Ylen sivuilla 1968 Praha ja Suomi

Anonyymi

Olen liian nuori muistamaan 1968 tapahtumia, vanhemmat kertoivat että kesällä 1968 kävivät Leningradissa syynä tähän olettamus ettei Nliittoon enää voi matkustaa.

Ylen sivuilla juttua aiheesta.

12

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miten niin 80 on liian nuori muistamaan vuotta 1968 ?
      Esim. 40-luvulla syntyneet on olleet yli kaksikymppisiä silloin.

      • Muistan, kuinka suomalaiset järkyttyivät silloin, eikä siihen puoluekanta vaikuttanut Aarre Saarinenkin tuomitsi NL:n toimet jyrkästi. Suomalaiset ovat aina ymmärtäneet pienen maan vaikeudet iso naapurin otteessa.
        Olet oikeassa, kyllä meidän iköiset ihmiset sen ajan muistavat. Ja Lieko Zahovalovan.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sen takia kysyinkin minkälaisia kokemuksia on ko.tapahtumasta.

      Itse olin 3 vuotta tuolloin.

      • Makriina

        Kaikki odottivat joka päivä radion tilannekatsausta, jonka antoi paikan päältä toimittaja Lieko Zahovalova, joka oli naimisiin mentyään muuttanut Prahaan. Hän oli Suomen kommunistijohtajan Yrjö Leinon tytär.
        Hajamielinen kun olen, en jaksa muistaa sankariksi nousseen tsekkinuorukaisen nimeä, joka sai surmansa ensimäisten joukossa. Muistan sen dramaattisen valokuvan, jossa hänen toverinsa kantoivat surmatun vereen kastettua Tsekkoslovakian lippua.
        Uutisissa varmasti paneudutaan näihin päiviin, ne olivat ahdistavia aikoja.


      • Anonyymi

        Kokemuksia ? Tiedonsaanti oli niukkaa silloin.
        Ei ollut nykyaikaista monipuolista mediamaailmaa,
        jossa tieto siirtyy sekunnissa maapallon toiselle puolelle.
        Lisäksi Suomella oli YYA-sopimus Neuvostoliiton kanssa.
        Tietoa sensuroitiin. Neuvostoliitosta ei voinut negatiivisesti
        kirjoittaa Suomen oman turvallisuuden takia.
        Uutiset olivat "neutraaleja", kantaaottamattomia,
        muistini mukaan......
        Päällimmäisenä muistan pelokkuuden ja tyrmistyksenkin,
        tapahtuuko sama kohta Suomessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kokemuksia ? Tiedonsaanti oli niukkaa silloin.
        Ei ollut nykyaikaista monipuolista mediamaailmaa,
        jossa tieto siirtyy sekunnissa maapallon toiselle puolelle.
        Lisäksi Suomella oli YYA-sopimus Neuvostoliiton kanssa.
        Tietoa sensuroitiin. Neuvostoliitosta ei voinut negatiivisesti
        kirjoittaa Suomen oman turvallisuuden takia.
        Uutiset olivat "neutraaleja", kantaaottamattomia,
        muistini mukaan......
        Päällimmäisenä muistan pelokkuuden ja tyrmistyksenkin,
        tapahtuuko sama kohta Suomessa.

        Luin netistä tietoja, ja selvisi, että kaikkein vakavímman vastalauseen esitti Aarre Saarinen. Muut puolueet pelkäsivät enemmän, ja Mauno Koivisto mm. oli hyvin pidättyväinen mielipiteissään. Suomettuminen oli voimissaan.

        Kansannousu tukahdutettiin nopeasti ja kiristys lisääntyi. Mielenosoittajia pidätettiin ja opiskelu yliopistossa estettiin. Näin kerran dokumentin tsekkiläisestä nuoresta, joka oli tunnistettu mielenosoittajien joukosta. Hän joutui pakoilemaan jatkuvasti, ja hänen ainoa toivonsa oli paeta maasta. Toisinajattelijoita vangittiin, mm. kirjailija Vaclav Havel, joka sittemmin valittiin Tsekkoslovakian presidentiksi. Kun maat erotettiin toisistaan, Vaclav oli Tsekin ensimmäinen presidentti.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Luin netistä tietoja, ja selvisi, että kaikkein vakavímman vastalauseen esitti Aarre Saarinen. Muut puolueet pelkäsivät enemmän, ja Mauno Koivisto mm. oli hyvin pidättyväinen mielipiteissään. Suomettuminen oli voimissaan.

