Mitä järkeä on ostaa vanha lättytiilitalo "halvalla" ja sitten rakentaa se uudelleen remontoimalla?

Anonyymi

Täällä maksaa uudehkot omakotitalot sellaiset 300 000 - 350 000 euroa, mutta noita lättytiilitaloja sai jopa alle 200 000 euron.

No onhan tuossa selvä ero hinnassa, mutta luulisi, että rahaa palaa sitten, kun lättytiilitaloon
- vaihdetaan maa-ainekset (kaivuri töissä monta päivää)
- tehdään salaojat ja sadevesijärjestelmä
- rakennetaan harjakatto
- vaihdetaan ikkunat ja ovet
- rempataan sisälläkin kaikki lattiasta kattoon kosteita tiloja myöten
- sähköt, lvi jne....sähköauton lataus ja valokuitu
- sitten vielä laitetaan piha kuntoon ja tehdään terassit ja katoksineen yms.

Siis käytännössä vanhasta jää jäljelle tiiliseinät ja vähän perustaa. Luulisi, että rahaa palaa noihin remppoihin, vaikka itse tekee mahdollisimman paljon. Lättytiilitalo on edelleen se energiaa syövä, useimpien mielestä ruma ja vanhanaikainen eikä sen myyminen ole ihan helppoa.

Itse ostaisin uudempaa. Mieluummin maksan kalliimman energiatehokkaan nykytalon yhden kerran, kun kallista öljy/sähkölaskua koko loppuelämän.

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minkäslainen tiili on tämä lättytiili? Voiko sen syödä?

      • Anonyymi

        Matala lättänä. Valesokkelit. Matala huonekoskeus - säästetty rakentamiskuluissa (vähemmän tiilivarveja). Paljon tehty niitäkin, missä seinät ikkuna-aukkojen yläreunan tasolta ylöspäin puuta. Rakentamisvuodesta riippuen tasakatto (mihin ehkä väkästelty harjakatto myöhemmin päälle) tai loiva harjakatto. Jos ylimääräistä rahaa on ollut, se on käytetty erkkeriin.

        Salaojat peltoputkea (olleet jo hyvän aikaa lytyssä/täynnä juuria). Sadevesien käsittely = imeytys sokkelin viereen.

        Tiiliverhous = jengi luulee, ettei mitään vikaa voi olla. Pahimmillaan sen tiilen takana on tuulensuojalevyt umpinomeessa. Painovoimainen/koneellinen poisto ja surkea ilmatiiveys = seinä toimii korvausilmalaitteena. Näinhän edelleen kailottajat haluaa rakentaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1612
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1202
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      119
      1176
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      46
      1064
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe