Olen yrittänyt hakea netistä ja kirjastoista tietoa, mitä kauppakirjasta pitää ilmetä ja mitä liitteitä tarvitaan. Yleensäkkin tuollaiset selvät neuvot asioitten juridisesta oikeinmenosta puuttuvat kokonaan.
Eli oma ongelmani on seuraavanlainen, olen ostamassa sukulaisiltani pientä kesämökkiä. Mutta asia pitäisi tehdä virallisesti ja oikeassa järjestyksessä. Virastoaikana olen itse töissä enkä pääse mistään neuvoja kysymään.
Mökin hinta on sovittu ja se sijaitsee jakokunnalta vuokratulla "tontilla" tai maa-alueella. Olen hakenut jakokunnan suostumuksen kauppaan ja vuokrasopimuksen siirtoa itselleni ja siihen on jakokunta suostunut.
Tietääkseni tällainen vuokramaalla oleva kesämökki ei ole kiinteistö ja virallisen kauppakirjanvahvistajan vahvistusta ei kauppakirjalle tarvita.
Eli mitä kuitenkin kauppakirjasta pitää selvitä ja mitä liiteitä tarvitsen? Mihin eri instansseihin joudun kauppakirjat toimittamaan?
Ja mitä maksuja yleensä kaupasta tulee tuon sovitun kauppahinnan lisäksi?
Eikö joku voisi perustaa ohjesivua näistä asioista koska tällaista kauppaa käydään aika lailla ja tällaiset asiat ovat aika vieraita ja jos ne hoitaa joku ulkopuolinen kertyy hintaa turhankin paljon.
kauppakirja?
9
4156
Vastaukset
- mökki
Sulla on siinä näämmä useita osapuolia, joten suosittelen lämpöisesti, että jätät kauppakirjan laadinnan viralliselle kaupan vahvistajalle. Heitä löytyy mm. pankeista.
- noname
Ei se mökki osakeyhtiökään ole. Kyllähän suuri osa
omakotitaloistakin on vuokratontilla ja ihan varmaan
on kiinteistö. Tarvit kaupanvahvistajan ja kaikki
kiinteistökauppaan liittyvät dokumentit ja 4 % maksat
varainsiirtoveron. Jos yritätä konkeloida, ei
kukaan täysjärkinen osta mökkiä, jos sitä joskus
yrität myydä. Lisäksi kärähdät veronkierrosta jos
jätät varainsiirtoveron maksamatta.
Lue kiinteistökauppaa koskeva kirja...en nyt muista
nimeä... ja selaa vähän oikeustapauksia niin alkaa
selviään, miksi asiat tehdään niinkuin tehdään.
Ei kaupanvahvistaja paljoa ota ja vaikka teettäsit
dokut pankissa, niin veikkaan, että muutama sata
euroa riittää. Myös kiinteistövälittä varmaan tekee
ne laput sulle, MUTTA MUISTA SOPIA VAIN KIINTEISTÖN
KAUPPAKIRJAN TEKEMISESTÄ. Ei välityssopimusta,
jolloin ottavat välityspalkkion.- Goldi
Älä viitsi antaa vääriä neuvoja. Vuokratontilla oleva kesämökkikauppa on IRTAIMEN kauppaa, eikä se ole lainkaan kiinteistökauppa, joten julkista kaupanvahvistajaa ei tarvita kauppoja tehdessä. Kysyjä ei osta siis kiinteää omaisuutta, vaan ainoastaan rakennukset.
Kaupasta menee uuden maakaaren mukaan kuitenkin 4 prosentin vero ja tontin vuokraoikeus on rekisteröitävä ja sitä voi käyttää lainan vakuutena, mikäli vuokrasopimus on tontin omistajaa kuulematta siirrettävissä. Aiemmin ei mennyt veroa vastaavista kaupoista. Kauppakija on vapaamuotoinen. Kysyjän kannattaa ennemminkin huomiota vuorasopimukseen ja ota siihen asiantuntija avuksi kun se laaditaan, tai sitä jatketaan. - noname
Goldi kirjoitti:
Älä viitsi antaa vääriä neuvoja. Vuokratontilla oleva kesämökkikauppa on IRTAIMEN kauppaa, eikä se ole lainkaan kiinteistökauppa, joten julkista kaupanvahvistajaa ei tarvita kauppoja tehdessä. Kysyjä ei osta siis kiinteää omaisuutta, vaan ainoastaan rakennukset.
Kaupasta menee uuden maakaaren mukaan kuitenkin 4 prosentin vero ja tontin vuokraoikeus on rekisteröitävä ja sitä voi käyttää lainan vakuutena, mikäli vuokrasopimus on tontin omistajaa kuulematta siirrettävissä. Aiemmin ei mennyt veroa vastaavista kaupoista. Kauppakija on vapaamuotoinen. Kysyjän kannattaa ennemminkin huomiota vuorasopimukseen ja ota siihen asiantuntija avuksi kun se laaditaan, tai sitä jatketaan.Kiitän oikaisusta. Olen pahoillani esittämästäni
väärästä käsityksestä. - Välittäjä
noname kirjoitti:
Kiitän oikaisusta. Olen pahoillani esittämästäni
väärästä käsityksestä.Älkää alkako itse suhmuroimaan kauppakirjoja. Näissäkin annetuissa neuvoissa oli niin paljon väärää/vanhentunutta tietoa, että väärin menee varmasti. Jos mulla menee kengät rikki, en ala niitä itse korjaamaan, vaan vien suutariin!
Kiinteistönvälittäjät tekevät ammatikseen kauppoja ja niiden myötä kauppakirjoja. Uskoisin, että selviät hintaluokassa 800-1500 vanhaa markkaa. Kun et teetä kauppakirjaa missään pankin isossa välitysliikkeessä. Kysele puhelimella tarjouksia. - Goldi
Välittäjä kirjoitti:
Älkää alkako itse suhmuroimaan kauppakirjoja. Näissäkin annetuissa neuvoissa oli niin paljon väärää/vanhentunutta tietoa, että väärin menee varmasti. Jos mulla menee kengät rikki, en ala niitä itse korjaamaan, vaan vien suutariin!
Kiinteistönvälittäjät tekevät ammatikseen kauppoja ja niiden myötä kauppakirjoja. Uskoisin, että selviät hintaluokassa 800-1500 vanhaa markkaa. Kun et teetä kauppakirjaa missään pankin isossa välitysliikkeessä. Kysele puhelimella tarjouksia.Älä viitsi naurattaa! Irtaimen kaupassa ei todellakaan tarvita nälittäjää välissä rahastamassa ja täysin tyhjästä. Ko. kauppa on aivan yhtä helppo kuin normaali autokauppa. Vuokrasopimus on asia erikseen.
- Boy
hankala näistä "lakiasioista" on mitään ohjesivua vääntää. Yleensä joka hommelissa on omat erityispiirteensä, joka mutkistaa juttua. Kalliiksi tulee sekin, kun tekee yleispätevillä ohjeilla päin persettä kauppakirjan.
Oma vai vuokramaalla oleva kiinteistö, jakokunnalta vuokrattu, ja jos olis vaikka perikunta ostamassa tai myymässä...rasitukset, rasiteet, kiinnitykset, vesijätöt, lainhuuto...kuka tavallinen mökkiläinen niistä mitään ymmärtää. - OTK
Ensinnäkin, kyseessä ei ole kiinteistö vaan kaupan kohteena on vuokraoikeus ja sillä sijaitsevat rakennukset. Kaupanvahvistajaa ei siis tarvita, mutta kauppakirja on syytä tehdä huolella.
Siinä on hyvä mainita ainakin:
-kaupan kohde, eli jollakin kiinteistöllä (kiinteistötunnus!) sijaitseva vuokraoikeus rakennuksineen
-kauppahinta (ja sen maksutapa, esim. kuitataan suoritetuksi kauppakirjan allekirjoituksin, jos myydään irtaimistoa samalla, sen osuus kauppahinnasta on syytä mainita= säästää varainsiirtoverossa)
-omistusoikeuden siirtymishetki (esim. heti)
-hallintaoikeuden siirtyminen
-vuokranantaja ja vuokrasopimuksen päättymispäivä (tärkeää on saada alkuperäinen vuokrasopimus!)
-sähköliittymien siirrot yms.
Kauppakirjoista löytyy valmiita malleja, muistaakseni esim. kirjassa Matti Kasso:Asunto-ja kiinteistökauppa, tai sitten asiakirjamalleja sisältävissä teoksissa.
Toinen juttu on taas sitten se, että vuokrasopimukseen ja kiinteistön (jolla vuokratontti sijaitsee) sekä itse vuokraoikeuden (jos ns. laitostunnus) rasitustodistuksiin olisi syytä tutustua etukäteen (saa käräjäoikeuksista).
Jos vuokrasopimuksessa on maininta, että vuokraoikeutta ei saa siirtää kolmannelle ilman vuokranantajan lupaa (ilmeisesti tässä tapauksessa näin, koska jakokunnan lupa haettu?) niin kyseistä vuokraoikeutta EI TARVITSE kirjata käräjäoikeudessa (mutta voi kylläkin selvyyden vuoksi jos haluaa) ja muistaakseni silloin ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroakaan. Tällaiseen vuokraoikeuteen ei toisaalta voida vahvistaa kiinnityksiäkään.
Kannattaisi ensi hätään selvittää onko kyseinen vuokraoikeus kirjattu, eli onko sillä ns. laitostunnus, esim L1 kiinteistötunnuksen perässä. Tämä selviää soittamalla käräjäoikeuden kiinteistöpuolelle ja selvittämällä mistä kiinteistöstä on kyse (kunta, kylä, rek.nro) ja kertomalla vuokranantajan ja vuokrasopimuksen päivämäärään. Jos vuokraoikeus on näin kirjattu, on myös sen kauppa (=vuokraoikeuden siirto) kirjattava 6 kk kuluessa kaupasta ja varainsiirtovero on maksettava. Vuokraoikeuden kirjaaminen maksaa 50 euroa. Ohjeita ja hakemuslomakkeita löytyy: www.oikeus.fi .- Goldi
Muuten meni lähes oikein, mutta varainsiirtoverolta ei voi välttyä millään konstilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 424310
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1374075- 643726
- 883562
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans333537Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe653351- 862921
- 542835
- 252626
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p142344