Olen saamassa kuusipölkkyjä polttopuuksi. Onko ne pakko heti halkoa vai voiko odottaa esim kevääseen.?
Kuusi polttopuu
8
752
Vastaukset
- Anonyymi
KUN halkaiset kuivuvat paremmin ei märkiä kannata polttaaa
- Anonyymi
Kyllä, mutta säilyvät ja kuivuvat silti vaikkei heti halkaisiskaan. Toisin on koivun ja männyn kanssa. Sitäpaitsi voivat olla nyt ikävän sitkeitä, ainakin jos kirvestyönä meinaa pilkkoa. Pikkupakkasella menee parhaiten halki teki millä vain.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, mutta säilyvät ja kuivuvat silti vaikkei heti halkaisiskaan. Toisin on koivun ja männyn kanssa. Sitäpaitsi voivat olla nyt ikävän sitkeitä, ainakin jos kirvestyönä meinaa pilkkoa. Pikkupakkasella menee parhaiten halki teki millä vain.
lajijasurisEi ole pakko halkoa, tuskin kunnolla kuivuvat edes syys-talvikaudella, oli sitten halottu, tai ei. Kuorelliseen kuusipuuhun iskee kesäaikaan nopeasti toukat, jotka nakertaa sinne tunneleitaan, ei se lämpöarvo silti merkittävästi alene ja sama käy todennäköisesti, vaikka halkoisitkin puut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, mutta säilyvät ja kuivuvat silti vaikkei heti halkaisiskaan. Toisin on koivun ja männyn kanssa. Sitäpaitsi voivat olla nyt ikävän sitkeitä, ainakin jos kirvestyönä meinaa pilkkoa. Pikkupakkasella menee parhaiten halki teki millä vain.
lajijasurisKuusi kuivuu myös kuoren läpi, joten niin kiire ei kuusupölkkyjen halkomisella ole kuin koivupölkkyjen.
Tosin kuiva oksainen kuusi on työläämpi pilkkoa klapeiksi kuin tuore. Tällä on merkitystä, jos kirveellä pilkkoo. Klapikoneella sillä ei ole merkitystä. Tai isojen pölkkyjen osalta oikeastaan kuivaa on mukavampikin klapittaa, kun kuivat pölkyt ovat kevyempiä.
- Anonyymi
heitin pesään jotain kovaa lautaa taisi olla kuusta paloi isolla liekillä 🙂
- Anonyymi
Kuusi palaa kuumaa..koivun veroinen
- Anonyymi
tervasta kuusta ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuusi palaa kuumaa..koivun veroinen
On kyllä painoyksikköä kohden.
Kuusi lisäksi räiskyy ja rytisee mukavasti takassa. Avotakkassa kuitenkaan kuusiklapia ei pidä polttaa ilman valvontaa ja kipinäsuojaa. Kuusesta ei kummoisesti tule tuhkakaato, joten tuhkapesää ei niin usein tarvitse tyhjentämään kuin koivunpolton jälkeen. Kuusi ei myöskään nokea takkaa ja piippua niin paljon kuin koivu, syynä kaiketi voimakas ja ’vauhdikas’ palaminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101084
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82824Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264606Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17605- 67557
- 94542
- 26512
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43486
- 47437