Pentu ei suostu lenkkeilemään

MInulla on vajaa 6 kk ikäinen lyhytkarvainen collie pentu. Koira on muutoin nopea oppimaan ja hyväkäytöksinen, mutta lenkillä käyminen on useimmiten melkoista tuskaa. Koira ei suurimman osan aikaa oikein suostu kulkemaan, jämähtää vain paikoilleen ja katsoo minua. Ei siis haistele tai ihmettele maailmaa, tätä kyllä saa halutessaan tehdä. Sitten välillä taas kulkee kuin unelma, ei mitään ongelmaa ja maisema vaihtuu.

Olen kokeillut kaikenlaista, jotta lenkit alkaisivat sujua. Olen koittanut houkutella koiraa sanallisesti, kehunut jos on ottanut askeleenkin. Nameilla eteneminen onnistuu, mutta vain niin kauan, kuin namia on tarjolla. Olen koittanut odotella ja katsella ihan muualle, josko kyllästyisi paikoillaan olemiseen. Olen koittanut iloisesti huikata "mennään" ja hieman vetänyt valjaista perässä.

Tämä alkaa pikku hiljaa stressata, kun ikinä ei tiedä, miten lenkki tulee sujumaan. Jos suuntaamme läheiseen koirapuistoon, sinne meno on vauhdikasta, kun koira tietää mihin ollaan matkalla.

Onkohan tämä vielä tämän ikäisellä pennulla normaalia käytöstä, ja mikä mahtaisi olla paras keino suhtautua? Harmittaa, kun itsellä sitten menee niin usein hermot pennun kanssa, kun se käyttäytyy noin.

2

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Soita pennun kasvattajalle, sillä rodun asiantuntijana hänellä on tieto hyppysissään.
      Jos hän on epämääräinen kasvattaja jolta et apua saa, ota yhteyttä alan ammattilaiseen eli kouluttajaan.
      Lue koiran eri ikäkausista ja kuinka ne vaikuttavat koiraan sekä sen käytökseen.
      Hae erilaisilla hakutermeillä ja aloita vaikka tällä:
      https://www.hankikoira.fi/koiratietoa/mika-koira-on/koiran-elinkaari

    • Anonyymi

      Jos käytös on alkanut yllättäen, se on kasvuvaihe. Sama oli naapurini koiralla 7kk:n iässä. Nykyään koira on vuoden vanha ja kulkee hienosti lenkillä. Kannustusta, mutta ei pakottamista. Leluilla leikkimistä, jos kävely ei kiinnosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9910
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      404
      4321
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2976
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      229
      2654
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2644
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1835
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      70
      1691
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe