Parempi balanssi isopurjeen puomiliikkiä lyhentämällä?

Anonyymi-ap

Vene on vähän turhankin luovikärkäs. Reivauskynnys tulee vastaan turhan aikaisin, ei siksi, että kallistusta olisi liikaa, vaan siksi, että vene kampeaa tuuleen. Isopurjeen uusiminen alkaisi olla muutenkin ajankohtaista, joten olisikohan järkävää tilata uusi esimerkiksi 10 cm pienemmällä E-mitalla? Pinta-ala tietysti vähän vähenee, mutta en kisaa, ja toisaalta keskituulesta alkaen varmaan vauhti kuitenkin paremman balanssin myötä paranisi vaikka pinta-alaa onkin vähemmän.

18

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä vene? Purjeen muoto ja trimmaus vaikuttaa paljon enemmän kuin 10 cm puomiliikissä.

      Saatko latistettua? Ymmärrätkö trimmata keulapurjeen niin, että isosta saa tehoja pois?

      • Anonyymi

        Jos isosta pitää saada tehoja poin, niin eikö silloin nimenomaan ole syytä pienentää sitä isoa? Luovikärkkäyttä tulee siitä, kun ajetaan liian isolla isopurjeella, jolloin vain sen takaosa pystytyään pitämään vedossa. Tällöin se vähäinenkin veto tietysti pyrkii kääntämään keulaa tuuleen. Pienentämällä isopurjetta siirtyy veto edemmäs, jolloin sitä vetoa voidaan ottaa purjeesta enemmän ja päästään kovempaa eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos isosta pitää saada tehoja poin, niin eikö silloin nimenomaan ole syytä pienentää sitä isoa? Luovikärkkäyttä tulee siitä, kun ajetaan liian isolla isopurjeella, jolloin vain sen takaosa pystytyään pitämään vedossa. Tällöin se vähäinenkin veto tietysti pyrkii kääntämään keulaa tuuleen. Pienentämällä isopurjetta siirtyy veto edemmäs, jolloin sitä vetoa voidaan ottaa purjeesta enemmän ja päästään kovempaa eteenpäin.

        No ei. Jos purje on liian suuri, sitä reivataan. Luovikärkkäys tulee vääristä trimmeistä tai pahasti venyneestä purjeesta, jota ei enää saa trimmattua järkevästi.

        Omassa veneessäni on varsin suuri isopurje (41 m2, 35-jalkaa). Ei siitä tule liian luovikärkästä, vaikka ajaisi täydellä isolla 13 m/s tuulessa, kunhan trimmaa fokan ja ison kelin mukaan. Toki sen saa tolkuttoman luovikärkkääksi jo keskituulella trimmejä muuttamalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei. Jos purje on liian suuri, sitä reivataan. Luovikärkkäys tulee vääristä trimmeistä tai pahasti venyneestä purjeesta, jota ei enää saa trimmattua järkevästi.

        Omassa veneessäni on varsin suuri isopurje (41 m2, 35-jalkaa). Ei siitä tule liian luovikärkästä, vaikka ajaisi täydellä isolla 13 m/s tuulessa, kunhan trimmaa fokan ja ison kelin mukaan. Toki sen saa tolkuttoman luovikärkkääksi jo keskituulella trimmejä muuttamalla.

        Eikö isopurjeen reivaaminen ole juurikin isopurjeen pienentämistä?

        Toki ns liian isolla (tai turhan isolla) isopurjeella pärjää olettaen ettei ole venynyt pussiksi, mutta kyllä se vene vain mukavammin ja paremmin kulkee oikean kokoisella. Ihan turha pitää ylimääräistä pinta-alaa ylhäällä. Toki jos se kova tuuli on vain puuskissa, niin nopeuden kannalta kannattaa pitää rätti ylhäällä asti ja päästellä puuskissa ylimääräiset paineet pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö isopurjeen reivaaminen ole juurikin isopurjeen pienentämistä?

        Toki ns liian isolla (tai turhan isolla) isopurjeella pärjää olettaen ettei ole venynyt pussiksi, mutta kyllä se vene vain mukavammin ja paremmin kulkee oikean kokoisella. Ihan turha pitää ylimääräistä pinta-alaa ylhäällä. Toki jos se kova tuuli on vain puuskissa, niin nopeuden kannalta kannattaa pitää rätti ylhäällä asti ja päästellä puuskissa ylimääräiset paineet pois.