        Kansannousu tukahdutettiin nopeasti ja kiristys lisääntyi. Mielenosoittajia pidätettiin ja opiskelu yliopistossa estettiin. Näin kerran dokumentin tsekkiläisestä nuoresta, joka oli tunnistettu mielenosoittajien joukosta. Hän joutui pakoilemaan jatkuvasti, ja hänen ainoa toivonsa oli paeta maasta. Toisinajattelijoita vangittiin, mm. kirjailija Vaclav Havel, joka sittemmin valittiin Tsekkoslovakian presidentiksi. Kun maat erotettiin toisistaan, Vaclav oli Tsekin ensimmäinen presidentti.

        Manu oli liian venäjämielinen, Manullahan eli usko, että Venäjäkin kuuluisi joskus EU:iin.


    • Anonyymi

      Prahan keväänä vanhempien ihmisten muistissa oli
      unkarilaisten kansannousu 1953 kommunistihallintoa vastaan.
      Mielenosoitukset laajenivat koko maahan.
      Neuvostoliitto tukahdutti kansannousun kaksi viikkoa sen alkamisen jälkeen.
      Unkarin pääministeri Imre Nagy teloitettiin opetuksena muille sosialistisille johtajille.
      Liki 3 000 ihmistä sai surmansa kansannousussa. Lisäksi 13 000 ihmistä tuomittiin vankeuteen. Satoja teloitettiin.

      • Lyhyt on ihmisen muisti, kun olemme olleet jo pitkään siinä käsityksessä, että Euroopassa on rauhallista ja yhteen hiileen puhalletaan, EU:ssa ollaan.
        Pintaa kun vähän raapaisee, muistoihin nousevat Kyproksen miehitys 1970-luvulla, hajonneen Jugoslavian aiheuttamat sodat ja väkivalta 1990-luvulla. Irakin sota 2000-luvun alkuvuosina, ei nyt ihan Euroopassa, mutta portilla kuitenkin, edelleen koko Lähi-Itä, joka on kuohunnan alla kaiken aikaa. Ja pakolaisarmeijat, jotka kulkevat ruutukasseineen maasta toiseen.
        Ei ihminen opi.
        Aina joku taho haluaa parempaa elämää, kuin minkä on syntymässä saanut. Aina se on sitten muilta pois.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Lyhyt on ihmisen muisti, kun olemme olleet jo pitkään siinä käsityksessä, että Euroopassa on rauhallista ja yhteen hiileen puhalletaan, EU:ssa ollaan.
        Pintaa kun vähän raapaisee, muistoihin nousevat Kyproksen miehitys 1970-luvulla, hajonneen Jugoslavian aiheuttamat sodat ja väkivalta 1990-luvulla. Irakin sota 2000-luvun alkuvuosina, ei nyt ihan Euroopassa, mutta portilla kuitenkin, edelleen koko Lähi-Itä, joka on kuohunnan alla kaiken aikaa. Ja pakolaisarmeijat, jotka kulkevat ruutukasseineen maasta toiseen.
        Ei ihminen opi.
        Aina joku taho haluaa parempaa elämää, kuin minkä on syntymässä saanut. Aina se on sitten muilta pois.

        Jugoslavia hajosi osiin Neuvostoliiton romahtamisen takia.
        Jugoslavia oli Neuvostoliiton "satelliittimaa" niinkuin Unkari ja Tsekkoslovakiakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jugoslavia hajosi osiin Neuvostoliiton romahtamisen takia.
        Jugoslavia oli Neuvostoliiton "satelliittimaa" niinkuin Unkari ja Tsekkoslovakiakin.

        Eipä ollut. Jugoslaviaa johti Tito, joka oli omanlaisensa sosialismin kannattaja.
        Salli maastamuuttoa työnperässä Ruotsiin ja Saksaan, vasta Titon kuoltua 80- lopulla alkoivat erimielisyydet, jotka puhkesivat sotiin 90-luvulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe