Poika otti kaupassa kahviautomaatista kahvin mikä maksetaan kassalla. No ei jaksanutakaan juoda vaan jätti kaupan hyllylle. Seuraavana päivänä kauppias tuli sanomaan äitille asiasta ja näytti kameratallenteen jossa jättää kupin. Muuten ok. Mutta mitenkä tuo kamerahomma oikein menee lain mukaan. Voiko tallenteen näyttää .
Kuka saa katsoa tallenteita
4
146
Vastaukset
- Anonyymi
Tallenne on todiste rikoksesta. Salassapitomääräykset koskevat etupäässä virkamiehiä.
- Anonyymi
Kyllä rekisterinpitäjä itse saa rekisteriään katsoa. Ja kun kyse on rekisterin paljastamasta (oletettavasti) alaikäisen lapsen tekemästä mahdollisesti rikollisesta omaisuusvahingosta, voi rekisterin tietoja antaa myös lailliselle huoltajalle.
- Anonyymi
Eri asia tietenkin, jos "poika" oli jo täysi-ikäinen.
- Anonyymi
Kysymys ei ole pelkästään siitä, kuka saa katsoa tallenteita, vaan siitä missä TARKOITUKSESSA niitä katsotaan.
Kerrotussa tapauksessa katselulle oli asiallinen syy, mikä liittyi kaupassa olleen tuotteen käyttämiseen ja maksamiseen. Eli syynä katselulle oli asiakassuhteen hoitaminen. Tietosuojalaki lähtee tiedon käyttötarkoituksesta, jonka pitää olla asiallinen ja käyttötarkoituksenmukainen.
Sen sijaan, jos kauppias olisi laverrellut pojan tyttöystävyyssuhteista jollakin kameratallenteella tyyliin, miksi poikanne seurustelee "paheksuttavassa" seurassa, olisi tietosuojalakia rikottu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723073
- 552735
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322345- 792188
- 952006
- 571949
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171547Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301390Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301361