TM ajoi ID.4:llä 60.000km ja auto sai loistavat arvosanat joka alueella.
Kaksi poimintaa tekstistä:
"Akkua ladattiin käyttötestin aikana yli 350 kertaa. Latauksia, joissa akkua ladattiin yli 30 prosenttia sen kapasiteetista, on yli 300 kappaletta. Kun ladatusta energiasta ja latausvälistä lasketaan teoreettinen akun koko, nähdään ettei ainakaan näin ole havaittavissa muutosta akun toiminnassa."
"Normaalisti arvioimme käytetyn auton arvon kolme vuotta vanhalle autolle yhdessä Autovistan kanssa. Uuden auton hinnan ja käytetyn auton hinta-arviosta saamme auton arvonaleneman, joka yhdessä korkokulujen kanssa muodostaa laskelmissa käytetyt pääomakulut.
Koska automarkkinat ovat erikoisessa tilanteessa, ovat vähän käytettyjen autojen hinnat epänormaalin korkeita. Käyttötestiautomme hinta oli uutena 48 790 euroa, ja testin jälkeen 60 000 ajettuna sitä myytiin alkuperäistä hintaa kalliimmalla. "
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/16b-2022/tm-kayttotesti-volkswagen-id-4-1st-150-kw-77-kwh-koko-kansan-sahkoauto/
ID.4 60.000km: akut uutta vastaavassa kunnossa ja auton arvo on noussut
74
1482
Vastaukset
- Anonyymi
Luin sen ja ensimmäinen ajatus oli, että nämä "mainokset" puree ja varsinkin, kun on ns arvostettu autolehti myyjänä. Eli joku maksaa enempi vanhasta kuin uudesta ja saa käsiinsä vähintään sen kymppitonnin akun vaihdon. No ei se ole tyhmä, kuka pyytää vaan se, joka maksaa. Sitten aletaan käräjöimään ja ainoa(t) ketkä tienaa, on tuomarit. Olen jo päättänyt, että seuraavassa elämässä luen tuomariksi. Nähdään sitten, heippa!
- Anonyymi
Katkeraa tilitystä. Luepa tuo teksti. Siinä sanotaan että vastaavien autojen myyntihinnat ovat korkeita. Ei tämän auton myyntihinta.
Miksi vaihtaa uudenveroisia akkuja? - Anonyymi
"vähintään sen kymppitonnin akun vaihdon"
Älä poika puhu paskaa. Yhtä paljon näitä saa tehdä kun täysiä moottoriremontteja. Eli ei ole todellinen ongelma. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katkeraa tilitystä. Luepa tuo teksti. Siinä sanotaan että vastaavien autojen myyntihinnat ovat korkeita. Ei tämän auton myyntihinta.
Miksi vaihtaa uudenveroisia akkuja?Kyseinen testiautona ollut yksilö on tällä hetkellä myynnissä 52900 eur pyynnöllä, eli 60 tkm ajettuna autosta pyydetään reilu 4000 euroa enemmän kuin mikä oli auton listahinta uutena.
Kuvastaa aika hyvin tämän hetken markkinatilannetta, vähän käytettyjen sähköautojen hinnat ovat taivaissa. Ja ilmeisesti moni näyttää maksavankin noita hintoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"vähintään sen kymppitonnin akun vaihdon"
Älä poika puhu paskaa. Yhtä paljon näitä saa tehdä kun täysiä moottoriremontteja. Eli ei ole todellinen ongelma.Miten paljon nämä sähköautojen akut syö luonnonvaroja ja miten eettisesti ne tehdään???? Totuus esiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten paljon nämä sähköautojen akut syö luonnonvaroja ja miten eettisesti ne tehdään???? Totuus esiin.
Mites öljynporaus ja öljyn takia käydyt sodat? Siinä on luonto ja ihmishenki halpa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mites öljynporaus ja öljyn takia käydyt sodat? Siinä on luonto ja ihmishenki halpa.
Venäjä näyttää parhaillaan Ukrainassa kuinka "eettistä" öljyteollisuus on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venäjä näyttää parhaillaan Ukrainassa kuinka "eettistä" öljyteollisuus on.
Juu. Ei toimi vielä panssarit, ja ohjukset sähköllä! 😝
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu. Ei toimi vielä panssarit, ja ohjukset sähköllä! 😝
Ei toimi ohjukset polttonesteillä. Risteilyohjuksia lukuunottamatta, mutta ne ovat ennemminkin minimiin riisuttuja lentokoneita.
- Anonyymi
Meidän ikivanhan kakkosauton hinta on myös noussut viime aikoina n. 30 %.
- Anonyymi
Satasen vai kaksi? Miten ajattelin sijoittaa tämän arvonnousun?
- Anonyymi
Kovasti näyttää, että VW teki hyvän valinnan kun keskittyy sähköautoihin ja on onnistunut tekemään niistä laadukkaita ja hyviä ominaisuuksiltaan.
- Anonyymi
Tojo Terojen mielestä puolivalmisteita..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tojo Terojen mielestä puolivalmisteita..
Valmiit autot ovat myyty ja liikenteessä. Puolivallmiit ovat myynnissä, mutta niitä ei vielä näy liikenteessä. Ne odottavat päivityksiä ja korjauksia ennenkuin pääsevät liikenteeseen.
- Anonyymi
Testi juuri latauksien osalta ja lyhyen ajan että litium akku ei huonone.
On se huonontunut jo tuossa ja mutta nyt jyrkkenee. Itseasiassa myös että kennot ei anna max virtaa.
Oman puhelimen akku oli 350 latauksen jälkeen vielä hyvä mutta 500 huono. Vaihdoin akun.
Muissa litium akuissa huomaa että akku menettää varauskykyään kun ollut vuosia.
60t km todella lyhyt matkakin. 300 000km pääsee kevyesti halvoilla pienillä bensa autoilla minimissään.- Anonyymi
Volun akut olivat uudenveroiset 60.000lm jälkeen. Ei ne siitä mihinkään romahda jatkossakaan.
Sähkösutot ovat paljon kestävämpiä kuin polttikset eikä niiden huoltoon uppoa satoja euroja joka vuosi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Volun akut olivat uudenveroiset 60.000lm jälkeen. Ei ne siitä mihinkään romahda jatkossakaan.
Sähkösutot ovat paljon kestävämpiä kuin polttikset eikä niiden huoltoon uppoa satoja euroja joka vuosi."Volun akut olivat uudenveroiset 60.000lm jälkeen. Ei ne siitä mihinkään romahda jatkossakaan."
No ihan varmasti romahtaa, usko pois. Sitä paitsi tuollainen 60000km ei ole nykyajan polttomoottorille edes vielä mikään sisäänajokaan, mutta sähkärille se näyttää olevan joku isokin saavutus! 😆 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Volun akut olivat uudenveroiset 60.000lm jälkeen. Ei ne siitä mihinkään romahda jatkossakaan."
No ihan varmasti romahtaa, usko pois. Sitä paitsi tuollainen 60000km ei ole nykyajan polttomoottorille edes vielä mikään sisäänajokaan, mutta sähkärille se näyttää olevan joku isokin saavutus! 😆Eihän tuossa ole sanottu mitään muuta kuin että akut ovat 60.00km jälkeen uudenvaroiset. Se että onko se saavutus vai ei on jokaisen oma tulkinta mitatusta tiedosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuossa ole sanottu mitään muuta kuin että akut ovat 60.00km jälkeen uudenvaroiset. Se että onko se saavutus vai ei on jokaisen oma tulkinta mitatusta tiedosta.
Tiedän monta joille mersukin on läpi romu jo muutaman vuoden ikäisenä ja ajettu ehkä jo peräti 45 000km.
Onhan testi ihan ok, normaali ajoa enemmän mutta kertoo jotakin pitäiskö odottaa se 4 vuotta että tavis ajaa saman
Minulla moottoripyörä joka joskus muinoin oli tuon tapaisessa testissä sillä painettiin ehkä se 50 000km eikä mitään mutta se oli japanialainen , jenkki ei kestäisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän monta joille mersukin on läpi romu jo muutaman vuoden ikäisenä ja ajettu ehkä jo peräti 45 000km.
Onhan testi ihan ok, normaali ajoa enemmän mutta kertoo jotakin pitäiskö odottaa se 4 vuotta että tavis ajaa saman
Minulla moottoripyörä joka joskus muinoin oli tuon tapaisessa testissä sillä painettiin ehkä se 50 000km eikä mitään mutta se oli japanialainen , jenkki ei kestäisi."Onhan testi ihan ok, normaali ajoa enemmän mutta kertoo jotakin pitäiskö odottaa se 4 vuotta että tavis ajaa saman"
Akkujen suhteen lataussyklien määrä on se ratkaiseva tekijä joka kuluttaa akkua. Ei ole hirveän suurta merkitystä akkujen kannalta ajetaanko 60.000km kahdessa vuodessa vai viidessä vuodessa.
Joka tapauksessa vahva näyttö ID.4:n monikäyttöisyydestä. Ajettiin kaupungissa, käytiin Saksan turneella ja Lapissa, vedettiin peräkärryä jne. Kaikki toimi hienosti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Volun akut olivat uudenveroiset 60.000lm jälkeen. Ei ne siitä mihinkään romahda jatkossakaan.
Sähkösutot ovat paljon kestävämpiä kuin polttikset eikä niiden huoltoon uppoa satoja euroja joka vuosi.Patteripetterille tiedoksi, että patterien hiipuminen on selkeästi kiihtyvää mallia.
Akkua rasittaa eniten lataaminen yli 80 % ja purkaminen alle 30 % varaustilaan. Tämän vuoksi uusissa autoissa on "ylimääräistä" kapasiteettia eli käytössä oleva (netto) kapasiteetti on pienempi kuin akun todellinen (brutto) kapasiteetti. Tällöin "tyhjäksi" purettukaan akku ei ole oikeasti ihan tyhjä.
Ihan kaikissa laitteissa on nähtävissä, että akun hiipuminen on alkuun (muutaman vuoden) olematonta, mutta kiihtyy loppua kohti. Mitä huonommassa kunnossa akku on, sitä useammin tulee eteen tilanne, jossa akku puretaankin ihan tyhjäksi asti ja pitää sen jälkeen ladata aivan täyteen. Moinen rasittaa ja vanhentaa akkua paljon enemmän kuin lataustilan pallottelu 30...80 % välillä.
Autoissa vielä hämää sekin, että varalla oleva 5-10 % reservi otetaan käyttöön akun hiipuessa ja kapasiteetin lasku alkaa näkyä käyttäjälle toimintamatkan lyhenemisenä vasta sitten, kun kaikki reservit on jo syöty, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteripetterille tiedoksi, että patterien hiipuminen on selkeästi kiihtyvää mallia.
Akkua rasittaa eniten lataaminen yli 80 % ja purkaminen alle 30 % varaustilaan. Tämän vuoksi uusissa autoissa on "ylimääräistä" kapasiteettia eli käytössä oleva (netto) kapasiteetti on pienempi kuin akun todellinen (brutto) kapasiteetti. Tällöin "tyhjäksi" purettukaan akku ei ole oikeasti ihan tyhjä.
Ihan kaikissa laitteissa on nähtävissä, että akun hiipuminen on alkuun (muutaman vuoden) olematonta, mutta kiihtyy loppua kohti. Mitä huonommassa kunnossa akku on, sitä useammin tulee eteen tilanne, jossa akku puretaankin ihan tyhjäksi asti ja pitää sen jälkeen ladata aivan täyteen. Moinen rasittaa ja vanhentaa akkua paljon enemmän kuin lataustilan pallottelu 30...80 % välillä.
Autoissa vielä hämää sekin, että varalla oleva 5-10 % reservi otetaan käyttöön akun hiipuessa ja kapasiteetin lasku alkaa näkyä käyttäjälle toimintamatkan lyhenemisenä vasta sitten, kun kaikki reservit on jo syöty,Suomennettuna tuo sepustus tarkoittaa että joskus yli 10 vuoden ikäisenä sähköauton omistaja huomaa ensimmäiset merkit akkujen hiipumisesta ja se tarkoittaa että akut pitääkin ladata kolmena yönä viikossa kahden kerran sijaan.
Arkiajamiseen se ei vaikuta millään tapaa. - Anonyymi
Toyotat lakkaavat käymästä vuosikatsastuksissa keskimäärin 200tkm ajettuina, että enpä puhuisi mistään 300tkm:n minnimistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomennettuna tuo sepustus tarkoittaa että joskus yli 10 vuoden ikäisenä sähköauton omistaja huomaa ensimmäiset merkit akkujen hiipumisesta ja se tarkoittaa että akut pitääkin ladata kolmena yönä viikossa kahden kerran sijaan.
Arkiajamiseen se ei vaikuta millään tapaa.Niin, muutama vuosi mennään sillä 3 latausta per viikko ja sitten pian ollaankin jo tilanteessa, missä ladataan joka arkipäivä eikä autolla enää pääse mökille ilman välitankkausta. Akun rappeutuminen kiihtyy loppua kohti, kun sitä pitää ladata useammin ja se joudutaan useammin purkamaan liki tyhjäksi asti.
Suomessa autojen romutusikä on nyt 22 vuotta ja edelleen nousussa, kun VALTAOSA jättää kalliit ja käyttökelvottomat (kun ei ole latausmahdollisuutta) patteriautot ostamatta.
Tavallisessa autossa moottoririkko on käytönnössä paalaustuomio, jos kyseessä ei ole uudehko auto, jonka korjauskuluista suuren osan maksaa maahantuoja. Moottorinvaihtohan on sellainen kymppitonnin juttu. Ei oikein kannata moista teettää autoon, joska arvo ehjänä on samaa luokkaa tai alempi.
Patteriautoissa jo itsesyttyvien hybridien 1 kWh akut tonniluokassa ja täyssähköautoissa 60 kWh akuston uusimisen hinta voi olla useamman kymppitonnin. Vaikka hinnat tästä vielä laskisivat, niin päivänselvästi sama juttu - akusto on kallein komponentti ja sen tuhoutuminen on paalaustuomio autolle. Ainoastaan joku pikkukorjaus vaikkapa pohjakosketuksen seurauksena voi olla kannattava.
Esim sehän on jo maailmalla nähty, että akun saa pilattua vaikkapa uittamalla auton perusteellisesti tulvavedessä. Jos ei heti hajoa, niin auto kannattaa kiireen vilkkaa myydä, mieluiten ulos maasta, vaikkapa Suomeen, missä maksetaan käytetyistä tolkuttomia hintoja.... Näitä tapauksia on jo ollut (1 akun hajottua räjäytetty Tesla ja vissiin yksi käytettynä tuotu Volvon lataushybridi ryytyi myös siihen, että olisi pitänyt koko akku uusia kokonaisedulliseen 10 000 € hintaan)
Käytetyn patteriauton ostamisessa on siis riskinä, että akku ryytyy ja auto muuttuu liki arvottomaksi. Kun markkinat toimivat oikein, tämä otetaan hinnassa huomioon = patteriauto menettää hyvää vauhtia arvoaan.
Ei kannata tuudittautua siihen kuvitelmaan, että nykyinen markkinahäiriö jatkuu ikuisesta eikä autojen arvot laske lainkaan. Reilun 50 000 tonnin autolla normaali arvonalenema on ensimmäiset vuodet luokkaa 1 €/h. Eli 50 € viikonlopussa. Siltä pohjalta onkin hyvä keulia, miten 200 km mökkimatka maksoi vain vitosen.... kun jätetään 95 % kuluista huomioimatta.
TM käyttätestissä Model 3 kulut noin 50 €/100 km ja ID 45,21 €/100 km. Ja nämäkin ajettaessa 20 tkm/vuosi. Vähemmillä kilometreillä kulut / km vieläkin korkeammat.
- Anonyymi
60.000km matkalla sattui vastaan yhden kerran toimimaton latauspiste, Sekin Saksassa.
"Autoa ladattiin arkena pääosin 11 kilowatin Type 2 -latureilla, mutta pidemmillä matkoilla usein nopeilla CCS-pikalatureilla. Type 2 -latureiden kanssa ei ollut testin aikana lainkaan ongelmia ja pikalatureillakin hyvin vähän. Kerran Saksassa Ionityn pikalaturi ei suostunut toimimaan, ja latausliitiin jäi kiinni autoon. Tällöin se jouduttiin irrottamaan ”pakkoavauksella”, joka vaati ”avausnarun” kaivamisen tavaratilan sivuverhoilusta."- Anonyymi
Type 2 laturi ei oikeasti ole laturi, vaan liitäntä sähköverkkoon. Lataus hoidetaan tällöin auton sisäänrakennetulla laturilla. Teho 11 kW (joillain automalleilla max. 22 kW) ja tämähän on hidaslatausta, koska akun täyttymiseen menee >1 h. Tai 30->80 % lataus ottaa enemmän kuin ½ h.
Akun koon huomioon ottaen edes 50 kW "pikalataus" ei ole pikalatausta, vaan pitää tökätä auto kiinni väh. 100 kW pömpeliin. Nämä 50 kW vehkeet on sitten oikeita latauslaitteita, jotka syöttävät tasavirtaa autoon.
Artikkelin mukaan tasavirta/pikalatausta ei kovin paljoa edes yritetty käyttää. Yksi kerta epäonnistui senkin vuoksi, että latauspömpelille oli pitkä jono eikä aikataulu antanut myöten 3 h "kahvitaukoa".
- Anonyymi
Pitää kuitenkin vaan ajella niitä reittejä, joissa tietää latauspisteiden olevan matkan varrella. Aika rajoittunutta menemistä vielä kuitenkin, ainakin toistaiseksi.
- Anonyymi
Kyllä, jos ajaa yli 600km joka päivä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, jos ajaa yli 600km joka päivä.
Et ilmeisesti ole ajellut itäsuomessa viime aikoina....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ilmeisesti ole ajellut itäsuomessa viime aikoina....
Eipä ole tullut käytyä muualla kuin Lappeenrannassa. Tuskin tulee käytyä jatkossakaan sen syrjemmässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä ole tullut käytyä muualla kuin Lappeenrannassa. Tuskin tulee käytyä jatkossakaan sen syrjemmässä.
Eli siis aika rajoittunutta on tuo sinunkin kulkemisesi, mutta hyvä kun kerroit....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli siis aika rajoittunutta on tuo sinunkin kulkemisesi, mutta hyvä kun kerroit....
Miksi mennä paikkoihin joihin ei ole asiaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi mennä paikkoihin joihin ei ole asiaa?
Sinulla ei ehkä ole, mutta minulla on. Ja siihen tarkoitukseen ei sähköauto sovi, vaikka sitä täällä kuinka minulle markkinoit. You know?...
- Anonyymi
Ostin aikoinaan ladattavia pattereita latureineen päivineen. Kolme vuotta ne otti virta vastaan ongelmitta, ja myös luovuttivat sitä ihan kivasti. Nyt ne pitää kuitenkin viedä patterien keräyspisteeseen, kun eivät suostu ottamaan enää virtaa vastaan, vaikka niitä yrittää latailla kolmekin vuorokautta putkeen. Ei mulla muuta.
- Anonyymi
Nuo halpispatterit ja autonakut ovat kaksi eri masilmaa. Käytäytyvät täysin eri tavalla ja tehty kestämään eri eliniän.
Autonakkuja ei esim koskaan ladatua oikeasti täyteen eikä purettua oikeasti tyhjäksi niinkuin nuo halpispatterit.
"Akkujen kestoikä näyttää olevan paljon pidempi kuin autovalmistajatkaan ovat uskoneet. Eniten dataa on kertynyt Nissanin ja Teslan akuista, ja näyttää, että normaalin auton elinkaaren jälkeen akun energiasisällöstä on yleensä jäljellä yli 80 prosenttia. Nissanin tutkimuksien mukaan sen akut kestävät käyttökelpoisina keskimäärin 22 vuotta. Tämä on selvästi pidempään kuin valmistajat haluavat millään autoilla ajettavan."
https://tekniikanmaailma.fi/sahkoauton-akun-vaihtaminen/
Jos jollakulla erilaista tutkimusdataa niin jakoon.
Ps. "kyllähän sen kaikki esson paarissa tietää" ei ole tutkimusdataa vaikka sitä toistelisi kuinka usein. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo halpispatterit ja autonakut ovat kaksi eri masilmaa. Käytäytyvät täysin eri tavalla ja tehty kestämään eri eliniän.
Autonakkuja ei esim koskaan ladatua oikeasti täyteen eikä purettua oikeasti tyhjäksi niinkuin nuo halpispatterit.
"Akkujen kestoikä näyttää olevan paljon pidempi kuin autovalmistajatkaan ovat uskoneet. Eniten dataa on kertynyt Nissanin ja Teslan akuista, ja näyttää, että normaalin auton elinkaaren jälkeen akun energiasisällöstä on yleensä jäljellä yli 80 prosenttia. Nissanin tutkimuksien mukaan sen akut kestävät käyttökelpoisina keskimäärin 22 vuotta. Tämä on selvästi pidempään kuin valmistajat haluavat millään autoilla ajettavan."
https://tekniikanmaailma.fi/sahkoauton-akun-vaihtaminen/
Jos jollakulla erilaista tutkimusdataa niin jakoon.
Ps. "kyllähän sen kaikki esson paarissa tietää" ei ole tutkimusdataa vaikka sitä toistelisi kuinka usein.Kyllä tojopeelojen palstakäyttäytymisestä voi päätellä, että tarpeeksi usein toistettu valhe muuttuu todeksi... ainakin heidän omissa mielissään.
- Anonyymi
Miksiköhän tuota Volkkaria piti ladata keskimäärin noin 170 km välein?
- Anonyymi
Siksi että ei akkua kannata ajaa tyhjäksi saakka ennenkuin sen lataa. Varsinkin kotona tule ladattua yleensä aina jos lataustaso on alle 40% kun tulee illalla kotiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi että ei akkua kannata ajaa tyhjäksi saakka ennenkuin sen lataa. Varsinkin kotona tule ladattua yleensä aina jos lataustaso on alle 40% kun tulee illalla kotiin.
Eli siis piuha jumppaa saa harrastaa noin 170 kilometrin välein? Ei kiitos minulle! 😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli siis piuha jumppaa saa harrastaa noin 170 kilometrin välein? Ei kiitos minulle! 😂
On vapaaehtoista ajaa 100km kahden euron kotisähköllä. Tämä on vapaa maa.
Jos siltä tuntuu niin saa tottakai ajaa saman matkan latauskelvottomallla ja msksaa bensasta 10-14 euroa.
Mulla on rahalle parempaakin käyttöö kuin maksaa bensaveroja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On vapaaehtoista ajaa 100km kahden euron kotisähköllä. Tämä on vapaa maa.
Jos siltä tuntuu niin saa tottakai ajaa saman matkan latauskelvottomallla ja msksaa bensasta 10-14 euroa.
Mulla on rahalle parempaakin käyttöö kuin maksaa bensaveroja.Minun ei taas tarvitse miettiä yhtään, mihin työlläni tienaamani rahaa käytän, sillä minun ei tarvitse säästää kenellekään mitään, toisin siis kuin sinä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun ei taas tarvitse miettiä yhtään, mihin työlläni tienaamani rahaa käytän, sillä minun ei tarvitse säästää kenellekään mitään, toisin siis kuin sinä.
Sanoin vain että käytän rahani mieluummin muuhun kuin verokarhun ruokkimiseen. Bensan hinnasta on veroa yli 75%.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanoin vain että käytän rahani mieluummin muuhun kuin verokarhun ruokkimiseen. Bensan hinnasta on veroa yli 75%.
Millähän rahoilla luulet itse koulusi käyneen? Eihän vaan niillä veroeuroilla, eihän?....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millähän rahoilla luulet itse koulusi käyneen? Eihän vaan niillä veroeuroilla, eihän?....
Kyllä mulle riittä kun maksan tuloveron ja alvin ja muutaman muun veron. En halua sen lisäksi maksaa kymppiä joka sadasta kilometristä bensaveroa.
Mieluummin maksan sen muutaman kymmentä sentti sähköveroa. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä mulle riittä kun maksan tuloveron ja alvin ja muutaman muun veron. En halua sen lisäksi maksaa kymppiä joka sadasta kilometristä bensaveroa.
Mieluummin maksan sen muutaman kymmentä sentti sähköveroa. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot....Ja sekö riittää sinun mielestäsi siihen, että koulumme pyörivät, päiväkodit pyörivät, Armeijamme saa ne haluamansa aseet, kirjastot ovat avoinna kaikille kansalaisillemme, jne.... Mene kuule vaan sinne Amerikkaan, kun ajatusmaailmasikin on niiden.
- Anonyymi
tunnetusti VWskodan käyttöikä tyssää alle 100tkm mistä toyota vasta aloittaa harmittoman kulkemisen
siinä se ero on - Anonyymi
VAGniikan maailmalta nyt ei muuta voi odottaakaan kuin VAGinan ylistystä. Vaikka olisi koko talvivertailuryhmän huonoin lämmityslaite, niin se ei tarkemmin ajatellen ole iso vika (joku talvitesti 10 vuotta sitten). Vaikka olisi koko testiryhmän kallein hinta, (ero 2-3 tonnia), niin se kuitataan sillä, että huoltokuluissa säästyy satanen vuodessa. Niin, takaisinmaksuaikaahan tulee vain pari vuosikymmentä ;-D
Lisäksi VAGniikan maailma nyt vaan on ottanut tehtäväkseen patteriautojen puffaamisen. Viimeisimmässä talvivertailussakin aika kevyesti suhtauduttiin siihen, miten paljon lastentauteja ja suunnittelun kukkasia piisasi 50 000 euron autoissa. Itseasiassa parhaiten näkyivät toimineen perinteisimmät ratkaisut - latauskelvoton hybridi ja perus bensavehje ilman mitään sähkökotkotuksia. Viimeksi mainittu oli myös ylivertaisesti halvin.
Tuulilasi on uskaltanut ottaa patteriuskovaisten vihat päälleen kertomalla myös ongelmista. No, tämähän on se lehti, jossa kehdattiin taannoin mainita, ettei DSG:t ehkä ole ihan 100, 0000000 % luotettavia. VAGniikan maailmalla pyöri vielä hyvän aikaa tuon jälkeen tuttu levy "koskaan tällaisesta kuultukaan / pakko olla ääri harvinainen yksittäistapaus".
Jos jollain muulla merkillä testeissä mitään feelua, niin nehän on heti tyyppivikoja. Joita VAGinoissa siis ei ole lainkaan, on vaan näitä ääriharvinaisia yksittäistapauksia. Ja huonoa käyttöliittymää, johon tottuu siinä missä hirressä roikkumiseenkin - ensimmäinen viikko vaan on pahin.- Anonyymi
"Vaikka olisi koko talvivertailuryhmän huonoin lämmityslaite, niin se ei tarkemmin ajatellen ole iso vika (joku talvitesti 10 vuotta sitten)."
Viittaat 17 vuotta vanhaan talvivertailuun, jonka Golf V voitti. Golf oli melkein joka osa-alueella paras, paitsi lämpiämisnopeudessa. Loppulämpö oli kuitenkin hyvinkin riittävä.
Sen vertailun huonoin lämmityslaite oli Toyota Prius HSD hybridissä, joka oli muissakin osioissa melko heikko esitys. - Anonyymi
"Itseasiassa parhaiten näkyivät toimineen perinteisimmät ratkaisut - latauskelvoton hybridi ja perus bensavehje ilman mitään sähkökotkotuksia."
Skoda Fabia ja Dacia Sandero olivat toki parhaat, mutta ei sentään latauskelvoton Toyota.
Latauskelvoton hybridi (Yaris Cross) ei toiminut joiltakin osin ollenkaan. Ainoa mainitsemisen arvoinen hyvä asia oli kylmäkulutus, muuten melko heikko esitys. Piti tuoda lavetilla etelään sulamaan, samoin kuin käyttötestissä ollut Yaris. - Anonyymi
"miten paljon lastentauteja ja suunnittelun kukkasia piisasi 50 000 euron autoissa."
Tarkkaan ottaen vain yhdessä autossa eli Teslassa.
Ongelmat eivät johtuneet käyttövoimasta vaan Teslan kokemattomuudesta talviolosuhteista. No, Teslakin kuitenkin oli ajokelpoinen. Toisin kuin pokttis Toyota. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"miten paljon lastentauteja ja suunnittelun kukkasia piisasi 50 000 euron autoissa."
Tarkkaan ottaen vain yhdessä autossa eli Teslassa.
Ongelmat eivät johtuneet käyttövoimasta vaan Teslan kokemattomuudesta talviolosuhteista. No, Teslakin kuitenkin oli ajokelpoinen. Toisin kuin pokttis Toyota.No en nyt menisi kuitenkaan kehumaan!
https://www.iltalehti.fi/iltvautot/a/6cb11534-452f-405b-89ca-4a91575f9b71
- Anonyymi
"Itseasiassa parhaiten näkyivät toimineen perinteisimmät ratkaisut - latauskelvoton hybridi"
Siis mitä?
Toyotan latauskelvoton lakkasi toimimasta pakkasessa ja se jouduttiin tuomaan hinausauton lavalla pois Lapista. Miten ihmeessä voit pitää tuollaista autoa parhaiten toimivana?
Haluatko valaista näkökantaasi meille muille joiden mielestä auton pitäisi toimia talvellakin niin että sillä voi ajaa. - Anonyymi
Nykyaikaiset sähköautot ovat mainiota moneen käyttöön ja edullisia ajaa.
Huolloisssa tuota testiautoa ei läytetty kertaakaan mutta silti "reiluuden nimissä" IDlle oli laskettu käyöttökuluihin yksi huoltokäynti. Vähän tasoitusta polttiksille.
Kaikenkaikkiaan vahva suoritus. - Anonyymi
Nämä pitkänmatkan koeajot ovat hyvä tapa testata millainen VW:n sähköauto arkiläytössä on.
60.000km matka osoitti VWn toimivuuden ja lisäksi auton arvo vain nousi tuona aikana.
Täyden kympin suoritus.- Anonyymi
No enpä menisi kehumaan! 😆
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/1512c922-d0ca-40a7-ac1f-e9e58f41c5b7 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No enpä menisi kehumaan! 😆
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/1512c922-d0ca-40a7-ac1f-e9e58f41c5b7Uskovaiset uskovat kuitenkin. Onneksi itse en ole koskaan kuulunut tuohon kerhoon.....
- Anonyymi
60.000 km ammattilaisten ajamana kertoo autosta paljon enemmän kuin jonkun iltapulun amatöörien kommentit.
Amatöörit itkee ratin väristä kun eivät ymmärrä että sen voi valita mieleisekseen.- Anonyymi
Että oikein 60000km ajettuna! Ajatelkaapa!!😆😂🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Että oikein 60000km ajettuna! Ajatelkaapa!!😆😂🤣
Ja edelleen kuin uusi, ei Toyota pysty samaan se olisi ja pahasti ruosteessa ja kansi valskaisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja edelleen kuin uusi, ei Toyota pysty samaan se olisi ja pahasti ruosteessa ja kansi valskaisi.
Mitä Toyota nyt taas tähän kuuluu? On kyse VW.n ID.5;n surkeasta laadusta, ja sillä sipuli. Jos kuvittelet, että ajan Toyotalla, niin kuvittelit
väärin! 😆😂🤣
- Anonyymi
Yli 300 000 ajettu bensa vw 18 vuotias uutta vastaavassa kunnossa.
Auyon suomeen tulon jälkeen rahaa KAIKKIIN korjauksiin ja huoltoihin mennyt YHTEENSÄ
1500eur - Anonyymi
"Että oikein 60000km ajettuna! Ajatelkaapa!!"
Tuon verran TM aina ajaa käyttötesteissään. Siitä ID.4 jatkaa huoletonta menoaan seuraavalla pmistajalla. Edessä on vielä paljon matkaa.- Anonyymi
Jep. Verhoilu repsottaen, ja bugiviat riesana! 😆
- Anonyymi
ja lataaminen maksaa vain 100e?
ja tunnetusti VWskodat sippaa kun 100000km täyttyy.... - Anonyymi
Milloin Toyotan sähköauto TMn 60.000km testissä?
ID.4 sai loistoarvostelut.- Anonyymi
Btw yksikään Toyota ei ole koskaan saanut niin hyviä arvosanoja käyttötestin loppuarvostelussa kuin ID4 (sama koskee aikaisemmin käyttötestattua Golfia).
Käyttötestin profiilissa on arvosanat kiitettävä, hyvä, tyydyttävä, välttävä ja huono 25:stä osa-alueesta. Lähes kaikki ID4:n arvosanat ovat kiitettäviä ja hyviä. Vain yksi kohta on tyydyttävä.
https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/2022/09/02133208/graafi_profiili_png-1.png - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Btw yksikään Toyota ei ole koskaan saanut niin hyviä arvosanoja käyttötestin loppuarvostelussa kuin ID4 (sama koskee aikaisemmin käyttötestattua Golfia).
Käyttötestin profiilissa on arvosanat kiitettävä, hyvä, tyydyttävä, välttävä ja huono 25:stä osa-alueesta. Lähes kaikki ID4:n arvosanat ovat kiitettäviä ja hyviä. Vain yksi kohta on tyydyttävä.
https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/2022/09/02133208/graafi_profiili_png-1.pngTuossa on Toyota C-HR:n käyttötestin profiili:
https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/sites/2/asteikko_issues/issue1458/page844282/bed27fdb22cf62a8db8f178a5e2c923c-1469x2000.jpg - Anonyymi
Tuossa Auris hybridit käyttötestin profiili:
https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/sites/2/asteikko_issues/issue86/page297418/45fcbc9080f705cd9cf5394460635515.jpg
- Anonyymi
Toyota Yaris hyytyi hinauskuntoon vastaavassa testissä.
ID.4:n kilometrikustannus oli 3,8 centtiä per kilometri kun yaris tarvitsi bensaa 9,8 centillä.
Lisäksi ID.4n arvo nousi 60.000km testin aikana. On aivan suoraa vakehtelua että Yaris olisi ollut taloudellisin auto TM:n 60.000km käyttötestissä.- Anonyymi
Yaris oli käyttökustannuksiltaan edullisin POLTTOMOOTTORIAUTO. TM ei sano sitä edullisimmaksi autoksi, vaan nämä tojohihhulit jättää tarkoituksella sanan "polttomoottori" pois hehkutuksistaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yaris oli käyttökustannuksiltaan edullisin POLTTOMOOTTORIAUTO. TM ei sano sitä edullisimmaksi autoksi, vaan nämä tojohihhulit jättää tarkoituksella sanan "polttomoottori" pois hehkutuksistaan.
Ei ole edullisin käyttökustannuksiltaan, Toyotan vakuutukset on aina luokkansa kalleimpia ja huoltokustannukset myös kalliimmat kuin verrokeissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yaris oli käyttökustannuksiltaan edullisin POLTTOMOOTTORIAUTO. TM ei sano sitä edullisimmaksi autoksi, vaan nämä tojohihhulit jättää tarkoituksella sanan "polttomoottori" pois hehkutuksistaan.
Vähän sama kuin hehkuttaisi että joku olisi taloudellisin höyrykoneella varustettu auto tai taloudellisin petroli-auto. Museokamaa nykymaailmassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yaris oli käyttökustannuksiltaan edullisin POLTTOMOOTTORIAUTO. TM ei sano sitä edullisimmaksi autoksi, vaan nämä tojohihhulit jättää tarkoituksella sanan "polttomoottori" pois hehkutuksistaan.
No tottakai hybridi kuluttaa vähemmän kuin vastaavankokoinen bensa-auto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tottakai hybridi kuluttaa vähemmän kuin vastaavankokoinen bensa-auto.
Latauskelvoton hybridi on bensa-auto. Se kulkee 100% benasta saadulla energialla.
Vain ladattava hybridi kulkee osan matkasta verkosta saadulla sähköllä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 12309
Luonnollinen nainen saa aikaan miehissä yrjöreaktioita
Kieroutuneisuutta tämäkin. https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/80552051331854Kulttuuriväki jaksaa itkeä leikkauksia
Mikseivät tee sitä kulttuuriaan niin hyvin, että yleisö on valmis siitä maksamaan tarpeeksi hyvin. Tehdään hömppäpömppää2931456- 321245
Naisten mafia päätti uusista ravinto suosituksista!
Päättikö ”naismafia” uusista ravitsemissuosituksista? Nyt puhuu työryhmän ainoa mies Vaikka ravitsemussuositukset tehnyt1061108- 711051
Suomi täyttää 107 vuotta. Miten sinä juhlistat Suomen itsenäisyyspäivää?
Itsenäisyyspäivänä 6.12. monessa kodissa juhlitaan Suomen itsenäisyyttä. On sini-valkoiset kynttilät ja ehkä parempaa r153979Poliisioperaatio Itäkylässä
Mikä oli tämä poliisioperaatio Itäkylässä? Kärähtikö kannabiskasvattamo?24911- 72892
- 66852