Anneli Auerin miehen soitot Porvoon poliisiasemalle ennen murhaa

Anonyymi-ap

"Jo heti surmatutkinnan alkuvaiheessa tiedettiin Jukka S. Lahden puhelimesta puhutun viidesti Porvoon poliisilaitokselle, tuona kohtalokkaana vuonna. Sitä ihmeteltiin, koska Lahdella ei tiedetty olleen mitään yhteyksiä Porvooseen, saati Porvoon poliisiin. Asiaa ei kuitenkaan tutkittu, mikä on aika hämmentävää. Soitoista laadittiin lisätutkinta vasta keväällä 2012, ja sekin jäi vajaaksi.

Kaikki puhelinsoitot Jukka S. Lahden ja Porvoon poliisilaitoksen välillä kulkivat saman vanhemman konstaapelin pöytäpuhelimen kautta. Siihen soitettiin, tai siitä soitettiin. Konstaapelia on puhutettu asiasta puhelimitse kahdesti vuonna 2008 ja kerran vuonna 2010. Hän kiistää keskustelleensa Lahden kanssa, eikä tiedä kenenkään muukaan samassa huoneessa työskennelleen henkilön puhuneen tämän kanssa. Huoneessa työskenteli viisi rikostutkijaa ja toimistotyöntekijää.

Vuonna 2012 laaditussa lisätutkintapöytäkirjassa mainitaan vain puhelujen alkamisajat. Niiden kestoa ei kerrota, vaikka tämänkin tiedon olisi pitänyt operaattorilta löytyä.

Ensimmäisen kerran Jukka Lahden työpaikan pöytäpuhelimesta on soitettu Porvoon poliisilaitokselle 4.5.2006 kello 07.24. Ennen virka-ajan alkua.

Toisen kerran Jukka Lahden työkännykästä soitettiin Porvoon poliisilaitokselle 8.5.2006 kello 16.25. Hieman virka-ajan päättymisen jälkeen.

Kolmas soitto tuli Lahden työpaikan pöytäpuhelimesta 10.5.2006 kello 11.10. Kello 11.12.56 on poliisilaitoksen toimistosihteerin tunnuksella kirjauduttu Patjaan ja etsitty tietoja Lahden henkilötunnuksella. Kello 11.13.33 on tehty kysely RikiTrip-tietokantaan Jukka Lahden nimellä. Hakuehdoiksi on laitettu myös 2006-04-29 ja 2006-04-30 ja "P101", 6590.

Patja on poliisiasian tietojärjestelmä, ja RikiTrip on alusta joka helpottaa sen käyttöä. Hakuehdoksi pantu 6590 oli tuolloin Porvoon poliisilaitoksen tunnus. Koodin P101 merkitystä tiedustelin Poliisihallituksen asiantuntijoilta, mutta hekään eivät löytäneet sille selitystä.

Kuulustelussa toukokuussa 2012 toimistosihteeri totesi ettei pysty sanomaan, onko hän vastannut puheluun, ja miksi tietohaut on tehty. Hän kertoi: "Minä olen itse todennäköisesti nämä tiedot katsonut näistä järjestelmistä, mutta syytä tähän en osaa sanoa. Luultavasti tämä tarkastaminen on liittynyt johonkin juttuun, johon tämä henkilö on ollut osallisena Porvoossa".

Toimistosihteeri kiisti tunteneensa Lahden, mutta arveli antaneensa soittajalle tietoja Lahtea koskevista merkinnöistä poliisin rekistereissä. Toimistosihteeri huomasi itsekin menettelyn erikoiseksi: "Normaalikäytännön mukaan yritän varmistua siitä, että puhelimessa on juuri oikea henkilö, joka kyselee tietoja häneen liittyvistä jutuista. Näitä mahdollisesti henkilöön liittyvien juttujen tietoja ei juurikaan anneta näin puhelimitse."

Toimistosihteeri vakuutti, ettei osannut yhdistää Ulvilan surmaa henkilöön, jonka kanssa oli toukokuussa puhunut, eikä kukaan muukaan tutkintaryhmässä ollut kertonut olleensa tekemisissä Lahden kanssa.

Neljäs puhelu on soitettu Porvoon poliisilaitoksen konstaapelin puhelimesta Jukka Lahden työkännykkään 19.6.2006 kello 11.22. Viides puhelu on soitettu samalla tavalla kuin edellinen, 1.9.2006 kello 11.52.

Kuten toimistosihteerikin viittasi, Patjasta on ilmeisesti etsitty rikosilmoituksia. Päivämäärät osoittavat, että 29.-30.4.2006 on tapahtunut jotain, jossa Lahti on ollut osallinen, tavalla tai toisella. On ilmeistä, että Lahti on odottanut, epäillyt tai pelännyt, että tapahtuman vuoksi hänestä jätetään rikosilmoitus. Tämän osoittaa se, että juttua on etsitty Lahden nimellä ja henkilötunnuksella. Ihan tyystin mitätön tapaus ei liene ole ollut, koska poliisi on soittanut Lahdelle perään kahdesti. Viimeksi yli kolme kuukautta Lahden soiton jälkeen, ja kolme kuukautta ennen surmaa.

Lahden nimi tuli valtakunnassa tutuksi varsin pian surman jälkeen. Onko uskottavaa, ettei kukaan Porvoon poliisissa tiedä mitään näistä keskusteluista? Edes kuusi vuotta surman jälkeen ei hankittu poliisilaitoksen työvuorolistoja, ei siis tarkistettu ketkä olivat töissä soittojen aikaan, eikä kuulusteltu heitä. Lukuun ottamatta tätä yhtä toimistosihteeriä.

Poliisin välinpitämättömyys on hämmästyttävää. On jätetty auki mahdollisuus, että Porvoossa tapahtui vapun 2006 alla jotain, joka loi uhan Jukka S. Lahtea kohtaan."

Ylläoleva teksti löytyy rikostoimittaja Mikko Niskasaaren nettisivuilta, jota poliisihallituksessa istuva poliisi on epäsuorasti uhkaillut tänä vuonna.

16

423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tai itse jättänyt rikosilmoituksen ja kysynyt tietoja. Noin monta soittoa eikö muka kukaan muista mistä kyse, selvää salailua.

• Anonyymi

No tarviiko olla sherlock todetakseen kuka/ketkä liittyy murhaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No tarviiko olla sherlock todetakseen kuka/ketkä liittyy murhaan?

Syyllinen tietenkin anneli, mutta voihan sillä olla suojelijoita jostain syystä.

• Anonyymi

Itä-Uudenmaan poliisihan ei mielellään tutki yhtikäs mitään. Ei varsinkaan sellaista mitä ei ole itse nähnyt. Eihän sellaiseen asiaan voi ottaa kantaa kun ei ole nähnyt. Eikä sellaisiin ihmisiin jotka ovat nähneet voi luottaa, joten tutkinta jää tekemättä.

• Anonyymi

Jättäkää ihana Anneli rauhaan.

• Anonyymi

Murhattu tiivisti yhteydessä Porvoon poliisiin Porin vierestä Ulvilasta. Vähän sama kuin Tampereella asuva ilmoittelisi poliisiasioista Lapin poliisille, vaikka Sisä-Suomen poliisi kuuluisi hoitaa asioita. Porvoon säälittävät poliisit ei tunnusta edes kuka on puhelimessa puhunut, vaikka se olisi tutkintojen kautta luultavasti esimerkiksi Bellingcat ryhmälle yhden päivän homma selvittää.

Yksi asia on varma, Porvoon poliisin kanssa ei kannata koskaa asioida minkään asian suhteen. Rikollisia löytyy tuosta poliisitalosta luultavasti enemmän kuin muita rikollisia koko kaupungista!

• Anonyymi

Mihinkä Porvoon poliisi on mahtanut sekaantua kun noin salaillaan. Pelottavaa, että poliisiin ei voi luottaa.

• Anonyymi

Huhut kertoo että porvoon poliisissa on ollut namusetiä, joiden toimintaa murhattu on tutkinu ja päässy jäljille

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huhut kertoo että porvoon poliisissa on ollut namusetiä, joiden toimintaa murhattu on tutkinu ja päässy jäljille

Kyllä takavuosina Porvoossa oli julkinen salaisuus, että muuan poliisi oli erittäin viehtynyt alaikäisiin tyttöihin ja virka-asemaansa hyväksi käyttäen kiristi tytöiltä seksuaalisia palveluja.
        Joten onhan ko. laitoksella noista ajoista "kehitystä" tapahtunut jopa tappamiseen saakka, joten muutaman "namustelun" paljastuminen voi hyvinkin olla pontimena varsin silmiinpistävään hiljaisuuteen ja salailuun.

• Anonyymi

Sisäministeriö luottaa ja puolustaa poliisia. Kuten eräs sisäministeri mainitsi "että eihän nyt poliisi". Uskomuksia on monenlaisia, vaan ei oikeanlaisia.

• Anonyymi

Millanen määrä poliisien tekemiä murhia paljastuisikaan Suomessa, jos joku ulkopuolinen taho eikä rikolliset itse niitä tutkisi?

• Anonyymi

Kannattais aina tilata poliisi ulkomailta tutkimaan rikoksia missä poliisit on tehny rikoksia. Eli siis jatkuvasti.

• Anonyymi

Olisi paikallaan että tuo Bellingcat ryhmä tutkidi yhden jos toisenkin Suomen poliisin suorittaman rikoksen 😄

• Anonyymi

100% varmuudella tulee Porvoon poliisista vielä murhia tapahtumaan toisinpäin, että rikollisia poliiseja tuolta kylmästi murhataan.

• Anonyymi

No tuo toivomus olisi toteutuessaan mitä toivottavin.

• Anonyymi

Tekeekö poliisi oikeesti rikoksia Suomessa? Kuka olis uskonut. Porvoossa niitä tehdään aika paljon enemmän mitä kaupunkilaiset valitettavasti ymmärtää.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En kestä enää olla erossa...

Mitä jos mää vaan tuun ja alan suuteleen sua?
      Ikävä
      137
      2175
    2. Itsenäisyyspäivän korkein kunniamerkki Sanna Marinille

"Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on jälleen myöntänyt itsenäisyyspäivän kunniamerkit. Kaikki kunniamerkit luovutetaan itsenäisyyspäivänä. Itsen
      Suomen Keskusta
      375
      1306
    3. Haluaisin kyllä

pyytää anteeksi. Sinä et varmaan enää juuri ajattele asiaa. Kuljet ylpeänä eteenpäin. Olit mulle se.
      Ikävä
      44
      1057
    4. montako eri kirjainta

kaivattusi etunimessä on? Mun ihanan 4.
      Ikävä
      82
      942
    5. Sä oot nainen ihan hullu.

Anna mun rakastaa sua. Anna mun himoita sua! Anna mun tulla sun päällesi ja sano mulle että sä rakastat mua. Mun päivä on muuten ihan pilalla
      Ikävä
      68
      850
    6. Minkä biisin antaisit kaivatullesi?

Jos voisit antaa kaivatullesi yhden biisin niin mikä se olisi? 🎶
      Ikävä
      63
      804
    7. Tykkäisitpä minusta

Edes ihmisenä. Kun minä tykkään niin paljon sinusta.
      Ikävä
      36
      724
    8. Mitähän mietit mies

Jäitkö minua kaipaamaan siitä ajasta kun vielä nähtiin? Nähdäänkö me enää koskaan?
      Ikävä
      64
      695
    9. Etkai sää vaan puhu minusta

sun tuttujen ja kaverien kans?
      Ikävä
      75
      632
    Aihe