Damien on 500 mailia jäljessä Curwenia.
GGR vko 37
100
1775
Vastaukset
- Anonyymi
Vähän katsoin Simon Curwenin taustoja. Ollut Mini Transatissa toinen ja voittanut luokkansa Fastnetissa. Ei nyt VDH:n veroinen valtamerikisaaja, mutta kovempi kuin luulin.
500 mpk voi olla nopeasti otettu kiinni tai sitten jää sääilmiöissä jälkeen ja ero kasvaa. Montaa päivää ei taida kuitenkaan mennä ensimmäiseen ohitukseen. Niin hitaasti tuo häntäpää etenee.
Damien, Simon ja Tomy pitänevät parasta vauhtia. Tapio tulee seuraavassa ryhmässä.- Anonyymi
Tapion venevauhti kestänee vertailun kehen tahansa, mutta reittivalinnoissa ainakin toistaiseksi Simon ollut todella paljon suoraviivaisempi. Ovat kuitenkin lähes tasoissa tällä hetkellä, joten paha sanoa kumpi on lopulta valinnoissaan parempi. Se on varma, että ilman eilistä mutkaa Tapio olisi tällä hetkellä kärjessä ja olisi päässyt merkittävästi aikaisemmin myötäiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tapion venevauhti kestänee vertailun kehen tahansa, mutta reittivalinnoissa ainakin toistaiseksi Simon ollut todella paljon suoraviivaisempi. Ovat kuitenkin lähes tasoissa tällä hetkellä, joten paha sanoa kumpi on lopulta valinnoissaan parempi. Se on varma, että ilman eilistä mutkaa Tapio olisi tällä hetkellä kärjessä ja olisi päässyt merkittävästi aikaisemmin myötäiseen.
Ehkä olisi kuitenkin lännemmässä eli ei ehkä Simonin edellä kuitenkaan. Ei siis olisi tuuli vasemmalla noussut aivan siihen, missä nyt on.
- Anonyymi
Jos purjehtii keskimääärin solmun verran nopeammin, 500 mailin kiinni ajaminen kestää kolmisen viikkoa. Missään tapauksessa Damien ei purjehdi noin paljon nopeammin.
Sinclairin ja Gaistin Damien saavuttaa kyllä piankin, koska he tuntuvat pyristelevän säässä kuin säässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tapion venevauhti kestänee vertailun kehen tahansa, mutta reittivalinnoissa ainakin toistaiseksi Simon ollut todella paljon suoraviivaisempi. Ovat kuitenkin lähes tasoissa tällä hetkellä, joten paha sanoa kumpi on lopulta valinnoissaan parempi. Se on varma, että ilman eilistä mutkaa Tapio olisi tällä hetkellä kärjessä ja olisi päässyt merkittävästi aikaisemmin myötäiseen.
Mitä raakaan venevauhtiin tulee, niin tähänastisilla näytöillä nopeimmat ovat olleet
1. Abhilash Tomy, 899 mpk / 186 h = 4,8 kn
2. Tapio Lehtinen, 842 mpk / 186 h = 4,5 kn
3. Michael Guggenberger 839 mpk / 186 h = 4,5 kn
Tämä tietysti osoittaa vain sen, että vauhdin lisäksi olennaista on myös suunta. Erityisesti tämän huomaa Guggenbergerin suorituksessa. Curvenin raaka keskinopeus on 4,1 solmua.
Guillou saattaa olla nopeampikin, jos ottaa huomioon vain uusintastartin jälkeisen purjehduksen. Siihen eivät nyt voimat riitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos purjehtii keskimääärin solmun verran nopeammin, 500 mailin kiinni ajaminen kestää kolmisen viikkoa. Missään tapauksessa Damien ei purjehdi noin paljon nopeammin.
Sinclairin ja Gaistin Damien saavuttaa kyllä piankin, koska he tuntuvat pyristelevän säässä kuin säässä.Saa nähdä sitten kun on mahdollista purjehtia viikko yli 7 solmua. Silloin viimeksikin eroja tuli valtavasti. Nythän ei ole ollut kuin kryssiä tai melko kevyttä, jotan kaikki ovat olleet hitaita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saa nähdä sitten kun on mahdollista purjehtia viikko yli 7 solmua. Silloin viimeksikin eroja tuli valtavasti. Nythän ei ole ollut kuin kryssiä tai melko kevyttä, jotan kaikki ovat olleet hitaita.
Tätä samaa mietin myös. Tähän saakka on vaan ajeltu vastatuuleen, keli ollut epämukavaa, mutta kun päästään reiluun myötäiseen isossa aallokossa, nähdään miten pää kestää ja kuka luottaa vehkeisiinsä. Veikkaisin että Tapiolla melkoine etu tässä. Ja samoin näyttää että Abilash todennäköisesti kovapäinen. Ja muutama muukin. Osa näyttää olevan turisteja. Damian tulee takaa lujaa, mutta nopeusero kärkeen tulee olemaan parhaimmillaankin max 0.5kt. Eli vaatinee jotain muuta että olisi kärjessä Atlantin puolella. Sitten sen jälkeen pakka leviää ja voi käydä mitä vaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saa nähdä sitten kun on mahdollista purjehtia viikko yli 7 solmua. Silloin viimeksikin eroja tuli valtavasti. Nythän ei ole ollut kuin kryssiä tai melko kevyttä, jotan kaikki ovat olleet hitaita.
Tuo on edessä kai vasta Etelämerellä. Sitä ennen taitaa tulla kaikenlaisia sääsysteemejä vastaan epäsäännöllisin väliajoin. Pasaatissa saa nyt muutaman viikon posottaa myötäistä ennen päiväntasaajan pläkää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on edessä kai vasta Etelämerellä. Sitä ennen taitaa tulla kaikenlaisia sääsysteemejä vastaan epäsäännöllisin väliajoin. Pasaatissa saa nyt muutaman viikon posottaa myötäistä ennen päiväntasaajan pläkää.
Ekan kerran nähdään seuraavan vuorokauden aikana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ekan kerran nähdään seuraavan vuorokauden aikana.
Se onkin melkoista, kun nähdään viikon myötätuuliputki vuorokauden aikana… mutta tuuleehan tuossa toki useampi päivä oikein mukavasti. Eroja tulee alkuu siinä, että pari ensimmäistä säästyi matlan keskukselta, joka häirinnee sijoilla 5-10 olevia.
Lauantaihin mennessä iskee pläkää Madeiran ja Kanarian välille, eli ennen Kanariaa osa porukasta lillii taas. Nopeimmat saattavat päästä tuostakin riesasta.
Yhteenvetona: eroja kyllä seuraavan viikon aikana syntyy, mutta eivät ne pitkästä tasaisesta myötäisestä tule johtumaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tätä samaa mietin myös. Tähän saakka on vaan ajeltu vastatuuleen, keli ollut epämukavaa, mutta kun päästään reiluun myötäiseen isossa aallokossa, nähdään miten pää kestää ja kuka luottaa vehkeisiinsä. Veikkaisin että Tapiolla melkoine etu tässä. Ja samoin näyttää että Abilash todennäköisesti kovapäinen. Ja muutama muukin. Osa näyttää olevan turisteja. Damian tulee takaa lujaa, mutta nopeusero kärkeen tulee olemaan parhaimmillaankin max 0.5kt. Eli vaatinee jotain muuta että olisi kärjessä Atlantin puolella. Sitten sen jälkeen pakka leviää ja voi käydä mitä vaan.
Mistä tiedät, ettei nopeusero voisi olla yli 0,5 solmua Damienin hyväksi?
500 M on todella vähän. VDH repi moninkertaisen eron seuraavaan kauan ennen kaatumistaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on edessä kai vasta Etelämerellä. Sitä ennen taitaa tulla kaikenlaisia sääsysteemejä vastaan epäsäännöllisin väliajoin. Pasaatissa saa nyt muutaman viikon posottaa myötäistä ennen päiväntasaajan pläkää.
Kyllä nuokin veneet saa 7 solmua rikki jo viimeistään 8 m/s tuulessa, kun suunta ja purjevarustus on sopiva. Eiköhän sellaisia tule jo Atlannilla ja ennen Kanariansaaria.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä nuokin veneet saa 7 solmua rikki jo viimeistään 8 m/s tuulessa, kun suunta ja purjevarustus on sopiva. Eiköhän sellaisia tule jo Atlannilla ja ennen Kanariansaaria.
Edelleen: joku täällä odotteli viikon mittaisia myötäisiä pätkiä tuollaista nopeutta, minä veikkasin, että sellaista pysyvää sääsysteemiä ei ole luvassa ennen kuin pasaatissa ja sen jälkeen Etelämerellä.
Tottakai nuo kulkevat yli seitsemää solmua hyvissä olosuhteissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleen: joku täällä odotteli viikon mittaisia myötäisiä pätkiä tuollaista nopeutta, minä veikkasin, että sellaista pysyvää sääsysteemiä ei ole luvassa ennen kuin pasaatissa ja sen jälkeen Etelämerellä.
Tottakai nuo kulkevat yli seitsemää solmua hyvissä olosuhteissa.Hetkelliset nopeudet 4UTC. Simon ja Tapio 6,2, Pat 6,7, Tomy 6,9 ja Kirsten 7,6. Ei näy läheskään tuollaisia VMG recentissä. Voikohan noista päätellä mitään?
Damienilla ilmeisesti kevyttä, vain 4,0.
- Anonyymi
Tietääkö joku mihin tyssäsi Robin Daviesin tämän kertainen lähtö (retired)? Edelliseen kisaan vene ei ollut valmis, mutta nyt on ollut aikaa valmistautua.
- Anonyymi
Olisko ollut terveystarkastukseen liittyvää
- Anonyymi
Yllättävä eläkkeelle jääminen keskeytti hyvin alkaneen kisan ,...?
- Anonyymi
Veneet ovat nyt sillä merialueella, jolla miekkavalaat ovat hyökkäilleet veneiden kimppuun. Ei ole täällä kertaa vissiin ketään häirinneet?
- Anonyymi
Kisan tämän hetkinen nopeusennätys Neuschafer 7,6 solmua. Koko porukan läntisin vene.
- Anonyymi
Mitenköhän tuo hetkellinen nopeus otetaan? Eli kuinka hetkellinen on? Jos on samalla tapaa hetkellinen, kuin mitä plotterista itse vilkaisi, niin sittenhän se ei kerro yhtään mitään.
Tapion etäisyys ensimmäisenä olevaan näyttää tasaisesti lyhenevän. Reitti näyttää olevan nyt käytännössä sama.
Nopeudesta kertoo - nyt kun suunta on useimmilla sama ja reittipistett kohti - parhaiten 24 h DMG. Se on Lehtisellä ollut kohdillaan jo jonkin aikaa.
- Anonyymi
Tapio saavuttaa Curwenia maili maililta, nyt ero on n. 7 mpk. Molemmat varmaan näkevät jo toisen veneen maston huipun. Maan kaarevuudesta johtuen maston huippu näkynee hyvissä olosuhteissa n 10 mpk:n päähän . Voisi kuvitella, että molemmat yrittävät nyt parastaan, jos yhtään kilpailuviettiä löytyy.
- Anonyymi
Takaa tullaan kovempaa. Kaikilla sijoilla 3-6 on parempi hetkellinen vauhti ja VMG Recent.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Takaa tullaan kovempaa. Kaikilla sijoilla 3-6 on parempi hetkellinen vauhti ja VMG Recent.
No jaa, Tapiolla edistyy kyllä parhaiten per vuorokausi. En tiedä mistä VMG recent lasketaan, takana ovat kyllä lähempänä ja samansuuntaisemmin ajateltua reittiviivaa.
Hetekellinen vauhti on fiktiota. - Anonyymi
Edellisessä mittauspisteessä välimatka oli 6 mpk. Onko kaikki sittenkin menetetty :)
- Anonyymi
20 metrinen masto tosiaan alkaisi pilkottaa 10 mailin päästä, mutta se on aika pieni pilkahdus löydettäväksi etenkin kun ei ehkä tiedä, missä kilpakumppani on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
20 metrinen masto tosiaan alkaisi pilkottaa 10 mailin päästä, mutta se on aika pieni pilkahdus löydettäväksi etenkin kun ei ehkä tiedä, missä kilpakumppani on.
Kaava antoi tuloksen, että 10 metriä veden yläpuolella olevan maston huippu olisi tarkalleen horisontissa 9,5 mpk:n päästä 2 metrin korkeudelta katsottuna. Noiden veneiden maston toppi lienee jossakin 14-15 metrissä. Kiikaria kyllä tarvitaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaava antoi tuloksen, että 10 metriä veden yläpuolella olevan maston huippu olisi tarkalleen horisontissa 9,5 mpk:n päästä 2 metrin korkeudelta katsottuna. Noiden veneiden maston toppi lienee jossakin 14-15 metrissä. Kiikaria kyllä tarvitaan.
Juu, sitä luokkaa tuo on. Itse syöttelin lukuja Nautical Calculaattoriin. Sain 20 metristä 9,5 mpk, johon ajattelin hiukan alle parikymmpisen maston ja hiukan sitloorasta kuikuilevan kipparin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, sitä luokkaa tuo on. Itse syöttelin lukuja Nautical Calculaattoriin. Sain 20 metristä 9,5 mpk, johon ajattelin hiukan alle parikymmpisen maston ja hiukan sitloorasta kuikuilevan kipparin.
Aika teoreettisia etäisyyksiä. 3-4mpk on sellainen etäisyys, että voi tarttua silmiin sattumalta. Pidemmältä jos tietää etsiä kiikarilla. Kulkuvalotkaan ei näy pidemmälle. Ja Tapiolla muuten trikolori pimeänä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika teoreettisia etäisyyksiä. 3-4mpk on sellainen etäisyys, että voi tarttua silmiin sattumalta. Pidemmältä jos tietää etsiä kiikarilla. Kulkuvalotkaan ei näy pidemmälle. Ja Tapiolla muuten trikolori pimeänä
Kuten jo kirjoitettiinkin: ” mutta se on aika pieni pilkahdus löydettäväksi etenkin kun ei ehkä tiedä, missä kilpakumppani on.”
- Anonyymi
Todella vilkas laivaliikenne noilla vesillä AIS:n mukaan. Kuinkahan pitkiä torkkuja nuo uskaltaa ottaa?
- Anonyymi
Uskaltaa kyllä nukkua: hälyyttimet soi, kun jotain isompaa on lähellä. Ja kun zoomaat vähän lähemmäs, niin huomaat, ettei esimerksi Tapion lähellä ole yhden kilpakumppanin lisäksi mitään. Parin kymmenen mailin päässä on tankkeri, eivät törmäyskurssilla.
Laivaväylien kohdalla joutuu toki skarppaamaan, ja tästä alkumatkasta monet vaikeroivatkin. Ulompana saa olla rauhassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskaltaa kyllä nukkua: hälyyttimet soi, kun jotain isompaa on lähellä. Ja kun zoomaat vähän lähemmäs, niin huomaat, ettei esimerksi Tapion lähellä ole yhden kilpakumppanin lisäksi mitään. Parin kymmenen mailin päässä on tankkeri, eivät törmäyskurssilla.
Laivaväylien kohdalla joutuu toki skarppaamaan, ja tästä alkumatkasta monet vaikeroivatkin. Ulompana saa olla rauhassa.Ja Tapio sanoi pitävänsä hälytystä pois päältä nukkuessa kun piippaa koko ajan... Taitaa olla kilpakumppanin aissi kun piippailee
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskaltaa kyllä nukkua: hälyyttimet soi, kun jotain isompaa on lähellä. Ja kun zoomaat vähän lähemmäs, niin huomaat, ettei esimerksi Tapion lähellä ole yhden kilpakumppanin lisäksi mitään. Parin kymmenen mailin päässä on tankkeri, eivät törmäyskurssilla.
Laivaväylien kohdalla joutuu toki skarppaamaan, ja tästä alkumatkasta monet vaikeroivatkin. Ulompana saa olla rauhassa.Ei ollut 54v sitten tämmöisiä hälyttimiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut 54v sitten tämmöisiä hälyttimiä.
Ja? Säännöt ovat turvallisuussyistä. tällaiset, niillä mennään.
- Anonyymi
Kirsten on tulossa vauhdilla porukkaan takaisin. Pakko tietty jossain vaiheessa tullakin, kun Kanarialla pitää käydä.
- Anonyymi
Nyt alkaa vihollisen silmänvalkuaiset näkyä: eroa Tapiolla 2 mailia kärkeen.
- Anonyymi
Enää maili eroa matkassa maaliin, fyysiseti Tapio on 5 mailia Simonin takaoikealla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enää maili eroa matkassa maaliin, fyysiseti Tapio on 5 mailia Simonin takaoikealla.
Eihän tuon pitänyt olla mahdollista väärin valitulla, umpisurkealla veneellä. Eikä varsinkaan oletetulla cruising-meiningillä vain kirjoja lukien.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuon pitänyt olla mahdollista väärin valitulla, umpisurkealla veneellä. Eikä varsinkaan oletetulla cruising-meiningillä vain kirjoja lukien.
Hyvältä näyttää tässä vaiheessa. Mutta nyt ollaan vasta alussa, ja monta mielenkiintoista pläkää ja myrskyä on vielä edessä. Jos meinaa kärkipäähän, voi olla että pitää uskaltaa jossakin vaiheessa veneen pohjaakin pestä, vaikka nyt lieneekin hyvät maalit käytössä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvältä näyttää tässä vaiheessa. Mutta nyt ollaan vasta alussa, ja monta mielenkiintoista pläkää ja myrskyä on vielä edessä. Jos meinaa kärkipäähän, voi olla että pitää uskaltaa jossakin vaiheessa veneen pohjaakin pestä, vaikka nyt lieneekin hyvät maalit käytössä.
Juu, nyt ei pidä dissata Tapion suoritusta millään joutavalla jutulla. Kärjessä tai sen tuntumassa on hyvä olla, kilpailusta riippumatta.
- Anonyymi
6,7 solmua oli äsken nopeutta...paina paina Tapsa
- Anonyymi
Nyt otetaan miehestä mittaa, Curwen laittaa kampoihin tosissaan.
- Anonyymi
24h DMG -vertailussa Tapio 148, Simon 144. Nyt pari hupipuhelua VHF:llä ja perävalo vilkkumaan!
- Anonyymi
Onko Tapiolla joku ongelma? Jäänyt yön aikana Curwenista 5 mpk, ero nyt 6 mpk.
- Anonyymi
Simon sai ilmeisesti eilen tietää Tapion VHF-yhteydenotosta johtavansa kisaa ja Tapion olevan hyvin lähellä. Ehkä sai lisämotivaatiota ja paransi vauhtia? Tapiohan oli jo ennestään tietoinen sijoituksestaan, mutta Simon ei tiennyt mitään muista veneistä.
Damien 24h 166 mpk eli 14 enemmän kuin Tapio. Läheneekö 200 mpk/24 h, jos pääsee hyviin tuuliin, jossa kärki on ollut? - Anonyymi
Noin vuorokausi aiemmin otti samassa ajassa saman verran kiinni, joten eipä tuosta paljoa voi päätellä. Sekä Tapio että Simon etenevät erittäin hyvin, joten mistään ongelmasta ei voi olla kyse
24 DMG Tapiolla 152, Simonilla 156. Hetki sitten oli ero saman verran toisin päin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin vuorokausi aiemmin otti samassa ajassa saman verran kiinni, joten eipä tuosta paljoa voi päätellä. Sekä Tapio että Simon etenevät erittäin hyvin, joten mistään ongelmasta ei voi olla kyse
24 DMG Tapiolla 152, Simonilla 156. Hetki sitten oli ero saman verran toisin päin.Edellisemmällä kirjoittajalla oli eri luvut, taisi lukea väärin. 200 mailia päivässä DMG:tä on tietysti silkkaa utopiaa, yli 8 solmun keskinopeuteen noissa olosuhteissa ei pääse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edellisemmällä kirjoittajalla oli eri luvut, taisi lukea väärin. 200 mailia päivässä DMG:tä on tietysti silkkaa utopiaa, yli 8 solmun keskinopeuteen noissa olosuhteissa ei pääse.
Sori, hän puhuikin kisan jumbon etenemisvauhdista, joka oli tosiaan tuo 166 / 24 h.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edellisemmällä kirjoittajalla oli eri luvut, taisi lukea väärin. 200 mailia päivässä DMG:tä on tietysti silkkaa utopiaa, yli 8 solmun keskinopeuteen noissa olosuhteissa ei pääse.
Paljonko oli 2018 paras 24h matka? Oli se ainakin yli 180. Kyllä nuo purkit kulkee 8 solmua 20 solmun tuulessa spinnulla ja vähän kovemmassa ilman. Onko sitten tuullut noin paljoa hyvästä suunnasta ja onko järkeä puskea tuollaista vauhtia on toinen juttu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko oli 2018 paras 24h matka? Oli se ainakin yli 180. Kyllä nuo purkit kulkee 8 solmua 20 solmun tuulessa spinnulla ja vähän kovemmassa ilman. Onko sitten tuullut noin paljoa hyvästä suunnasta ja onko järkeä puskea tuollaista vauhtia on toinen juttu.
Oheisen ORC-mittakirjan mukaan Rustler 36 kulkee 20 solmun tuulessa sopivaan suuntaan karvan alle 8 solmun keskivauhtia. ORC-mittakirjan luvut ovat toki veneen maksimeja, suunnilleen tyhjä vene ja oheinen mittakirja ilmeisesti 2 hengen kisamiehistölle. Ja silloin pitää tietty spinnun olla käytössä. Vähän epäilen, että GGR:ssä spinnut pysyvät 20-solmun tuulessa pussissa.
http://scratchsheet.noordzeeclub.nl/meetbrieven/04310001TTM.HTML - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko oli 2018 paras 24h matka? Oli se ainakin yli 180. Kyllä nuo purkit kulkee 8 solmua 20 solmun tuulessa spinnulla ja vähän kovemmassa ilman. Onko sitten tuullut noin paljoa hyvästä suunnasta ja onko järkeä puskea tuollaista vauhtia on toinen juttu.
Mulla on samanpituinen 60-luvun pitkäkölinen pursi, ja 8 solmua on ihan tavoitettavissa. Kyllä se sen kulkee, jos uskaltaa laittaa tarpeeksi rättiä ylös ja tuulta on tosiaan 20 solmua. Ihan melko normaalia on hyvässä lanteelta tulevassa tuulessa ajaa 7,5 solmua tuntikausia vaikka ei olisi purjeet vedetty radikaaliin settingiin. Ja mulla sentään on pohja kuoppainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oheisen ORC-mittakirjan mukaan Rustler 36 kulkee 20 solmun tuulessa sopivaan suuntaan karvan alle 8 solmun keskivauhtia. ORC-mittakirjan luvut ovat toki veneen maksimeja, suunnilleen tyhjä vene ja oheinen mittakirja ilmeisesti 2 hengen kisamiehistölle. Ja silloin pitää tietty spinnun olla käytössä. Vähän epäilen, että GGR:ssä spinnut pysyvät 20-solmun tuulessa pussissa.
http://scratchsheet.noordzeeclub.nl/meetbrieven/04310001TTM.HTMLJos noilla veneillä mennään n. 8 solmua, ei paino lainkaan hidasta. Lähinnä nopeuttaa, kun kantaa paremmin purjeet.
Miksei noilla ajaisi 20 solmun tuulessa spinnulla? Voi olla, etteivät aja GGR:ssä ja ehkä se pidemmän päälle onkin järkevää, kun ei hirveästi vauhti lisäänny. Ehkä Damien ajaa, jotta saa kiinni? 20 solmun spinnukulmilla saa n. 0,5 solmua lisää vauhtia eli 1000 tunnissa eli 6 viikossa saa kiinni menetetyt 500 mpk.
Paljonko VDH ajoi spinnulla? Ainakin tuli maaliin sillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on samanpituinen 60-luvun pitkäkölinen pursi, ja 8 solmua on ihan tavoitettavissa. Kyllä se sen kulkee, jos uskaltaa laittaa tarpeeksi rättiä ylös ja tuulta on tosiaan 20 solmua. Ihan melko normaalia on hyvässä lanteelta tulevassa tuulessa ajaa 7,5 solmua tuntikausia vaikka ei olisi purjeet vedetty radikaaliin settingiin. Ja mulla sentään on pohja kuoppainen.
On siis aivan eri asia päästä hetkittäin kahdeksan solmun nopeuteen kuin ajaa vuorokaudessa 200 mpk DMG:tä eli siis reilusti yli 8 solmun keskinopeudella oikeaan suuntaan.
Tässä nyt teille virallinen nimimerkki Siimajalan veikkaus: kukaan tässä kisassa ei tule saavuttamaan moista ainakaan ennen Kanarian saarten reittipistettä. Pidän sitä epätodennäköisenä pasaatiosuudellakin eli enne Trinidade-saarta. Trinidaden ja Kapkaupungin välissä tuota ei tule tapahtumaan. Sen jälkeen ehkä jollekulle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On siis aivan eri asia päästä hetkittäin kahdeksan solmun nopeuteen kuin ajaa vuorokaudessa 200 mpk DMG:tä eli siis reilusti yli 8 solmun keskinopeudella oikeaan suuntaan.
Tässä nyt teille virallinen nimimerkki Siimajalan veikkaus: kukaan tässä kisassa ei tule saavuttamaan moista ainakaan ennen Kanarian saarten reittipistettä. Pidän sitä epätodennäköisenä pasaatiosuudellakin eli enne Trinidade-saarta. Trinidaden ja Kapkaupungin välissä tuota ei tule tapahtumaan. Sen jälkeen ehkä jollekulle.Voit hyvin olla oikeassa, on eri asia ajaa sitä tunti kuin koko päivä, kun pitäisi nukkua, laittaa ruokaa jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos noilla veneillä mennään n. 8 solmua, ei paino lainkaan hidasta. Lähinnä nopeuttaa, kun kantaa paremmin purjeet.
Miksei noilla ajaisi 20 solmun tuulessa spinnulla? Voi olla, etteivät aja GGR:ssä ja ehkä se pidemmän päälle onkin järkevää, kun ei hirveästi vauhti lisäänny. Ehkä Damien ajaa, jotta saa kiinni? 20 solmun spinnukulmilla saa n. 0,5 solmua lisää vauhtia eli 1000 tunnissa eli 6 viikossa saa kiinni menetetyt 500 mpk.
Paljonko VDH ajoi spinnulla? Ainakin tuli maaliin sillä.Ainakin näissä keventyneissä tuulissa ajelevat spinnuilla , esim Guggenberger, tuulen voimakkuudeksi kertoi puhelussa 16 solmua. Samoin Neuschäfer, tuuli hänellä 10-12 solmua.
Miten lie yöllä / nukkuessa?
Oisko tuo selitys Curwenin ja Tapion erosta viime yönä. Curwen ajanut kylmän viileästi spinnulla yön? Kummallekaan ei ole tuoretta puhelunauhoitusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos noilla veneillä mennään n. 8 solmua, ei paino lainkaan hidasta. Lähinnä nopeuttaa, kun kantaa paremmin purjeet.
Miksei noilla ajaisi 20 solmun tuulessa spinnulla? Voi olla, etteivät aja GGR:ssä ja ehkä se pidemmän päälle onkin järkevää, kun ei hirveästi vauhti lisäänny. Ehkä Damien ajaa, jotta saa kiinni? 20 solmun spinnukulmilla saa n. 0,5 solmua lisää vauhtia eli 1000 tunnissa eli 6 viikossa saa kiinni menetetyt 500 mpk.
Paljonko VDH ajoi spinnulla? Ainakin tuli maaliin sillä."Biggest kite pulling me" twiittaa Tapio. Spinnulla siis mennään.
- Anonyymi
Tuo trackerin kuva jotenkin näyttää havainnekuvalta jostain...
Kanaria on munasolu ja veneet jälkineen siittiöitä.- Anonyymi
Todella. Damien taitaa jäädä siitä kisasta ulos, sillä eroa on maanantai-torstai tullut 47 mailia lisää, nyt 547 mailia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todella. Damien taitaa jäädä siitä kisasta ulos, sillä eroa on maanantai-torstai tullut 47 mailia lisää, nyt 547 mailia.
Musteläiskätestiä tämän osaketjun aloittajalle…
Kahdessa vuorokaudessa ja neljässä tunnissa Damienin ero kärkeen on pysynyt käytännössä samana. 14.9 klo 04 UTC se oli 552 mpk, 16.9 klo 08 UTC 553 mpk.
Gaistiin samassa ajassa eroa on kutistettu 106 mpk:sta 27 mpk:aan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Musteläiskätestiä tämän osaketjun aloittajalle…
Kahdessa vuorokaudessa ja neljässä tunnissa Damienin ero kärkeen on pysynyt käytännössä samana. 14.9 klo 04 UTC se oli 552 mpk, 16.9 klo 08 UTC 553 mpk.
Gaistiin samassa ajassa eroa on kutistettu 106 mpk:sta 27 mpk:aan.Gaistin ohittamisessa ei kauaa nokka tuhissut, Captain Coconut on pian liipasimella. Kärkeen Damien välimatka tasaisesti kasvaa, nyt 574 mpk.
- Anonyymi
Olisi todella mukavaa, jos käyttäisimme kaikki jotakin puumerkkiä näiden postausten lopussa.
Näin saisimme mukavan ja persoonallisen sävyn tähän keskusteluun.
Bootmann- Anonyymi
Juu, olen yrittänyt muistaa, mutta en ole muistanut. Siimajalka on siis kirjoittanut useita viestejä anonyymisti, sori siitä.
- Anonyymi
Kärjessä Curwen ja Tapio pitävät edelleen porukan parasta vauhtia. Tuskin tuulissa on päivästä toiseen eroa, vaan kilpailutilanne motivoi noita kahta laittamaan kaiken peliin.
Tuulia näyttäisi hyvin riittävän ainakin Kanarialle asti.
Kielhalen - Anonyymi
Kun katselen tuota Simonin ja Tapion välisen eron kasvua, erityisesti suhteessa Kanarian saarten reittipisteeseen, niin näyttäisisiltä rttä ainakin osa erosta tulee siitä, että Tapio ajaa enemmän lounaaseen ja Simon taas etelämmäs. Vauhti sinänsä taitaa olla aika lailla sama.
Seuraavaa maali on nyt kuitenkin melkein etelässä, kannattaneeko noin paljoa leikata?
Siimajalka- Anonyymi
Ehkä kannattaakin leikata: vauhti on Tapiolla nyt ollut hiukan parempaa, ero kutistunut taas kuuteen mailiin. Kannattaisi kyllä jo kohta tehdä venda: portti on Lanzarotella eikä Teneriffalla…
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä kannattaakin leikata: vauhti on Tapiolla nyt ollut hiukan parempaa, ero kutistunut taas kuuteen mailiin. Kannattaisi kyllä jo kohta tehdä venda: portti on Lanzarotella eikä Teneriffalla…
Ei kyllä noilla veneillä kannata leikata, jos vauhtia on yli 5 solmua. Ellei sitten tiedä tuulen kääntyvän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kyllä noilla veneillä kannata leikata, jos vauhtia on yli 5 solmua. Ellei sitten tiedä tuulen kääntyvän.
Ehkei kannata, mutta Tapion kurssi on nyt joka tapauksessa ollut hiukan väärään suuntaan, hiukan ylemmäs, siis leikkaava, mutta silti hän on saavuttanut sekä paremman nopeuden että lähentynyt enemmän seuraavaa reittipistettä kuin Simon. Ehkä olisi sitten lähestynyt vielä enemmän, jos olisi ajanut tasan platlenssiä.
Tai ehkä onkin niin, että Tapio nimenomaan ajaa tasan platlenssiä, ja Simon leikkaa toiseen suuntaan: Windyn viivathan ovat vain suuntaa antavia, ja laskettuja.
Tosin on kyllä niin, että nuokin veneet kulkevat nopeammin sivumyötäiseen kuin täysmyötäiseen. Miksei siis kannattaisi leikata? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkei kannata, mutta Tapion kurssi on nyt joka tapauksessa ollut hiukan väärään suuntaan, hiukan ylemmäs, siis leikkaava, mutta silti hän on saavuttanut sekä paremman nopeuden että lähentynyt enemmän seuraavaa reittipistettä kuin Simon. Ehkä olisi sitten lähestynyt vielä enemmän, jos olisi ajanut tasan platlenssiä.
Tai ehkä onkin niin, että Tapio nimenomaan ajaa tasan platlenssiä, ja Simon leikkaa toiseen suuntaan: Windyn viivathan ovat vain suuntaa antavia, ja laskettuja.
Tosin on kyllä niin, että nuokin veneet kulkevat nopeammin sivumyötäiseen kuin täysmyötäiseen. Miksei siis kannattaisi leikata?No nyt ei Tapion leikkaaminen kannattanut. 4 tunnissa jäi Curwenille lisää 22 mpk, datojen mukaan. Tais tuuli shiftata väärään suuntaan Tapion kannalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä kannattaakin leikata: vauhti on Tapiolla nyt ollut hiukan parempaa, ero kutistunut taas kuuteen mailiin. Kannattaisi kyllä jo kohta tehdä venda: portti on Lanzarotella eikä Teneriffalla…
Niinpä.. Täällä jo huolettaa ettei 6-0-lätkäkarmeudet lähde taas vainoamaan.. :)
Siellä taitaa näillä hetkillä olla keskipäivän sijainnin tarkistus tulossa laskutoimituksineen. Joskohan Tapsa huomaa silloin missä mennään, sillä windyn esittämässä tuulessa kannattaisi joka tapauksessa lähteä leikkaamaan jo Lanzaroten suuntiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkei kannata, mutta Tapion kurssi on nyt joka tapauksessa ollut hiukan väärään suuntaan, hiukan ylemmäs, siis leikkaava, mutta silti hän on saavuttanut sekä paremman nopeuden että lähentynyt enemmän seuraavaa reittipistettä kuin Simon. Ehkä olisi sitten lähestynyt vielä enemmän, jos olisi ajanut tasan platlenssiä.
Tai ehkä onkin niin, että Tapio nimenomaan ajaa tasan platlenssiä, ja Simon leikkaa toiseen suuntaan: Windyn viivathan ovat vain suuntaa antavia, ja laskettuja.
Tosin on kyllä niin, että nuokin veneet kulkevat nopeammin sivumyötäiseen kuin täysmyötäiseen. Miksei siis kannattaisi leikata?Jos oikea suunta on plattista kannattaa ajaa sinne. Voi tietysti olla epästabiilia eli on pakko leikata hieman. Vauhti kiihtyy ylemmäksi ajettaessa, mutta matka pitenee enemmän, kun pitää jiippailla.
Näytti jo 4UTC ja 8UTC, ettei Tapio ole saanut kiinni, vaikka trackerin DTF niin väitti. Nyt sitten 12UTC:ssä onkin 28 mpk jäljessä. Toivottavasti tietää missä on ja osaa suunnistaa kohti poijua. Mennyt 8-12UTC väärään suuntaan.
- Anonyymi
Perun kyllä kaikki aikaisemmat puheeni ja epäilyni.
Lehtinen vetää kaiken järjen vastaisesti Gaialla myötätuuleen 7,4 solmua, kun samaan aikaan Abhilash Rustlerilla 5,9 solmua.
Sori vaan! - Anonyymi
Sitä ihmettelen, että jotkut ovat lähteneet kisaan 'alimittaisilla' veneillä, 34 - 32 jalkaa. Jos haluaa pärjätä, pitäisi ilman muuta olla maksimikoinen 36 jalkaa. 36-jalkainen on kuitenkin aika lailla järeämpi, ja kokonsa puolesta myös nopeampi kuin esim. 32-jalkainen, kun kuitenkin muuten samantyyppisistä veneistä on kyse. Ehkä noilla ei ole tavoitekaan sijoittua kärkipäähän, vaan olla vain seikkailussa mukana. Nytkin kaikki kärkipään veneet ovat 36-jalkaisia.
Kielhalen- Anonyymi
Jos etsit selityksiä suorituskyky eroille veneiden koosta, niin vertaile ennemmin vesilinjapituuksia ja uppoumaa, kuin markkinointi pituutta.
Esim OE32:n LWL on pidempi kuin Benello Gaia 36:n - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos etsit selityksiä suorituskyky eroille veneiden koosta, niin vertaile ennemmin vesilinjapituuksia ja uppoumaa, kuin markkinointi pituutta.
Esim OE32:n LWL on pidempi kuin Benello Gaia 36:nSen on totta, että vesilinjan pituus on eduksi, kun edetään vauhdilla esim. myötäiseen. Mutta:
- Veneen massa ja kölipaino lisäävät merikelpoisuutta (kovissa olosuhteissa)
- Korkeampi masto ottaa paremmin tuulta isossa aallokossa
- Painavampi köli parantaa vauhtia luovilla ja sivutuulessa
- Isompi purjepinta on hyödyksi kevyessä tuulessa
Kielhalen
- Anonyymi
Onko niin, että tuo träkkeri päivittää sijainnin neljä tunnin välein ja piirtää sitten päivityshetkestä vain suoran viivan seuraavaan päivityskohtaan?
Siis venda tai muukin huomattava suunnanmuttos voi tulla paljonkin kartassa näkyvän mutkan jälkeen?- Anonyymi
Kyllä, mutta myötätuulessa tuskin kukaan tekee vendoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, mutta myötätuulessa tuskin kukaan tekee vendoja.
Sitä en otaksunutkaan. Alkumatkasta vendoja tehtiin vaikka kuinka, ja myötäisillä saatetaan jiippailla.
Sitä vain tulee helposti harhaantuneeksi tulkitsemaan, että olennainen suunnan muutos olisi tapahtunut silloin ja siellä, missä träkkeri niin näyttää. Tämä voi johtaa myös pöljiin arvioihin nousukulmista, valituista taktiikoista ja kippareiden suunnistustaidoista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä en otaksunutkaan. Alkumatkasta vendoja tehtiin vaikka kuinka, ja myötäisillä saatetaan jiippailla.
Sitä vain tulee helposti harhaantuneeksi tulkitsemaan, että olennainen suunnan muutos olisi tapahtunut silloin ja siellä, missä träkkeri niin näyttää. Tämä voi johtaa myös pöljiin arvioihin nousukulmista, valituista taktiikoista ja kippareiden suunnistustaidoista.Nyt ne taitaa näkyä vesselfinderissa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt ne taitaa näkyä vesselfinderissa
Vessel finder on kätevä sikälikin, että siinä näkyy tuulitieto - toisinkuin marine frafficin äpissä (paitsi kuukausimaksulla). Äpissä näköjään kuitenkin vain tuulen voimakkuus, ei suuntaa, mikä on kyllä bugi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vessel finder on kätevä sikälikin, että siinä näkyy tuulitieto - toisinkuin marine frafficin äpissä (paitsi kuukausimaksulla). Äpissä näköjään kuitenkin vain tuulen voimakkuus, ei suuntaa, mikä on kyllä bugi.
Mulla on MarineTrafficin ostettu versio. Maksoin siitä v2014 4 eur, eikä siinä mitään kuukausimaksua ole. Näyttää tuulen suunnan ja voimakkuuden. En kyllä tiedä mihin ennusteisiin nuo perustuvat ja kuinka oikeita ovat.
Kielhalen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on MarineTrafficin ostettu versio. Maksoin siitä v2014 4 eur, eikä siinä mitään kuukausimaksua ole. Näyttää tuulen suunnan ja voimakkuuden. En kyllä tiedä mihin ennusteisiin nuo perustuvat ja kuinka oikeita ovat.
KielhalenJaa, minulla tarjoaa säätiedot hintaan 9,99 kuukaudessa. Ipad on laite.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa, minulla tarjoaa säätiedot hintaan 9,99 kuukaudessa. Ipad on laite.
Eikun perkele sentään, siellä on tuo painike, josta saa tilata säätiedot tuohon hintaan, mutta toinen painike toisella puolella, josta painamalla tuulitiedot tulevat näkyviin aivan ilmatteeksi. Vuosia olen tätä kironnut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikun perkele sentään, siellä on tuo painike, josta saa tilata säätiedot tuohon hintaan, mutta toinen painike toisella puolella, josta painamalla tuulitiedot tulevat näkyviin aivan ilmatteeksi. Vuosia olen tätä kironnut.
Eli sijoitin Vesselfinderiin 8 euroa aivan suotta.
- Anonyymi
Parin tunnin päästä Simon alkaa nähdä maata. Silloin 670 metrin korkeuteen yltävä Peñas del Chache alkaa olla 50 mailin päässä.
- Anonyymi
Ja Simon lopetti juuri haastattelutuokionsa ja jatkoi matkaansa. Spinaakkerin kanssa oli ollut vaikeuksia, tuuliperäsin ei oikein toiminut sen kanssa. Jos oikein ymmärsin, niin ajoi sitten kahdella spiiratulla genoalla, jolloin vene kulki kuin juna.
Tapio tulossa kolmelta aamulla, kaiketi UTC eli aamu kuudelta vastaanottimien ääreen!
Siimajalka- Anonyymi
Simon ajoi ilmeisesti yhden yön spinnulla, mutta silloin ei tullut nukkumisesta mitään.
Tapion haastattelu oli yhtä rutinaa, ei saanut paljoa selvää. Simonin haastattelussa äänen laatu oli paljon parempi.
FB:stä löytyy kokonaiset tallenteet. GGR:n sivuilla Video Clipseissä on rajusti lyhennetyt versiot.
Kielhalen
- Anonyymi
Tapio tais melkein ajaa fuerteventuran rantaan. About 0.8mpk jäi matkaa kun havahtui ja melkoiset vappukuviot. Kiinnostavaa kuulla oliko nukkunut vai mitä.
- Anonyymi
Vesselfinderissa on vielä hyvä track. Mutta huomenna katoaa... 24h kait näkyvissä
- Anonyymi
Vappukuviot… just. Siis yksi lehmänkäännös.
Vauhtia tuntuu piisaavan, ja oikeaan suuntaan. Eroa Simoniin taas enää viisi mailia. 24h DMG hulppeat 168 vs. Simonin 123. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vappukuviot… just. Siis yksi lehmänkäännös.
Vauhtia tuntuu piisaavan, ja oikeaan suuntaan. Eroa Simoniin taas enää viisi mailia. 24h DMG hulppeat 168 vs. Simonin 123.Kyllä siinä melkoiset kuviot on olleet. Tuohon kiekuraan mennyt puoli tuntia vesselfinderin mukaan ja itse kääntöpistettä ei ole talletettu. Se on voinut olla hyvinkin lähellä rantaa. Viimeisin etelään talletettu ais piste niin vauhtia ollut 6.5kts ja matkaa rantaan 0.8nm. Pisteiden talletusväli ollut aiemmin 5-20min. Kaikkiahan vastaanotettuja ais positiota ei nämä palvelut talleta vaan arpovat oleellisia jollain epämääräisellä algoritmilla. No kuitenkin 6.5kts nopeudella matkaa rantaan ollut reilut 7min niin todella lähellä oltu. Ja oikeasti siis oltu lähempänä, kuinka paljon, sen tietää vain vesselfinder. Marinetraficin talletukset ei edes näytä tuota. Jos sivumyötäiseen menty niin ja tuuli ollut ennusteiden mukaan luoteesta, niin jiioin kautta käännytty. Normisti olisi vain nostettu kurssia ja ajeltu Fuerten kulman ympäri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä siinä melkoiset kuviot on olleet. Tuohon kiekuraan mennyt puoli tuntia vesselfinderin mukaan ja itse kääntöpistettä ei ole talletettu. Se on voinut olla hyvinkin lähellä rantaa. Viimeisin etelään talletettu ais piste niin vauhtia ollut 6.5kts ja matkaa rantaan 0.8nm. Pisteiden talletusväli ollut aiemmin 5-20min. Kaikkiahan vastaanotettuja ais positiota ei nämä palvelut talleta vaan arpovat oleellisia jollain epämääräisellä algoritmilla. No kuitenkin 6.5kts nopeudella matkaa rantaan ollut reilut 7min niin todella lähellä oltu. Ja oikeasti siis oltu lähempänä, kuinka paljon, sen tietää vain vesselfinder. Marinetraficin talletukset ei edes näytä tuota. Jos sivumyötäiseen menty niin ja tuuli ollut ennusteiden mukaan luoteesta, niin jiioin kautta käännytty. Normisti olisi vain nostettu kurssia ja ajeltu Fuerten kulman ympäri.
Kyllä minäkin välillä menen 30m rannasta, jos on syvää. Ehkä siellä on nudistiranta ja piti päästä kiikarietäisyydelle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minäkin välillä menen 30m rannasta, jos on syvää. Ehkä siellä on nudistiranta ja piti päästä kiikarietäisyydelle.
No kannattaa sitten mennä tuonne nudisti puolelle täällä suoli25ssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minäkin välillä menen 30m rannasta, jos on syvää. Ehkä siellä on nudistiranta ja piti päästä kiikarietäisyydelle.
Niin, jos on saaren lähellä ja tietää, että edessä on piiiitkä avomeripätkä, miksein menisi saaren lähelle haistelemaan tuoksuja ja katsomaan ihmisiä? Saaha siinä ajaa vaikka laiturin vierestä, kunhan ei pysähdy.
- Anonyymi
Nyt on mielenkiintoiset arpajaiset. Fuerteventuran eteläpuolella on laaja kevyen tuulen alue. Tapio lähti hakemaan tuulia idempää, ja hänellä veti aluksi hyvin. Hän sai jo lähes Simonin kiinni, jolla läntisempää reittiä ei kulkenut läheskään niin hyvin. Tällä hetkellä kuitenkin Simonilla kulkee paremmin, ja Windyn mukaan Tapion edessä näyttäisi olevan lähes täysi pläkä.
Kielhalen- Anonyymi
Juu, nyt tuli kyllä Tapiolle 80 mailia takkiin hetkessä. Simon veti suoraan kohti seuraavaa maalia parempaa vauhtia, Tapio teki 70 mailia ylimääräistä matkaa huonoissa tuulissa.
- Anonyymi
Sorry googlen käännös:
PURKAMINEN: klo 05.45 paikallista aikaa 18. syyskuuta. Guy DE Boer ja "SPIRIT" hänen Tashiba 36 -koneensa osuu kallioihin 50 metrin päässä rannasta FUERTEVENTURA Las Palmas -saaren pohjoisrannikolla Kanariansaarilla.
Klo 0410 paikallista aikaa Kersten Neuschafer soitti Race Controlille satelliittipuhelimella ilmoittaakseen MAYDAY VHF -puhelun Guylta, joka oli kivillä ja otti vettä. Myös paikallinen rannikkovartiosto oli vastannut Maydayn kutsuun. GUY oli epävarma asemastaan siinä vaiheessa. Kilpailun johto loi yhteyden Espanjan pelastuskeskukseen.
Klo 0424 Guy soitti kilpailun johtoon ja ilmoitti, että vene oli kallistunut 45 astetta ja että se törmäsi raskaaseen surffaukseen, joka otti vettä ja kiveä. Hänellä oli pelastuslautansa valmiina, hän oli ilmoittanut GPS-sijaintinsa rannikkovartiostolle ja oli VHF-yhteydessä heihin ja oli huolissaan aluksen hylkäämisestä pimeässä ja raskaassa surffauksessa, koska hän sanoi, ettei kestä kauan. Hän ei nähnyt ranta. Surffauksen murtuessa veneen yli menetimme yhteyden.
Klo 0510 Espanjan pelastuskoordinointikeskus ilmoitti, että paikallinen poliisi ja palokunta olivat rannalla ja että hän oli 50 metrin päässä rannasta, mutta kieltäytyi jättämästä laivaa tässä vaiheessa.
Klo 0536 Guy soitti Race Controlille ja ilmoitti olevansa turvassa rannalla. Spirit oli raahautunut kivien yli jonkin matkan ja sitten paikallinen pelastusrannikkovartiosto oli tullut surffauksen kautta hänen luokseen ja auttanut häntä pois veneestä. Hän kuulosti hyvälle tuulelle ja että paikallinen pelastusyhtiö harkitsi jo yrittävänsä pelastaa venettä päivänvalossa, jos mahdollista. Guy sanoi ottavansa uudelleen yhteyttä Race Controliin kaikkien yksityiskohtien kanssa heti, kun asiat ratkeavat.
Golden Globe Race haluaa kiittää kaikkia pelastushenkilöstöä, jotka reagoivat niin ammattimaisesti ja nopeasti vaativaan ja vaikeaan tilanteeseen #GGR2022
Kielhalen- Anonyymi
Onneksi ei käynyt Tapiolle noin. Liki oli.
- Anonyymi
Olipa erikoinen tapaus tuo Guyn rantaan törmäys noin pian poijukierron jälkeen, jolloin sijainti on ollut tarkkaan tiedossa. Trackerin mukaan lähti poijulta varsin optimistisella kompassisuunnalla. Nukahtamista veikkaillaan syyksi, mikä voikin olla osasyynä, mutta olisi outoa nukahtaa tuossa tilanteessa, kun olisi pitänyt vendata melko pian lähdön jälkeen. Väsymyksestä johtuva navigointivirhe se taisi olla.
- Anonyymi
Vaikea ihan perinteiseen navigointivirheeseen uskoa. Ehkä ottanut turhan niukasti rannan läheltä, ainakin alkupään kurssi sellainen. Ja sitten tuuli näytti vielä shiftanneen jonkin verran. Ja sitten on koomaillut eikä ole tajunnut mitä on tapahtumassa. Tuollahan oli loisto, ja ihan perinteisillä menetelmillä tosi helppo pitää itsensä rannasta irti. Kunhan vaan loki ja suuntimakiikari. Eli unenpuute/nukkui. Ja liian isolla riskillä.
- Anonyymi
Kaikukin noissa paateissa ja tuossa kun pysyy syvän veden puolella, on helposti irti rannasta. Nukkunut, silmät auki tai kiinni. Mutta ei ole mitään tajunnut.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401