Untuvikot

kanakotkottoja

Miten pieniä kanauntuvikkoja hoidetaan? onko se aikaavievää eli pitääkö montakertaa päivässä viedä ruokaa? kaupan vai itsetehtyä ruokaa?
Lämpölamppu löytyy jo.
Vai kannattaisiko kanat hankkia isompina??

5

897

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kot kot

Helpoimmallahan tietysti pääsee, jos ostaa jo valmiiksi munivat kanat. Pieniä untuvikkoja on kasvatettava 5 kk, ennen kuin on toiveita saada ensimmäiset omat munat. Ja untuvikoista tahtoo puolet olla kukkoja, jos ei niitä ole sukupuolilajiteltu, mikä taas on tavalliselle kanaharrastajalle aika mahdotonta.

Mutta kyllä untuvikkojen kasvattaminen on niin paljon mukavampaa verrattuna aikuisten kanojen ostoon, että kyllä untuvikkoina kannattaa hankkia, jos mielessä ei päällimmäisenä ole eläimistä saatavan aineellisen (munat/liha/höyhenet) hyödyn maksimointi.

Untuvikkojen hoito ei ole erityisen aikaa vievää. Jos ostaa emokanan poikasineen, huolehtii emo poikasten lämmittämisestä ja kanojen tavoille opettamisesta. Ei tarvitse kuin viedä pari kertaa päivässä ruokaa ja vettä matalassa astiassa. Jos ostaa konehaudotut untuvikot, ruokinta ja juotto ei paljon poikkea emokanan kanssa olevien vastaavista, mutta kun emokana ei ole opettamassa asioita, pitää huolehtia, että poikaset oppivat syömään ja juomaan. Lisäksi pitää poikasille olla lämmin paikka, esim. terraario tai vastaava varustettuna lämpölampulla tai "keinoemolla".

Poikasille voi syöttää joko kotoista tai kaupan rehua, ihan miten itse tykkää. Itse annan aluksi mm. kauraryynejä, keitettyä kananmunaa ja raejuustoa, kesällä tuoretta ruohoa/vesiheinää ja hyönteisiä. Kun poikaset ovat pariviikkoisia, siirryn vähitellen muutaman viikon aikana aikuisten rehuun. On olemassa myös teollista kasvatusrehua, jota voi antaa siihen saakka, kunnes poikaset ovat täysikasvuisia ja sitten vasta siirtyä aikuisten rehuun.

Yksi syy, miksi kannattaa kasvattaa kanansa itse on se, että varsinkin konehaudotuista tulee todella kesyjä varsin vähällä vaivalla.

• kanaset

Ei ne kananpojat tosiaan paljoa aikaa vie mutta kyllä niiden kanssa kannattaa "seurustella" jotta tulevat kesyiksi, varsinkin jos lemmikkikanoja haluaa. Ja tiput ovat todella ihania, oppivat hyppimään syliin jne. Ainoa ongelma on vaan ne kukkopojat joista edellisessa viestissä puhuttiin, joita tahtoo tulla enemmän kuin yksi. Itse hankin kanat nuorikkoina ja yhden kukon. Tipuja tuli heti seuraavana keväänä, kun oli yksi todella innokas hautoja tullut hankittua:)

• kanakotkottoja
        kanaset kirjoitti:

Ei ne kananpojat tosiaan paljoa aikaa vie mutta kyllä niiden kanssa kannattaa "seurustella" jotta tulevat kesyiksi, varsinkin jos lemmikkikanoja haluaa. Ja tiput ovat todella ihania, oppivat hyppimään syliin jne. Ainoa ongelma on vaan ne kukkopojat joista edellisessa viestissä puhuttiin, joita tahtoo tulla enemmän kuin yksi. Itse hankin kanat nuorikkoina ja yhden kukon. Tipuja tuli heti seuraavana keväänä, kun oli yksi todella innokas hautoja tullut hankittua:)

vastauksista! Ne ovat varmaan suloisia ja ihania. Meillä on vanha akvaario jossa ne voisivat varmaankin alkuun asua lämpölampun alla?
        Mitä "rotukanan" untuvikot yleensä maksaa? Ovatko halvempia kuin isommat kanat? täytyy ostaa keltainen pörssi ja katsella onko siellä mitä tarjolla.
        Kyllähän niiden kanssa seurusteltaisiin ;)

• Anonyymi

Untuvikot.
      Kumi kengät, paikkaus mies särkee pulloja.
      Mainos Mairen kanssa

• Anonyymi

Kastelet säännöllisesti ja näytät munaa päivittäin. Siitä se lähtee

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      94
      5462
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4191
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      34
      2399
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2218
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1835
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1494
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      33
      1332
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1158
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1051
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      22
      1048
    Aihe