Kamalat oireet

Anonyymi

Olen ollut pian kuukauden töistä pois kamalien oireiden takia.
Jatkuvaa huimausta
Kuumia aaltoja
Pahaa oloa
Hermot kireällä
Jännittynyt olo
Jne..

Olen käynyt lääkärissä ja kokeita on otettu. Kaikki kohdillaan paitsi verenpaineet katossa ( sain lääkityksen ) ja rauta-arvot huonot ( olleet ennenkin ) Olenkin tässä miettinyt, että olenko ainoa kenelle on estrogeenin puutos tehnyt huimausta ? Tietysti liittyy myös verenpaineeseen, mutta olisi kiva kuulla onko muita ketä huimaa.

Olen 52v ja minulle määrättiin vuonna 2019 lääke vaihdevuosiin, mutta en sitä silloin hakenut, koska oireita ei mielestäni ollut. Nyt kävin lääkärissä ja lääkäri olisi kirjoittanut hormonikorvaushoitoa, mutta kieltäydyin. Onko estrogeeni kuitenkin ainut mahdollisuuteni saada oireet kuriin ?
Alkaa jo kärsiä tämä tilanne ....

Ja kuukautiset loppuivat vuosi sitten.

13

1054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ymmärrä miksi et ota korvaushoitoa. Turhaan kärsit kovista oireista. Jos työkyky menee niin se on huono juttu, pitäisi vielä noita oireita jaksaa vuosia. Mieti tarkkaan onko se elämisen arvoista. Omassa tuttava piirissä on noita hikoilevia kuumien aaltojen naisia ja en ymmärrä minkä vuoksi täytyy kärsiä kun on olemassa hoidot. Siinä naama punaisena puhistaan ja kaluksia löyhytellään.

      • Anonyymi

        Ap:

        Kuumat aallot vielä kestäisin, mutta huimaus on kamalaa ...Onko sinulla korvaushoito ja mikä olisi paras ?


      • Anonyymi

        No eräät ovat saaneet päähänsä ettei oteta korvaushoitoa koska pelkäävät olemattomia seurauksia,
        Itselläni oli hormoonihoito muutaman vuoden enkä olis pärjännyt terveiden kirjoissa olemaan ilman sitä
        Tätähän se on kun ollaan tekemässä itse lääketieteen vastaisia diagnooseja.
        Tänään on korvaushoitoa turvallista jos vertaa mitä se oli 30 vuotta sitten


    • Anonyymi

      Hei aloittaja mitä apua lääkäristä hait? Jos hormonikorvaushoito olisi se helpotus oireisiin niin mikä on syy ettet sitä huolinut? Se auttaa tosi moniin oireisiin ja vielä ehkäisee osteoporoosiakin

      Mulla ollut 7 v laastari ja hyvin on pelannut. Verenpainekin voi nousta ihan vaihdevuosioireena, unettomuuden vuoksi. Mulla ei mitään vaivoja. Alunperin laastarit sain kun en voinut nukkua enää, jatkuva lämpötilan sahaaminen valvotti. Eihän töistä mitään tule kun yöt valvoo ja pyörii hereillä.

      Lääkäri selvittää mikä on paras tapa sulle. Laastarista on vähiten haittoja.

    • Anonyymi

      Kyllä, huimaa, jännittynyt ahdistunut olo, hermostunut olo. Hormonikorvaushoito pienimmällä mahdollisella annoksella, joka voi kuumat aallot, toi yöunet takaisin kun hikikohtaukset eivät herätä. Mutta noihin muihin oireisiin eivät ole vaikuttaneet, luulen että vaihdevuosista johtuu ne.

      • Anonyymi

        Annos on liian pieni, oikealla määrällä kaikki oireet häviää. Kokeile eri valmisteita, geeli tai laastari on turvallisimmat (ei tulppariskiä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Annos on liian pieni, oikealla määrällä kaikki oireet häviää. Kokeile eri valmisteita, geeli tai laastari on turvallisimmat (ei tulppariskiä).

        Kun kuukautiskiertoa ei enää ole eikä tarvita keltarauhashormonia (yhdistelmäpillerit), pelkkä estrogeeni riittää, eikä sillä ole kovin suurta veritulppavaaraa. Estrogeenitasojen palautuminen auttaa jopa välttämään sydän- ja verisuonioireita.


    • Anonyymi

      Koska kuukautiset ovat jo loppuneet noinkin kauan sitten, hormonikorvaushoidoksi riittää estrogeeni, eikä silloin ole kovinkaan suurta riskiä rintasyövästä ym. Estrogeeni auttaa välttämään sydänvaivojakin.

    • Anonyymi

      Käytin n kuusi vuotta korvaushoitoa muuten olisin seonnut.

    • Anonyymi

      Miten olette näin sokeita.. Nämä ovat phiikki oireita.

      • Anonyymi

        Jo on kovia piikkejä kun aiheuttaa oireita vuosikymmeniä ennen rokotusta.


    • Anonyymi

      Kyllä huimaus ja ahdistus (verenpaineet saa silläkin kattoon) voivat kuulua vv-oireisiin. Iholle siveltävä estro on turvallisinta (ei veritulppavaaraa) ja sen määrää on helppo säätää juuri sopivaksi hyvän lääkärin kanssa. Olo ja tarve nimittäin voi vaihdella vuosien saatossa. Oireet poistuvat viikossa-parissa, kun annos on sopiva. Nimimerkki onnellisesti 7-9 tuntia unta joka yö.

    • Anonyymi

      AP:

      Oma gynekologi ainakin sanoi, vaikka kuukautiset olleet vuoden poissa niin kuitenkin tarvitaan keltarauhaskuuri tietyin väliajoin. Sehän kasvattaa kohdun limakalvoja ja antaa suojan syövälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe