Kansainvälistä lukutaidon päivää vietetään 8.9

Anonyymi

Päivän tarkoituksena on muistuttaa lukutaidon ja koulutuksen tärkeydestä. Lukutaito on avain kouluttautumiseen, työhön ja sitä kautta terveempään elämään. Lukutaidolla on myös iso merkitys demokratian toteutumisen ja rauhan kannalta.

Lukutaidon vahvistaminen on tärkeää, sillä lukeminen alentaa tutkitusti stressitasoja, auttaa ehkäisemään muistisairauksia sekä kehittää empatiakykyä ja mielikuvitusta.

11

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lukeminen pitää aivojen vireyttä yllä ja sen lukemisen hidastumisesta
      huomaa taantumisensa ;)

      • Anonyymi

        Onko toimintojen hidastuminen aina varsinaisesti "taantumusta" ?
        Kaikki toiminta hidastuu vanhemmiten. Jos muisti heikkenee alkaa lukea hitaammin,
        että pysyy kärryllä kirjasta ja ennenkaikkea saadakseen siitä kaiken nautinnon.
        Silti ajattelu voi olla edelleen yhtä kehittynyttä, vaikka onkin tullut vähän hajamieliseksi.
        Vai mitä ....?


    • Suomessa on kansan lukutaitoa kohotettu jo kauan. Avioon ei päässyt, ennen kuin rippikoulu oli käyty. Rippikoulua taas ei läpäissyt, jollei auttavaa lukutaitoa pystynyt esittämään. Luteeruksen oppi ja katekismus oli osattava. Kirkonkirjoihin asia sitten merkittiin ihan omaan sarakkeeseensa.
      Netistä poimin tiedon, että 1880-luvulla lähes kaikki suomalaiset olivat auttavan lukutaidon piirissä. Kansakoulutkin sitten yleistyivät ja harva suomalainen ihan ilman koulua sen jälkeen elämäänsä eli.
      Opettajaseminaari alkoi toimia jo 1870-luvulla Jyväskylässä, ja sinne otettiin myös tyttölapsia, joten sieltä saakka enemmistö opettajista on ollut naisia. Ylioppilaskirjoitukset ja yliopistot kun olivat tarkoitetut vain pojille. Jos tyttö halusi ylioppilaaksi, oli hänen anottava "vapautusta sukupuolestaan" voidakseen osallistua kirjoituksiin, ja se oli monille tytöille ylipääsemätön paikka. Tytöille oli kyllä lukioasteista koulutusta olemassa, joten mahdollisuuksia opiskeluun oli.

    • Anonyymi

      Lukemista on tutkittu. Lukeminen sinänsä tuo mielihyvää ja jo kuudessa minuutissa lukemisen jälkeen syke alkaa laskea ja lihasjännitys vähentyä. Lukemisen stressiä alentava ja rentouttava vaikutus voi itsessään edesauttaa unta. Lukemisharrastuksella voidaan hidastaa ikääntymisen haittoja. Lukemisella on etua muistijärjestelmille ja erityisesti muistin säilymiselle ikääntyessä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Empatia, lukeminen ja mielikuvitus
      Sanna-Leena Knuuttila, Risto Niemi-Pynttäri ja Urho Tulonen

      Fiktion lukemisen sanotaan kehittävän empatian taitoja, sillä tarinoiden henkilöhahmoihin eläytymisen katsotaan kehittävän kykyä asettua toisen ihmisen asemaan. Mutta mihin tämä perustuu?

      Empatia, kyky myötätuntoon viittaa kykyyn tunnistaa toisen mielentila ja osallistua siihen. Mutta kuinka lukeminen, jossa ei fyysisesti kohdata ketään toista eikä olla todellisissa tilanteissa, voi kehittää empaattista kohtaamiskykyä?

      Empatian kokemusta on jaettu kolmeen eri alueeseen

      1.toisen ihmisen kohtaamisessa ilmenevään
      2.kertomalla välittyvään
      3. kuvittelemalla omaksuttuun

      Aidoin tilanne on nimenomaan kasvotusten syntyvä välitön empatia. Toisen ihmisen kohtaamiseen on todettu liittyvän myös paljon kerrottua ja kuviteltua. Toisen mielentila ei siirry suoraan toiseen, ikään kuin telepaattisesti: toisen ihmisen tunteita ymmärretään aina eläytymällä.
      Tällä on hyvä puolensa: tunteen vallassa saa mahdollisuuden suhteellistaa oman tunteensa. On monelta kannalta hyvä, ettei empatia ole toisen tunteeseen sulautumista. Esimerkiksi harhaisista tai epätoivoisista tunteista irrottautuminen edellyttää toista ihmistä ja hänen todellisuudentajuaan – se mahdollistaa mielialan muutoksen.

      Silloin, kun koemme empatiaa toista kohtaan, simuloimme toisen tunteen itseemme. Kuvittelemme, miltä toisesta tuntuu. Toisen tunteiden kuvittelu tapahtuu muun muassa lukemalla. Lukija ei näe henkilöä, vaan hahmottaa hänet mielessään.

      Elokuvaa katseleva kuvittelee toisella tavalla: hän näkee näyttelijän, mutta eläytyy henkilöhahmon maailmaan. Tekstistä hahmottuva henkilö ei piirry niin tarkasti esiin, kuin elokuvan hahmo – se että henkilö ei näy, antaa enemmän tilaa lukijalle kuvitella henkilöä.

      Romaanin tai elokuvan henkilöt eivät kuitenkaan ole todellisia. On sanottu, että empatiakin on fiktiivistä, jos se on fiktion luomaa. Lukija tietää kuvittelevansa. Todellisessa elämässä empatialla on vaikutusta: se voi johtaa päättäväiseen toimintaan tai lamaantumiseen ja itsesyytöksiin.

      Koska romaanien ja elokuvien henkilöt eivät ole vuorovaikutuksessa lukijan kanssa, olisikin puhuttava kvasi-empatiasta. Kun lukija tai katsoja ei voi vaikuttaa henkilöön, hänen empatiansakin jää kuvitteelliseksi.

      Toisaalta lukija voi olla hyvinkin vahvasti kuvitteellisessa vuorovaikutuksessa henkilöhahmon kanssa. Hän vastaa kuvittelemalla niihin asioihin, mitä romaanin henkilö kokee. Hän voi elää ja osallistua kuvittelemalla elämään, joka ei ole totta. Vaikka hän ei saa elämänkokemusta, hän saa mahdollisuuksien tajua.

      Mielikuvitus on siis keskeinen osa empatiaa, ja siksi henkilöihin eläytyminen lukemalla kehittää empatiakykyä.

      Susanne Schmetkamp and Ingrid Vendrell Ferran: Introduction: Empathy, Fiction and Imagination. (2019) https://doi.org/10.1007/s11245-019-09664-3 (katsottu: 24.8.2020).

      Lähde lukulux.fi

    • Anonyymi

      Satutko lukemaan jotain kirjaa nyt "lukupäivänäkin" ?
      Aloitin eilen Asta Lepän kirjaa "Aivan äksänä, kun huomasin kuuluvani
      sukupolveen".
      Asta Leppä on napakka kirjoittaja. Olen lukenut aikaisemmin hänen kirjansa
      "Elämää eriarvoisten tasavallassa". Sekin oli hyvä kirja.
      Uudessa kirjassa hän kirjoittaa sukupolvien tunteista kummalliseksi käyneessä
      maailmassa. Mielenkiintoinen kirja suomalaisista.

    • Anonyymi

      Yöpöydällä on Esa Niemisen tarina "Elämäni laulu". Etenen 50 sivua illassa.

      • Anonyymi

        Onko hyvä ?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      16
      3411
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

      Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      20
      2176
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      1915
    4. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1871
    5. Yksi "sometähti" vähemmän

      Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      82
      1808
    6. Tuliko ikävä

      Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1582
    7. Saitko ne viestit

      Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      29
      1440
    8. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

      Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      36
      1397
    9. Miten lasketaan?

      Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1394
    10. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

      Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1324
    Aihe