Kellokytkimien kääntelyä tiedossa

Anonyymi-ap

Monessako talossa esim. ilmanvaihdon ja pihavalojen kellokytkimissä on varakäynti? Sähkön säännöstely uhataan toteuttaa, joten sen seurauksena kellot jäävät tuntikaupalla jälkeen, ja huoltomiehillä on kova homma kierrellä kaikki talot ja palauttaa kellot aikaan.

12

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      50 vuoden ikäisissä taloissa on kaikkea muutakin kremppaa.

    • Anonyymi

      Suomessa on paljon laitteita jotka eivät käynnisty automaattisesti sähkökatkon jälkeen. Tästä asiasta hallitus on täysin tietoinen mutta heitä asia ei kiinnosta koska se ei heitä kosketa.

      • Anonyymi

        Totta kai Fingridin hallitus tietää että sähkökatkoista on haittaa, mutta jos kulutus karkaa suuremmaksi kuin tuotanto, on pakko katkoa vastaava osa kulutusta pois.


      • Anonyymi

        Jos museovehkeitä harrastaa, niin sitten tosiaan pitää harrastaa museovehkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos museovehkeitä harrastaa, niin sitten tosiaan pitää harrastaa museovehkeitä.

        Oi pellehermanni, kerro meille mitkä niitä museovehkeitä ovat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oi pellehermanni, kerro meille mitkä niitä museovehkeitä ovat?

        Mekaaniset kellokytkimet ja niillä ohjattavat 2-nopeuksiset huippuimurit. Tai laajemmin ajateltuna koko koneellinen poisto pula-ajan puolituksineen.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei haittaa minun mökkini ylläpitoa enää mahdollisesti tulevat sähkökatkot.

      Itse olen huomannut ettei nämä digitalisatio ja äly-toiminnot paranna ainakaan minun elämääni.
      Minulla ei ole tarvetta laittaa etänä saunaa päälle (on puulämmitteinen) eikä kahvin tarvitse olla valmiina odottamassa siinä vaiheessa kun tulen kotiin.

      Mökkini on uusi (lopputarkastettu 2013) sijainti kaukana salolla.
      Ilmasähköjohdot, myrskykeleistä riippuen sähkökatkoksia on vuosittain välillä useammankin kerran kuukaudessa. Teleoperaattoreiden kentät alueella ovat aika "haastavat", eli käytännössä todettu erittäin heikoiksi.

      Mökissäni oli digitaalinen lämmönohjaus (modeemi/reitittimen, puhelinkorttien kautta) lattialämmöille, seinäpattereille ja kahdelle ilmalämpöpumpulle. Pystyi ohjaamaan pihavaloja yksilöllisesti jne.
      Aina oli jotain pielessä. Milloin oli jumissa modeemi, ei löytänyt signaalia, milloin tuli hulluksi joku patteri ja paahtoi asetuksista välittämättä tulikuumana, milloin pihavalot limputtivat itseään päälle ja pois muutaman minuutin välein kun digitaalinen ohjelma sekosi.
      Kun oli kotona, puhelin pimputti hulluna yleensä keskellä yötä viestejä, eikä siinä auttanut esim. talvella muuta kuin yrittää saada systeemit tulille ettei pakkanen iske.
      Hankin UPS:n, varavirtasysteemit sun muut, ei mitään hyötyä.
      Kun yritti kännykällä nostaa laitteita ylös, ei saanut yhteyttä, ei ole kenttää, koska samaan aikaan teleoperaattorin mastossa olevissa härpäkkeissä olihäriötilanne päällä myös, eikä ne niitä keskellä yötä korjanneet koskaan. Näissä häiriötilanteissa tuhraantui lähes viikottain tunti jos toinenkin mitä ihmeellisempiin vuorokauden aikoihin.

      Vuonna 2018 raksittiin sähkömiehen kanssa kaikki digitaalisuus pois. Lattialämmöille pistettiin manuaalisesti nappulasta käännettävät kytkimet, sähköpatterit vaihdettiin älyttömiin, niissä on vain päälle-pois nappula ja lämmön säätö kiertämällä nappula.
      Ilmalämpöpumpuilta karsittiin etäohjaus pois ja määritettiin valikoista ne perusjutuille. Valojen ohjaus karsittiin myös minimiin. Tuli kohtuullisen kalliiksi.

      Sen jälkeen joka ikinen härpäke on pelittänyt normaalisti. Sähkökatkoja on ollut, ilmalämpöpumput nousevat nätisti ylös sähköjen takaisintullessa. Lattialämmöt, patterit, ulkovalot toimivat moitteetta.
      Murtohälytys-vuotovahti-valvontakamerajärjestelmä on ainoa jossa on älyä. Onneksi sekin osaa nousta tasan tarkkaan aina siihen mihin se on säädetty.
      Siitä puhelimeen tulee yhä viestit jos on sähkökatoksia, mutta laitteet tekevät sähkökatkon jälkeen just sitä mitä niihin kääntönappulasta pistetty.
      Ja tietenkin jos joku asiaton liikkuu pihassa tai tunkee sisälle. Näitä tilanteita ei ole vielä onneksi ollut.

      Nyt totean hälytyksen tullessa yöllä että ai mökillä on myrsky ja jatkan uniani. Kun puhelin piippaa uudelleen sen merkiksi että sähköt ovat tulleet takaisin, tsekkaan valvontajärjestelmän kuvat että kaikki on kunnossa. Menee aikaa alle 5 minsaa.

      Olen sitä mieltä, että mitä vähemmän älyä ja tekniikkaa, sitä huolettomampi elämä.

      • Anonyymi

        Minä minä minulla on muita ei ole kun minulla

        Minulla on niin ja niin. Minulla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä minä minulla on muita ei ole kun minulla

        Minulla on niin ja niin. Minulla

        Onhan se harmillista jos sinulla ei ole mitään sanottavaa varsinaiseen aiheeseen.

        Eiköhän se ole niin, että ihmiset kertoo täällä omista kokemuksistaan, eikä summamutikassa arvaile tuleeko jollekin toiselle ongelmia. Tämä on pelkkä arvaus.

        Esim. en ole koskaan asunut kerrostalossa, ei ole kokemusta, tietoa enkä lähde edes arvailemaan miten kerrostalojen tekninen puoli käyttäytyy mahdollisten päivittäisten sähkökatkojen varalla.
        Sori, näinhän ei saanut sanoa, tuli minä-sana ja minun oma mielipide (ei summittainen arvaus/oletus) tuotua ilmi. Vielä kerran anteeksi tästä minä-muodossa esitetystä perustelusta.


    • Anonyymi

      Eniten huostaan miten uudet ilmalämpöpumpun toimii kun ne sammautellaan kovilla pakkasilla .
      Ensin sulatetaan ja sitten taas sähköt pois eipä taida sääröömtulla olekkaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe