33 hehtaarin aukko

Anonyymi-ap

33 hehtaarin aukko, siinä olisi yhdelle miehelle aika mahdoton urakka istuttaa puuntaimet.
Männyntaimia menee hehtaarille 2000-2500kpl eli 82 000kpl.
Jos yhden taimen istutukseen menee aikaa minuutti, niin se olisi 82 000 minuuttia eli 1366 tuntia eli 56 päivää, jos istuttaisi 24 tuntia päivässä.
Jos taimen istuttaisi puolessa minuutissa, niin se olisi 12 päivää 24 tuntia päivässä.
Tuossa pitää ottaa huomioon, että aikaa menee myös taimien kuljettamiseen istutus paikalle ja ruoka/kahvi tauot, jotka on pois taimien istutuksesta.
Eikä kukaan jaksa istuttaa 24 tuntia, vaan vaikka 12-16 tuntia olisi varmaan maksimi.

Meikäläisestä ei olisi tuollaiseen urakkaan, taimia olen istuttanut ja muutama vuosi sitten istutin vajaa 2000 tainta ja aikaa tuhraantui reilu 3 päivää, kun 6-8 tuntia päivässä olin istuttamassa, maasto oli niin kivistä, että 10 kertaa sai pottiputkella etsiä taimelle paikkaa, kun aina tökkäsi kiveen.
Meikäläiselle oli 2000 taimen istuttamisessa ihan tarpeeksi hommaa, enempää en olisi istuttanut.

3

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oikeassa olet. Jatka samaan malliin

    • Anonyymi

      Niinpä, mutta menisikö 32,9 hehtaaria? Siinäpä vasta kysymys

    • Anonyymi

      Mäntyhän itää oikeanlaisessa kasvu kohteessa myös siemenestä.
      Kokeilin vuosituhannen vaihteessa tosin vain muutaman hehtaari alalle jonka puolitin.
      Toiselle istutin ja toiselle kylvin männikön. Istutetut taimet kärsivät alkuvuosina hirvien ja myyrien tekemistä tuhoista ja tiheämpänä kilpa kasvuun lähtenyt kylvö taimikko ohitti kasvussa sen muutamassa vuodessa. Kylvetty puolikas on vaatinut yhden perkaus/raivaus kerran enmmän kuin se istutettu. Pituudessa ei ole oikeastaan kummallakaan puolella mitään eroja, mutta se kylvöpuoli näyttää kasvuvoimaisemmalle kuin se istutettu puoli jota hirvet ja myyrät alkuun kiusasivat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      69
      949
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      714
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      705
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      673
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      42
      671
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      89
      592
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      563
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      40
      513
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      498
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      473
    Aihe