Lapsia ei enää saa haluta

Anonyymi

"Voisi ajatella, ettei tähän maailmaan ole mitään järkeä haluta lapsia."

"Olenkin todistanut kahvipöytäkeskusteluja, joissa huokaistaan helpotuksesta, kun sisko on jo täyttänyt vanhempien odotuksen lapsenlapsista. Suunnitellaan, miten itse ollaan vain cooleja setiä ja tätejä, jotka tarjoavat aikanaan ensimmäiset lonkerot."

"Tässä ajassa on sivistynyt ja tiedostava teko jälkipolvia kohtaan jättää heidät tekemättä. Joissain piireissä se on muuttumassa normaaliksi, jonka vierellä hiljenee se, joka vielä kantaa ummehtuneita vauvahaaveita."

https://www.satakunnankansa.fi/kolumnit/art-2000009027542.html

1

375

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mielenkiintoinen aihe, jonka koen osittain totena. Luulen että on myös hieman paikkakunta-, sekä elintasokohtaista miten lasten hankkimista katsotaan.
      Itse asun pienellä paikkakunnalla ja olen keskituloinen, kuten suurin osa ystävistänikin. Kyllä täällä vielä valtaosa tuntuu hankkivan ja haluavan lapsia, näissä samoissa piireissä kun taas korkeammin koulutetut ja varakkaammat jättävät lapset tekemättä. Sitten taas pienempi tuloiset, työttömät ja elämänkoululaiset tuntuvat sikiävän minkä ehtivät.

Itse en lapsia halua, koen juurikin että tähän maailman tilanteeseen on hulluutta hankkia jälkikasvua. Maailma on jo nyt aivan liian ylikansoittunut eikä tälle pallolle mahdu enää yhtään lisää tallaajaa. Sodat, ilmastonmuutos, luonnokatastrofit, nälänhädät jne. Tuhoavat maapalloa niin hirveää vauhtia, että itse en jaksa uskoa että elämää ylipäätänsä on välttämättä enää niinkään pitkään että tällä hetkellä syntyvät lapset ehtisivät elää elämänsä loppuun. Ja jos ehtivät, niin se tulee olemaan vaikeaa ja pahimmassa tapauksessa kärsimystä. Miksi haluaisin omia lapsia tänne hankkia vain kärsimään ja elämään pelossa tai pahimmassa tapauksessa vain kuolemaan!?

Ainut järkevä syy, joskin melko tunteeton, hankkia lapsia on se että joku maksaisi vielä meidänkin eläkkeet ja hoitaisi meidät vanhana. Siitä syystä olen kiitollinen että joku vielä lapsia haluaa hankkia. Olisi toki hauskempaa joskus kuulla jonkun sanovan suoraan että joo päätettiin nyt hankkia lapsi että tulevaisuus olisi vanhana turvattu, ja tiedostettaisiin samalla ne riskit miltä lapsen tulevaisuus valitettavasti suurella todennäköisyydellä näyttäisi. Sen sijaan että suolletaan sitä sokeaa sinisilmäistä vaaleanpunaista unelmaa miten vaan halutaan vauvoja koska vauvat on niiiiiin söpöjä iiih.... ja samalla suljetaan silmät oikealta maailmalta ja leikitään että kaikki on hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      28
      5176
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      109
      2365
    3. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      138
      2072
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      53
      1915
    5. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1760
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      55
      1296
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      147
      1045
    8. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      910
    9. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      311
      869
    10. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      142
      700
    Aihe