Nyt on tullut Netflixiin uusi thaimaalainen tositapahtumiin perustuva sarja jalkapallojoukkueen luolapelastuksesta 2018. Tässä vähän dokkaria suomalaisesta luolasukeltajasta, joka osallistui pelastukseen.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/01/23/sankarisukeltaja-mikko-paasi-palaa-thaimaan-luolille-uudessa-dokumentissa
Oli pienoinen ihme että kaikki pojat saatiin elävänä ulos reilusti yli viikon jälkeen. Yksi thaimaalainen taistelusukeltaja menehtyi operaation aikana hapenpuutteeseen.
Ei voi muuta kuin hattua nostaa pelastajille. Eivät tehneet sitä rahasta eikä maineesta, vaan siksi että omaiset saavat poikansa takaisin. Odotukset ei olleet enää suuret että pojat löytyy elävänä.
2010
Thaimaan luolapelastus
9
555
Vastaukset
- Anonyymi
Chiang Raissa riisinviljelijät tulvitti pellot etuajassa, jotta luola ei tulvisi niin paljon. Sato meni pilalle. Tuhannet ihmiset uhrasi elantonsa jotta pojat pelastuisi.
Se on sitä aitoa thaimaalaisuutta. - Anonyymi
Koko maailmassa on vain tusinan verran luolasukeltajia jotka oli kykeneviä operaatioon. 600 happipulloa piti kuljettaa luoliin ja lapsia ei voitu opettaa luolasukeltamaan siinä ajassa.
Sukellus ulos äärimmäisen ahtaissa tiloissa kesti jokaista kohti 2-3 tuntia ja yksikin paniikkikohtaus olisi tappanut sekä pojan että luolasukeltajan.
Heidät päätettiin nukuttaa ketamiinilla ja etsiä lapsille sopivat sukellusmaskit. Aikaa ei ollut jäljellä sillä luolan happitaso laski jatkuvasti.
Valtava riski ja täydellinen onnistuminen. Jumala on olemassa. Kuten Mikko Paasi sanoi, he olivat valmiita siihen että vain noin kaksi saadaan elävänä luolasta.
Luolasta saatiin elävänä koko joukkue.
2010- Anonyymi
Kunnia myös sinulle että latasit aikoinaan ensitöiksesi Paasin menneisyyden, se on sinun todellinen kunnioituksesi häntä kohtaan.
Tapasihan on kuten lukea saattaa myös muistokirjoitukset mielipiteistäsi menehtyneistä.
Toisaalta sinullahan on mielipide kaikista ihmisistä, olet ylivertainen ja kaikki sinua rakastaa, myös omat kloonisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunnia myös sinulle että latasit aikoinaan ensitöiksesi Paasin menneisyyden, se on sinun todellinen kunnioituksesi häntä kohtaan.
Tapasihan on kuten lukea saattaa myös muistokirjoitukset mielipiteistäsi menehtyneistä.
Toisaalta sinullahan on mielipide kaikista ihmisistä, olet ylivertainen ja kaikki sinua rakastaa, myös omat kloonisi.Mitä sinä olet saanut elämässäsi aikaiseksi ? Muuta kuin ympärivuorokautisen päivystyksen suomi24 palstalla.
- Anonyymi
Morjens Kymppi ja kiitos sinulle mielenkiintoisesta ja asiallisesta aloituksestasi.
Olen itse käynyt tuossa luolassa monia vuosia ennen tätä traagista tapahtumaa. Muistan kuinka vaikeaa luolassa paikkapaikoin oli kulkea ihan vain jalkaisin. Olen myös harrastanut laitesukellusta, mutta ns. luolasukellus ei koskaan ole ollut sinänsä minun juttuni. Ei siitä huolimatta, tai siksi, että minulla on kokemustaustaa SA:n erikoisjoukoista ja toiminnasta pelastustehtävissä armeijan ulkopuolisissa organisaatioissa. Kerron tämän vain nyt vain siksi, että luulen jotain tietäväni siitä, kuinka vaikea tämä pelastusoperaatio on ollut suorittaa.
Mielestäni ei siis ole pienoinen ihme, vaan erittäin suuri ihme, miten hyvin tämä operaatio lopulta onnistui.
Aina välissä särähtää silmään tämä, kun muutoin asiallisissa artikkeleissa kerrotaan sukeltajien happipulloista. Tässäkin keskusteluketjussa joku mainitsi kuinka 600 happipulloa piti kuljettaa luoliin.
"Happipullot" ja paineilmasäiliöt ovat mielestäni kaksi oikeastaan aivan eri asiaa. Eli sukeltaminen paineilmaa tai erilaisia seoskaasuja käyttäen eivät ole yksi ja sama juttu. Jälkimmäinen vaatii paljon enemmin harjoittelua ja osaamista.
Paineilmasäiliöiden täyttäminen on myös mielestäni suhteellisen helppoa, kun taas vastaavasti on paljon vaikeampaa seoskaasusäiliöiden täyttäminen.
Tässä uutisessa https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006151508.html kerrotaan mielestäni hienosti tästä pelastusoperaatiosta. Huom. kuva Mikko Paasin varusteista. Mutta ei oikeastaan tästä, mikä on ero tavallisten harrastajasukeltajien (kuten minun) varusteissa ja todellisessa osaamisessa kuviteltujen osaajien välillä.
Mikon olen tavannut vain kerran ohimennen Koh Taolla ennen tätä tapahtumaa. Mukava mies oli. En tullut kyselleeksi taustoistaan, mutta voinpahan nyt leuhkia, että olen tavannut tämän, tämän päivän Mannerheimin ristin melkein arvoisen ritarin.- Anonyymi
Niin missäpä sinä et olisi lähes Kymppisi veroinen, tiedäthän sinä kaiken koirista ja olet laatinut menun Hua Hiniin ravintolaan, osaat savusaunoa ja valmistaa rosvopaistia, jopa suhteittesi avulla selvittää ajoneuvojen omistajia, oikeastaan täytyis olla sitä mieltä että Kymppisi tulisi kiittää sinua eikä sinun häntä, koska Kymppisi ei ole ollut vapaaehtoishyväntekijä eikä edes tiedä niin valtaisasti kaikkea thaimaata koskevaa asiaa.
Niin ja olethan sinä sukeltajan ohella tavannut Dentselinkin.
Siis kiitos sinulle Kläppi että taas avauduit vaatimattomalla tavallasi haaveistasi.
- Anonyymi
Hienoa että pojat pelastettiin ei siinä mitään, mutta tämäkin avaus on kuin peukaloinen harrastaisi soolo seksiä.
- Anonyymi
Saaripasanen. Kun keskustellaan jostakin aiheesta joka ei suoraan liity keneenkään meistä, niin kyse ei ole minusta eikä sinusta, vaan tässä tapauksessa tästä jalkapallojoukkueesta köyhiltä seuduilta.
Saaripasanen, tuntien kieroutuneen luonteenlaatusi olen suhteellisen varma että olisit halunnut poikien kuolevan luolaan, jotta olisit päässyt toteamaan heidän ansainneen sen kun olivat niin tyhmiä että harrastivat jalkapalloa.
Näinhän sinä suurinpiirtein kommentoit Miikka Mustosen kuolemaa että "oma vika".
Sen jälkeen olisit vielä kehaissut että olet niin valtavan viisas filosofi että olet onnistunut välttämään urheiluvammat olemalla liikkumatta talkkia hanurissa.
Katsoin eilen tuon sarjan loppuun ja joo, se oli paljon vaikeampi ja mutkikkaampi operaatio kuin mitä pintapuolisesti sai lehdistä tietoa.
Ketamiinilla nukuttamisen jälkeen tie ulos oli pitkä. Ensimmäinen pelastus kesti viisi tuntia.
Pojat piti kuljettaa mahallaan etteivät tukehdu omaan räkäänsä matkan aikana nukutuksessa.
Kuten Paasikin tuossa totesi, thaimaalaiset ovat valmiiksi ystävällistä kansaa ja tämä onnistunut operaatio näytti sen miten auttavaisesta kansasta on kyse, vaikka kenraalit siellä vähän ottivatkin yhteen että kenelle kuuluu vastuu jne.
Paikalla oli lopulta pienen kaupungin verran auttajia aina sukeltajien hierojista lähtien kenttäkeittiöihin ja majoitukseen saakka, eikä kukaan ottanut rahaa keneltäkään vaan kaikkien päämäärä oli vain saada pojat pois luolasta onnistuneesti.
Monet kyyneleet vierähti sarjaa katsoessa myös vaimolta ja tytärkin ymmärsi jo hyvin mistä oli kyse.
Tällaiset asiat karaisee ja antaa voimia siihen että jos itsellä on mahdollisuus auttaa, se osataan kenties tehdä paremmin ja vähemmän empien.
Yksi golfari Suomessa kuoli käsiimme noin 16 vuotta sitten ja tulee joskus vieläkin mietittyä olisiko hän pelastunut, jos olisimme aloittaneet elvytyksen heti. Meni vajaa minuutti aikaa hukkaan pohtiessa että jos hän ei olekaan kuollut niin elvytys voi olla vaarallista hänelle.
Reipas armeijapoika tuli paikalle ja hän oli juuri käynyt elvytyskurssin ja tiesi mitä tehdä. Sitä jatkettiin sitten 20 minuuttia kunnes ambulanssi tuli paikalle. 40 minuutin päästä paikalle tuli ruumisauto.
Menehtynyt oli nelikymppinen normaalivartaloinen siististi pukeutunut suomalaismies. Golfbagissään oli sydänlääkkeet.
2010 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saaripasanen. Kun keskustellaan jostakin aiheesta joka ei suoraan liity keneenkään meistä, niin kyse ei ole minusta eikä sinusta, vaan tässä tapauksessa tästä jalkapallojoukkueesta köyhiltä seuduilta.
Saaripasanen, tuntien kieroutuneen luonteenlaatusi olen suhteellisen varma että olisit halunnut poikien kuolevan luolaan, jotta olisit päässyt toteamaan heidän ansainneen sen kun olivat niin tyhmiä että harrastivat jalkapalloa.
Näinhän sinä suurinpiirtein kommentoit Miikka Mustosen kuolemaa että "oma vika".
Sen jälkeen olisit vielä kehaissut että olet niin valtavan viisas filosofi että olet onnistunut välttämään urheiluvammat olemalla liikkumatta talkkia hanurissa.
Katsoin eilen tuon sarjan loppuun ja joo, se oli paljon vaikeampi ja mutkikkaampi operaatio kuin mitä pintapuolisesti sai lehdistä tietoa.
Ketamiinilla nukuttamisen jälkeen tie ulos oli pitkä. Ensimmäinen pelastus kesti viisi tuntia.
Pojat piti kuljettaa mahallaan etteivät tukehdu omaan räkäänsä matkan aikana nukutuksessa.
Kuten Paasikin tuossa totesi, thaimaalaiset ovat valmiiksi ystävällistä kansaa ja tämä onnistunut operaatio näytti sen miten auttavaisesta kansasta on kyse, vaikka kenraalit siellä vähän ottivatkin yhteen että kenelle kuuluu vastuu jne.
Paikalla oli lopulta pienen kaupungin verran auttajia aina sukeltajien hierojista lähtien kenttäkeittiöihin ja majoitukseen saakka, eikä kukaan ottanut rahaa keneltäkään vaan kaikkien päämäärä oli vain saada pojat pois luolasta onnistuneesti.
Monet kyyneleet vierähti sarjaa katsoessa myös vaimolta ja tytärkin ymmärsi jo hyvin mistä oli kyse.
Tällaiset asiat karaisee ja antaa voimia siihen että jos itsellä on mahdollisuus auttaa, se osataan kenties tehdä paremmin ja vähemmän empien.
Yksi golfari Suomessa kuoli käsiimme noin 16 vuotta sitten ja tulee joskus vieläkin mietittyä olisiko hän pelastunut, jos olisimme aloittaneet elvytyksen heti. Meni vajaa minuutti aikaa hukkaan pohtiessa että jos hän ei olekaan kuollut niin elvytys voi olla vaarallista hänelle.
Reipas armeijapoika tuli paikalle ja hän oli juuri käynyt elvytyskurssin ja tiesi mitä tehdä. Sitä jatkettiin sitten 20 minuuttia kunnes ambulanssi tuli paikalle. 40 minuutin päästä paikalle tuli ruumisauto.
Menehtynyt oli nelikymppinen normaalivartaloinen siististi pukeutunut suomalaismies. Golfbagissään oli sydänlääkkeet.
2010Morjens Kymppi ja kiitos jälleen kerran hienosta kirjoituksestasi.
Olen joskus onnistunut elvytyksissä, joskus en.
Joskus jäänyt tietämättä mikä lopullinen kuolin syy oli.
Näitä ei kannata jäädä liikaa miettimään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908627
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264788- 504248
- 623817
- 513226
- 503000
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452359Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382223