Pöytäkoneen käyttöikä

Anonyymi

Minulla on pöytäkone joka on ollut noin 7 vuotta käytössä päivittäin 12 - 18 tuntia. Kuinka kauan ne kestävät, milloin olisi aika ruveta suunnittelemaan uuden koneen ostoa?

28

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se ihan riippuu koneesta.

      Jos se on laadukkaista komponenteista kasattu (eli käytännössä joko omatekoinen tai yrityskone), pölyt on pyyhitty ja joskus ehkä lämpötahnatkin vaihdettu, niin voi hyvinkin mennä vielä toiset 7 vuotta tai pidempäänkin ennen kuin mitään fyysistä vikaa ilmenee.

      Jos sisuskalut ovat vähän vähemmän laadukkaat, mikä on tyypillisempää ”markettikoneissa”, tai jos sen sisältä löytyy komponenttien lisäksi kaksi ja puoli kiloa pölyä, niin kovin paljon yli kymmenen vuoden ikään se ei tule pääsemään.

      Fyysisten vikojen lisäksi laitteen realistiseen käyttöikään tietysti vaikuttaa myös sen tehokkuus. Jos se oli uutenakin laskentateholtaan ja muisteltaan keskinkertainen, niin melko turhauttavan hitaasti se tämän päivän vaatimuksista suoriutuu. Jos se taas oli 2015 markkinoiden pähein uutuus, jolla kaikki (silloiset) ohjelmat pyörivät kuin unelma, niin eiköhän se vielä nykyäänkin ihan aja asiansa.

      • Anonyymi

        Windows jyystää levyä jatkuvasti. valo palaa koko ajan. Windows tuhoo levyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windows jyystää levyä jatkuvasti. valo palaa koko ajan. Windows tuhoo levyt.

        Hanki enemmän muistia. Mopolla on mopon tavat. Jatkuva swappaaminen tuhoa kyllä levyt käyttiksestä riippumatta.


    • Anonyymi

      Et kerro mikä operatiivisysteemi sinulla on, jos on Windows niin kasin turvapäivitykset loppuu tammikuussa.
      Minulla myös monta konetta noin 7 vuotta vanhoja, ainakin yhdestä koneesta auttoi pölyjen poistaminen huomattavasti, ei melua niin paljon kuin ennen.

    • Anonyymi

      Asiasta ei kannata murehtia kunhan varmuuskopiot ovat ajan tasalla.

    • Anonyymi

      Minun pöytäkoneeni (vm. 2012) käyttötunnit tulevat täyteen sitku Windows 10:n tuki loppuu. Sitten uusi kone Windows 11:lla.

    • Kasasin pöytäkoneeni itse vuonna 2012 ja edelleen toimii hyvin. Imuroin pölyt usein päältäpäin ja silloin tällöin sisältä. Ainoastaan tuulettimien ohjaimen ledit on mennyt rikki eli en näe sisälämpötiloja enää, muuten kaikki osat toimii.

      Lähinnä olen yllättynyt ettei yksikään tuuletin ole mennyt rikki, odotin että noita pitäisi välillä vaihtaa uusiin.

      Minulla on myös vuonna 2014 ostettu markettikone ja sekin toimii edelleen hyvin, tosin sitä käytän paljon vähemmän kuin tuota itse kasattua konetta. Vain näytönohjaimen olen uusinut kun alkuperäisen tehot eivät enää riittäneet.

      Kohtapuoliin on tulossa pöytäkoneita uudella DDR5 muistilla, aion koota uuden koneen sitten kun DDR5 koneiden hinnat alkavat olla sopivia.

      ps. Minulla on myös vanha pöytäkone 1990-luvulta joka edelleen toimii, tosin tuota käytän erittäin harvoin. Siihen on kyllä vaihdettu aika paljon osia.

      • Anonyymi

        Menisit sinä nyt hoitoon kun olet vaan satujen kertoja!


    • Anonyymi

      Ohjelmien "parasta ennen" voi olla hyvin lyhyt, mutta hardware, eli itse kone voi kestää tosi kauan.
      Minulla on 12 vuotta vanha pöytäkone, joka toimii edelleen. Pitää vain päivittää ohjelmisto aika ajoin.
      Aluksi siinä oli win XP, mutta kun se tilttasi asensin siihen linuxin (ei Ubuntu). ja toimii edlleen.

      • Anonyymi

        Ja se toimii jopa nopeammin kuin uutena jos vaihtaa HDD levyn SSD levyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja se toimii jopa nopeammin kuin uutena jos vaihtaa HDD levyn SSD levyyn.

        En ymmärrä miten voi toimia " jopa nopeammin kuin uutena jos vaihtaa HDD levyn SSD levyyn."
        Minun kone on jo salamannopea ilman SSD:tä:
        Windows 8.1 (x64) (build 9600.20520)
        3,40 gigahertz Intel Core i5-3570K
        7,95 Gigabytes Usable Installed Memory
        Jos nyt sekunnin ero olisi niin sitä en huomaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä miten voi toimia " jopa nopeammin kuin uutena jos vaihtaa HDD levyn SSD levyyn."
        Minun kone on jo salamannopea ilman SSD:tä:
        Windows 8.1 (x64) (build 9600.20520)
        3,40 gigahertz Intel Core i5-3570K
        7,95 Gigabytes Usable Installed Memory
        Jos nyt sekunnin ero olisi niin sitä en huomaa.

        Helpostihan tuo ymmärtää.. HDD on mekaaninen ja SSD ei. Suuri ero nopeudessa oli kone miten vanha tahansa. Olen saanut jopa marketista ostetun Windows 10 koneen toimimaan sillä nopeammin kuin uutena ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helpostihan tuo ymmärtää.. HDD on mekaaninen ja SSD ei. Suuri ero nopeudessa oli kone miten vanha tahansa. Olen saanut jopa marketista ostetun Windows 10 koneen toimimaan sillä nopeammin kuin uutena ..

        Niin mutta kun minun kone on tosi nopea vaikka on "mekaaninen"
        Minulla on yksi SSD diski laatikossa ja en tiedä mihin sitä käyttäisin,,,ainakaan ei koneen nopeuteen parantamiseen...kun ei voi koska kone on jo niin nopea ennestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta kun minun kone on tosi nopea vaikka on "mekaaninen"
        Minulla on yksi SSD diski laatikossa ja en tiedä mihin sitä käyttäisin,,,ainakaan ei koneen nopeuteen parantamiseen...kun ei voi koska kone on jo niin nopea ennestään.

        Ei ole nopea kylläkään..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta kun minun kone on tosi nopea vaikka on "mekaaninen"
        Minulla on yksi SSD diski laatikossa ja en tiedä mihin sitä käyttäisin,,,ainakaan ei koneen nopeuteen parantamiseen...kun ei voi koska kone on jo niin nopea ennestään.

        "Nopealle" ei ole täsmällistä määritelmää. Toisen nopea voi toiselle olla todella hidas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nopealle" ei ole täsmällistä määritelmää. Toisen nopea voi toiselle olla todella hidas.

        Sille on määritelmä. Nopea on aina nopea..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sille on määritelmä. Nopea on aina nopea..

        Nopeuden tarve riippuu täysin siitä mihin sitä konetta käyttää. Mikäli käyttö on pelkkä netissä surffailu, nettipankissa laskujen maksu ja muu konetta vähän kuormittava toimi, niin kyllä HDD:llä tulee toimeen. Mikäli joutuu tekemään paljon levyä käyttäviä operaatioita, esim. toistuvia tietokanta luku- ja kirjoitus toimenpiteitä, niin silloin SSD pyyhkii lattiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta kun minun kone on tosi nopea vaikka on "mekaaninen"
        Minulla on yksi SSD diski laatikossa ja en tiedä mihin sitä käyttäisin,,,ainakaan ei koneen nopeuteen parantamiseen...kun ei voi koska kone on jo niin nopea ennestään.

        Kauanko koneesi käynnistyminen kestää? Se on aika hyvä mittari. Edellinen läppärini käynnisti Windowsia HDD:ltä noin 3 minuuttia. Kun vaihdoin siihen SSD:n lyheni käynnistyminen noin 10 sekuntiin.
        Nykyinen läppäri käynnistyy noi 5 sekunnissa win11:lle. Levynä on nopea M2 SSD.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sille on määritelmä. Nopea on aina nopea..

        Mikäli tarvitsee todella paljon levytilaa, eli puhutaan vaikkapa 10 TB:sta, niin tuollaisen hankkiminen SSD:nä olisi järjettömän kallista. Tai jos vaikka käytössä järeä NAS, ja sinne laitetaan vaikka 6 kpl 10 teran levyjä, niin hintaa tulee näillekkin. SSD:nä tuollaisen tilan hankkiminen maksaisi omaisuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli tarvitsee todella paljon levytilaa, eli puhutaan vaikkapa 10 TB:sta, niin tuollaisen hankkiminen SSD:nä olisi järjettömän kallista. Tai jos vaikka käytössä järeä NAS, ja sinne laitetaan vaikka 6 kpl 10 teran levyjä, niin hintaa tulee näillekkin. SSD:nä tuollaisen tilan hankkiminen maksaisi omaisuuden.

        Varastolevyltä ja käyttölevyltä vaaditaan eri ominaisuuksia. Käyttis ja yleisesti käytetyt ohjelmat on hyvä olla SSD:llä. Kuva-arkistot, leffat ja muu paljon tilaa vievä säilöttävä data voi hyvin olla NASilla. Molempi parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli tarvitsee todella paljon levytilaa, eli puhutaan vaikkapa 10 TB:sta, niin tuollaisen hankkiminen SSD:nä olisi järjettömän kallista. Tai jos vaikka käytössä järeä NAS, ja sinne laitetaan vaikka 6 kpl 10 teran levyjä, niin hintaa tulee näillekkin. SSD:nä tuollaisen tilan hankkiminen maksaisi omaisuuden.

        Sen kaverina onkin HDD. SSD tulee olla aina järjestelmälevynä:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen kaverina onkin HDD. SSD tulee olla aina järjestelmälevynä:)

        Nopeudesta ei paljon ole hyötyä kuvien/videoiden/tiedostojen säilömisessä vaan järjestelmän ja ohjelmien toimivuudessa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen kaverina onkin HDD. SSD tulee olla aina järjestelmälevynä:)

        Yleensä näin varmaan onkin. Tosin itse hankkisin tuon 10 teran edestä vikasietoisempaa levytilaa, esim. NAS:lla. Noissa laitteissa ei yhden levyn hajoaminen vielä hävitä tietoja. Eli koostuisi useammasta levystä, mutta kokonaistila olisi sen 10 teraa.


    • Anonyymi

      Mistä tulee tuo nimi pöytäkone?
      Itse kun muutin Suomesta 80-luvulla niin ymmärrän että pöytäkone on läppäri, siis mitä pidetään pöydällä myös.
      Miksi ei sanota lattiakone "stationaarinen" joka sekoittuu tähän pöytäkone-nimeen?

      • Anonyymi

        Läppäri on laptop, eli sylikone. Pöytäkonetta ei voi pitää sylissä, vaan päydällä. Lattialla ei kannata pitää konetta, sillä siellä se toimii pölynimurina.


      • Anonyymi

        80-luvulla oli "pönttökoneita" joita pidettiin työpöydällä töissä.
        Läppäreitä ei pahemmin ollut.


    • Anonyymi

      NO SE ON KYLLÄ JO IHAN LOPPU JA KANNATTAA OSTAA UUSI. NOPEASTI MENEE KEHITYS TIETOKONEALALLA, ETTÄ VANHAT EIVÄT PYSY MUKANA.
      Kyllähän sitä tietysti voisi yrittää putsata ja puhdistaa, korjatakin, mutta ei se paljon kalliimpi ole se uusikaan.

    • Anonyymi

      Se vähän riippuu. Tuolla nurkassa on vuodelta -86 oleva pelikone(8-bit), joka toimii edelleen ilman ongelmia. Ohjaimet tosin on jouduttu vaihtamaan jo pariin kertaan.
      PC-koneissa ohjelmat on alkaneet kärsiä ns. turhista ominaisuuksista jolloin ohjelmasta saattaa olla käytössä 1% ominaisuuksista ja 99% on siellä hidastamassa toimintaa. Nykyiset softa SDK:t eivät ole optimoituja tekemään nopeata koodia vaan yleensä tuottavat älyttömän raskasta koodia, joka vaatii nopeamman koneen.
      Samaan aikaan, eri nettipalveluissa on siirrytty pikkuhiljaa parempilaatuiseen grafiikkaan HD-tason videoon yms. joka vaatii koneelta enemmän tehoja käyttäjän välttämättä edes huomaamatta asioiden parantumista.
      Nettikäytössä kone siis vanhenee nopeammin, kuin ilman nettiä oleva kone, johon ei asennella mitään uusia ohjelmia. Periaatteessa ei ole mitään estettä, että tuollainen kone kestäisi vuosikymmeniä päivittäistä käyttöä, mutta mekaniikka kyllä alkaa hajoilemaan jossakin vaiheessa. Kiintolevykin hajoaa jossakin vaiheessa - servereissä(24/7) yleensä vaihdetaan vähintään neljän vuoden välein "varmuuden vuoksi" vaikka levy sinänsä voisi toimia vielä. SSD-levyt on tässä mielessä parempia, mutta toisaalta kirjoituskertoja ei ole ihan niin paljoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2460
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1920
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1388
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      984
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      861
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      840
    8. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      59
      825
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      50
      802
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      745
    Aihe