No niin...siis kerrostalot eli laatikkotalot ovat ******** rumia. Ihmettelen arkkitehtien osaamattomuutta suunnitella esteettisesti kauniita kerrostaloja. Tietysti pitää ottaa huomioon se, että halvalla rakennetaan yleisestikin ottaen ******. Vaatii muutoinkin luonteen lujuutta kyetä asumaan kerrostalossa.
Kerrostaloasujat ovat ihan oma ryhmittymänsä tietyn tyyppisiä ihmisiä. Tuntuu kummalta, että kerrostaloja on edes olemassa..... betoniviidakoita ilman esteettisesti kaunista ympäristöä varsinkin jos ei asu ylimmässä kerroksessa, josta ei välttämättä tarvitse katsella pelkkää seinää tai toisen talon ikkunoita. Ahtaat ja ankeat sisäpihat ovat varmasti pahin mahdollinen ikkunanäkymä tai pelkät toisten talojen katot. Toki on niin, että jos on syntynyt kerrostaloon ja on ikänsä asunut, niin on varmasti tottunut. Varmaan jotkut 60-70-80- luvuilla rakennetut kerrostalot ovat rumimmat mahdolliset - tusina taloja. Yök!
Kaupunkilaisuus on muutoinkin kumma juttu. Ihmiset tunkevat asumaan tiiviisti ja ahtaasti rumiin taloihin. Tai ehkä on niin, että ihmiset eivät sitten vain välitä syystä tai toisesta esteettisistä arvoista. Onhan toki niinkin, että on olemassa ******** rumia omakotitalojakin. Omakotiasumisessa on kuitenkin vapaus olla eritavalla kuin kerrostaloissa. Toki työtäkin on enemmän.
Kaikkein hulluinta on mielestäni isojen kaupunkien keskustoissa, joissa kerrostaloasunnot maksavat jopa enemmän kuin omakotitalot vähän syrjemmässä. Mikä hinku on asua hälinän keskellä ja katupölyjen sekä saasteiden tai jonkun tavaratalon ja ostoskeskuksen? Toki on varmasti myöskin niin, ettei omakotitaloja edes riittäisi kaikille halukkaille. Mutta joo ihmisillä on erilaiset ekologiset lokeronsa... ja kerrostaloasuminen on yksi niistä. Moni saattaa toki joutua asumaan siten miten ei haluaisi taloudellisista syistä. Ja onhan se niinkin, että on olemassa ******** rumia pikku kuntia asemakaavallisesti..... en tajua sitä "antaa kaikkien kukkien kukkia" arkkitehtuuria, vaikka tietysti voi hyvinkin olla niin, että joku pitää rumina pitämiäni kerrostaloja kauniina.
Mutta itse ajattelen, että ei ikinä enää lähiöön..... mieluummin vaikka tapan itseni. Tietysti esteettinen fanaattisuuskaan ei ole kovinkaan järkevää. Mutta joo...ehkä olen amerikkalaisen idyllin vanki, koska olen ollut tv ja elokuva addikti lapsena ja nuorena. Myöskin kun googlettaa myynnissä olevia amerikkalaisia paremman väen asuinalueilla olevia asuntoja, niin koko suomalainen rakennuskultuuri jää niiden varjoon. Olisi ollut helpompaa olla olematta "globaali" tiedollisesti, niin sattuisi vähemmän.
Kerrostalot ja estetiikka ja vähän muutakin......
Anonyymi
1
85
Vastaukset
- Anonyymi
50-luvun pienkerrostalot ovatt kauniita. Metron tai junaradan varrella ei kannata asua. Varsinkaan niissä ddr-betonikuutiotaloissa. Mökillä minä asuisin mieluiten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569