tarttiuppi

Anonyymi

Kauppalehdessä oli juttua Polar night energy nimisestä firmasta ja sen käänteen tekevästä uudesta innovaatiosta - vaan tuo ei ole todellakaan mikään uusi innovaatio.

Olin 90-luvulla alkupuolella töissä maatiloille paljon LVI-alan urakoita tehneessä firmassa ja Huittisten seudulla tuli vastaan useampikin sikatila joka säilöi lämpöä maahan kaivettuihin hiekalla täytettyihin 25m3 bulkkisäiliöihin. Yhdelläkin tilalla oli neljä tällaista säiliötä maahan kaivettuna ja yhdellä tilalla säiliöitä latasi lisäksi oma tuulimyllykin. Itsekin silloin siitä innostuin ja meilläkin on ollut vuodesta 94 40-jalan merikontti hiekkaa täynnä maahan haudattuna lämminvesivaraajan korvaajana.

Siihen aikaan tuolle kaikki naureskeli ja sanoivat että hiekalla täytetyissä säiliöissä ei ole mitään järkeä, vaan ne pitäisi olla vedellä täytetty. On se aika kummaa kun siihen aikaan ei yleisemmin ymmärretty hiekan lämmönvaraus kykyä, mutta silloin sähkö maksoikin vain murto-osan nykyisestä ja siirrosta ei veloitettu, kun verkot omisti paikalliset sähkölaitokset.

Mutta tuo ei siis todellakaan ole mikään uusi innovaatio.

7

85

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Yhteen aikaan oli myynnissä hiekkätäytteisiä massavaraajia, jotka olivat tavallisen pyörillä olevan sähköpatterin näköisiä. Meilläkin tällainen patteri on edelleen mökillä pitämässä peruslämpöä talvisin. Patteri tuli hankittua joskus 80-luvun lopulla.
      Periaate on sama kuin tässä tamperelaisten "keksinnössä" tosin mittakaava eri.

• Anonyymi

Enää aniharvoin keksitään mitään kokonaan uutta. Eiköhän suurin osa keksinnöistä ole jo olemassa olevien keksintöjen erilaisia sovelluksia.

• Anonyymi

Mitenkähän tästä sovelluksesta otetaan tota lämpöä? Siirto ei oikein voi vedellä toimi, jos hiiekkamassan lämpö menee 14C paremmalle puolelle.

• Anonyymi

Tuossa varmaankin pitäisi lukea 140C!?

• Anonyymi

Kuten täälläkin sanottu, niin idea ei ole minkään arvoinen vaan onnistunut kaupallinen toteutus. Jännä nähdä miten tämän käy.

• Anonyymi

Ehkä tyhmintä mitä valkoinen mies keksii on kaivaa ehjä merikontti maahan ja täyttää hiekalla. Parhaimmillaan se on tavaran varastoinnissa ja kuljetuksessa.

• Anonyymi

🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

😍 Kuumat tytöt odottavat sinua -> https://www.ero4.fun/girl4love

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7858
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3782
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1210
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1073
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1013
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      792
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      790
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe