Paljonko teille on tullut tappiota nyt viimeisen vuoden aikana osakkeilla

Anonyymi-ap

tai paljonko on salkku sulanut?

En oikein usko että moni on pystynyt tekemään voittoa...

Itse katsoin äsken ja vuodessa on ainakin laskennallista (osakkeet salkussa tappiolla) noin 14 ke.

Vähän kyllä harmittaa. Laskut on pörssissä nopeita, mutta nousut yleensä hitaita.

10

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oma salkku on sulanut reippaasti toissa vuodesta ( 28% -> 9%), mutta toistaiseksi ollaan vielä plussan puolella. Vertaan tuottoa Suomen inflaatioon ja MSCI World indeksiin ja etenkin indeksiin verrattuna olen vielä ihan kohtuu tyytyväinen. Uskon että kyllä ne markkinat sieltä aikanaan vielä nousevat, ja pyrinkin tekemään nyt mahdollisimman paljon lisäsijoituksia.

      • Anonyymi

        Mistä velkarahaa lisää markkinoille , sillä ne on nousseet .
        Juhlat loppuu aina tähän samaan kaavaan , kun velkarahaa ei saa pumpattua ja korot nousee .


    • Anonyymi

      Paljon parjattu shorttaaminen on ollut näissä heilunnoissa hyvä taktiikka. Tähän voi luonnollisesti argumentoida, että shorttaajat häviää aina lopulta.

      Viime vuoden lopulla alkoi näyttää, että epävakaiset ajat ovat edessä ja Ukrainan sota inflaatio sen lopulta ratkaisi. Aina, kun vähän noustaan, niin olen keventänyt salkkua ja laittanut noin puolet myynnistä bear-ostoihin. Ei mihinkään osakekohtaisiin vaan mm. Tukholman indeksiin. Ei siitä isoa voittoa tule (kun ei tee isoilla panoksilla ja ottaa kohtuu nopeasti voitot kotiin), mutta sillä olen päässyt siihen, että salkku on vuoden alusta 8%

      Moni luulee, että shortatessa pitäisi osua johonkin oikeaan hetkeen ja ottaa riski kaiken menettämisestä. Ensinnäkin voit menettää vain sen mitä siihen laitat. Toisekseen, kun teet sen näin heiluvissa markkinoissa silloin, kun on noustu vaikkapa 4% edellisestä pohjasta, alkaa olla hyvä hetki shortata. Mutta älä tee siinä vaiheessa kuin 100 euron panostuksen. Jos kurssit kyykkää, niin voit saada 20e tai 50 euroa voittoa. Riippuu vivusta. Itse shorttaan aina 20 vivulla eli voitot on reippaita.

      Mutta jos kurssit ei vielä kyykkääkään, niin laita kohta 150e ja kohta 300e. Ihan sinne asti mihin omat rajasi olet asettanut. Itselläni raja on, että 5 000e saan hävitä tuollaisessa. Tänä vuonna olen shortannut neljä kertaa enkä kertaakaan ole hävinnyt. Aina on kääntynyt laskuun eikä ole tarvinnut myöskään laittaa yli 2K likoon, kun lasku on alkanut riittävän aikaisin.

      NYT olen harkinnut asian niin, että myllertävä laskumarkkina voi olla ohi. No oli tai ei, niin en shorttaa hetkeen. Vain, jos kurssikäyrät menee koilliseen epäuskottavan jyrkässä kulmassa, mutta se taas riippuu monesta seikasta onko kulma epäuskottava. Olen aika varma, että nyt on ostojen paikka ja näinä kuukausina lähtee nousu. Ei toki tiedetä koska ja missä on pohja, mutta NYT sinne mennään eikä sitä tavoiteta enää koskaan ellei Putin tee jotain ei-toivottavaa. Muistakaa, että osakemarkkinat ennakoi jopa puolta vuotta eteen päin ja siksi te olette usein myöhässä.

      • Anonyymi

        Et osannut vastata yksinkertaiseen kysymykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et osannut vastata yksinkertaiseen kysymykseen.

        Ei se haittaa, hyvää ja asiallista juttujahan tossa tekstissä on.

        T: ketjun aloittaja


      • Anonyymi

        Laskussa voi tehdä voittoja , kun ostaa aina korjausliikkeessä ja myy heti .


    • Anonyymi

      Osakkeet osakerahastot kehitys:
      1kk -10 %
      3 kk 5 %
      1v -13 %
      3v keskimäärin 8 % vuodessa

      Eli heilunta on ollut suurta, mutta vielä ei olla kovin pahassa kuopassa. Tai siis ainakin Morningstarin työkalu väittää, että salkun arvo on tällä hetkellä paljon korkeammalla kuin helmikuun ja kesäkuun montuissa.

    • Anonyymi

      En ole seurannut. Laitan hieman lisää joka kk.

      • Anonyymi

        eli olet pyramidipelin pelinappula 🤣


    • Anonyymi

      Plussalla ollaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe