Wifi-palikan ajurin asennus

Anonyymi

Olen Mintin aivan aloittelija, enkä osaa asentaa muuta kuin .deb -tiedostotunnuksella olevia. avulla.
Ajurin CD:llä on install.ko -käsky, mutta se vain avautui ja siellä on pari riviä tekstiä, eikä tapahdu muuta.
Kun avaisin CD:n Windowissa näkyykin siellä install.sh, ei install.ko.
Kyseinen USB-nappula USB-N10 Nano, jos tuo tieto auttaa.
Olkaa kilttejä ja neuvokaa, miten saan asennettua ajurin. Virtuaalipusuja!

Ruskeatukkainen blondi (saa minkä tahansa värin valita)

23

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      EN tiiä kun on vuosia toiminut WLAN/ wifi ilman eri asennuksia.

      • Anonyymi

        Yleensä päivitys riittää niin laite löytyy. jos kiini päivityksen aikana.


    • Anonyymi

      Niinhän wifi toimii linuxissa automaattisesti, mutta nyt on kyse usb wifi tikusta!

      Tällä kun saa wifin toimimaan jos koneessa ei ole sisäänrakennettua wifiä.

      En osaa neuvoa tässä asiassa, mutta lähetän kiihkeitä virtuaalipusuja sulle🥰

      • Anonyymi

        Kyllä joku "pikkupulikka-Wifi" on pöytäkoneessa toiminut yli kymmenen vuotta ilman eri asennuksia kaikenkarvaisilla käyttiksillä.


    • Anonyymi

      Mutta kun ei toimi ilman asentamista ajuria, niin ei toimi! Hyvä, että joillakin toimii!
      Aloittaja

    • Anonyymi

      Ajurit löytyy kernel-paketin ohesta samalla versionumerolla. Eli jos kernel-paketin nimi on linux-image-unsigned-5.8.0-33-generic, sisältää se 4.8.0-33-generic kernelin. Ja ajurit on linux-modules-5.8.0-33-generic paketissa.
      Nykyisen ajossa olevan kernelin voi tarkistaa /proc/version tiedostosta.
      Nyt voit tarkistaa, mitä moduleita ko. kernelille on tarjolla komennolla:
      $ apt list | grep 5.8.0-33-generic
      Pitäisi löytyä ainakin linux-headers, linux-modules ja linux-modules-extra. Lisäksi voi löytyä erinäisiä näytönohjaimia varten käännettyjä ajureita(=kernelin moduleita). apt näyttää list-komennossa myös tiedon, mitä paketteja on asennettu. esim. linux-modules-extra voi olla asentamatta, joka sisältää vähän harvemmin käytettyjä moduleita kerneliin - josko hukassa oleva ajurisi löytyisi vaikkapa sieltä?
      Toinen vaihtoehto on vähän teknisempi: Oletko itse kääntänyt kernelin? Sille voi tehdä tällöin turhien ajurien poiston, jolloin vain ne ajurit säilyy, jotka on ko. hetkenä ladattuina järjestelmään - jos usb-sovitin on tällöin ollut irti, ei sen ajuria siten tietenkään enää löydy kernelin käännöksen jälkeen.
      Myöskin on laitteita, jotka vaatii firmware-paketin asennusta ennen kuin toimivat eli laitteessa ei ole pysyvää muistia vaan käyttöjärjestelmä lataa ohjelman kortille ennen sen käyttöä.

      • Anonyymi

        Kiitos paljon, mutta olen Linux-aloittaja, joten vaatii jonkin verran opiskella, jotta voin hyödyntää neuvojasi.
        Aloittaja


    • Anonyymi

      Lubuntu käyttää sovititmen kansssa ajuria r8188eu. Siispä 'sudo modprobe r8188eu' - lataa ajurin. Tämän jälkeen se pitäisi jo onnistua konfiguroida normaalisti nettiliikenne-kuvakkeen takaa vailtsemalla muokkaa yhteyksiä..

      • Anonyymi

        Ei toimi pelkästään tuolla käskyllä!
        Aloittaja


    • Anonyymi

      Entäs ne virtuaalipusut😛💕

      • Anonyymi

        Vasta kun homma on valmis :-). Sivustojen mukaan toimii Mintissä, Ubuntussa ja Lubuntussa muiden sukulaisten kanssa
        .Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vasta kun homma on valmis :-). Sivustojen mukaan toimii Mintissä, Ubuntussa ja Lubuntussa muiden sukulaisten kanssa
        .Aloittaja

        Pahus, löysin valmistajan sivulta ajurin, mutta se on .zippinä. Enkä minä tollo en vielä osaa sen kanssa käsitellä Mintissä.
        Toivottavasti zippi ei purkaannu samaksi kuin CD:n sisältö.
        Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahus, löysin valmistajan sivulta ajurin, mutta se on .zippinä. Enkä minä tollo en vielä osaa sen kanssa käsitellä Mintissä.
        Toivottavasti zippi ei purkaannu samaksi kuin CD:n sisältö.
        Aloittaja

        P-kele, sama sisältö zipissä kuin CD:llä, eli homma ei edisty. Eikö tosiaan löydy Linux-gurua löytyisi?


    • Anonyymi

      Odotan niitä virtuaali pusuja🙄💕

      • Anonyymi

        "Kiss my arse" sanoi joku joskus 1700-luvulla.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kiss my arse" sanoi joku joskus 1700-luvulla.

        Taisi olla Ranskan kuningas Louis joku. Hän otti mm. otti vastaan jonkun suurlähettilään potalla istuen. Ranskan entisistä kuninkaista ei nyt ole ongelman ratkaisijiksi.


    • Anonyymi

      Näissä palikoissa on usein erilaisia piirejä vaikka kuoressa on sama nimi. Loitsua päätteessä lsusb ja kerro meille mitä tulosti. Katsotaan sitten lähemmin asiaa kun ei tarvitse arvailla..

      • Anonyymi

        Asia ei tarvitse kaivella enempää kuin osata asentaa valmistajan ajuri CD:ltä!!
        Aloittaja


    • Anonyymi

      Yleensä laitteet tunnistuu, kun ne on kiinni koneessa systeemiä asennettaessa.

      • Anonyymi

        Valitettavasti tällaiset neuvot ovat vastaajan ajan haaskaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti tällaiset neuvot ovat vastaajan ajan haaskaamista.

        Voipi olla hyvä asentaa uudestaan pääle, jos on tehnyt asennuksen alkuaan oikein, eikä windowsmaisesti kaikki yhteen pyttyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti tällaiset neuvot ovat vastaajan ajan haaskaamista.

        Lopeta sitten ihmisten ajan haaskaaminen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe