YLE.n uutisissa joskus n.5v sitten juttu nuoresta metsästäjästä, joka kertoi kuinka
nykyään mm. hirvenmetsästyksessä hirven nahka heitetään roskiin, kun kukaan
ei sitä enää oikein osaa, eikä viitsi tehdä sille mitään. Joku oli tehnyt aikoinaan hirven lapaluusta seinä kellon, numerot luodeista. Sarvet sentään jotkut säästävät.
Entäs muiden riistaeläinten nahat? turkiseläimet ovat asia erikseen, mutta jänis,kettu, majava? Mitäs niiden nahoille tapahtuu metsästyksen jälkeen?
Mielestäni suurta tuhlausta, jos nahka vaan heitään pois.
Käytetäänkö nahka, sarvet, luut, höyhenet ym. nykyään hyödyksi?
3
170
Vastaukset
- Anonyymi
Niin kauan kuin olen hirviä metsästänyt, niin nahat on suolattu ja myyty tehtaalle joka valmistaa niistä koiranluita. Hirven luut menevät yleensä hirvikoirien herkuiksi ja samoin hirven ”siivoamisesta” tulevat roippeet. Moni käyttää myös hirven sydämmen, maksan ja kielen, joko itse tai antaa koiralle.
Hirven suolet jää metsään, jossa linnut, ketut, supikoirat jne syövät ne. Meillä hirven pää ja sorkat on viety haaskalle. Eli käytännössä mitään ei mene haaskeelle. Sama koiranluita valmistava firma ostaa myös peurannahkoja ja on niitä mennyt perhonsidontaankin.
Lintujen höyhenet ja luut sekä jänisten/rusakoiden turkit ja luut jätetään yleensä metsään muiden eläinten hyödynnettäväksi, jotkut käyttävät niitä esim. supikoiran, minkin ja näädän loukuissa houkuttimina.
Minkin, näädän, ketun, majavan ja supikoiran turkikset otetaan yleensä talteen. Ongelmana on vain nykyään, ettei näistä kovin paljoa nykyään makseta. - Anonyymi
Kyllä meidän seurassa ja koko riistanhoitoyhdistyksen alueella joka ei ihan pieni ole kaikki nahat hyödynnetään itse tai annetaan nahkatukkurille. Joissain päin Suomea niin paljon hirvikärpäsiä että puhkovat nahat aivan rei'ille ja siksi joutuvat laittaa ne monttuun.
- Anonyymi
Ei taida hirvikärpästen reijät haitata jos koiranluuvärkeiksi männöö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346