5kk pennun kovapäisyys.

Anonyymi

Moikka!

Ajattelin täältä kysyä, kun mulla oikeesti alkaa keinot loppua ja lenkeille meno on todella stressaavaa jo valmiiksi.

Minulla on siis 5kk ikäinen paimenkoira ja sisällä ollessaan kaikki menee todella hyvin. Koira on rauhallinen, leikkii luilla ja välillä pyytää minuakin leikkiin mukaan. Älkää ymmärtäkö väärin, leikitään myös sisälläkin siis ja kaikki toimii. Omilla ehdoilla mennään, jos lopetan leikin niin se on koiralle ok ja koira jatkaa leikkiä yksin. Lepää myös paljon ja on rauhallinen.

Kuitenkin kun menemme lenkille, se alkaa.
Koira on todella sosiaalinen ja käydään myös pitkillä lenkeillä ja annan koiran myös haistella paljon. Heitellään myös keppejä, heittelen namupaloja tietyillä alueilla että koira pääsee haistelemaan / väsyttämään itseänsä. Välillä kuitenkin tietyillä alueilla, ei kokoajan vaan nimenomaan tietyillä alueilla koira saa ihan ihme sekopääkohtauksen. Alkaa hyppimään, haukkumaan, näykkimään eikä usko siis _mitään_. Päinvastoin, kielloista hän tuntuu vaan innostuvan.
Vaikka se ei kauaa kestäkkään, niin se on ihan älyttömän noloa kun ihmisten keskuudessa koira alkaa haukkumaan ja hyppimään ja näykkimään minua.

Koira on erittäin sosiaalinen ja hän rakastaa kaikkia! Niin koiria kuin myös ihmisiä. Mistä päästäänkin tähän, että koira on alkanut hyppimään. Se hyppii ihmisiä vasten ja jos ollaan paikallaan, niin se alkaa AINA haukkumaan. AINA.
Jos koira ei leiki hänen kanssaan, niin alkaa haukkumaan. AINA.
Viime aikoina kuitenkin myös tämä näykkiminen on taas jostain syystä alkanut. Yhdessä kohtaa se lopetti sen kokonaan, mutta taas on alkanut.

Mulle koira ei sisällä hauku, mut esimerkiksi mun poikaystävälle se haukkuu / komentaa.

Anteeksi jos on sekava teksti, mut jos joku pystyisi antamaan hyviä vinkkejä tähän niin ottaisin niitä enemmän kuin mielellään vastaan. Asun koiran kanssa yksin ja vaikka tässä nyt "Vähän" ollut väsynyt, niin nautin ja rakastan meidän yhteistä aikaa enemmän kuin mitään. Mutta lenkit on itselle ainakin todella stressaavia koska tiedän että jossain kohtaan se menee "tappeluksi".

Ja ei, en kaipaa mitään vittuilevia vastauksia tähän. Jos et pysty antaa palautetta / vinkkejä asiallisesti, niin älä anna ollenkaan. :)

Mukavaa syksyä. <3

7

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisiko tullut aika ottaa yhteyttä ammattimaiseen koirienkouluttajaan?

      • Anonyymi

        Tätä olen itsekin miettinyt, mut ajattelin eka kysyä täältä jos joltain löytyisi vinkkejä. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä olen itsekin miettinyt, mut ajattelin eka kysyä täältä jos joltain löytyisi vinkkejä. :)

        Kaikki koirat on vähintäinkin tapa- ja tottelevaisuuskoulutettava. Tämä onnistuu oikein vain asiantuntijoiden opastuksella ja avulla.


    • Anonyymi

      Olet itse opettanut pennulle, että sisällä ollaan suht koht rauhaksiin, mutta ulkona kuuluu tolloilla milloin mitäkin. Ymmärtäisin, jos sinulla olisi vaikka vain yksi paikka (kuten koirapuisto tai muu vastaava harrastamiseen sopiva paikka), jossa tehdään muutakin kuin lenkkeillään, mutta kun niitä on ilmeisesti useita, niin vähemmästäkin on pentu sekaisin siitä, mitä ulkona kuuluu tehdä.

      Eli rauhoita lenkkeilyt nyt ihan kokonaan ja opeta pennulle oikeaoppinen hihnakäytös. Jollain tietyllä paikalla vaikkapa koirapuistossa saa luvan kanssa hörhöillä, muttei silloinkaan käyttää hampaita ihmisiin. Jos käyttää, niin tuli lähtö.

      Alkuun välttäisin ihan kokonaan paikkoja, joissa tiedät lähtevän lapasesta. Muutoin keskityt vain normaalin, suht rauhallisen mielentilan säilyttämiseen lenkkeillessä. Kannattaa ylipäätään miettiä, millaista mielentilaa ihan itse tulet vahvistaneeksi; kun tähän asti lenkit ovat olleet nimenomaan hörhöilyä varten, niin ei kait se mikään yllätys ole, että vahvistat silloin juuri sitä käytöstä. Ihan oikeasti kannattaa myös harkita ammattilaisen puoleen kääntymistä. Se on jo erittäin iso asia, että elikko haukkuu vieraita ihmisiä, kun tähän maailmaan ihan oikeasti mahtuu niitä, jotka jopa pelkäävät koiria. Muiden pitää saada olla kokonaan rauhassa koiraltasi ja viiden kuukauden ikään mennessä se olisi syytä olla paremmin hallussa. Kun omat taidot eivät riitä, niin ammattilainen auttaa.

    • Anonyymi

      Asennoidu niin, ettet osallistu siihen pennun perseilyyn. Sellainen tiukka Justiina- henkinen asento, kädet puuskaan, käännös pois koirasta ja leuka pystyyn. Aattelet rauhallisesti, että sä valitset taistelus ja osoitat sen eleettömästi sekä päättäväisesti. Tämä aika moneen toimii.

    • Anonyymi

      Teillä on johtajuus ongelma,
      Koira on huolestunut ja luulee että et pärjää ja on huolissaan tilanteesta,
      Suosittelen tottelevaisuuskoulutusta kotona sisälläkin - siis ei lellimistä-huomioi vähemmän.
      Huomioi vähemmän. Mene ovista ensimmäisenä.
      Ole jämäkkä - älä ole ilkeä älä hermostu.
      Aina kun haukkuu - polje jalkaa ja sano ei. Pitää seurata koiran liikkeitä ja ilmeitä, ennakoi on oltava aivan heti valmis kieltämään, mikäli myöhästyt on koirasta kiva kun mamikin ( haukkuu), Kaikki kumpuaa lellimisestä - en sano että tekisit väärin - mutta ota johtopaikka vaikka koirasi on varmast supersöpö.
      Samoin auttaa tilanteessa mikäli käsket istumaan - et liiku mihinkään ja sanot rauha-ei hauku ja viivyttää liikkeelle lähtöä niin kauan että koira on hiljaa ja heti kun on hiljaa-anna nami.

      Voimia- pitkäjänteisen harjoituksen tuloksena saat rakkaan elämäntoverin.
      Kokemusta on

      Sirpa

    • Anonyymi

      Klassinen demonikohtaus. Menee ohi kunhan koira aikuistuu.

      T. Saksanpaimenkoiran omistaja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1945
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1423
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe