Lapsia ei enää saa haluta

Anonyymi

"Voisi ajatella, ettei tähän maailmaan ole mitään järkeä haluta lapsia."

"Olenkin todistanut kahvipöytäkeskusteluja, joissa huokaistaan helpotuksesta, kun sisko on jo täyttänyt vanhempien odotuksen lapsenlapsista. Suunnitellaan, miten itse ollaan vain cooleja setiä ja tätejä, jotka tarjoavat aikanaan ensimmäiset lonkerot."

"Tässä ajassa on sivistynyt ja tiedostava teko jälkipolvia kohtaan jättää heidät tekemättä. Joissain piireissä se on muuttumassa normaaliksi, jonka vierellä hiljenee se, joka vielä kantaa ummehtuneita vauvahaaveita."

https://www.satakunnankansa.fi/kolumnit/art-2000009027542.html

1

302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mielenkiintoinen aihe, jonka koen osittain totena. Luulen että on myös hieman paikkakunta-, sekä elintasokohtaista miten lasten hankkimista katsotaan.
      Itse asun pienellä paikkakunnalla ja olen keskituloinen, kuten suurin osa ystävistänikin. Kyllä täällä vielä valtaosa tuntuu hankkivan ja haluavan lapsia, näissä samoissa piireissä kun taas korkeammin koulutetut ja varakkaammat jättävät lapset tekemättä. Sitten taas pienempi tuloiset, työttömät ja elämänkoululaiset tuntuvat sikiävän minkä ehtivät.

Itse en lapsia halua, koen juurikin että tähän maailman tilanteeseen on hulluutta hankkia jälkikasvua. Maailma on jo nyt aivan liian ylikansoittunut eikä tälle pallolle mahdu enää yhtään lisää tallaajaa. Sodat, ilmastonmuutos, luonnokatastrofit, nälänhädät jne. Tuhoavat maapalloa niin hirveää vauhtia, että itse en jaksa uskoa että elämää ylipäätänsä on välttämättä enää niinkään pitkään että tällä hetkellä syntyvät lapset ehtisivät elää elämänsä loppuun. Ja jos ehtivät, niin se tulee olemaan vaikeaa ja pahimmassa tapauksessa kärsimystä. Miksi haluaisin omia lapsia tänne hankkia vain kärsimään ja elämään pelossa tai pahimmassa tapauksessa vain kuolemaan!?

Ainut järkevä syy, joskin melko tunteeton, hankkia lapsia on se että joku maksaisi vielä meidänkin eläkkeet ja hoitaisi meidät vanhana. Siitä syystä olen kiitollinen että joku vielä lapsia haluaa hankkia. Olisi toki hauskempaa joskus kuulla jonkun sanovan suoraan että joo päätettiin nyt hankkia lapsi että tulevaisuus olisi vanhana turvattu, ja tiedostettaisiin samalla ne riskit miltä lapsen tulevaisuus valitettavasti suurella todennäköisyydellä näyttäisi. Sen sijaan että suolletaan sitä sokeaa sinisilmäistä vaaleanpunaista unelmaa miten vaan halutaan vauvoja koska vauvat on niiiiiin söpöjä iiih.... ja samalla suljetaan silmät oikealta maailmalta ja leikitään että kaikki on hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      155
      3576
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      13
      3046
    3. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      25
      2771
    4. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      51
      2641
    5. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      88
      2527
    6. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      49
      2509
    7. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      11
      2300
    8. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      83
      1977
    9. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      202
      1827
    10. Nainen rakas

Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      140
      1793
    Aihe