        Reivaamisella voi säätää purjealaa. Pienemmän purjeen ostamisella jää sitten se täysikokoinen pois. 10 cm tai vaikka 0,5 m puomiliikistä vaikuttaa paljon vähemmän kuin reivaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos isosta pitää saada tehoja poin, niin eikö silloin nimenomaan ole syytä pienentää sitä isoa? Luovikärkkäyttä tulee siitä, kun ajetaan liian isolla isopurjeella, jolloin vain sen takaosa pystytyään pitämään vedossa. Tällöin se vähäinenkin veto tietysti pyrkii kääntämään keulaa tuuleen. Pienentämällä isopurjetta siirtyy veto edemmäs, jolloin sitä vetoa voidaan ottaa purjeesta enemmän ja päästään kovempaa eteenpäin.

        Kun kerrot nyt veneen, niin tiedämme mistä puhutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kerrot nyt veneen, niin tiedämme mistä puhutaan.

        En ollut alkuperäinen kysyjä, joten en tiedä hänen venemalliaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ollut alkuperäinen kysyjä, joten en tiedä hänen venemalliaan.

        Joo, kysymys oli suunnattu aloittajalle. Onkohan hän enää mukana tässä keskustelussa aloituksen jälkeen, ja onkohan hänellä ylipäätään venettä?


    • Anonyymi

      Kyllähän se toki balanssiin vaikuttaisi. Mikäli purjeiden painopiste todella on liian takana, kannattaa sitä kuvaamallasi tavalla siirtää eteenpäin. Aika hyvin suunnittelijat kuitenkin yleensä ovat nuo osanneet suunnitella, joten varmista ensin, ettei kyse ole huonosta trimmistä. Tietysti jo se, että sanot isopurjeen uusimisen olevan ajankohtaista, viitta siihen, että kyse voisi olla vain venyneestä isopurjeesta, jota ei enää saa oikeaan muotoon.

    • Anonyymi

      Toppirikissä on aika herkkä rakelle, kun masto taaempana kuin osatakilassa. Mulla menee hyvinkin neutraaliksi masto pystyssä. Pienikin rake tekee luovikärkkääksi. Keulan vesitankin täyttäminen vaikuttaa selvästi.

    • Anonyymi

      Itsellä osatakila 80-luvun klassikko. Suurentamalla keulapurjetta vene saadaan balanssiin. Iso voi olla täytenä, kunhan keulassa on tarpeeksi pinta-alaa. Menee kyllä kenollaan, mutta pysyy suunnassaan.

    • Anonyymi

      Mikä nyt on se "oikea trimmi" purjeille tuulen kovetessa ennen reivausta?

      Mistä köydestä kiristetään ja mistä löysätään?

      Terveisin, kokematon tampio

      • Anonyymi

        Riippuu millaisesta setupista kysymys, mutta jos on ongelmia luovikärkkäyden kanssa, niin todennäköisesti aloittajalla on osatakila. Siinä tapauksessa pääpiirteissään näin:

        - Keulapurje skuutataan kireälle ja skuuttipiste taakse. Purjeen alaosa on lähes suora ja yläosa kiertyy reippaasti päästääkseen painetta.
        - Outhaul eli puomiliikin säätö kireälle. Siis niin kireälle, että puomiliikki on lähes suora. Tämä on edellytys sille, että purjeen alaosa saadaan litteäksi.
        - Nostin kireälle, jotta "pussi" siirtyy eteenpäin
        - Hekki eli takastaagi kireälle, jotta masto taipuu banaaniksi. Tämä latistaa purjetta kauttaaltaan ja lisää kiertoa yläpäähän, jolloin kallistava ja tuuleen kampeava momentti vähenee.
        - Ison skuutti kireälle ja levanki alas. Skuutin kireys pitää purjetta litteänä ja levankia päästetään niin paljon alas, että vene pysyy balanssissa. Puuskassa tämä voi tarkoittaa sitäkin, että koko purjeen etuosa pullistelee jo "väärään suuntaan" ja vain takareuna on vedossa.

        Tasaisessa vedessä voidaan ajaa hyvinkin ylös - kun kallistaa ja kampeaa, niin keulaa vain ylöspäin, jolloin paine pienenee. Aallokossa tarvitaan enemmän voimaa, joten pitää ajaa vähän alemmas. Aallokossa tarkka ohjaus juuri sopivaan kulmaan on myös paljon vaikeampaa ja menosta tulee helpommin riuhtovaa, kun välillä tuuli tarttuu purjeisiin liikaa ja välillä paine karkaa kokonaan. Turhan suurella purjepinta-alalla pärjääkin tasaisessa vedessä paljon pidemmälle kuin aallokossa.

        Nämä siis vain ns. perusohjeita. Veneet ovat keskenään erilaisia, olosuhteet vaihtelevat ja purjehdustyylejäkin on erilaisia.

        Monella sellaisella, jonka vene ei ole koskaan ollut kilpapurjehdukseen orientoituneen hallussa, on ongelmana puutteellinen heloitus ja venyvät köydet. Heloitus on usein sellainen, ettei voima riitä kiristämään liikkejä veto päällä. Tämä ei vielä estä mitään, koska voit päästää vedon pois kiristämisen ajaksi. Venyvät köydet kuitenkin jo estävät oikean trimmin. Jos vaikkapa nostin on venyvää materiaalia, ei auta että olet kiskonut etuliikin kireäksi, kun tuulen voima kuitenkin venyttää köyttä ja siten löysää sen liikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu millaisesta setupista kysymys, mutta jos on ongelmia luovikärkkäyden kanssa, niin todennäköisesti aloittajalla on osatakila. Siinä tapauksessa pääpiirteissään näin:

        - Keulapurje skuutataan kireälle ja skuuttipiste taakse. Purjeen alaosa on lähes suora ja yläosa kiertyy reippaasti päästääkseen painetta.
        - Outhaul eli puomiliikin säätö kireälle. Siis niin kireälle, että puomiliikki on lähes suora. Tämä on edellytys sille, että purjeen alaosa saadaan litteäksi.
        - Nostin kireälle, jotta "pussi" siirtyy eteenpäin
        - Hekki eli takastaagi kireälle, jotta masto taipuu banaaniksi. Tämä latistaa purjetta kauttaaltaan ja lisää kiertoa yläpäähän, jolloin kallistava ja tuuleen kampeava momentti vähenee.
        - Ison skuutti kireälle ja levanki alas. Skuutin kireys pitää purjetta litteänä ja levankia päästetään niin paljon alas, että vene pysyy balanssissa. Puuskassa tämä voi tarkoittaa sitäkin, että koko purjeen etuosa pullistelee jo "väärään suuntaan" ja vain takareuna on vedossa.

        Tasaisessa vedessä voidaan ajaa hyvinkin ylös - kun kallistaa ja kampeaa, niin keulaa vain ylöspäin, jolloin paine pienenee. Aallokossa tarvitaan enemmän voimaa, joten pitää ajaa vähän alemmas. Aallokossa tarkka ohjaus juuri sopivaan kulmaan on myös paljon vaikeampaa ja menosta tulee helpommin riuhtovaa, kun välillä tuuli tarttuu purjeisiin liikaa ja välillä paine karkaa kokonaan. Turhan suurella purjepinta-alalla pärjääkin tasaisessa vedessä paljon pidemmälle kuin aallokossa.

        Nämä siis vain ns. perusohjeita. Veneet ovat keskenään erilaisia, olosuhteet vaihtelevat ja purjehdustyylejäkin on erilaisia.

        Monella sellaisella, jonka vene ei ole koskaan ollut kilpapurjehdukseen orientoituneen hallussa, on ongelmana puutteellinen heloitus ja venyvät köydet. Heloitus on usein sellainen, ettei voima riitä kiristämään liikkejä veto päällä. Tämä ei vielä estä mitään, koska voit päästää vedon pois kiristämisen ajaksi. Venyvät köydet kuitenkin jo estävät oikean trimmin. Jos vaikkapa nostin on venyvää materiaalia, ei auta että olet kiskonut etuliikin kireäksi, kun tuulen voima kuitenkin venyttää köyttä ja siten löysää sen liikin.

        Lisäksi jos veneessä on barduunat, niin barduuna kireälle, mikä suoristaa etustaagia ja siten latistaa keulapurjetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi jos veneessä on barduunat, niin barduuna kireälle, mikä suoristaa etustaagia ja siten latistaa keulapurjetta.

        Itse tekisin niin että heffaisin etuskaffan, vetäisin varmistusnarun ylöföörin kautta johonkin tukevaan kiinni ja sitte trimmaisin peräpallon ja heffaisin sen samalla. Seuraavaksi varmistusnaru vaan pois, ei se etunen enää pääse pommaan ja siitä vaan keskipaaraan rätit ylös. Takastuggeli kantsii kanssa tarkastaa, ettei oo liian löysällä, kovassa kelissä se voi tehä sparrua perään, no sen kyllä huomaa kokematonkin hiiva hyvin äkkiä.. Itse veivaan kammella stuggelin harukset kireelle, katon vaparit samalla ja säädellään sitte kelien mukaan. Ja taas mennään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu millaisesta setupista kysymys, mutta jos on ongelmia luovikärkkäyden kanssa, niin todennäköisesti aloittajalla on osatakila. Siinä tapauksessa pääpiirteissään näin:

        - Keulapurje skuutataan kireälle ja skuuttipiste taakse. Purjeen alaosa on lähes suora ja yläosa kiertyy reippaasti päästääkseen painetta.
        - Outhaul eli puomiliikin säätö kireälle. Siis niin kireälle, että puomiliikki on lähes suora. Tämä on edellytys sille, että purjeen alaosa saadaan litteäksi.
        - Nostin kireälle, jotta "pussi" siirtyy eteenpäin
        - Hekki eli takastaagi kireälle, jotta masto taipuu banaaniksi. Tämä latistaa purjetta kauttaaltaan ja lisää kiertoa yläpäähän, jolloin kallistava ja tuuleen kampeava momentti vähenee.
        - Ison skuutti kireälle ja levanki alas. Skuutin kireys pitää purjetta litteänä ja levankia päästetään niin paljon alas, että vene pysyy balanssissa. Puuskassa tämä voi tarkoittaa sitäkin, että koko purjeen etuosa pullistelee jo "väärään suuntaan" ja vain takareuna on vedossa.

        Tasaisessa vedessä voidaan ajaa hyvinkin ylös - kun kallistaa ja kampeaa, niin keulaa vain ylöspäin, jolloin paine pienenee. Aallokossa tarvitaan enemmän voimaa, joten pitää ajaa vähän alemmas. Aallokossa tarkka ohjaus juuri sopivaan kulmaan on myös paljon vaikeampaa ja menosta tulee helpommin riuhtovaa, kun välillä tuuli tarttuu purjeisiin liikaa ja välillä paine karkaa kokonaan. Turhan suurella purjepinta-alalla pärjääkin tasaisessa vedessä paljon pidemmälle kuin aallokossa.

        Nämä siis vain ns. perusohjeita. Veneet ovat keskenään erilaisia, olosuhteet vaihtelevat ja purjehdustyylejäkin on erilaisia.

        Monella sellaisella, jonka vene ei ole koskaan ollut kilpapurjehdukseen orientoituneen hallussa, on ongelmana puutteellinen heloitus ja venyvät köydet. Heloitus on usein sellainen, ettei voima riitä kiristämään liikkejä veto päällä. Tämä ei vielä estä mitään, koska voit päästää vedon pois kiristämisen ajaksi. Venyvät köydet kuitenkin jo estävät oikean trimmin. Jos vaikkapa nostin on venyvää materiaalia, ei auta että olet kiskonut etuliikin kireäksi, kun tuulen voima kuitenkin venyttää köyttä ja siten löysää sen liikin.

        Ison skuuttia voi myös löysätä, jolloin kiertymä lisääntyy ja pinnapaine vähenee. Kallistus lisää luovikärkkäytty hyvin voimakkaasti. On siis saatava trimmi ja ajotapa sellaiseksi, että vene ei kallistu liikaa.

        Keulapurjeen skuuttiakin voi löysätä, jolloin aukeaa kunnolla ylhäältä. Idea on, ettei keulapurje ohjaa tuulta isoon ja saa sitä pakkaamaan.

        Uudemmissa veneissä, joissa mastoprofiili on jäykkä ja keulastaagi korkealla (9/10 tai 19/20), hekkiin tarvitaan kunnolla voimaa. Siis pienessä veneessä 24x talja ja 35-jalkaisessa 48x. 40-jalkaisessa tarvitaan jo hydraulinen kiristys tai muu vähintään 100x taljaa vastaava. Ja sitä vedetään kovaa!


      • Anonyymi

        Sellainen trimmi, joka kallistaa venettä mahdollisimman vähän. Pussikkuus toisaalta kuljettaa venettä eteenpäin, mutta myös kallistaa sitä (muulloin kuin myötäisessä). Kallistaminen taas hidastaa venettä, joten jonkinlainen kompromissi pitäisi tehdä.

        Isopurjetta pitäisi saada litistettyä, ja kiertymään niin, että purjeen yläosassa osa kallistavasta voimasta menisi purjeen ohi. Jos tämä ei riitä, ison puomia voi siirtää tuulen alapuolen suuntaan, eli päästää tuulta ohi. Jos tämä aiheuttaa sietämätöntä pauketta ja läpätystä olisi jo korkea aika reivata.

        Valitettavasti tilanne ei ratkea vain kertomalla, mistä köydestä pitää kiristää ja mistä löysätä, vaan pitäisi katsella purjeiden muotoa. Isopurjetta voi litistää monestakin paikasta, ja se riippuu veneestä ja sen varustuksesta. Alla esimerkkeinä olevat säädöt vaikuttavat hieman eri osissa purjetta ja saattavat toimia myös toisiaan vastaan.

        Litistää purjetta voi vaikkapa seuraavilla keinoilla.

        Takastaagin voisi ensimmäiseksi kiristää, jolloin masto taipuu taaksepäin ja purje litistyy. Purjeen takakulmaa voi siirtää taaksepäin. Puomin alasvetäjällä eli kikillä voi vetää puomia alaspäin. Ison nostin olisi syytä olla kireällä. Etuliikkiä voi kiristää lisää cunninghamilla, jolla purjeen alaetuosaa saa vedettyä alaspäin. Ison skuuttia voi kiristää, mikä sekin vetää puomia alaspäin, mutta myös keskemmälle. Levangilla voi siirtää puomia sivusuunnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellainen trimmi, joka kallistaa venettä mahdollisimman vähän. Pussikkuus toisaalta kuljettaa venettä eteenpäin, mutta myös kallistaa sitä (muulloin kuin myötäisessä). Kallistaminen taas hidastaa venettä, joten jonkinlainen kompromissi pitäisi tehdä.

        Isopurjetta pitäisi saada litistettyä, ja kiertymään niin, että purjeen yläosassa osa kallistavasta voimasta menisi purjeen ohi. Jos tämä ei riitä, ison puomia voi siirtää tuulen alapuolen suuntaan, eli päästää tuulta ohi. Jos tämä aiheuttaa sietämätöntä pauketta ja läpätystä olisi jo korkea aika reivata.

        Valitettavasti tilanne ei ratkea vain kertomalla, mistä köydestä pitää kiristää ja mistä löysätä, vaan pitäisi katsella purjeiden muotoa. Isopurjetta voi litistää monestakin paikasta, ja se riippuu veneestä ja sen varustuksesta. Alla esimerkkeinä olevat säädöt vaikuttavat hieman eri osissa purjetta ja saattavat toimia myös toisiaan vastaan.

        Litistää purjetta voi vaikkapa seuraavilla keinoilla.

        Takastaagin voisi ensimmäiseksi kiristää, jolloin masto taipuu taaksepäin ja purje litistyy. Purjeen takakulmaa voi siirtää taaksepäin. Puomin alasvetäjällä eli kikillä voi vetää puomia alaspäin. Ison nostin olisi syytä olla kireällä. Etuliikkiä voi kiristää lisää cunninghamilla, jolla purjeen alaetuosaa saa vedettyä alaspäin. Ison skuuttia voi kiristää, mikä sekin vetää puomia alaspäin, mutta myös keskemmälle. Levangilla voi siirtää puomia sivusuunnassa.

        Isopurjeen pauke ja läpätys johtuu väärin skuutatusta keulapurjeesta. Sivutuulessa voi olla mahdotonta skuutata keulapurjetta niin, ettei se aiheuta ongelmia isoon. Silloin sen voi kokonaan ottaa/rullata pois, jolloin ison voi päästää ongelmitta riittävän ulos.

        Kryssillä tuollaista ongelmaa ei ole. Pitää vain ymmärtää, että kovalla tuulella suhteellinen tuuli tulee sivummalta, erityisesti korkealla, ja voimaa ei tarvita yhtään lisää, joten purjeet skuutataan suurempaan kulmaan, varsinkin ylhäältä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe