YLE.n uutisissa joskus n.5v sitten juttu nuoresta metsästäjästä, joka kertoi kuinka
nykyään mm. hirvenmetsästyksessä hirven nahka heitetään roskiin, kun kukaan
ei sitä enää oikein osaa, eikä viitsi tehdä sille mitään. Joku oli tehnyt aikoinaan hirven lapaluusta seinä kellon, numerot luodeista. Sarvet sentään jotkut säästävät.
Entäs muiden riistaeläinten nahat? turkiseläimet ovat asia erikseen, mutta jänis,kettu, majava? Mitäs niiden nahoille tapahtuu metsästyksen jälkeen?
Mielestäni suurta tuhlausta, jos nahka vaan heitään pois.
Käytetäänkö nahka, sarvet, luut, höyhenet ym. nykyään hyödyksi?
3
316
Vastaukset
- Anonyymi
Niin kauan kuin olen hirviä metsästänyt, niin nahat on suolattu ja myyty tehtaalle joka valmistaa niistä koiranluita. Hirven luut menevät yleensä hirvikoirien herkuiksi ja samoin hirven ”siivoamisesta” tulevat roippeet. Moni käyttää myös hirven sydämmen, maksan ja kielen, joko itse tai antaa koiralle.
Hirven suolet jää metsään, jossa linnut, ketut, supikoirat jne syövät ne. Meillä hirven pää ja sorkat on viety haaskalle. Eli käytännössä mitään ei mene haaskeelle. Sama koiranluita valmistava firma ostaa myös peurannahkoja ja on niitä mennyt perhonsidontaankin.
Lintujen höyhenet ja luut sekä jänisten/rusakoiden turkit ja luut jätetään yleensä metsään muiden eläinten hyödynnettäväksi, jotkut käyttävät niitä esim. supikoiran, minkin ja näädän loukuissa houkuttimina.
Minkin, näädän, ketun, majavan ja supikoiran turkikset otetaan yleensä talteen. Ongelmana on vain nykyään, ettei näistä kovin paljoa nykyään makseta. - Anonyymi
Kyllä meidän seurassa ja koko riistanhoitoyhdistyksen alueella joka ei ihan pieni ole kaikki nahat hyödynnetään itse tai annetaan nahkatukkurille. Joissain päin Suomea niin paljon hirvikärpäsiä että puhkovat nahat aivan rei'ille ja siksi joutuvat laittaa ne monttuun.
- Anonyymi
Ei taida hirvikärpästen reijät haitata jos koiranluuvärkeiksi männöö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai949077Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki564809Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414491Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit532813Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001546- 401336
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441276Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641222Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota411189Kannattaa toimia yleisesti ottaen
Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo1681140