Miten tukijussi pummitörsän mainostama huoltovarmuus näkyi tässä?
Halla vei Pohjanmaan kaurat 1922 ainakin Media Mestarin mukaan
13
94
Vastaukset
- Anonyymi
Suomi ei ollut omavarainen vuonna 1922
Noihin aikoihin suomalaisia, myös kaupunkilaisia, kehotettiin viljelemään mahdollisimman paljon perunaa, lanttua, naurista ja muita vastaavia kasveja, joista saatiin jonkinlaista satoa myös lyhyeksi jääneinä kasvukausina.- Anonyymi
Milloin se on sitten ollut? Muutaman kerran jolloin on saatu moskasta joka ei ulkomailla leiväksi kelpaa 'Jumalan viljaa'.
- Anonyymi
Kyllä kansa tietää.
- Anonyymi
Ja jo talvisodan aikana oltiin nälänhädän partaalla mutta törsäke huoltavarmaa vai.
- Anonyymi
No se haittasi viljelyä kun maatilan isännät oli rintamalla ja vaimot ja vanhukset hoitivat maatilaa.
Ilman suomalaista tuotantoa olisi kuitenkin oltu nälänhädässä kun ei suomi olisi voinut sodassa olleilta mailta voinut ruokaa ostaa, Saksalta jonkin verran saatiin ostettua.- Anonyymi
Se haittasi kun maajussit myi tuotteet mustassa pörssissä mieluummin kuin valtiolle sotilaiden ruuaksi. Samasta syystä kepulit poisti varmuuvarastot lähes kokonaan että olisi aina tekosyy kinuta lisää tukiaisia ja hintaa tuotteista.
- Anonyymi
Todellisuudessa törsällä taisi olla halla vuosi jo 1939. Voi pojat miten prameasti elää 200 vuotta sitten eläneisiin esi-isiinsä nähden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se haittasi kun maajussit myi tuotteet mustassa pörssissä mieluummin kuin valtiolle sotilaiden ruuaksi. Samasta syystä kepulit poisti varmuuvarastot lähes kokonaan että olisi aina tekosyy kinuta lisää tukiaisia ja hintaa tuotteista.
Olisivat lähettäneet poliisit 1941, punakaartihan näytti 23 vuotta aiemmin mallia. Yhrestä sisällissodan aikaisesta kartanostahan vasta ny löytyi haulikoit. Kyllä riitti sokeroo saksalaisten hepoille ja viljaa viinaksi 1919.
- Anonyymi
”…kepulit poisti varmuuvarastot lähes kokonaan…”
” Hallitus päätti joulukuussa 2013 puolittaa Huoltovarmuuskeskuksen viljavarastot.”
https://kaytannonmaamies.fi/varmuusvarastot-puolittuvat/
Hallituksen tiedot ja kokoonpano
72. Katainen | 22.6.2011 - 24.6.2014
https://valtioneuvosto.fi/tietoa/historiaa/hallitukset-ja-ministerit/raportti/-/r/m1/72
Jos nyt kepuleilla tarkoitat keskustapuoluetta niin siinä hallituksessa 2013 ei ole yhtään kestapuolueen ministeriä.- Anonyymi
Miksi kepulit ja mtk ei laittaneet vastaan, Suomessahan ei tapahdu mitään maatalouteen liittyvää ilman mtk:n hyväksyntää. Tukijulleista suurin osa taitaakin äänestää eduskuntavaaleissa kokkareita, vaikka kuntavaaleissa äänestäisivät kepuleita. Ajaahan kokkareet miljonäärien asiaa mitä tukijullitkin ovat.
Jo 70-80-luvuilla isompien tilojen omistajat äänesti kokkareita, myös meillä naapurit ja isäkin kannatti, vaikka sattuneesta syystä äänesti kristillisiä. Kaikki kolme ovat äärikapitalisteja, kokkareet, kepulit ja kristilliset, samoin hurrit mitkä roikkuu aina mukana.
Demaritkaan eivät ole edustaneet työläisiä kymmeniin vuosiin, siksi ovat olleet poistamassa varmuuvarastotkin. Eikä ole kepulit vaatineet varmuusvarastojen palauttamista tai laittaneet missään vaiheessa vastaan.
- Anonyymi
” Salakaupan tuotanto-ongelma
Viljaa ja perunaa tuotettiin rauhan aikana 2 miljardia kiloa
Suomalaiset kuluttivat reilut 3 miljardia kiloa ruokaa vuodessa. Lisäksi tuotettiin ravintoa maatilojen eläimille, maidon ja lihan "tuotantokoneille". Ihmisten ja eläinten tarvitseman ravinnon määrä huiteli jossain 10 miljardin kilon tietämissä.
Mustan pörssin toimintaa rajasi mm se, että suurten elintarvikemäärien säilytys ja jakelu olisivat vaatineet myös suuret varastotilat ja runsaasti kuljetuksia, joita olisi ollut mahdoton pitää salassa viranomaisilta.
Sen sijaan kassissa kulkevan tavaran (liha, voi) pienimuotoinen salakauppa on ollut melkoisen helppoa. Joulun alla yksilöille äärettömän tärkeää, mutta päivittäisen elintarvikehuollon kannalta merkityksetöntä.”
https://www.jyrkinen.fi/historia/salakauppa.html- Anonyymi
Siitä on paljon tietoa kuinka tukijullit myi sota-aikaan etenkin lihan ja voin mustassa pörssissä. Kaikki ei kaikkea ei tietenkään pystynyt myymään, mutta suuren osan, vaikka olisi tarvittu sotilaille.
- Anonyymi
Ja nyt vinkuu tukee turkistarhaukseen. Jos ei toimittas puuta Rauman tehtaalle, niin demarit antas kaatuu koko roskan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569