Kaihi ja ajolupa

Anonyymi

Odotan kaihileikkausta ja lääkäri otti ajoluvan pois.
Miten saan sen leikkauksen jälkeen takaisin?

21

1657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulta on leikattu kaihi molemmista silmistä, eikä puhuttu ajoluvasta mitään. En toki ajanut autoa ennen kuin sain uudet silmälasit.

      • Anonyymi

        Kiitos kommentistasi :)


      • Anonyymi

        Minulta kassa leikattiin eikä kukaan kysellyt ajanko vai en.
        Tietenkään kukaan vaatuuntuntoinen ihminen ei istu ratttiin jos näkö on huono


    • Anonyymi

      Lääkäriltä-

      Outo juttu, kuulemani mukaan kaihia sairastavilta ei ole korttia otettu, jos leikkaus tulossa. Mutta varmasti lekurilla on oikeus toimia noin. Iteasiassa toimi täysin oikein, ei sokea saa ajaa autoa.

      En tiedä tarkempaa prosedyyriä, mutta käsittääkseni saat ajo-oikeuden takaisin, kun toimitat poliisille uuden todistuksen leikkauksen jälkeen. Siis jos lekuri toteaa sinut ajokelvolliseksi. Mutta älä luota netin huuhaapalstojen neuvoihin, kysy poliisilta.

      Mulla muuten kävi taannoin hauskasti. Olin edellisellä viikolla päässyt sairaalasta ja piti mennä just ajokorttitarkastukseen. No olin vähän hutera leikkauksen jälkeen ja lekuri kieltäytyi kirjoittamasta c-korttia ja myönsi abe ajo-oikeudenkin vaan puoleks vuodeks. Oli kirjoittanut lausuntoon: "Kävelee horjuen, mutta omin jaloin". Kun menin uuteen tarkistukseen, kirjoitti "Kävelee edelleen hitaasti, mutta paremmin kuin viimeksi". Ja sain viiden vuoden lapun.

      Siinä härdellissä tosin meni c- kirjain. Vähän epähuomiossa, ehkä sen ois voinut saada senkin takaisin, ei tullut kyseltyä. Ainakin inssi ajamalla ois onnistunut, mutta en ole sitä kirjainta juurikaan tarvinnut, samapa sille. Mutta juu, kehno ajoitus sattui tarkastukselle. Iteppähän olin sen tilannut siksi ajaksi, että oma vika.

      Mutta, kysy viranomaisilta, tämän palstan kirjoittajat, ei me olla niitä.

      =DW=

      • Anonyymi

        Kiitos kommentistasi. Järkytys se kielto oli itsellenikin. Tosin tutkin juttuja jossa kerrotaan käytännöstä ja siellä oli parissakin kohdassa mainittu että lääkäri voi asettaa tilapäiseen ajokieltoon. Olen ollut jonossa jo hoitotakuun 6kk ja leikkausajasta ei vieläkään toivoa. Tämän 6kk aikana kaihini on levinnyt ja aiheuttaa hankalia näkö-oireita. Sote on niin hieno juttu, jonot eikun kasvaa :(
        Olipa sinulla huono tuuri mutta varmasti jo kävelet paremmin kuin horjuen :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi. Järkytys se kielto oli itsellenikin. Tosin tutkin juttuja jossa kerrotaan käytännöstä ja siellä oli parissakin kohdassa mainittu että lääkäri voi asettaa tilapäiseen ajokieltoon. Olen ollut jonossa jo hoitotakuun 6kk ja leikkausajasta ei vieläkään toivoa. Tämän 6kk aikana kaihini on levinnyt ja aiheuttaa hankalia näkö-oireita. Sote on niin hieno juttu, jonot eikun kasvaa :(
        Olipa sinulla huono tuuri mutta varmasti jo kävelet paremmin kuin horjuen :D

        Uusi sote tulee voimaan ensi vuonna, vähitellen. Korona jonoja on kasvattanut.


      • Anonyymi

        Jokainen joutuu menemään leikkauksen jälkeiseen tarkastukseen 1kk kuluttua leikkauksesta nimenomaan ja vain silmälääkärille.

        Hänelle voit sanoa, että lääkäri x, otti minulla kortin pois sillä näkökykyky oli olematon ennen leikkausta.

        Tarkastuksessa selviää, että näkökyky on ok ja lääkäri kirjoittaa sinulle paperin , jolla saat hyllytetyn kortin takaisin.


    • Anonyymi

      Ilmeisesti olit näön tarkastuksessa ajokortin uusimisen vuoksi.
      Oma tilanteeni oli sama kuin muutamalla muullakin kommentoijalla.
      Ajelin kaihien kanssa kunnes oma kontrolli tuli kuvaan.
      Olimme hieman pitempään Espanjassa ja palatessamme keväällä Suomeen huomasin, ettei minulle voi antaa ylinopeussakkoja.
      Keväisenä pilvipouta päivänä en saanut selvää nopeusrajoitusten kilvistä enkä pystynyt lukemaan auton nopeusmittaria. Matkaa Seutulasta kotiin oli noin 250km.
      Kieroslukumittarin viisarista pystyin näkemään milloin nopeuteni oli noin 80km/h.

      2:n viikon kuluttua oli molempien silmieni kaihit leikattu yksityisellä. En asettunut julkisen puolen jonoon jossa yhdellä tuttavallani oli se 6kk:n takuuaika pantu uusiksi.

      Samalla korjaantui -6:n näköni siten, että tarvitsin vain lähilaseja.
      Jos olisin arvannut miten radikaali muutos tapahtui kaukonäössäni niin olisin leikkauttanut jo paljon aikaisemmin.

      • Anonyymi

        Miten paljon leikkaus maksaa yksityisellä silmälääkärillä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten paljon leikkaus maksaa yksityisellä silmälääkärillä ?

        Molemmat 2350€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Molemmat 2350€.

        Ei paha, 2kk nettoeläke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei paha, 2kk nettoeläke.

        Nykyään normaalisti leikkaavat kaihin sen ollessa niin alkuvaiheessa ettei se lainkaan haittaa näköä. Niin kävi minullekin. En tiennyt kummankaan silmäni kaihista mitään, ennen kuin lääkäri siitä kertoi, ja laittoi lähetteen leikkaukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään normaalisti leikkaavat kaihin sen ollessa niin alkuvaiheessa ettei se lainkaan haittaa näköä. Niin kävi minullekin. En tiennyt kummankaan silmäni kaihista mitään, ennen kuin lääkäri siitä kertoi, ja laittoi lähetteen leikkaukseen.

        Yksityinen leikkaa. Julkisella puolella on molempia silmiä samanaikaisesti koskevat heikentymisen minimivaatimukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksityinen leikkaa. Julkisella puolella on molempia silmiä samanaikaisesti koskevat heikentymisen minimivaatimukset.

        Yksityinen lääkäri minut lähetti kummallakin kerralla keskussairaalaan.


    • Anonyymi

      Laserilla käy sutjakkaasti kaikki operaatiot, paitsi synnytys!🤔🤔

      • Anonyymi

        Kaihin leikkauksessa käytetään ultraääntä. Pienen viillon kautta sumentunut linssi muussataan ultraäänellä ja sitten imetään mössö pois. Muovilinssi tilalle, ja siinä se.


    • Anonyymi

      Minä en ole käynyt silmääkärillä moneen vuoteen. Ja sen huomaa lähelle katsoessa. Olen ollut niin paljon netissä uusien lasien tarve on. Syy korona huijaus ja entinen lääkärikin lopetti ja käy paikkakunnalla useita onneksi. Yksit hammaslääkäri puutuu ei ole ja on vain terv kesk hoitola jossa ei ole suomalaista h.lääkäriä saatavilla. On joku muttei ota vanhusten paikauksia vain nuortn oikomisia yms. Siinä,syy miksi en ole mennyt. Amalgaamit ja hampaat murenee. Juuria ei ole hoidettu ja tulehdus jne vaara on. Jos olisi yksityinen ollut minulla ei olisi em ongelmaa enää rahaa on maksaa. Liian pitkä matka isompaan jossa käydä. Aina joku huoli ja ongelma on jatkuvaa. Monta asiaa yhdellä kertaa. Tekemätön työ ja asoiden hoito ahdistaa.
      Suomessa ei ole hyvä terveydenhuolto vaan kaikki ajettu alas kunnissa. Globalistien lahjomat paskiaiset joka paikassa tekemässä kiusa ihmisille!
      Tähän hulluuteen on tultava loppu ja se tule poliitikkojen kautta.

      • Anonyymi

        Siis piti olla : SE LOPPU --- EI -- TULE POLIITIKKOJEN KAUTTA VAAN...


    • Anonyymi

      Uusi lääkärintarkastus kai? Todetaan että näkökyky toimii jälleen. Liikenteessä näkökyvyllä tai sen puuttumisella on yllättävän suuri merkitys (sarkasmia).

    • Kun sairastuin keväällä menetin lääkärini antaman ajo-oikeuden. Tänään lääkärini totesi parantuneeni hyvin, sanoi, voit alkaa ajamaan. Kysyin heti tänäänkö, heti tänään hän sanoi. Olen nyt huristellut onnesta mykkänä autollani 🚙🙂

    • Ei minulta kyselleet mitään autolla ajosta.
      Molemmat silmät leikattiin, näkö on todella hyvä, en tarvitse edes laseja. Mutta silmät väsyvät helposti, olenkin siirtnyt äänikirjoihin.
      Laseja pidän "näön vuoksi" kun käyn ihmisten ilmoilla. Laseissa ei ole juuri lainkaan tehoja, on alaston olo ilman laseja kun olen aina tarvinnut, paitsi kaihileikkauksen jälkeen tulivat tarpeettomiksi. Kun kävin vuositarkastuksessa ajokortin takia niin lääkäri ei määrännyt laseja pidettäväksi ajaessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1769
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      42
      1568
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      46
      1527
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe