tuliaisvinkkejä japaniin

matkustelija

Olen lähdössä Japaniin. Minulla on siellä ystäväperhe johon kuuluuvat äiti, isä, 15 v ja 10 v pojat, ikäiseni tyttö eli 17 v. ja mummot 68 v ja 93 v. Haluaisin viedä tälle perheelle jotain tuliaisia Suomesta sillä majoitun heidän perheeseensä. Haluaisin tietenkin viedä heille jotain suomalaista... Olisiko teillä ideoita mitä voisin viedä?

12

6560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Salavita

      Vaikka suomalainen puumuotoilu on alansa huippua ja suomalaista muotoilua arvostetaan Japanissa, ei katajainen kuksa tee juurikaan toivottua vaikutusta saajaan. Puu mielletään 'köyhäksi' materiaaliksi. Veisin Aaltomaljakon, jossa on tuoteseloste mukana. Sen voi vaikka imuroida netistä...kirjoitta itse. (siis kuka oli A.Aalto jne.). Paikanpäällä pyytäisin päästä kukkakauppaan/torille ja ostaisin maljakon täyteen kukkia. Niissäkin on Japanissa omat niksinsä, mutta emäntä auttaa varmasti. Saat samalla ehkä oppitunnin ikebanaa (kukkienasettelu). Arvokas design lahja on lahja koko perheelle. (vaikka se lähtösi jälkeen laiettaisiinkin piiloon). Nuorille voisi viedä Himin tai jonkun muun Japanissa tunnetun suomalaisyhtyeen cd:n (kysy levymyyjältä). Muista ottaa mukaan valokuvia perheestäsi, ystävistäsi jne.. Suomalainen suklaa on myös kova sana. Tax freestä isälle wiskipullo ja äidille Marja Kurjen huivi (muista kysyä myyjältä sopiva väri). Ja muumikarkkeja tietenkin.

      • matkustelija

        niin tuli vaan mieleen ett saako alaikäinen viiä wiskiä lentokoneella...niin nimittäin mää oon alaikäinen...enkä mää ilmeisesti sitä edes vois tax freesta ostaa...muut oli kyll hyviä ideoita...


      • Salavita
        matkustelija kirjoitti:

        niin tuli vaan mieleen ett saako alaikäinen viiä wiskiä lentokoneella...niin nimittäin mää oon alaikäinen...enkä mää ilmeisesti sitä edes vois tax freesta ostaa...muut oli kyll hyviä ideoita...

        Voithan pyytää isää/äitiä ostamaan vaikka jonkun "Marskin ryypyn" tms. Japanilaiset miehet ovat aika persoja tuolle alkoholille ja hienoja juomia arvostetaan. Muumikarkkeja toki voit ostaa. Tuli tuossa vielä ieleen, että jos viet sitä musiikkia niin olisi varmaan kiva viedä jotain suomalaisia nuortenlehtiä, missä olisi esim HIMin kuvia. Nehän voi olla jotain vanhempiakin lehtiä. Jos nyt muistan niin olikohan se Jonne Aaronin & Negative(?) suosittu myös Japanissa. Muumitarrat on myös kova juttu. Jos he eivät itse keräile ana lupa myydä eteenpäin. Valokuvia kannattaa viedä siksi, että japanilaiset rakastavat itse kuvaamista ja haluavat nähdä miten täällä Suomessa elät. Matkailunedistämiskeskuksesta saa hienoja esitteitä Suomesta ja ilmaiseksi! Ne voisivat kiinnostaa (sellaisia missä näkyy joulupukki!) Oikein ihanaa matkaa Sinulle! Kateeksi käy :)!


    • Docomo

      Ehdottaisin seuraavia:
      Aarikan riippuvat koristeet (kaikki kala aiheiset on kova sana). Koskenkorva (60%) voi ostaa jo suomesta, eivat puutu tullissa kun on tuliainen (omiyake).
      Suklaa, muumi (mukit, lautaset, pyyhkeet, avaimenperat, tarrat yms).
      Revontulista kertova kirja tms. (suomesta saa myos japanin kielisen version).
      Musiikista voin sanoa, etta HIM-yhtyetta ei tunneta (juuri) lainkaan. Sen sijaan Rasmus ja Hanoi Rocksin levyt loytyvat joka levykaupasta ja myos sivut japanin kielella netissa. Jalkimmainen nakyy olevan jopa keikalla taalla ensi viikolla.
      Jos mahdollista niin valokuvia suomesta. Luonto, ihmiset, koulu ovat kiinnostavia aiheita. (naita ei tarvitse vieda tuliaiksi)!
      Tassa nyt paallimmaiseksi mieleen tulleita asioita.
      Tervetuloa - Yokoso !

    • vinkkiä

      Minulla on hyvä ystävä siellä: arvostavat Fazerin suklaata, kaikkea Muumi-krääsää. Miehille voi viedä alkoholia (salmiakki-kossu ym.), mutta naisille ei ikinä! Ja muista, tykkäävät punaisesta väristä, ainakin ystäväni, joten ei mitään synkistely-värejä sinne.

      • Guaglione

        Salmiakkikossua ei kannata viedä, koska useimmat japanilaiset eivät pidä sen mausta, lisäksi musta väri karkoittaa rohkeimmat ryyppymiehet.
        Jos nyt miehelle haluaa alkoholia viedä, niin mieluiten ehkä jotain koskenkorvaa tai finlandia vodkaa, myös hyvälaatuinen viski kelpaa japanilaisille.


      • salmiakista
        Guaglione kirjoitti:

        Salmiakkikossua ei kannata viedä, koska useimmat japanilaiset eivät pidä sen mausta, lisäksi musta väri karkoittaa rohkeimmat ryyppymiehet.
        Jos nyt miehelle haluaa alkoholia viedä, niin mieluiten ehkä jotain koskenkorvaa tai finlandia vodkaa, myös hyvälaatuinen viski kelpaa japanilaisille.

        olen kuullutkin, etteivät japanilaiset oikein pidä salmiakista....joten se salmiakkikossu ei välttis ole kovin hyvä idea...ajattelin kuitenkin ottaa mukaan muutaman salmikki karkkiaskin...jos he eivät pidä, voinhan yrittää maistattaa tai syödä itse koti-ikävän helpotukseksi...:)


      • Guaglione
        salmiakista kirjoitti:

        olen kuullutkin, etteivät japanilaiset oikein pidä salmiakista....joten se salmiakkikossu ei välttis ole kovin hyvä idea...ajattelin kuitenkin ottaa mukaan muutaman salmikki karkkiaskin...jos he eivät pidä, voinhan yrittää maistattaa tai syödä itse koti-ikävän helpotukseksi...:)

        Ihan vaan vinkkinä, että parempi, kun syöt ne salmiakit ihan itse.
        Maistata mieluummin vaikka hapankorppua.


    • Anna

      Moi!

      Japanilainen ystäväni, 30-vuotias nainen, oli Suomessa käymässä ja hän osti tuliaiseksi ystävilleen matalia Aalto-maljoja, joihin hän osti sisälle tuikkukynttilöitä. Myös Marimekon värikkäät pussukat, kassit ym kiinnostivat. Muumi-purkkaa ja karkkeja lähti myös mukaan.

      • aaltomaljakko

        aaltomaljakko olis ihan hyvä...mut ne on kyll aika kalliita, paitsi että jos ostaa sellasen matalan. aattelinki viedä muumijuttuja...pitäis lähtee ouluun ostoksille, niin sieltä varmasti löytäis...


    • Jormax

      Revontulet on Japanissa tosi kova sana, joten japaninkielinen revontulikirja on hyvä idea, samoin kuin japaninkieliset Suomi-kuvakirjat.

      Unohda salmiakki, siitä ei todellakaan pidetä.
      Itseäsi varten voit tietysti viedä, ja sitten antaa niiden maistaa, vähän niinkuin pienenä näytteenä suomalaisten hulluudesta.

      Muumi-krääsä on todella hyvää, Alvar Aalto tunnetaan siellä yllättävän hyvin, samoin Marimekko ja Aarikkakin kelpaa.

      Miksi viedä sellaista musiikkia jota siellä jo myydään, vie jotakin muuta musaa, ja älä unohda Sibeliuksen Finlandiaa.
      Älä vie ulkomaisia viinoja, vaan ehdottomasti kotimaista, Finlandia-vodkaa, lakka-likööriä jne.
      Lakasta saat hienoja tarinoita, kuinka se kypsyy yöttömässä yössä ja kuinka se täytyy poimia yksitellen pohjoisen soilla rämpien valtavien hyttysparvien kiusatessa.

      • Uszi

        Pitävätköhän japanilaiset lakkalikööristä? Ainakin hillat marjana ovat heistä pahan makuisia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1837
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1717
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1323
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      839
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      795
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      777
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      717
    Aihe