillä loppuisi, siksi hetkeksi.

      Itse lähden siitä, että ei koiralla tarvi olla kuin muutama kiva leikkikaveri. Ja niiden kanssakin opetetaan, että vasta luvan saatua saa mennä luokse. Ja itsellä mm.kun koirien kanssa liikutaan, niin ei seukkailla siinäkään kaverin kanssa, jos yhdessä liikutaan, siis liikkeessä tarkoitan.
      Eli kaikkeen toimintaan luvan kanssa.

      Itse lähden siitä, että pennusta opetetaan kontaktin otto, ja siitä erikoispalkka. Mikä parhaiten toimiikin. Mutta myös ei-sana, JOS tarve vaatii sitä käyttää. Mutta ensisijainen on ehdollistaa kunnolla palkkaan. Joo, ja kyllä tiedän, että nykypvänä monen mielestä se ei_sana on kauhistus. Ja pelkästä sanasta koirat ja lapset saa traumoja...
      Mutta itse lähden siitä, että aina on oltava myös sana, joka tarvittaessa katkaisee ei-toivotu n käytöksen.

      Noin lyhyesti.

      • Anonyymi

        Joo kyllä meilläkin ei sana on tuttu. :P Harvemmin tarvii käyttää tosin kun tätä ongelmaa lukuunottamatta osaa olla jo oikeen hyvin. Mekin tehtiin päätös ettei hihnassa tavata enää ketään ja omat koirakaverit riittää mainiosti. Nyt vaan pitäisi saada tuo käytös enää jotenkin sammumaan / poistumaan. Tuttumme sanoi että on rodulle (vesikoira) tyypillistä käytöstä ja ettei siihen kannata pentuna kamalasti puuttua koska tekee koirasta helposti vihaisen siten. En tiedä.. Ollaan nyt vain yritetty tehdä se äriseminen sille turhaksi ja ohjata ajatus muualle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      83
      6004
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2043
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1805
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe