MIKÄ RINKKA ON HYVÄ?

Piitu

Olen siis täälläinen aloitteleva kaupunkimatkaaja ja ajattelin hankkia kunnon rinkan. Olen harkinnut 60 litraista, ei mitään hirveää jumboa kun ei ole omistajakaan koolla pilattu. Zoomailin liikeessä Haltia, mut onhan noita merkkejä muitakin. Hinnalla on tietenkin väliä, näin köyhälle opiskelijalle. Mettään tulee tuskin sillä lähdettyä, mutta eihän sitä tiä vaikka joskus vanhana tulis sitäki harrastettua. Eli kestoa pitää olla äidiltä tyttärelle. ;D Onko mitä takuita? ..jossain oli 3 vuotta jossain ei? Kaikista neuvoista olisin kiitollinen. Kesällä suntaan reissuun että vielä ei mikään paniikki ole.

18

35624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rinkkareissaaja

      Moikka !

      Minulla on parikin rinkkaa, mutta ylivoimaisesti parempi on tuo missä on kunnolliset tukiputket. Toinen "ns. kevytrinkka" jossa ei erikoisia tukirakenteita, niin tällä voisin mennä kauppaan. En ottaisi sitä reissuun mistään hinnasta mukaan. Eli suosittelen hankkimaan kunnollisen rinkan, vaikka maksaakin hieman enemmän, mutta kestää hyvin mummolta lapsenlapsille ja on tosi tukeva ja hyvä kantaa ! Hauskaa matkaa, minne sitten menetkin !

    • putkirinkat ovat hyviä mutta niiden kanssa saattaa joutua aikamoiseen keskusteluun jossainpäin maailmaa lentokoneeseen nousun yhteydessä, on erittäin hyviä ergonomisia kevytrinkkojakin joiden kanssa näitä ongelmia ei tule, rinkkahankinnassa ei kannata pihtailla, koska rahalla saa hyvää, kannattaa turvautua laatumerkkeihin. vertailuja löytyy ainakin erä-lehdistä ja varmasti netistäkin

    • matkaillut

      Viikon reissussa (2 hlö) oli mukana pienempi reppu ja minulla rinkka, Creek Falkon 55L. Taitaa olla Haltin tekemä? Prismasta alle 70 kymppiä. Alumiiniset lattaraudat jäykisteenä, hyvät lantio- ja olkavyöt. Hyvin kelpasi lentokoneisiin. Ainakin Suomessa rinkkoja varten oli oma kuljetushihna.

      Kannattaa kokeilla mikä istuu omaan selkään parhaiten. Minulla useimmat mallit ottivat kiinni persauksen päältä ja haittasivat kävelyä mutta mielestäni tällä kuorman painopisteen sai tarpeeksi ylös. Olen matkan jälkeen yhä tyytyväinen ostokseen :)

      Kestävyyksistä en tiedä. Materiaalit näyttävät samoille, mutta toiminnoissa, muotoilussa ja rakenteissa on eroja. Mitä enemmän taskuja ym. niin hinta nousee tuossa kokoluokassa satasen ylikin.

      • Weeti

        Hei,

        Itselläni on kaksi rinkkaa. Molemmat merkiltään Jack wolfskin:ejä. Toinen on Serak II ja toinen Packmonster II. Serac voitti aikoinaan Erä-lehden useamman kuukauden testin. Rinkkojen koot määritellään merkin jälkeen roomalaisilla numeroilla I-III joista I on pienin...

        Kyseiset rinkat on tehty tosikäyttöön, mutta se näkyy myös hinnassa (n.200€), mutta ovat hintansa väärtejä. Rinkat ovat niin sanottuja ergo-malleja ei niissä ei ole putkirunkoa. Kantolaite on erinomainen ja niitä voi säätää helposti kuorman ja kantajan mukaan.

        Kyseiset rinkat soveltuvat sekä reppumatkailuun että vaelluksille. Muitakin malleja on myös tullut myös kokeiltua, mutta sudennahka istuu selkääni parhaiten. Takana rinkkojen kanssa on useampia reissuja, ja kun paremmasta ei ole tietoa, miksi vaihtamaan.


      • Piitu
        Weeti kirjoitti:

        Hei,

        Itselläni on kaksi rinkkaa. Molemmat merkiltään Jack wolfskin:ejä. Toinen on Serak II ja toinen Packmonster II. Serac voitti aikoinaan Erä-lehden useamman kuukauden testin. Rinkkojen koot määritellään merkin jälkeen roomalaisilla numeroilla I-III joista I on pienin...

        Kyseiset rinkat on tehty tosikäyttöön, mutta se näkyy myös hinnassa (n.200€), mutta ovat hintansa väärtejä. Rinkat ovat niin sanottuja ergo-malleja ei niissä ei ole putkirunkoa. Kantolaite on erinomainen ja niitä voi säätää helposti kuorman ja kantajan mukaan.

        Kyseiset rinkat soveltuvat sekä reppumatkailuun että vaelluksille. Muitakin malleja on myös tullut myös kokeiltua, mutta sudennahka istuu selkääni parhaiten. Takana rinkkojen kanssa on useampia reissuja, ja kun paremmasta ei ole tietoa, miksi vaihtamaan.

        Jep jep.. Olen kyllä kierrelly noita liikkeitä vähän enemmän ja vähemmän ja tuntuu että ne myyjät ei tiä mistään mitään! Tyrkyttää mitä sattuu, eikä tiä edes mitä on tarjolla. Olen kuiten alkanut kallistuun Deuterin kantille.. Olen kattellu simmosta kuin ACT Lite 50 10. Sitä kun on niin kätevä "pienentää" lyhyemmille reissuille. Siinä ei kyllä muistaakseni ole noita sivutaskuja, mutta enköhän pärjää ilmankin. On se Wolfskin varmasti hyvä, tai olis paree olla kun on niin kallis! ;) Olen kyllä katellut niitäkin. Noh, palkkapäivänä sen sitten näkee kumpi tarttuu mukaan. Kiitos kuiten. :)


      • Leidi
        Piitu kirjoitti:

        Jep jep.. Olen kyllä kierrelly noita liikkeitä vähän enemmän ja vähemmän ja tuntuu että ne myyjät ei tiä mistään mitään! Tyrkyttää mitä sattuu, eikä tiä edes mitä on tarjolla. Olen kuiten alkanut kallistuun Deuterin kantille.. Olen kattellu simmosta kuin ACT Lite 50 10. Sitä kun on niin kätevä "pienentää" lyhyemmille reissuille. Siinä ei kyllä muistaakseni ole noita sivutaskuja, mutta enköhän pärjää ilmankin. On se Wolfskin varmasti hyvä, tai olis paree olla kun on niin kallis! ;) Olen kyllä katellut niitäkin. Noh, palkkapäivänä sen sitten näkee kumpi tarttuu mukaan. Kiitos kuiten. :)

        Sivutaskut on kyllä ehdottomat! Mieti vakavasti, jos meinaat selvitä ilman niitä. Varmasti harmittelet, jos niitä ei ole, silla aina on jotain pientä sälää, jota ei viitsi tunkea isoon taskuun.
        Kuten joku jo totesikin, omaan selkään sopiva on paras merkistä riippumatta.
        Mun rinkka maksoi vajaa pari vuotta sitten 89 euroa Stockalta, ja hyvin on kestänyt kolmen kuukauden etelä- Amerikan omatoimireissun, ja muutakin. Mun selkään toi halvin oli paras, vaikka kuinka kokeilin merkkirinkkojakin. Kokeile vaan kunnon taakan kanssa kaupassa, äläkä poistu kaupasta alle tunnin. Aikaa pitää varata kokeilemiseen.


      • Leidi kirjoitti:

        Sivutaskut on kyllä ehdottomat! Mieti vakavasti, jos meinaat selvitä ilman niitä. Varmasti harmittelet, jos niitä ei ole, silla aina on jotain pientä sälää, jota ei viitsi tunkea isoon taskuun.
        Kuten joku jo totesikin, omaan selkään sopiva on paras merkistä riippumatta.
        Mun rinkka maksoi vajaa pari vuotta sitten 89 euroa Stockalta, ja hyvin on kestänyt kolmen kuukauden etelä- Amerikan omatoimireissun, ja muutakin. Mun selkään toi halvin oli paras, vaikka kuinka kokeilin merkkirinkkojakin. Kokeile vaan kunnon taakan kanssa kaupassa, äläkä poistu kaupasta alle tunnin. Aikaa pitää varata kokeilemiseen.

        Sivutaskut ovat tosiaan hyvä olla olemassa, niistä löytää nopeasti tarvitsemansa. Mutta muista tämä: älä pakkaa sivutaskuihin mitään tärkeää tai arvokasta ainakaan silloin, kun rinkka ei ole itselläsi. Minulta tyhjennettiin rinkan sivutaskut Delhin lentokentällä, luultavasti turvatarkastuksessa kenttähenkilökunnan toimesta.


    • ......

      Sinä jo rinkan olet varmaan löytänytkin, mutta seuraaville "millainen on hyvä rinkka miettijöille" hyväksi vihjeeksi : googleta sanalla "rinkka" ja tulee tuutin täydeltä perusteellista ohjetta mm. partiowikistä jne. millainen rinkka on hyvä rinkka:)!

      • talvicamino

        Alkuperäinen kysyjä vuodelta 2005 oli "aloitteleva kaupunkimatkaaja". Itse en kaupunkireissuilla paljoa tavaraa mukanani kanna, joten tavarat mahtuvat Osprey Auraan, joka on itsessäänkin hyvin kevyt. Citylomilla keveyden lisäksi voi miettiä kantovälineen ulkomittoja. Jos tavaraa ei tarvitse paljon, pienen rinkan voi kuljettaa käsimatkatavaroissa.

        Oman rinkan löytää vain kokeilemalla ja sovittamalla. Kuten Leidi kirjoitti, kokeillessa rinkkaan on laitettava painoa. Esimerkiksi partiokaupoissa on yleensä valmiina erilaisia painoja, joita kyytiin voi lastata. Samalla voi myyjän kanssa säätää rinkan omaan selkään sopivaksi.


    • oregon trail 60
      • lappland2010

      • Hopo hopo

      • kstr
        Hopo hopo kirjoitti:

        En taitaisi ihan uskaltaa lähteä noilla metsään. :)

        Samaa mietin, kun läpi selasin. Ainoana poikkeuksena ehkä Savotta(en tiedä oliko tuolloin listalla). Kaikenkaikkiaan aika sisällyksetön threadi. "Sivutaskut kannattaa olla" -> Jos sivutaskuja ei ole, ei käsilläsi ole rinkka, vaan säkki kahdella remmillä. Itekin olisin tarvinnut apua, uuden laadukkaan rinkan valinnassa (150-250 e haarukalla), mutta täältä sitä ei kyllä löydy :)


      • reissaajaaa
        kstr kirjoitti:

        Samaa mietin, kun läpi selasin. Ainoana poikkeuksena ehkä Savotta(en tiedä oliko tuolloin listalla). Kaikenkaikkiaan aika sisällyksetön threadi. "Sivutaskut kannattaa olla" -> Jos sivutaskuja ei ole, ei käsilläsi ole rinkka, vaan säkki kahdella remmillä. Itekin olisin tarvinnut apua, uuden laadukkaan rinkan valinnassa (150-250 e haarukalla), mutta täältä sitä ei kyllä löydy :)

        Hyvin pärjäsin ilman sivutaskuja kolme viikkoa Euroopassa vaihtaen kaupunkia melkein päivittäin. Syynsäkin niille poissaololle löytyy: kyseessä oli myös matkailua varten suunniteltu rinkka, joten siitä oli tehty tarkoituksella kapea. Oli erittäin helppoa liikkua junissa ja mennä metrojen porteista, kun rinkka ei ottanut mistään kiinni. Tarvittaessa kyseiseen malliin voi kiinnittää irtotaskut.


    • fiksun valinta
    • Backpacker

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe