https://erepo.uef.fi/handle/123456789/28244
"Raiskaus on rangaistava teko vain tahallisena rikoksena. Tahallisuuteen liittyy haastavia näyttöongelmia, eivätkä ne tule poistumaan uuden lainsäädännön myötä. Tahallisuuden alarajan arvioinnissa huomioon tulee ottaa myös tunnusmerkistöerehdys. Tekoa ei pidetä rangaistavana, jos tekijä erehtyy toisen osapuolen vapaaehtoisesta osallistumisesta. Näyttökynnys on raiskausrikoksissa samalla tasolla muiden rikosten kanssa, huolimatta haastavista näyttöongelmista. Näyttökynnyksen ylittäminen vaatii, ettei varteenotettavaa epäilystä tekijän syyllisyydestä jää."
Raiskauksen tunnusmerkistötekijät ja tahallisuuden näyttökynnys uudessa seksuaalirikoslainsäädännöss
Anonyymi-ap
2
783
Vastaukset
- Anonyymi
Tilanne muodostuu entistä vaikeammaksi viranomaisen työn kannalta.
- Anonyymi
Minusta tilanne pysyy aikalailla samana kuin tähänkin asti. Onhan raiskaus aina ollut vaikea näyttää toteen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1113617
- 663257
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342724- 832543
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422154- 972113
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501792Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221730- 121716