Milloin lähtee Dufour ja Bavaria myyntiin, kun Euribor 12 kk 3 % vai 5 %? Moottorivenepuolella tulossa hyökyaalto myyntilaidalle!
Venelaina korot
150
1519
Vastaukset
- Anonyymi
Eihän uusia purjeveneitä ole juuri myyty n. 10 vuoteen. Onko monellakaan enää lainaa purjeveneessä? Useiden satojen tuhansien asuntolainat voivat kyllä aiheuttaa kaaoksen, jos korot nousee rajusti. 3% ei sitä ole.
- Anonyymi
Otetaan lainaa käytettyihinkin. Monella tuntuu olevan kämppä vakuutena. Vakuudettomat kulutusluotot tietenkin kalliita jo nyt. 3% euribor, sähkö 1 eur/kWh ja 40 MWh kämpän lämmitykseen. Voi alkaa konkurssiaalto.
- Anonyymi
Melkoinen kämppä jos 40 megaa menee lämmitykseen ja kenellä sähkö maksaa euron / KWh?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkoinen kämppä jos 40 megaa menee lämmitykseen ja kenellä sähkö maksaa euron / KWh?
Kohta maksaa ja monella on älyttömän isoja kämppiä. Tosin ne on yleensä pariskuntia, jotka on rakentaneet kämpät 2000-luvun hulluina vuosina. Nehän voi jättää 3/4-osaa tiloista peruslämmölle, kun ei kukaan tarvii 175 m2/henkilö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kohta maksaa ja monella on älyttömän isoja kämppiä. Tosin ne on yleensä pariskuntia, jotka on rakentaneet kämpät 2000-luvun hulluina vuosina. Nehän voi jättää 3/4-osaa tiloista peruslämmölle, kun ei kukaan tarvii 175 m2/henkilö.
On sulla sitte ongelmat!
- Anonyymi
Käteisellä olen kaikki veneeni ostanut.
- Anonyymi
Toiveajattelua :-))
- Anonyymi
Keep on dreaming. Niin paljoa veneitä ei tule kaupan ja sellaiseen hintaan, että sinulla olisi varaa ostaa.
- Anonyymi
Asuntoja ostetaan lainalla, mutta eiköhän suurin osa ole ostanut harrastusvälineensä ihan rahalla?
- Anonyymi
Golfmailat ehkä, mutta rahamiehet ei veneitään omista. Ehkä joku peruspertti laittaa kaiken mitä kolmen hengen konsuttitoimiston myynnistä sai.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Golfmailat ehkä, mutta rahamiehet ei veneitään omista. Ehkä joku peruspertti laittaa kaiken mitä kolmen hengen konsuttitoimiston myynnistä sai.
No kun suurin osa veneistä on soutuveneitä, pieniä perämoottoriveneitä tai 40 vuotta vanhoja homeskandeja, niin käteiskauppaa taitaa enimmäkseen olla. Rahamiehillä on korkotuloja vaikka osingot sakkaisi.
- Anonyymi
Korkomenot on aika pienet hoitokulujen rinnalla. Jos hoitokulut on 70 te veneessä 3000 e per vuosi ja lainaa on 40te, on korkomenoissa yksi prosentti 400e. Eli hoitokulujen inflaatio vaikuttaa jopa saman verran kuin korkojen nousu parilla prosentilla.
- Anonyymi
Täsmälleen.
Paitsi että 70 k€ veneen kunnossapitoon menee todennäköisesti selvästi enemmän kuin 3000 €/vuosi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täsmälleen.
Paitsi että 70 k€ veneen kunnossapitoon menee todennäköisesti selvästi enemmän kuin 3000 €/vuosi.Ei minulla ainakaan mene. Vene ollut 12 v.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei minulla ainakaan mene. Vene ollut 12 v.
Se tarkoittaa vain sitä, että olet kasvattanut ns korjausvelkaa. Ei sekään toki väärin ole, mutta hyvä ymmärtää tilanne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se tarkoittaa vain sitä, että olet kasvattanut ns korjausvelkaa. Ei sekään toki väärin ole, mutta hyvä ymmärtää tilanne.
Taidat olla urpo?
Esitäppä 15 vuoden kunnossapito ohjelma purjeveneelle, ettei korjausvelkaa synny, niin saamme huumoria ankeisiin aikoihin, kiitos jo etukäteen sinulle opastuksesta veneen kunnossapitoon.
- Anonyymi
Äitee opetti, että leluja ei velaksi osteta!
Se on pitänyt ja näin olen säästäyt sievoisesti, kun ei ole tarvinnut korkoja maksella ja lelut ovat kyllä silti todella mesevät....- Anonyymi
Skoda, kasa vanhoja Jalluja ja rulla talouspaperia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Skoda, kasa vanhoja Jalluja ja rulla talouspaperia?
Sulla on sitten asiat hyvin, huonosti tai hyvin huonosti, riippuen katsojasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sulla on sitten asiat hyvin, huonosti tai hyvin huonosti, riippuen katsojasta.
Hyvin huonosti jos talouspaperi puuttuu.
- Anonyymi
Siinä kun remontoit sitä omistusasuntoasi nousevien hintojen aikana, voi tulla mieleen, että joskus tämä oli olevinaan hyväkin idea.
Koskee niin kerrostalo-osakkeita kuin omakotitalojakin.
Toisekseen - elokuussa inflaatio oli jo yli 9%, ja vanha viisaus sanoo, että inflaation taittaminen vaatii ohjauskorkojen nostamisen inflaation yli, ennen kehityksen kääntymistä.
Uskotte velkaiset tietysti Hypon ja muiden velkakauppiaiden virttä, etteivät korot nouse yli kahden ja puolen prosentin :).
Vuosi sitten samat hemmot sanoivat, ettei ohjauskorko nouse ennen vuotta 2023 ja silloinkin vain prosenttiin-puoleentoista.
Seuraava inflaatiolukema on kymmenen prosentin pinnassa.
Korkoa on nostettava jopa prosentin hyppäyksin, jos inflaatio aiotaan saada kiinni. Syksyn palkkakierroksella on turhaa kenenkään esittää mitään kolmen prosentin korotuksia. Vientialoille 10% on hyvin realistinen tavoite, mistä se leviää julkiselle puolelle - jonka jälkeen ollaan 70-luvun inflaatioluvuissa.
Tämä taas tarkoittaa ohjauskoroille....mitä?
Terveisiä tiedätte-kyllä-mistä :)- Anonyymi
Virossa inflaatio oli yli 22%, mutta ne ei valita, kun tietävät, että venäläisiä naurattaa, jos virolaiset valittaa kovaan ääneen. Siellä on jo jääkaapit sammutettu, kun sähkön hinta on karannut, toisaalta niillä ei ole veneitä myytäväksi.
- Anonyymi
Juuri näin, korot voi kevyesti nousta 6-7% koska ekp pitkän ajan inflaatio tavoite on n. 2%, joten varmaa on, että nousupainetta on paljon.
Nyt varoitellaan todella ruuanhinna ampaisemisesta ja energia ei laske... - Anonyymi
Miksi sitä juuri nyt pitäisi remontoida?
Voi kai sitä vähän odottaa että suhdanteet muuttuu? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin, korot voi kevyesti nousta 6-7% koska ekp pitkän ajan inflaatio tavoite on n. 2%, joten varmaa on, että nousupainetta on paljon.
Nyt varoitellaan todella ruuanhinna ampaisemisesta ja energia ei laske...Tilanne on todella erikoinen. Toisaalta, jos vaikka Putin huomenna murhataan ja uusi päällikkö siellä ilmoittaa vetäytyvänsä välittömästi Ukrainasta, inflaatio-odotus tippuisi kuin lehmän häntä, kun ei olisi estettä vääntää kaasu- ja sähköhanoja auki. Ja ilman tätäkin saattaa talven jälkeen inflaatio tippua itsestäänkin tai ei, riippuen kuinka paljon se on jo Euroopan taloussysteemin sisällä. Aika moni ekonomi tuntuu olettavan, että ensi vuoden puolella korkoja taas lasketaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilanne on todella erikoinen. Toisaalta, jos vaikka Putin huomenna murhataan ja uusi päällikkö siellä ilmoittaa vetäytyvänsä välittömästi Ukrainasta, inflaatio-odotus tippuisi kuin lehmän häntä, kun ei olisi estettä vääntää kaasu- ja sähköhanoja auki. Ja ilman tätäkin saattaa talven jälkeen inflaatio tippua itsestäänkin tai ei, riippuen kuinka paljon se on jo Euroopan taloussysteemin sisällä. Aika moni ekonomi tuntuu olettavan, että ensi vuoden puolella korkoja taas lasketaan.
Kestää pitkään ennen kuin kauppa Venäjän kanssa elpyy, vaikka vetäytyisivät tänään pois Ukrainasta.
Keskusteluissa olisi ihan ensimmäisenä Venäjän maksamat korvaukset Ukrainalle. Ennen kuin niitä maksetaan, ei ole puhettakaan normaaleista suhteista.
Toiseksi on vaikea uskoa, että EU pujottaisi uudelleen köyden kaulaansa ja sitoutuisi Venäläiseen energiaan. Muutenkin fossiilisen energian juna meni jo eikä siihenkään ole paluuta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kestää pitkään ennen kuin kauppa Venäjän kanssa elpyy, vaikka vetäytyisivät tänään pois Ukrainasta.
Keskusteluissa olisi ihan ensimmäisenä Venäjän maksamat korvaukset Ukrainalle. Ennen kuin niitä maksetaan, ei ole puhettakaan normaaleista suhteista.
Toiseksi on vaikea uskoa, että EU pujottaisi uudelleen köyden kaulaansa ja sitoutuisi Venäläiseen energiaan. Muutenkin fossiilisen energian juna meni jo eikä siihenkään ole paluuta.Jos kukaan ei osta Venäjältä mitään niin ei ne mitään pysty korvaamaankaan.
Kyllä tässä vielä tarvittaisiin fossiilista junaa. Nyt ollaan jääty asemalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kestää pitkään ennen kuin kauppa Venäjän kanssa elpyy, vaikka vetäytyisivät tänään pois Ukrainasta.
Keskusteluissa olisi ihan ensimmäisenä Venäjän maksamat korvaukset Ukrainalle. Ennen kuin niitä maksetaan, ei ole puhettakaan normaaleista suhteista.
Toiseksi on vaikea uskoa, että EU pujottaisi uudelleen köyden kaulaansa ja sitoutuisi Venäläiseen energiaan. Muutenkin fossiilisen energian juna meni jo eikä siihenkään ole paluuta.Minkä ihmeen takia Venäjän pitäisi mitään korvata "Ukrainalle", kun koko "maa" on heiltä varastettu 1991?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sitä juuri nyt pitäisi remontoida?
Voi kai sitä vähän odottaa että suhdanteet muuttuu?"Miksi sitä juuri nyt pitäisi remontoida?
Voi kai sitä vähän odottaa että suhdanteet muuttuu?"
Mitä jos minä remontoin pankkitililläni olevilla rahoilla enkä velkavetoisena? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä ihmeen takia Venäjän pitäisi mitään korvata "Ukrainalle", kun koko "maa" on heiltä varastettu 1991?
Ei taida tuo näkemys kestää lähempää tarkastelua.
Tuolla perusteella mekin olemme ”otettu” pois Venäjältä.
Olisi mukava kuulla jonkun historiaa tuntevan selitys siitä kuka on varastanut mitäkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä ihmeen takia Venäjän pitäisi mitään korvata "Ukrainalle", kun koko "maa" on heiltä varastettu 1991?
Venäjä ja Neuvostoliitto eivät ole sama asia.
Oletko ryssän kätyri? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida tuo näkemys kestää lähempää tarkastelua.
Tuolla perusteella mekin olemme ”otettu” pois Venäjältä.
Olisi mukava kuulla jonkun historiaa tuntevan selitys siitä kuka on varastanut mitäkin.Miten niin ei kestäisi? Eikä rehellisesti sanottuna se väite epätosi olisi Suomenkaan kohdalla, mutta koska Suomi ei kuulunut Pietari Suuren rajojen sisälle, on tilanne hiukan toinen verrattuna esim. Ukrainaan, Viroon tai vaikkapa Puolaan.
Selkein ja parhaiten Euroopan vakauttava ratkaisu olisi jako kahtia: EU ja Venäjä. Raja muuten nykyistä EU:n itärajaa pitkin, mutta Puola ja muut slaavilaiset maat sekä Unkari pitäisi potkaista pois EU:sta. Niin, ja tietysti Baltia, koska ne kuuluivat Neuvostoliittoon. Eli suurin piirtein palautetaan toisen maailmansodan jälkeinen järjestys pienin viilauksin. (Ei tätä kellään ole habaa tehdä, mutta näin se pitäisi tehdä.) Niin, ja Skotlanti ja Pohjois-Irlanti EU:n sisään ja engelsmanneille viisumipakko ja kovat tullit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin ei kestäisi? Eikä rehellisesti sanottuna se väite epätosi olisi Suomenkaan kohdalla, mutta koska Suomi ei kuulunut Pietari Suuren rajojen sisälle, on tilanne hiukan toinen verrattuna esim. Ukrainaan, Viroon tai vaikkapa Puolaan.
Selkein ja parhaiten Euroopan vakauttava ratkaisu olisi jako kahtia: EU ja Venäjä. Raja muuten nykyistä EU:n itärajaa pitkin, mutta Puola ja muut slaavilaiset maat sekä Unkari pitäisi potkaista pois EU:sta. Niin, ja tietysti Baltia, koska ne kuuluivat Neuvostoliittoon. Eli suurin piirtein palautetaan toisen maailmansodan jälkeinen järjestys pienin viilauksin. (Ei tätä kellään ole habaa tehdä, mutta näin se pitäisi tehdä.) Niin, ja Skotlanti ja Pohjois-Irlanti EU:n sisään ja engelsmanneille viisumipakko ja kovat tullit.Nyt unohdit tyystin Rooman valtakunnan, Ruotsin valtakunnan, Germaanit...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin ei kestäisi? Eikä rehellisesti sanottuna se väite epätosi olisi Suomenkaan kohdalla, mutta koska Suomi ei kuulunut Pietari Suuren rajojen sisälle, on tilanne hiukan toinen verrattuna esim. Ukrainaan, Viroon tai vaikkapa Puolaan.
Selkein ja parhaiten Euroopan vakauttava ratkaisu olisi jako kahtia: EU ja Venäjä. Raja muuten nykyistä EU:n itärajaa pitkin, mutta Puola ja muut slaavilaiset maat sekä Unkari pitäisi potkaista pois EU:sta. Niin, ja tietysti Baltia, koska ne kuuluivat Neuvostoliittoon. Eli suurin piirtein palautetaan toisen maailmansodan jälkeinen järjestys pienin viilauksin. (Ei tätä kellään ole habaa tehdä, mutta näin se pitäisi tehdä.) Niin, ja Skotlanti ja Pohjois-Irlanti EU:n sisään ja engelsmanneille viisumipakko ja kovat tullit.Noin 20000 vuotta sitten täällä oli aika rauhallista ja vakaata mutta sitten kevät tuli lumi suli. Siihen pitäisi palata niin Gretatkin rauhottuisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kestää pitkään ennen kuin kauppa Venäjän kanssa elpyy, vaikka vetäytyisivät tänään pois Ukrainasta.
Keskusteluissa olisi ihan ensimmäisenä Venäjän maksamat korvaukset Ukrainalle. Ennen kuin niitä maksetaan, ei ole puhettakaan normaaleista suhteista.
Toiseksi on vaikea uskoa, että EU pujottaisi uudelleen köyden kaulaansa ja sitoutuisi Venäläiseen energiaan. Muutenkin fossiilisen energian juna meni jo eikä siihenkään ole paluuta.Sittenhän vasta kaasun hinta laskisi, jos Euroopassa sitä ei haluttaisi ostaa mutta sanktioista luovuttaisiin.
- Anonyymi
Joku aloittaa vähintään kerran vuoteen hurmoshenkisen kirjoituksen, jolla ennustetaan veneilijöiden taloudellista katastrofia. Sitä samaa on jatkunut ainakin 15 vuotta ellei pitempään.
Tähän mennessä niin ei ole kuitenkaan käynyt eikä ole mitään syytä uskoa, miksi nyt kävisi.
Veneily vähenee, mutta eri syistä. Veneilijöiden keski-ikä nousee ja useimmat lopettavat ennen 70-vuoden ikää. Rahasta veneily on harvoilla kiinni koska tilastojen mukaan veneilijät elävät oman elämänsä varakkainta vaihetta.
Olen kuitenki tunnistavinani aloituksessa palstan perustrollaajan, joka esiintyy mitä ihmeellisimmän kokemuksen omaavana veneilijänä. Paras tähän astisista on ollut vesisuihkuilla varustettu 24m pitkä liukuva vene, jokka hän meni Hevossalmessa.- Anonyymi
Olet oikeassa, isojen vahojen moottoriveneiden hinnat eivät ole romahtaneet, vaikka "noterdamus" on ennustanut romahdusta, mutta näin ei ole käynyt.
Sama purjeveneissä, mutta eri syystä.
Olen huomannut Ruotsissa purjehduksen renesanssia, kaikkein edullisempia pursia päätynyt junioreille arviolta 13-20 vuotiaita. Joukossa myös tyttö porukoita, ovat keskenään reissussa luonnon satamissa ja osaavat manoverit, purjehduksen ja positiivisena myös käyttäytyä. Näitä oli kymmeniä kesäkauden aikana 4kk) lisäksi nuoria pareja ja lapsiperheitä, heillä jo ihan tasokasta kalustoa...
Yleensä viive näkyy Suomessa, joten kyllä purjeveneille kysyntää löytyy jatkossakin ja isoille moottoriveneille omat kannattajansa, joten "noterdamus" voi vain haaveilla romahduksista....
- Anonyymi
No nyt vaan eletään sellaista elinkustannusten nousun vaihetta, ollaan eletty jo 20 vuotta. Nyt tuo nousu on vaan nopeutunut sillä vauhdilla, että turhakkeita menee myyntiin rahan loppuessa.
Keskiluokka joutuu supistamaan menoja ja turhakkeet lähtee ekana. Veneet, moottoripyörät, kesämökit, tyhjät perintötalot jne. joutaa myyntiin, että rahat riittää ruokaan, lasten tarvikkeisiin ja työmatka ajoon.- Anonyymi
Niitä asioita kutsutaan suhdanteiksi. Ne ovat taloudessa ihan normaaleja asioita.
Kotitalouksien velka on kasvanut hyvin maltillisesti viimeisen 20 vuoden aikana. Sekin velka liittyy asumiseen ja samalla lisää varallisuutta, joka on velan vakuutena.
Ansiot ovat myös lisääntyneet samalla ajanjaksolla.
Mikään ei viittaa siihen, että ihmiset olisivat yhtään sen velkaantuneempia kuin aikaisemmin tai että he eläisivät yli varojensa.
Jonkinlaista taantumaa ennustetaan, mutta se oli odotettavissakin, kun parin vuoden ajan asuntokauppa on käynyt kiivaana. Nyt ihmiset maksavat uusia asuntojaan ja se raha on pois kulutuksesta. En kuitenkaan usko, että niin moni olisi ostanut samaan aikaan sekä asuntoa, että venettä, että sillä olisi tilastollista merkitystä.
Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa ja siksi siitä voi esittää ihan mahdottomiakin ennustuksia. Harva enää muistaa jälkikäteen, että kuka maailmanlopun ennustaja on milloinkin ollut väärässä.
Jostain syytä sinäkään et kerron niistä kerroista, kun ennustuksesi meni metsään :D
- Anonyymi
Niin, Suomessa kotitalouksilla - kuten myös valtiolla ja kunnilla - on tällä hetkellä velkaa enemmän kuin koskaan itsenäisen Suomen historian aikana.
Tietysti jotkut ovat velattomia, mutta toisilla sitä riittää.
Ja niiden velkaisten upotessa velkojensa mukana myös sen velattoman varallisuuden arvo laskee.
Niinpä hyvin varakkaastakin voi tulla äkkiä vähemmän varakas.
Se taas vaikuttaa väistämättä valintoihin....ja fakta on, että ruttukyrpä ei enää nuorene, seuraavaa nousua odotellessa se varallisuus voi olla hyvinkin hoitokodin tilillä.- Anonyymi
Velka pitää aina suhteuttaa tuloihin ja varallisuuteen.
Yksi luku ei kerro kuin ymmärtämättömyydestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Velka pitää aina suhteuttaa tuloihin ja varallisuuteen.
Yksi luku ei kerro kuin ymmärtämättömyydestä.Niinpä ja lisäksi suhdannemuutos ei vaikuta kaikkiin negatiivisesti osa hyötyy, kun toiset kärvistelee ja välillä toisin tai jotain muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä ja lisäksi suhdannemuutos ei vaikuta kaikkiin negatiivisesti osa hyötyy, kun toiset kärvistelee ja välillä toisin tai jotain muuta.
Ravinola yrittäjät avasivat jo pelin, oi kiltti sanna anna rahaa, kun sähkön nousu kaataa baarin.
Pikemminkin sannan pitäisi antaa ruokakuponkeja kansalle, jotta saisivat ruokaa tai lämpöä tupaan.
Kuppilat vain nurin, kyllä niitä sitten nousee, kun on markkinoitakin.
- Anonyymi
Purjeveneitä suhteessa enempi niillä joilla oikeestikkin on rahaa, ja vaikka sitten vähempi niin vastaavasti vene yleensä järkevässä suhteessa tulotasoon /varallisuuteen. Enempi ökyilyä, ja oman statuksen nostoa hankinnoilla ilmenee moottoriveneissä. Muutenkin siihen liittyy menoa ja meininkiä, monenlaiset hulivilit laittaa sellasia. Elikkä en usko purjeveneissä mitenkään havaittavissa olevaan pakkomyyntiaaltoon. Jokunen myy, mutta se menee siinä normaalissa vaihdannassa.
- Anonyymi
Olen kyllä vakaasti siinä uskossa, että purjeveneitä tulee myyntiin ja paljon lähivuosina. Ei pakkomyyntiin taloudellisen ahdingon seurauksena, vaan koska laji on pahasti, pahasti ukkoutuva. Jostain (lukuisista) syistä johtuen nykypäivän kolmekymppiset enää harvemmin ostavat purjeveneitä - ovat oppineet laskemaan, että vuokraaminen on pidemmän päälle kannattavampaa eikä laji muutenkaan enää ehkä samalla tavalla kiinnosta (maailma on avoin jne).
Ostin oman purkkarin 13v sitten (kolmekymppisenä) ja silloin olin aina nuorin kippari satamassa . Surullista on, että nyt päälle nelikymppisenä olen vieläkin liian usein se nuorin kippari... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kyllä vakaasti siinä uskossa, että purjeveneitä tulee myyntiin ja paljon lähivuosina. Ei pakkomyyntiin taloudellisen ahdingon seurauksena, vaan koska laji on pahasti, pahasti ukkoutuva. Jostain (lukuisista) syistä johtuen nykypäivän kolmekymppiset enää harvemmin ostavat purjeveneitä - ovat oppineet laskemaan, että vuokraaminen on pidemmän päälle kannattavampaa eikä laji muutenkaan enää ehkä samalla tavalla kiinnosta (maailma on avoin jne).
Ostin oman purkkarin 13v sitten (kolmekymppisenä) ja silloin olin aina nuorin kippari satamassa . Surullista on, että nyt päälle nelikymppisenä olen vieläkin liian usein se nuorin kippari...Tästä olen samaa mieltä. Nyt on parina kesänä ollut PKseudulla nuoria porukoita parin tonnin veneillä liikkeellä. Ilmeisesti opportunistit ovat iskeneet veneisiin, kun niitä puoli-ilmaiseksi tyrkytetää Venenetissä. Muutamia seurannut lähempää ja pakko todeta, että on siitä pitkä matka täysverisiksi matkapurjehtjoiksi. Monet tyytyy päiväveneilyyn, eivätkä halua sitoutua ison veneen omistajiksi ja kesäloman pyhittämiseen veneilylle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tästä olen samaa mieltä. Nyt on parina kesänä ollut PKseudulla nuoria porukoita parin tonnin veneillä liikkeellä. Ilmeisesti opportunistit ovat iskeneet veneisiin, kun niitä puoli-ilmaiseksi tyrkytetää Venenetissä. Muutamia seurannut lähempää ja pakko todeta, että on siitä pitkä matka täysverisiksi matkapurjehtjoiksi. Monet tyytyy päiväveneilyyn, eivätkä halua sitoutua ison veneen omistajiksi ja kesäloman pyhittämiseen veneilylle.
Noita ajatuksia on minullekin tullut kun olen seurannut poikani elämää.
Eräs kommentti on kyllä ollut melko tyhjentävä. ” On liikaa säätämistä” kun keskustelimme veneilystä ja mökin ylläpidosta.
Kyllä hän tulee pienelle päiväretkelle vaimonsa kanssa, mutta mikään matkaveneily ei enää kiinnosta.
Mökilläkin viihtyvät viikon verran kun ei muuta ohjelmaa ole suunniteltu.
En ole koskaan mihinkään näihin perinteisiin kesäharrastuksiin häntä yllyttänyt, vaan varovasti tarjonnut mahdollisuutta tulla mukaan.
Mökillä ollessamme olen pitänyt työvelvoitteen minimaalisena.
Pikemminkin olen odottanut sieltä suunnalta aloitetta päiväohjelmaksi.
Näyttää siltä, että me jäämme viimeiseksi kokonaisvaltaista veneilyä harrastavaksi ikäluokaksi.
Ilmeisesti nuo mökkeilyä käsittelevät TV- ohjelmat hidastavat sen harrastuksen kuolemaa.
- Anonyymi
Itse päälle viisikymppisenä en todellakaan suostuisi viettämään viikkokausia veneessä muka "lomaillen".
Lapsuuden pakkomökkeily joka saatanan kesä ja viikonloppu riitti.
Omia pentujani en moiselle alista, en mökin enkä veneen kautta.
Hullun hommaa lusia jossain muoviammeessa viikkotolkulla. Nykynuoriso hyppää lentokoneeseen ja muutamaa tuntia myöhemmin ovat tuhansien kilometrien päässä.
Seuraava reissu taas jonnekin muualle uusien houkutusten äärelle.
Sinileväkeitossa kelluminen kosteissa vaatteissa ja heiluvassa veneen vessassa paskominen ei ole 2000-lukua.
Itse teen päiväpurjehduksia tai joskus harvoin yhden yön voin nukkua veneessä. Sen jälkeen on jo muuta hommaa kuin masokistina väittää "nauttivansa" hotellin veskin kokoisessa veneessä asumisesta.- Anonyymi
Lentokoneeseen ahtautuminen ja hätäisesti halpatyövoimalla siivotussa hotellihuoneessa yöpyminen jossain turistirysässä ei ole 2020-lukua.
- Anonyymi
Onneksi tämä on vapaa maa, joten saamme itse valita vapaa-ajanvietto tapamme.
Minä en kyllä lähde kesällä pois Suomesta, mutta voisin kyllä vaihteeksi tehdä jotakin muuta kuin veneillä tai mökkeillä.
En itse kokenut noita lapsuuden mökkikesiä noin vastenmielisinä kuin mitä kirjoitat.
Minulla oli vielä mummolassa tehtävät maatyöt siinä lisänä.
Enkä silti tunne mitään tuskaa niistä jääneen kaivertamaan sielua.
Kuten vanha sanonta kuuluu, niin jokainen taaplaa tyylillään. Eihän tuo mökkeily tai matkaveneilykään mikään vanha keksintö ole, joten nykynuoret voivat aivan hyvin luoda jonkin uuden kesänvietto perinteen. - Anonyymi
Minä taas menen mieluummin luonnonsatamaan nuotiolla istumaan kuin ahtaudun johonkin typerään lentokoneeseen. Kesällä olin lentokoneessa yhteensä 20 tuntia neljällä lennolla. Ekat 5 min hauskaa, sitten tuskaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä taas menen mieluummin luonnonsatamaan nuotiolla istumaan kuin ahtaudun johonkin typerään lentokoneeseen. Kesällä olin lentokoneessa yhteensä 20 tuntia neljällä lennolla. Ekat 5 min hauskaa, sitten tuskaa.
Veneessä ei paljoa enempää tilaa ole kuin lentokoneessakaan :).
Liikkumismahdollisuus lentokoneen vessassa on parempi kuin veneen - ja lentokoneen käytävät ovat pääsääntöisesti pidemmät kuin veneen kansi.
Ja harvemmin lentokoneeseen sataa sisään - ja harvemmin siitä tarvitsee lipun ostamisen ja koneessa istumisajan lisäksi huolehtia paskankaan vertaa.
Vrt. vene ja kesämökki.....
Mutta sama se mulle on, mihin kukakin lyyhistyy.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä taas menen mieluummin luonnonsatamaan nuotiolla istumaan kuin ahtaudun johonkin typerään lentokoneeseen. Kesällä olin lentokoneessa yhteensä 20 tuntia neljällä lennolla. Ekat 5 min hauskaa, sitten tuskaa.
Tuolla on muuten ulkona juuri nyt luonnonsatama/nuotionpoltteluilmat.
Ajattelitko viettää joululomankin veneessä hahahahah - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä taas menen mieluummin luonnonsatamaan nuotiolla istumaan kuin ahtaudun johonkin typerään lentokoneeseen. Kesällä olin lentokoneessa yhteensä 20 tuntia neljällä lennolla. Ekat 5 min hauskaa, sitten tuskaa.
Lentokoneessa ei istuta siksi, että se itsessään olisi haukaa vaan siksi, että se on toistaiseksi vähiten rasittava tapa päästä kauas kohtuullisessa ajassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla on muuten ulkona juuri nyt luonnonsatama/nuotionpoltteluilmat.
Ajattelitko viettää joululomankin veneessä hahahahahAion, asun saaristossa, niin veneellä liikutaan aina, kun ei ole jäätä. Tosin muuttuu moottoriveneilyksi, kun purjevene nostetaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veneessä ei paljoa enempää tilaa ole kuin lentokoneessakaan :).
Liikkumismahdollisuus lentokoneen vessassa on parempi kuin veneen - ja lentokoneen käytävät ovat pääsääntöisesti pidemmät kuin veneen kansi.
Ja harvemmin lentokoneeseen sataa sisään - ja harvemmin siitä tarvitsee lipun ostamisen ja koneessa istumisajan lisäksi huolehtia paskankaan vertaa.
Vrt. vene ja kesämökki.....
Mutta sama se mulle on, mihin kukakin lyyhistyy....Lentokoneessa en pysty vaihtamaan asentoa lainkaan pitkistä jaloista johtuen, joten on todellakin tuskaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lentokoneessa ei istuta siksi, että se itsessään olisi haukaa vaan siksi, että se on toistaiseksi vähiten rasittava tapa päästä kauas kohtuullisessa ajassa.
Mikä itseisarvo on sillä että pääsee kauas? Lähempänäkin on paljon vielä näkemättä ja sitten voikin aloittaa uuden kierroksen. Googlen streetview on helpoin tapa matkustaa kauas kohtuullisessa ajassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä itseisarvo on sillä että pääsee kauas? Lähempänäkin on paljon vielä näkemättä ja sitten voikin aloittaa uuden kierroksen. Googlen streetview on helpoin tapa matkustaa kauas kohtuullisessa ajassa.
Samaa mieltä, olen kyllä matkustellut suht. paljon, mutta kuitenkin arvostan tätä nykyä enemmän hyvässä sivutuulessa tehtyä legiä Kökarista Jurmoon kuin käyntiä Venetsiassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä itseisarvo on sillä että pääsee kauas? Lähempänäkin on paljon vielä näkemättä ja sitten voikin aloittaa uuden kierroksen. Googlen streetview on helpoin tapa matkustaa kauas kohtuullisessa ajassa.
On sillä joidenkin asioiden kannalta itseisarvo. Minulla on yhtenä "osa-aikaharrastuksena" sukeltaminen, mutta sitä haluan harrastaa kirkkaissa ja lämpimissä vesissä. Eli aika kauas pitää päästä sitä varten.
Toinen juttu on se, että tykkään lämpimästä ja inhoan Suomen talvea (ja syksyäkin). Senkin ongelman ratkaisu vaatii aika kauas pääsemistä.
Asian voi tiivistää niin, että kauas matkustamista vaativat sellaiset asiat, joissa tarvitaan (miellyttävä) fyysinen kokemus, jota ei ole lähellä saavutettavissa. Näkeminen/kuuleminen ei riitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On sillä joidenkin asioiden kannalta itseisarvo. Minulla on yhtenä "osa-aikaharrastuksena" sukeltaminen, mutta sitä haluan harrastaa kirkkaissa ja lämpimissä vesissä. Eli aika kauas pitää päästä sitä varten.
Toinen juttu on se, että tykkään lämpimästä ja inhoan Suomen talvea (ja syksyäkin). Senkin ongelman ratkaisu vaatii aika kauas pääsemistä.
Asian voi tiivistää niin, että kauas matkustamista vaativat sellaiset asiat, joissa tarvitaan (miellyttävä) fyysinen kokemus, jota ei ole lähellä saavutettavissa. Näkeminen/kuuleminen ei riitä.Mikset ota pelkkää menolippua?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla on muuten ulkona juuri nyt luonnonsatama/nuotionpoltteluilmat.
Ajattelitko viettää joululomankin veneessä hahahahahOlen viettänyt joitakin jouluja sekä laivassa että veneessä. Laivat eivät ole olleet matkustajalaivoja enkä ollut laivalla siis joululomailijana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On sillä joidenkin asioiden kannalta itseisarvo. Minulla on yhtenä "osa-aikaharrastuksena" sukeltaminen, mutta sitä haluan harrastaa kirkkaissa ja lämpimissä vesissä. Eli aika kauas pitää päästä sitä varten.
Toinen juttu on se, että tykkään lämpimästä ja inhoan Suomen talvea (ja syksyäkin). Senkin ongelman ratkaisu vaatii aika kauas pääsemistä.
Asian voi tiivistää niin, että kauas matkustamista vaativat sellaiset asiat, joissa tarvitaan (miellyttävä) fyysinen kokemus, jota ei ole lähellä saavutettavissa. Näkeminen/kuuleminen ei riitä.Eihän se ole itseisarvo edelleenkään. Sinulle se on keino päästä kirkkaiden ja lämpimien vesien ääreen. Miksi lentäisit kauas jos kirkkaita lämpimiä vesiä löytyisi läheltä? Joillekin kauas lentäminen on itseisarvo jotta voi kehuskella lentäneensä kauas, vaikka minusta siinä ei ole mitään kehumisen arvoista. Riesahan se matkustaminen on jos se tehdään pelkästään jonkun kohteen saavuttamiseksi. Ellei "kiire" pakota matkustajalentokoneeseen niin tiedän monta miellyttävämpää ja mukavampaa matkustusmuotoa. Kun matkustusmuoto on riittävän miellyttävä ja mukava, alkaa määränpää menettämään merkityksensä ja käyttää perilläoloajan mieluummin matkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän se ole itseisarvo edelleenkään. Sinulle se on keino päästä kirkkaiden ja lämpimien vesien ääreen. Miksi lentäisit kauas jos kirkkaita lämpimiä vesiä löytyisi läheltä? Joillekin kauas lentäminen on itseisarvo jotta voi kehuskella lentäneensä kauas, vaikka minusta siinä ei ole mitään kehumisen arvoista. Riesahan se matkustaminen on jos se tehdään pelkästään jonkun kohteen saavuttamiseksi. Ellei "kiire" pakota matkustajalentokoneeseen niin tiedän monta miellyttävämpää ja mukavampaa matkustusmuotoa. Kun matkustusmuoto on riittävän miellyttävä ja mukava, alkaa määränpää menettämään merkityksensä ja käyttää perilläoloajan mieluummin matkaan.
No, normaalilla ihmisellä ei ole SEKÄ aikaa ETTÄ rahaa tuollaiseen ratkaisuun, ellei ole jo eläkkeellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän se ole itseisarvo edelleenkään. Sinulle se on keino päästä kirkkaiden ja lämpimien vesien ääreen. Miksi lentäisit kauas jos kirkkaita lämpimiä vesiä löytyisi läheltä? Joillekin kauas lentäminen on itseisarvo jotta voi kehuskella lentäneensä kauas, vaikka minusta siinä ei ole mitään kehumisen arvoista. Riesahan se matkustaminen on jos se tehdään pelkästään jonkun kohteen saavuttamiseksi. Ellei "kiire" pakota matkustajalentokoneeseen niin tiedän monta miellyttävämpää ja mukavampaa matkustusmuotoa. Kun matkustusmuoto on riittävän miellyttävä ja mukava, alkaa määränpää menettämään merkityksensä ja käyttää perilläoloajan mieluummin matkaan.
Väitätkö siis, että purjehdus on pelkkä nautinnollinen tapa matkustaa?
Tilaa on ja säät ovat aina ihanteelliset, ruoka on à la Carté -osastoa veneessä ja nukkumisolosuhteet ideaaliset?
Uiminen kirkkaassa ja lämpimässä Itämeressä suorastaan orgastista ja täyteen tupatuissa vierassatamissa seisoo aamusta iltaan, kun tunnelma on niin eksoottinen?
No, voihan sitä kusettaa itseään väittämällä Skodaa premiumiksi.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veneessä ei paljoa enempää tilaa ole kuin lentokoneessakaan :).
Liikkumismahdollisuus lentokoneen vessassa on parempi kuin veneen - ja lentokoneen käytävät ovat pääsääntöisesti pidemmät kuin veneen kansi.
Ja harvemmin lentokoneeseen sataa sisään - ja harvemmin siitä tarvitsee lipun ostamisen ja koneessa istumisajan lisäksi huolehtia paskankaan vertaa.
Vrt. vene ja kesämökki.....
Mutta sama se mulle on, mihin kukakin lyyhistyy....Missä veneessä sataa sisään?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitätkö siis, että purjehdus on pelkkä nautinnollinen tapa matkustaa?
Tilaa on ja säät ovat aina ihanteelliset, ruoka on à la Carté -osastoa veneessä ja nukkumisolosuhteet ideaaliset?
Uiminen kirkkaassa ja lämpimässä Itämeressä suorastaan orgastista ja täyteen tupatuissa vierassatamissa seisoo aamusta iltaan, kun tunnelma on niin eksoottinen?
No, voihan sitä kusettaa itseään väittämällä Skodaa premiumiksi....Lentokoneessa polvet hampaissa, vieressä piereskelevä läski, takana selkänojaa potkiva kakara jne... äläkä unohda ilmakuoppia, lentokonepöperöistä puhumattakaan.
Paremmin meillä kokkaillaan veneessä kuin kotona ja kun kokkailu tympii löytyy matkan varrelta huippuluokan ravintoloita ja kahviloita. Mitä teet kun ei lentoemon tarjoamat pöperöt maita, käsket pilottia kurvaamaan lähimmän mäkkärin autokaistan kautta?
Veneessä nukun yleensä varsin hyvin kun ei arjen stressi paina, alla mittatilauspatja ja päällä untuvapeitto... mites siellä lentokoneen tuolissa torkkuviltin alla?
Mieluummin se hyvän seuran aikaansaama seisokki hoidetaan luonnonsatamassa kuin lentokoneen vessassa.
Huonoa säätä ei olekaan, vain huonoja varusteita.
En häpeäisi ajaa Skodallakaan vaikka yleensä ajelen vähän tasokkaammilla autoilla. Hinta/laatusuhde on Skodassa käsittääkseni kohdillaan vaikka turhamaisuuttani ostin premium merkkiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä itseisarvo on sillä että pääsee kauas? Lähempänäkin on paljon vielä näkemättä ja sitten voikin aloittaa uuden kierroksen. Googlen streetview on helpoin tapa matkustaa kauas kohtuullisessa ajassa.
Kirjoitin vilmaisesti liian vaikeasti.
En ottanut kantaa siihen miksi, vaan miten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä veneessä sataa sisään?
Useimmissa purjeveneissä sataa ohjaamoon.
- Anonyymi
Kokeilisit isompaa ja laadukkaampa alusta, jossa luxsusta kaikessa, ymmärrän kokemuksesi, jos veneesi on ahdas loukko...
- Anonyymi
Missähän tässäkin väännössä siitä kumpi on oikea tapa viettää vapaa-aikaa, purjehtien tai lentäen kauas, on se pihvi ja pointti? Kukin tyylillään.
Itse näkisin lähimatkailun ja -lomailun nousevana trendinä jo ihan senkin takia, että lentoliikenne ja koko kaukomatkailun ympärillä pyörivä business on aika iso päästölähde. Vrt. 250 mpk purjein tai kerosiiniä polttaen.
En ole mikään viherhihhuli. Kunhan kommentoin. Mutta edelleen: miksi tästä kinataan?- Anonyymi
Otan pihvini mieluummin mediumina.
- Anonyymi
Miksi pitää olla joko tai, kun voi olla sekä että?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitää olla joko tai, kun voi olla sekä että?
Siksi, että kaikkea ei voi saada. Tästä on kulutushysteriassa ja luonnonvarojen liikakäytössä kyse. Kaikki mulle heti nyt ei vaan toimi pidemmän päälle, jos jokaisen pitää sillä tavalla elää.
- Anonyymi
Minä olen ihmetellyt tuota ilmiötä jo vuosia.
Täällä on joitakin mukana olioita, joiden on pakko tuoda näkemyksensä erittäin kärkevästi esille.
Ovatkohan he yhtä äkkivääriä myös todellisessa elämässä?
Eikö omia näkemyksiä voisi tuoda esiin toista arvostavalla ja kohteliaalla tyylillä?
On todella stressaavaa lukea joidenkin postaajien aggressiivista tekstiä ja kaikenlaisia tosia vähätteleviä heittoja kuten ”ei sinulla ole edes venettä” tai usein esitettyä näkemystä jostakin automerkistä.
Oma lukunsa ovat nykyisin yhä enemmässä määrin lisääntyneet alatyyliset ilmaukset, jotka ovat äärimmäisen vastenmielisiä luettavia, sillä niitä näyttää tulevan vastaan jopa ns. asiallisissa keskusteluissa.
Sy Mistrale - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi, että kaikkea ei voi saada. Tästä on kulutushysteriassa ja luonnonvarojen liikakäytössä kyse. Kaikki mulle heti nyt ei vaan toimi pidemmän päälle, jos jokaisen pitää sillä tavalla elää.
Usein on niin, että mitä enemmän rahaa, sitä vähemmän aikaa. Tarvitaan oikein paljon rahaa, jotta sillä saa lisää aikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usein on niin, että mitä enemmän rahaa, sitä vähemmän aikaa. Tarvitaan oikein paljon rahaa, jotta sillä saa lisää aikaa.
Kaikki on suhteellista. Joillekin mikään ei koskaan riitä ja sitten juostaan koko ajan sen rahan perässä. Joillakin on vain aikaa, mutta ei yhtään rahaa.
Viisailla riittää sekä aikaa että rahaa sopivassa suhteessa. Pitää vaan tajuta, että aikakin on valuutta, ja että raha ei ole yhtä kuin elämä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki on suhteellista. Joillekin mikään ei koskaan riitä ja sitten juostaan koko ajan sen rahan perässä. Joillakin on vain aikaa, mutta ei yhtään rahaa.
Viisailla riittää sekä aikaa että rahaa sopivassa suhteessa. Pitää vaan tajuta, että aikakin on valuutta, ja että raha ei ole yhtä kuin elämä.Lopulta kyse on siitä, että tehdään niitä asioita, joista saa parhaat kiksit.
Monet keräävät asioita postimerkeistä elämyksiin. Jollekin halvalla eläminenkin voi olla tapa tyydyttää kilpailuviettiä ja rikkoa rajoja.
Minun mielestä nykyrahan keräily ei ole huonoinpia kohteita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lopulta kyse on siitä, että tehdään niitä asioita, joista saa parhaat kiksit.
Monet keräävät asioita postimerkeistä elämyksiin. Jollekin halvalla eläminenkin voi olla tapa tyydyttää kilpailuviettiä ja rikkoa rajoja.
Minun mielestä nykyrahan keräily ei ole huonoinpia kohteita.Niin, huumeiden käyttäjätkin omien sanojensa mukaan tavoittelevat niitä parhaita kiksejä.
Ei välttämättä ole ihan pieleen mennyt vertaus, kun sanotaan, että joillekin raha on kuin huume. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, huumeiden käyttäjätkin omien sanojensa mukaan tavoittelevat niitä parhaita kiksejä.
Ei välttämättä ole ihan pieleen mennyt vertaus, kun sanotaan, että joillekin raha on kuin huume.Varmaan on.
Toisaalta askeettisuus ja itsensä ruoskiminen (fyysisesti) on ihan oppisuunta kirkossa.
Meitä on joka lähtöön.
On myös joukko ihmisiä, jotka kohottavat omaa statustaan arvostelemalla muita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan on.
Toisaalta askeettisuus ja itsensä ruoskiminen (fyysisesti) on ihan oppisuunta kirkossa.
Meitä on joka lähtöön.
On myös joukko ihmisiä, jotka kohottavat omaa statustaan arvostelemalla muita.Nämä ovat juuri niitä asioita, jotka näyttävät erilaisilta eri suunnista katsottuna.
Esimerkiksi rahan perässä juokseminen on jollekin pakonomaista ”nautintoa”. Toiselle se voi lähinnä näyttää juuri siltä itsensä ruoskimiselta.
Statuksen kohottaminen muita arvostelemalla on subjektiivinen asia tai pikemminkin tunne, joka syntyy ainostaan ihmisen korvien välissä. Todellisuudessa mitään statuksen nousua ei sillä tavalla tapahdu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä ovat juuri niitä asioita, jotka näyttävät erilaisilta eri suunnista katsottuna.
Esimerkiksi rahan perässä juokseminen on jollekin pakonomaista ”nautintoa”. Toiselle se voi lähinnä näyttää juuri siltä itsensä ruoskimiselta.
Statuksen kohottaminen muita arvostelemalla on subjektiivinen asia tai pikemminkin tunne, joka syntyy ainostaan ihmisen korvien välissä. Todellisuudessa mitään statuksen nousua ei sillä tavalla tapahdu.Siinäkin on vissi ero arvosteleeko muita vai muiden tekoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinäkin on vissi ero arvosteleeko muita vai muiden tekoja.
Aivan.
Esimerkiksi sitä modernin rahan keräämistä arvostellaan juuri moraalisena asiana samalla, kun moraalisesti ylistetään sen keräämiseen tarvittavaa kyvykkyyttä ja ahkeruutta.
On hyvä, kun on kyvykäs ja ahkera kunhan sillä ei rikastu ;) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan.
Esimerkiksi sitä modernin rahan keräämistä arvostellaan juuri moraalisena asiana samalla, kun moraalisesti ylistetään sen keräämiseen tarvittavaa kyvykkyyttä ja ahkeruutta.
On hyvä, kun on kyvykäs ja ahkera kunhan sillä ei rikastu ;)Jep.
Kuitenkin on hyväksyttyä elää tuilla, jos työnteko ei tuota enempää rahaa.
Kaksois standardi :D - Anonyymi
Purjehdus vs. lentäminen on erityisen typerä vastakkainasettelu Suomen kaltaisessa maassa, jossa on 7-9 vuodesta paskamainen ilmasto. Oma ihanneratkaisuni olisi (ja ehkä eläköitymisen jälkeen tulee olemaan käytännössäkin ) "toukokuusta syyskuulle purjehtimassa Itämerellä, lokakuusta huhtikuuhun jossain lämpimässä sukeltelemassa ja muuten lämmöstä nauttimassa".
Joku muuten heitti tuolla ylempänä sen typerän kliseen "ei ole huonoa säätä, on vain huonoja varusteita". Huonoa säätä on totisesti olemassa; ihminen, jonka mielestä 30 asteen pakkanen tai vaikkapa raju vesisade 10 m/s tuulessa ei ole huonoa säätä, on yksinkertaisesti idiootti. Yksikään tervejärkinen EI VOI pitää sellaista mukavana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Purjehdus vs. lentäminen on erityisen typerä vastakkainasettelu Suomen kaltaisessa maassa, jossa on 7-9 vuodesta paskamainen ilmasto. Oma ihanneratkaisuni olisi (ja ehkä eläköitymisen jälkeen tulee olemaan käytännössäkin ) "toukokuusta syyskuulle purjehtimassa Itämerellä, lokakuusta huhtikuuhun jossain lämpimässä sukeltelemassa ja muuten lämmöstä nauttimassa".
Joku muuten heitti tuolla ylempänä sen typerän kliseen "ei ole huonoa säätä, on vain huonoja varusteita". Huonoa säätä on totisesti olemassa; ihminen, jonka mielestä 30 asteen pakkanen tai vaikkapa raju vesisade 10 m/s tuulessa ei ole huonoa säätä, on yksinkertaisesti idiootti. Yksikään tervejärkinen EI VOI pitää sellaista mukavana.Mikä sinä olet toisia idiooteiksi julistamaan? Vuodenaikojen vaihtelu on parasta keliä jo itsessään. Vaihtelu virkistää ja välillä on oikeasti herkkua olla vaikkapa ulkosaaristossa yöpakkasten tai syysmyrskyjen aikaan. Kunhan varusteet on kunnossa. Talvella voi kiitää pitkin jään pintaa jne. ja mukavaa on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Purjehdus vs. lentäminen on erityisen typerä vastakkainasettelu Suomen kaltaisessa maassa, jossa on 7-9 vuodesta paskamainen ilmasto. Oma ihanneratkaisuni olisi (ja ehkä eläköitymisen jälkeen tulee olemaan käytännössäkin ) "toukokuusta syyskuulle purjehtimassa Itämerellä, lokakuusta huhtikuuhun jossain lämpimässä sukeltelemassa ja muuten lämmöstä nauttimassa".
Joku muuten heitti tuolla ylempänä sen typerän kliseen "ei ole huonoa säätä, on vain huonoja varusteita". Huonoa säätä on totisesti olemassa; ihminen, jonka mielestä 30 asteen pakkanen tai vaikkapa raju vesisade 10 m/s tuulessa ei ole huonoa säätä, on yksinkertaisesti idiootti. Yksikään tervejärkinen EI VOI pitää sellaista mukavana.Kuka hullu sellaista jatkuvan hikoilun ilmastoa jaksaa? Nyt on mitä mainioin veneilyilma, mutta iltaisin tulee vaan liian aikaisin pimeää ja peli on menetetty kun älytön kellojen siirtely taas alkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Purjehdus vs. lentäminen on erityisen typerä vastakkainasettelu Suomen kaltaisessa maassa, jossa on 7-9 vuodesta paskamainen ilmasto. Oma ihanneratkaisuni olisi (ja ehkä eläköitymisen jälkeen tulee olemaan käytännössäkin ) "toukokuusta syyskuulle purjehtimassa Itämerellä, lokakuusta huhtikuuhun jossain lämpimässä sukeltelemassa ja muuten lämmöstä nauttimassa".
Joku muuten heitti tuolla ylempänä sen typerän kliseen "ei ole huonoa säätä, on vain huonoja varusteita". Huonoa säätä on totisesti olemassa; ihminen, jonka mielestä 30 asteen pakkanen tai vaikkapa raju vesisade 10 m/s tuulessa ei ole huonoa säätä, on yksinkertaisesti idiootti. Yksikään tervejärkinen EI VOI pitää sellaista mukavana.MInä pidän juuri tuollaisista keleistä. Silloin vesillä ei ole muita eikä hiekkamaalainen tykkää ylipäätään liikkua ulkona.
- Anonyymi
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009067839.html
Tää oli tässä.
Se on teistäkin palstan "upporikkaista" monelle edessä viimeinen veneen nosto.
Se jos mikä on huvittavaa, että niin suuri osa tämän maan rikkaista veneilijöistä notkuu Suomi 24:n purjehduspalstalla.
Muhahahahah...ei saatana- Anonyymi
Niin mikä oli missä? Korttitalot voivat kaatua koska tahansa.
- Anonyymi
Olipa mieltä ylentävä viesti.
Oletko aivan varma, ettei sinua koskaan kohtaa mikään taloudellinen ongelma?
Tuollainen hekottelu toisten ihmisten vaikeuksille on todella äärimmäisen vastenmielistä luettavaa.
Sivistystaso ei ilmeisesti ole kovinkaan korkea tuollaisen kirjoittajalla. - Anonyymi
En usko, että pienituloisimmalla viidenneksellä on veneitä, joita ei voisi laskea vesille ensi kesänäkin.
Et siis saa vertaistukea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko, että pienituloisimmalla viidenneksellä on veneitä, joita ei voisi laskea vesille ensi kesänäkin.
Et siis saa vertaistukea.Jos meinaa rahat loppua suurten sähkölaskujen takia, niin ehkäpä kannattaa luopua asunnosta ja muuttaa veneeseen? On muuten halpaa asumista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos meinaa rahat loppua suurten sähkölaskujen takia, niin ehkäpä kannattaa luopua asunnosta ja muuttaa veneeseen? On muuten halpaa asumista.
Näinä aikoina vaikea saada myydyksi taloa tai arvo venettä, eli sinnitellään...
50 000kW sähköä ja xxx xxx€ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinä aikoina vaikea saada myydyksi taloa tai arvo venettä, eli sinnitellään...
50 000kW sähköä ja xxx xxx€Onneksi sinulla ei ole kumpaakaan. Tosin sähkön joudut silti maksamaan, vaikka KELA sen sinulla kustantaakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos meinaa rahat loppua suurten sähkölaskujen takia, niin ehkäpä kannattaa luopua asunnosta ja muuttaa veneeseen? On muuten halpaa asumista.
Muuten kiva, mutta ajatus siitä, että palelet paskaisessa villapaidassa haisevana jossain veneessä ei kyllä vedä puoleensa.
Mieluummin muutan vaatimattomaan kämppään johonkin, missä ei ole talvella kylmä ja missä sähköä ei tarvita välttämättä ollenkaan.
Peseytymisestä en kyllä tingi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuten kiva, mutta ajatus siitä, että palelet paskaisessa villapaidassa haisevana jossain veneessä ei kyllä vedä puoleensa.
Mieluummin muutan vaatimattomaan kämppään johonkin, missä ei ole talvella kylmä ja missä sähköä ei tarvita välttämättä ollenkaan.
Peseytymisestä en kyllä tingi.En tiedä sinun veneestäsi, mutta ainakaan minun veneessäni ei tarvitse palella eikä käyttää villapaitaa (toisin kuin kotona). Ei ole myöskään syytä olla peseytymättä ja haista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi sinulla ei ole kumpaakaan. Tosin sähkön joudut silti maksamaan, vaikka KELA sen sinulla kustantaakin.
Kustantaisikin, mutta okt asukkia ei yhteiskunta tuo, jos on omistaja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä sinun veneestäsi, mutta ainakaan minun veneessäni ei tarvitse palella eikä käyttää villapaitaa (toisin kuin kotona). Ei ole myöskään syytä olla peseytymättä ja haista.
Menepä nyt vaikka huomenna tuonne veneilemään.
Lämmintä ja mukavaa?
Vai istutko satamassa maasähkössä luukut kiinni sisällä veneessäsi?
Silloinhan ei tule kylmä.
Ja purjeveneessähän tunnetusti suihkuvettä riittää.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Menepä nyt vaikka huomenna tuonne veneilemään.
Lämmintä ja mukavaa?
Vai istutko satamassa maasähkössä luukut kiinni sisällä veneessäsi?
Silloinhan ei tule kylmä.
Ja purjeveneessähän tunnetusti suihkuvettä riittää....Tässähän puhuttiin veneessä asumisesta, eli varmaankin veneen sisätiloista oli kysymys. Siellähän on ulkolämpötilasta riippumatta lämmintä ja mukavaa. Maasähköstä se ei ole kiinni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässähän puhuttiin veneessä asumisesta, eli varmaankin veneen sisätiloista oli kysymys. Siellähän on ulkolämpötilasta riippumatta lämmintä ja mukavaa. Maasähköstä se ei ole kiinni.
Niin. Sulla tulee lämpö sitten mistä? Puukamiinasta vai diesel-lämmittimestä?
Vai rouskuttaako moottori koko ajan lämpöä jauhaakseen?
Ilmaista lämpöä joka tapauksessa, venehän on muutenkin eristyksensä puolesta aivan huippua.... :).
Ja ilmainen asuminenhan onnistuu missä tahansa ankkurissa, kunhan et joudu jäiden aikaan hakemaan lisää polttoainetta.
Satamissa talvehtiminen on kalliimpaa kuin kerrostalossa.
- Anonyymi
Ostettiin juuri keväällä vähän käytetty Bavaria 40 purjevene. Kyllä on ollut mukava kesä vaimon kanssa. Kaikki tarvittavat mukavuudet luonnon keskellä ja paljon kivaa purjehdusta. Siinä stressi ja huolet unohtuu. Mielestäni ei kannata turhan ryppyotsaisesti miettiä sitä kuinka paljon onni maksaa, elämä on.
- Anonyymi
Purjehduksessa on monta elementtiä, jotka tekevät siitä niin hienoa. Yksi oleellisimmista on juuri tuo mahdollisuus olla luonnon keskellä, mutta kaikilla mukavuuksilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Purjehduksessa on monta elementtiä, jotka tekevät siitä niin hienoa. Yksi oleellisimmista on juuri tuo mahdollisuus olla luonnon keskellä, mutta kaikilla mukavuuksilla.
Niin no, luontoahan ne sinilevälautat ja moottoriveneetkin ovat.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin no, luontoahan ne sinilevälautat ja moottoriveneetkin ovat.....
Mitkä moottoriveneet? Eipä niitä tuolla juuri näe. Tai veneitä ylipäänsä. Heinäkuussa kyllä jonkun verran, mutta muuten saa olla ihan omassa rauhassa. Eikä niitä levälauttojakaan ole kuin hetkellisesti loppukesästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin no, luontoahan ne sinilevälautat ja moottoriveneetkin ovat.....
Mahtuu sinne luonnon keskelle moottoriveneitäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitkä moottoriveneet? Eipä niitä tuolla juuri näe. Tai veneitä ylipäänsä. Heinäkuussa kyllä jonkun verran, mutta muuten saa olla ihan omassa rauhassa. Eikä niitä levälauttojakaan ole kuin hetkellisesti loppukesästä.
Tänään saldo 1 pursi ja kolme moottorivenettä matka kokoluokassa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tänään saldo 1 pursi ja kolme moottorivenettä matka kokoluokassa...
Kiitos, kun pidät kirjaa. Se saa sinut tuntemaan olosi tärkeäksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin no, luontoahan ne sinilevälautat ja moottoriveneetkin ovat.....
Eikö tuo ole hiukan tekopyhää, kun purjeveneiden kannen alla on isopäästöinen vanha dieseli ?
Matkasta vain osa ajasta mennään pelkin purjein ja silloinkin jääkaapin ja elektroniikan sähkö on tehty moottorivoimalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos, kun pidät kirjaa. Se saa sinut tuntemaan olosi tärkeäksi.
Ai, en ole sellaista tunnetta vielä veneillessä saanut.
- Anonyymi
Venekauppa on ihan käypä talouden indikaattori 40 v kokemuksella lajista, aika pienellä rahalla saa mahdollisuuden veneillä halvalla 70-80 lukujen fiskarit lasikuituiset on aina suht.varma sijoitus, tosin tekniikan uusimiseen tulee varautua, siihenkin aika on pian hyvä pienet meridiiselit on jo halventuneet huomattavasti, pieni kulutus 2-5 l tunnissa ei taloutta kaada, kulut nostoineen ym maksuineen luokkaa 700-1000 e vuodessa.Vrt. mökin omistamiseen matkoineen halpaa luonossa liikkumista. Itse liikun eniten vesillä loma-aikojen ulkopuolella kun on eläkeläisenä mahdollista. Isojen moottoristen moottoriveneiden aika siis vanhojen 70-90 lukuisten aika alkaa olla ohi kulujen takia noiden moottorien uusinta ylittää rungon arvon, jos ei ole ihan klassikosta kyse joille aina on oma kysyntänsä tosiharrastajien keskuudeessa mutta heitä on vähän. Vanhat purjeveneet noilta ajoilta on kyllä lähes arvottomia rakenteensa vuoksi purjeveneenä. Olen laskenut jos on 6-9 metrinen muovifiskari veneily on halpaa ja talousriski pieni, omansa saa hyvinä aikoina, kun köyhemmilläkin on varaa aloittaa laji, huonoinakin aikoina kun monet vaihtaa harrastusta halvempaa, veneen osto on hyvä selitys mökin pidon käytyä liian kalliiksi.
- Anonyymi
Alkoi ihan hyvin, mutta jatkui huonosti.
Venekauppa on käypä talouden indikaattori kunhan ottaa huomioon trendit, joilla ei ole mitään tekemistä talouden kanssa.
Näistä merkittävin on veneilyn suosio vapaa-ajan viettotapana. Suosioon vaikuttaa veneilijöiden ikääntyminen ja uusien veneilijöiden pienempi määrä. Trendi on sama taloudesta riippumatta.
Venekauppaan vaikuttaa myös vanhojen veneiden ominaisuudet ja saatavuus. Jos käytettyä ei löydy halutilla ominaisuuksilla, ei läheskään kaikki tyydy kompromissiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkoi ihan hyvin, mutta jatkui huonosti.
Venekauppa on käypä talouden indikaattori kunhan ottaa huomioon trendit, joilla ei ole mitään tekemistä talouden kanssa.
Näistä merkittävin on veneilyn suosio vapaa-ajan viettotapana. Suosioon vaikuttaa veneilijöiden ikääntyminen ja uusien veneilijöiden pienempi määrä. Trendi on sama taloudesta riippumatta.
Venekauppaan vaikuttaa myös vanhojen veneiden ominaisuudet ja saatavuus. Jos käytettyä ei löydy halutilla ominaisuuksilla, ei läheskään kaikki tyydy kompromissiin.Trendit on kyllä osa taloutta trendissä luodaan kysyntä, eikä se täyty ilman taloutta..,vene vakuuteta halpaan lainaan ei taida enää onnistua. Totta että markkinoilta puuttuu hyviä käytettyjä, tai ovat monille liian vanhoja tai pieniä. Suomalaisten köyhyys näkyy venemarkkinassa tarjonnassa. Kyllä veneiden käyttäjiä näyttäisi nytkin riittävän, sukupolvia tulee uusiakin lajin pariin mutta kovin jyrkkää nousua tuskin tulee, tämäkin on mukavuusalue kysymys ja se trendikin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Trendit on kyllä osa taloutta trendissä luodaan kysyntä, eikä se täyty ilman taloutta..,vene vakuuteta halpaan lainaan ei taida enää onnistua. Totta että markkinoilta puuttuu hyviä käytettyjä, tai ovat monille liian vanhoja tai pieniä. Suomalaisten köyhyys näkyy venemarkkinassa tarjonnassa. Kyllä veneiden käyttäjiä näyttäisi nytkin riittävän, sukupolvia tulee uusiakin lajin pariin mutta kovin jyrkkää nousua tuskin tulee, tämäkin on mukavuusalue kysymys ja se trendikin.
Miten vaan
Tilasto veneilijöistä on kuitenkin aika yksiselitteinen. Keski-ikä nousee melkein vuoden vuodessa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten vaan
Tilasto veneilijöistä on kuitenkin aika yksiselitteinen. Keski-ikä nousee melkein vuoden vuodessa...Niiinpä, meillä vain kovin laajoilla kansanjoukoilla ole varaa sellaiseen veneilyyn jossa ei poistuta ns.mukavuusalueelta, kasvaako eurooppalaistapainen laituriveneilyn kultuuri riippuu taloudesta kyllä ja siitä minkälaisia kesät on. Veneilyn tulevaisuus voisi olla hyväkin jos muuten pienimuotoisempi trendi retkiveneily 80 luvun tapaan palaisi, pienentyyhän asunnotkin nykyään. Tämä ns.ökyveneily ei ole koskaan meillä kansan köyhyyden vuoksi ollut kuin harvojen ulottuvilla.
- Anonyymi
Nousukauden lopulle aina tyypillistä - veneenkin pitäisi olla Finnjetin kokoinen - ja "aloituskoon" veneinä mainostetaan 36-40 -jalkaisia.
Näin se on ennenkin mennyt - vaan piakkoin taviksella on mahtavien unelmien sijaan miettimistä, onko varaa ostaa parit uudet kalsarit ja mistä vitusta saa velkaiseen autoonsa uudet talvirenkaat, kun raha ei riitä lainanlyhennyksiin, polttoaineeseen eikä sähköön - puhumattakaan vakuutuksista.
Tässä skenessä joku veneily pienelläkään (puhumattakaan idioottimaisesta haaveilusta jonkun Itämeriristeilijän ostamisesta) veneellä on sivuseikka.
Se taas tekee selvää koko veneilygenrestä tässä mittakaavassa, johon se on viimeisen 20 vuoden aikana paisunut.
Tulette näkemään. Jopa veneseurojen konkursseja on odotettavissa, kun velkavetoisesti on tehty älyttömiä investointeja satamiin ja retkisaariin.
Kun maksajat katoavat seuroista, katoaa myös rahoituspohja.
Vakuutena olevat kiinteistöt lähtevät ensimmäisinä, seuraavana kaupungeille jää käteen maksamattomien vuokrien takia seuroilta jääneitä venesatamia rapistuvine infroineen.
Terveisiä perseestä!- Anonyymi
Tilapäinen markkinahäiriö vaan.
Jätetään auto talliin ja tehdään etätöitä niin nykyiset talvirenkaat kelpaa vielä pari talvea.
Vakuutuksia voi irtisanoa tai vakuutusarvoa alentaa. Se nyt vaan on tyhmää myydä vene että olisi varaa venevakuutukseen.
Lainaan saa lyhennysvapaata.
Mitä niillä uusilla kalsareilla tekee? Ei vanhoissakaan vielä ole reikiä strategisissa paikoissa.
Säästää voi monessa kohteessa hieman. Lyhyemmät ja viileämmät suihkut, aste tai pari pois huonelmpötilasta, hintatietoiset ruokaostokset ja hävikin minimoiminen, ei ostella kakaroille milloin mitäkin huudossa olevaa merkkituotetta jne. Äkkiä säästyy satoja euroja kuussa.
Kahta en vaihda, toinen on vene ja se toinen on Auran sinappi. - Anonyymi
Veneiden koko on kasvanut, mutta niin on henkilöautojenkin ja kännyköiden määrä.
Oikeampi mittari on käytetty osuus tuloista. Sillä saa tänään isomman ja paremman veneen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veneiden koko on kasvanut, mutta niin on henkilöautojenkin ja kännyköiden määrä.
Oikeampi mittari on käytetty osuus tuloista. Sillä saa tänään isomman ja paremman veneen.Myös veneilijöiden koko on kasvannut... ellei niin paljon pituutta, niin ainakin leveyttä. Pakkohan veneidenkin on kasvaa ihmisten mukana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös veneilijöiden koko on kasvannut... ellei niin paljon pituutta, niin ainakin leveyttä. Pakkohan veneidenkin on kasvaa ihmisten mukana.
Kyllä veneilijöiden pituuskin on kasvanut. Nuorempi sukupolvi on vanhempia keskimäärin pidempää. Valitettavasti tämä ei näy venesuunnittelussa - täysikasvuiselle miehelle ei tahdo seisomakorkeutta löytyä alle 50-jalkaisista veneistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä veneilijöiden pituuskin on kasvanut. Nuorempi sukupolvi on vanhempia keskimäärin pidempää. Valitettavasti tämä ei näy venesuunnittelussa - täysikasvuiselle miehelle ei tahdo seisomakorkeutta löytyä alle 50-jalkaisista veneistä.
Kyllä se minusta venesuunnittelussakin näkyy... tuppaa sisätilat nykyisissä matka- ja retkipursissa olemaan avarampia kuin samassa kokoluokassa 50 vuotta sitten, mutta rajansa tietysti kaikella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se minusta venesuunnittelussakin näkyy... tuppaa sisätilat nykyisissä matka- ja retkipursissa olemaan avarampia kuin samassa kokoluokassa 50 vuotta sitten, mutta rajansa tietysti kaikella.
Avaria kyllä, mutta suorana mahtuu seisomaan vain lyhytkasvuinen kuten vanhoissakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Avaria kyllä, mutta suorana mahtuu seisomaan vain lyhytkasvuinen kuten vanhoissakin.
Hujoppihan ei tietenkään sitä huomaa että seisomakorkeudetkin ovat kasvaneet kun korkeudet ei kuitenkaan riitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä veneilijöiden pituuskin on kasvanut. Nuorempi sukupolvi on vanhempia keskimäärin pidempää. Valitettavasti tämä ei näy venesuunnittelussa - täysikasvuiselle miehelle ei tahdo seisomakorkeutta löytyä alle 50-jalkaisista veneistä.
Seisoskelemaanko sinne veneeseen mennään?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seisoskelemaanko sinne veneeseen mennään?
Ei, mutta toisinaan on hyvä esimerkiksi syödä. Ruoan laittaminen on huomattavasti mukavampaa, jos ei tarvitse olla kyykyssä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, mutta toisinaan on hyvä esimerkiksi syödä. Ruoan laittaminen on huomattavasti mukavampaa, jos ei tarvitse olla kyykyssä.
Olin ennen ehdottoman samaa mieltä, mutta kun tuli pienessä moottoriveneessä testattua setuppia, jossa pentteri on kaaressa ja kaikki on pienten esivalmistelujen jälkeen käden ulottuvilla mukavasti istualtaan, en enää ole niin ehdoton sen suhteen. Jossain kohtaa venettä on kuitenkin hyvä olla seisomakorkeus.
- Anonyymi
Kun katsoo myytyjen uusien purjeveneiden määrää, voi todeta että se siitä rahasta.
- Anonyymi
Jos sitä pitää mittarina, ei rahaa ole koskaan ollutkaan.
Toisaalta siinä voi piillä totuuden siemen. Kansainvälisesti katsottuna Suomessa ei ole rikkaita vaan parhaimmillaankin vain hyvin toimeentulevia. - Anonyymi
Aika heikko on korrelaatio ihmisillä olevan varallisuuden ja myytyjen uusien veneiden välillä. Suomessa ei ole koskaan ollut yhtä paljon varallisuutta kuin nyt (vaikkakin kansainvälisesti vertailtuna edelleen vähän), mutta uusia purjeveneitä ei myydä käytännössä lainkaan.
Tähän on varmasti monta syytä, mutta varmasti yksi on se, että uusien purjeveneiden hinnat käyttökuntoon varustettuna ovat niin kaukana hyvienkin käytettyjen veneiden hinnoista, että rationaalisesti on mahdotonta perustella itselleen uuden veneen hankkimista, vaikka rahaa olisikin. Suomalaiseen kulttuuriin ei ole kuulunut varallisuudella leveily, joten varakkaatkin yleensä päätyvät ratkaisuihin, joissa hinnan ja sille saatavan vastineen suhde on jotenkin järkevä.
Samalla on kuitenkin todettava, että vaikka Suomessa ei uusia purkkareita juuri myydä, niin erittäin paljon täällä on kuitenkin purjeveneitä, joiden arvo vielä käytettynäkin on satoja tuhansia euroja. Rikas ei tarvitse olla sellaisen omistaakseen, mutta ihan persaukisia ei täälläkään olla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika heikko on korrelaatio ihmisillä olevan varallisuuden ja myytyjen uusien veneiden välillä. Suomessa ei ole koskaan ollut yhtä paljon varallisuutta kuin nyt (vaikkakin kansainvälisesti vertailtuna edelleen vähän), mutta uusia purjeveneitä ei myydä käytännössä lainkaan.
Tähän on varmasti monta syytä, mutta varmasti yksi on se, että uusien purjeveneiden hinnat käyttökuntoon varustettuna ovat niin kaukana hyvienkin käytettyjen veneiden hinnoista, että rationaalisesti on mahdotonta perustella itselleen uuden veneen hankkimista, vaikka rahaa olisikin. Suomalaiseen kulttuuriin ei ole kuulunut varallisuudella leveily, joten varakkaatkin yleensä päätyvät ratkaisuihin, joissa hinnan ja sille saatavan vastineen suhde on jotenkin järkevä.
Samalla on kuitenkin todettava, että vaikka Suomessa ei uusia purkkareita juuri myydä, niin erittäin paljon täällä on kuitenkin purjeveneitä, joiden arvo vielä käytettynäkin on satoja tuhansia euroja. Rikas ei tarvitse olla sellaisen omistaakseen, mutta ihan persaukisia ei täälläkään olla.Tulee mieleen sanonta hevosesta, joka ei juokse pätkänmatkaa kuin tovin :D
Varallisuus on Suomessa yleensä asunnossa, jota harva vaihtaa veneeseen, vaikka saisikin halvalla. Varallisuus on huipussaan eläkeiässä ja se on hiukan myöhäinen ajankohta purjehduksen aloittamiseen, jos katsotaan harrastuksen keston vinkkelistä.
Vesikulkuneuvojen rekisteröijien keski-ikä on 50 vuotta ja yli 96% kulkuneuvoista on joko moottoriveneitä tai vesiskoottereita. Siihen tiivistyy aika hyvin huviveneilyn kuva. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sitä pitää mittarina, ei rahaa ole koskaan ollutkaan.
Toisaalta siinä voi piillä totuuden siemen. Kansainvälisesti katsottuna Suomessa ei ole rikkaita vaan parhaimmillaankin vain hyvin toimeentulevia.No, sanonpa vain, että en vaihtaisi Suomen tulonjakoasetelmaa ja yleistä elintasotilannetta kovinkaan monen muun vastaavaan. Tahtoo nimittäin yleensä olla niin, että mitä enemmän todella rikkaita, sitä enemmän myös todella köyhiä.
Toinen asia sitten on, onko se rikkaaksi määrittelemisen edellytys, että on varaa osaa uusi purjevene käteisellä? Itse määrittelen rikkaaksi ihmisen, joka pystyy rahoittamaan keskimääräisen elintason ilman sen enempää työntekoja kuin mitään tulonsiirtojakaan.
- Anonyymi
Uuden veneen hankkimisen perusteeksi riittää se, että ei halua käytettyä venettä. Hyvin yksinkertaista.
- Anonyymi
Puhuinkin rationaalisesta perustelusta. Haluilla voi toki perustella ihan mitä tahansa. Eikä sekään väärin ole. Moni vain pyrkii löytämään ratkaisuilleen myös rationaalisia perusteluja, varsinkin jos täytyy esim puolisollekin saada ideat myytyä.
Uusikin vene muuttuu käytetyksi heti ensimmäisellä purjehduksella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhuinkin rationaalisesta perustelusta. Haluilla voi toki perustella ihan mitä tahansa. Eikä sekään väärin ole. Moni vain pyrkii löytämään ratkaisuilleen myös rationaalisia perusteluja, varsinkin jos täytyy esim puolisollekin saada ideat myytyä.
Uusikin vene muuttuu käytetyksi heti ensimmäisellä purjehduksella.Juu. Riipuen minkä veneen ostaa, 30 - 100 tonnia menee vessan pöntöstä alas että heilahtaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhuinkin rationaalisesta perustelusta. Haluilla voi toki perustella ihan mitä tahansa. Eikä sekään väärin ole. Moni vain pyrkii löytämään ratkaisuilleen myös rationaalisia perusteluja, varsinkin jos täytyy esim puolisollekin saada ideat myytyä.
Uusikin vene muuttuu käytetyksi heti ensimmäisellä purjehduksella.On sellainenkin näkemys, että asiat tehdään tunteella ja järjen tehtävä on ainostaan perustella päätös järkeväksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On sellainenkin näkemys, että asiat tehdään tunteella ja järjen tehtävä on ainostaan perustella päätös järkeväksi.
Näinhän siinä usein tuppaa käymään. Joidenkin ratkaisujen kohdalla järki pääsee tehtävässään helpolla ja toisissa joutuu ottamaan muutaman mutkan.
- Anonyymi
On myös niin, että uusien veneiden toimitusajat voi olla monta vuotta, jos ei ole ihan perumassatuotantovene. Jos itsellä olisi vaikkapa 500 000 euroa, ehkä silti katsoisin käytettyjä myös.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On myös niin, että uusien veneiden toimitusajat voi olla monta vuotta, jos ei ole ihan perumassatuotantovene. Jos itsellä olisi vaikkapa 500 000 euroa, ehkä silti katsoisin käytettyjä myös.
Kyllä, pitkä toimitusaika vie varmasti monta potentiaalista ostajaa. Sehän se on uusien autojenkin myyntiä vähentänyt. Jos ostan jotain, niin haluan sen nyt enkä ehkä joskus parin vuoden päästä.
On myös niin, että vaikkapa sillä 500 000 eurolla saisi todella upean käytetyn veneen, mutta uutena vain jonkun peruspulkan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, pitkä toimitusaika vie varmasti monta potentiaalista ostajaa. Sehän se on uusien autojenkin myyntiä vähentänyt. Jos ostan jotain, niin haluan sen nyt enkä ehkä joskus parin vuoden päästä.
On myös niin, että vaikkapa sillä 500 000 eurolla saisi todella upean käytetyn veneen, mutta uutena vain jonkun peruspulkan.Juuri näin, kyttäämällä uudehkoja hintavampia aluksia voi välillä onnistaa hyvin, esim myyjä kahden veneen loukussa ja halukas näin tekemään nopeaa kauppa hyvällä hinnalla ostajan kannalta.
Itse onnistuin (subjektiivinen näkemys) saamaan kaupat hyvällä hintaa, kun alus ei ollut mennyt kaupaksi ja uusi oli jo hankittu. Vene oli ollut myynnissä jo toista kautta ja muut ostaja ehdokkaat eivät uskaltaneet ostaa kahden veneen loukun vuoksi, tänä aikana ei vene kauppa oikein käynnyt koko EU alueella yleisesti.
Itse olin saanut vanhan myytyä ja pystyin tekemään nopeat kaupat ja myyjä oli valmis rajuun hinnan alennukseen. Itseä hieman hävetti tehdä röyhkeää tarjousta, mutta kyllä se kannatti...
- Anonyymi
Mulla se järki oli oma ostokäyttäytyminen. Etsin kymmenvuotiaita uuden karheita veneitä ja kun kovinkaan suurta valikoimaa ei ollut tarjolla, ajattelin, että jos nyt ostaa uuden, niin kymmenen vuoden päästä on mitä myydä. Siis jos myynti on ajankohtaista.
Toinen niin sanottu järkisyy oli, että kaikki on uutta, eikä tarvi kymmeneen vuoteen investoida mihinkään. Mikä ei edes pidä paikkaansa, koska kuitenkin tulee jotain lisävarustetta hankintalistalle.
Halvemmaksi olisi tottakai tullut, jos mielenkiinto olisi kohdistunut esim Inferno 31:een tai 2000-luvun alun Bavariaan. - Anonyymi
AP:n toive toteutunee euriborien osalta ensi keväänä.
2,5% meni puhki ja 3% menee vajaan 6 kk sisällä enusteiden mukaan ja nousee tämänhetkisten futurien näyttämänä 3,2%
Katsotaan, niin ei tule veneitä myyntiin
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445269Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243450Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992850Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui572672- 1722338
- 252137
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271889Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661855Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391