Mikähän idea noissa komennoissa on verrattuna tavalliseen cd <hakemisto> ja cd .. pakitukseen? Viittaisi johonkin pinomuistihommaan, mutta mitä etua siitä saadaan?
pushd / popd
3
120
Vastaukset
- Anonyymi
Esimerkiksi pushd komennolle voi antaa absoluuttisen polun eli vaikka "pushd /etc" ja popd sitten palaa aiempaan hakemistoon oli se sitten missä tahansa. "cd .." ei tässä esimerkissä toimisi.
Lisätietoa saa "pushd --help" ja "popd --help" komennoilla.- Anonyymi
Okei, nyt ymmärsin. Ja tuota pushausta voinee jatkaa useamman kerran, ja aina palataan popilla edelliseen. Itse asiassa tuonhan saisi toteutettua parilla aika simppelillä skriptilläkin, kun tallettaaa polut ympäristömuuttujaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Okei, nyt ymmärsin. Ja tuota pushausta voinee jatkaa useamman kerran, ja aina palataan popilla edelliseen. Itse asiassa tuonhan saisi toteutettua parilla aika simppelillä skriptilläkin, kun tallettaaa polut ympäristömuuttujaan.
Ninhän ne on, perl-skriptejä libfile:n avulla näköjään. Käytin noita joskus - osoittautui helpommaksi pitää useaa terminaalia auki yhtä aikaa kuin pomppia muistin varassa eri paikoissa. Näppäinkomentoina toteutettuna noista tosin pidin, kun forward- ja backward näppäimillä sai siirryttyä hakemistojen välillä - vaan eipä tuokaan jäänyt käyttöön pidemmän päälle.. mikähän oli skriptin nimi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1254071
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232962Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1132504- 462071
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2491669Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt451603- 321557
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201406- 281390
- 951201