velkajärjestely tai -saneeraus

Anonyymi

Onko jokin aikaraja milloin voi hakea velkajärjestelyä? Olen vähätuloinen vanhuuseläkeläinen ja olen maksanut kolme vuotta ulosottoon. Koska lyhennyssumma on pieni per kuu, velka ei lyhene juuri ollenkaan. Olen kuullut, että joillekin vähätuloiselle on myönnetty velkasaneeraus ja muutaman maksuvuoden jälkeen velka kuittaantuu kokonaan pois.
Onko näissäkin järjestelyissä jokin tuloraja? Siis pakkomaksuraja?

10

250

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Velkajärjestelyä voi hakea monta kertaa, jos aiemmin ei ole onnistanut.

• Anonyymi

Eli että heti kun joutuu ulosottoon, voi hakea järjestelyyn? Olen kuullut, että ensin maksetaan jokin vuosi (2-3?) ja sitten vasta asiaa voi hakea. Ja että tulorajakin olisi tärkeä seikka ja säännölliset tulot pitää olla. Siis esim. eläkeläisen eläketulo laskupohjana.
        En tiedä miten on nykyisin, mutta helpotuksia tulisi olla vanhoille velallisille jotka ei ole enää työelämässä. Ainoa mahis maksaa isoa velkaa on lottovoitto tai sitten odottaa velan vanhenemista. Vanha ei vaan ehdi sitäkään ootella, kun kuolema vie voiton.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli että heti kun joutuu ulosottoon, voi hakea järjestelyyn? Olen kuullut, että ensin maksetaan jokin vuosi (2-3?) ja sitten vasta asiaa voi hakea. Ja että tulorajakin olisi tärkeä seikka ja säännölliset tulot pitää olla. Siis esim. eläkeläisen eläketulo laskupohjana.
        En tiedä miten on nykyisin, mutta helpotuksia tulisi olla vanhoille velallisille jotka ei ole enää työelämässä. Ainoa mahis maksaa isoa velkaa on lottovoitto tai sitten odottaa velan vanhenemista. Vanha ei vaan ehdi sitäkään ootella, kun kuolema vie voiton.

15 vuodessa ehtisi kyllä maksaa velkojalle mukavasti korkoja, vaikka itse pääoma jäisikin maksamatta. Velkojalle on se ja sama onko saatu raha korkoa vai pääomaa, jos velallisen maksukyky ei riitä koko velan maksamiseen. Ei ole kovin suoraselkäistä kuolla kesken velanmaksun. Toivoisin sinun siirtävän kuolemistasi velkojen lopulliseen vanhentumiseen asti eikä haaveilevan mistään velkojen armahtamisista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

15 vuodessa ehtisi kyllä maksaa velkojalle mukavasti korkoja, vaikka itse pääoma jäisikin maksamatta. Velkojalle on se ja sama onko saatu raha korkoa vai pääomaa, jos velallisen maksukyky ei riitä koko velan maksamiseen. Ei ole kovin suoraselkäistä kuolla kesken velanmaksun. Toivoisin sinun siirtävän kuolemistasi velkojen lopulliseen vanhentumiseen asti eikä haaveilevan mistään velkojen armahtamisista.

Sarkasmia, I hope.
        Todellisuudessa, olen perheetön ja ei ole ketään omaista joka hoitaisi asioitani vakavan sairastumisen tai se kuoleman jälkeen. Aika holotna-olo.
        Maksan toki sen minkä pystyn, mutta samalla jään ilman palveluverkostoa. Sosiaalipuoli suosittelee muuttoa palvelukotiin vähintään viiden vuoden aikajanalla, mutta sielä on liian kallista asua kun on ulosotossa. Olen reippaasti yli 90-vuotias kun 15 vuotta on kulunut. Lääkärin elinaikaennuste on max 80vee.
        Meillä vanhoilla rollapapoilla ja -mummeleilla on kädetön olo, jopa jalaton.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sarkasmia, I hope.
        Todellisuudessa, olen perheetön ja ei ole ketään omaista joka hoitaisi asioitani vakavan sairastumisen tai se kuoleman jälkeen. Aika holotna-olo.
        Maksan toki sen minkä pystyn, mutta samalla jään ilman palveluverkostoa. Sosiaalipuoli suosittelee muuttoa palvelukotiin vähintään viiden vuoden aikajanalla, mutta sielä on liian kallista asua kun on ulosotossa. Olen reippaasti yli 90-vuotias kun 15 vuotta on kulunut. Lääkärin elinaikaennuste on max 80vee.
        Meillä vanhoilla rollapapoilla ja -mummeleilla on kädetön olo, jopa jalaton.

Voit saada toimeentulotukea, sillä pakolliset ulosottomenot katsotaan toimeentulotukipäätöksen laskelmassa hyväksyttäviksi menoiksi. https://www.kela.fi/kelan-etuusohjeet_ohjeet-etuuksittain

Sosiaalihuollon asikasmaksuihin pitäisi ensisijaisesti neuvotella alennusta palveluntarjoajalta, mutta käsittääkseni Kela huomioi jos ei saa alennusta.

Ulosottokaari 4 luku 51 § https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070705#L4P51 :

"Jos velallisen maksukyky on sairauden, työttömyyden, velallisen maksaman elatusavun tai muun erityisen syyn vuoksi olennaisesti heikentynyt, palkasta ulosmitataan toistaiseksi tai määrättynä aikana säännönmukaista pienempi määrä."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voit saada toimeentulotukea, sillä pakolliset ulosottomenot katsotaan toimeentulotukipäätöksen laskelmassa hyväksyttäviksi menoiksi. https://www.kela.fi/kelan-etuusohjeet_ohjeet-etuuksittain

Sosiaalihuollon asikasmaksuihin pitäisi ensisijaisesti neuvotella alennusta palveluntarjoajalta, mutta käsittääkseni Kela huomioi jos ei saa alennusta.

Ulosottokaari 4 luku 51 § https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070705#L4P51 :

"Jos velallisen maksukyky on sairauden, työttömyyden, velallisen maksaman elatusavun tai muun erityisen syyn vuoksi olennaisesti heikentynyt, palkasta ulosmitataan toistaiseksi tai määrättynä aikana säännönmukaista pienempi määrä."

Elikkä suomeksi, velkaantunut vanhus voi huoletta elää loppuelämänsä veronmaksajien piikkiin. Jos käypä eläkeraha suojaosuuden jälkeen ei riitä palvelukotiin, voivoi sitten, ja alkaa nostaa tukia maksimimääriä.
        Hyvä Suomi! Ihana sosiaaliturvamaa.

• Anonyymi

Kyllä sitä kai voi hakea. Yleensä sitä velkaa pitää maksella ulosottoon se pari vuotta, jotta hakemus menee varmemmin läpi. Tällä osoitetaan velkojille ja käräjäoikeudelle velallisen maksuhalukkuus. Ota talous- ja velkaneuvontaan yhteyttä. Tyypillisesti omaisuus pitää olla pitkälti myyty, mutta joskus velallinen saa pitää omistusasunnon velkajärjestelyssä. Monesti toki arvokas omaisuus on jo putsattu ulosotossa sen parin vuoden aikana.

• Anonyymi

Vouti kerran suositteli minulle velkajärjestelyä. Ja sitten kun otin yhteyttä velkaneuvontaan, he torppasivat ajatuksen hakemukseen syystä, että olen vähätuloinen. Nauroivat alle tonnin tuloille ja 25t velalle.
      Ketä tässä nyt pitäisi alkaa uskomaan?

• Anonyymi

Onko käytäntö vieläkin niin, ettei Kelasta voi hakea toimeentulotukea jossa uo-maksu huomioidaan, jos on velkajärjestelyssä? Näin se oli ainakin ennen.
      Mietin vain tätä nykyistä inflaatiokriisiä ja ylikalliita sähkölaskuja, joiden takia pienituloinen todennäköisesti tulee tarvitsemaan tukia. Aika outoa on, jos velkajärjestelyn takia velallinen jää ilman apua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäläislehti: Yli 260 000 miestä on lähtenyt venäjältä

liikekannallepanon jälkeen. FSB raportoi, että 261 000 miestä lähti maasta keskiviikon ja lauantain välisenä aikana. Mahtaa olla vaikea löytää niitä
      Maailman menoa
      421
      5546
    2. Ex-huippumalli, juontaja Anne Kukkohovi paljastaa: "Olen tosi röyhkeä ja päivän päätteeksi..."

Anne Kukkohovi on juontanut Koko Suomi -leipoo -ohjelmaa ammattimaisesti jo vuosia. Kansainvälisen uran tehnyt ex-huippumalli tunnustaa itsekin hämmäs
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      3661
    3. Redrama tilittää itsemurha-suunnitelmastaan - Tämä sattuma pelasti: "Minulla oli ollut jo veitsi..."

Räppäri on kertonut Instassa olevansa Minnesota-hoidossa päihderiippuvuuden takia. Vain elämää -ohjelmassa Redrama paljastaa, että päihderiippuvuus te
      Kotimaiset julkkisjuorut
      29
      3267
    4. Miksi "SUOMEN NUORISO" ajetaan suljetulle ?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ae1cec69-b2b9-4f9d-ae8e-da3b9178e6f4 En ymmärrä, mihin katosi minun nuoruuteni rento Suomi ? 80- ja 90- luvulla S
      Maailman menoa
      305
      2928
    5. Joel Harkimo ei ole tanssinut edes kapakassa "Mitä tuo urpo tuossa heiluu"

Poliitikko ja yrittäjä Joel "Jolle" Harkimo tippui Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Harkimo pudotti tiukassa treenissä kiloja, mutta hänen "säkkimäise
      Kotimaiset julkkisjuorut
      90
      2122
    6. Kyllä minä ihan rakastan sinua

Vaikka todella hassuahan se on lähes vierasta rakastaa. En voi tälle mitään.
      Ikävä
      66
      1486
    7. Olit ihastunut minuun

Tiedän sen vain.
      Ikävä
      70
      1358
    8. Anteeks rakas

Eihän liekkisi muhun sammu ikinä Olet mun ainut onnenkipinä Matka tää on joskus kivinen Ja osaan olla raskas ihminen On päivä tää pilvinen Kun painaa
      Romantiikka
      227
      1330
    9. Nordstream sabotaasi todennäköisesti Yhdysvaltojen työtä

Kuten koko Ukrainan sodan provosointi, niin jenkit ovat taas asialla. Kaikessa on lopulta kyse petrodollarin tuomasta valta-aseman säilyttämisestä kei
      Maailman menoa
      372
      1325
    10. Paavo Väyrynen tietää mitä pitää nyt tehdä

Paavo Väyrynen on lopulta Keskustan pelastus - paluuna kotiin! ~ https://www.is.fi/politiikka/art-2000009092830.html - , näin Ilta-Sanomat otsikoi ai
      Maailman menoa
      545
      1219
    Aihe