Miten paljon pitäisi auttaa?

Anonyymi-ap

Teen keikkatyötä henk.koht.avustajana. Eräs avustettava neuvoi, kun häntä autoin pesemisessä, saippuoimaan myös hänen intiimialueitaan. Kuitenkin myöhemmin samalla pesukerralla hän halusi itse pestä hiuksiaan ja se näytti sujuvan ongelmitta.

Ajattelin, että seuraavalla kerralla, jos samaa ihmistä autan, sanon, että varmaan häneltä itseltään onnistuu se alapään peseminenkin. Että autan selän ja jalkojen pesussa, joita hän ei itse yllä pesemään. Jos loukkaantuu, niin eipähän sitten enää sinne tarvitse mennä.

Miten olette toimineet vastaavanlaisissa tilanteissa?

14

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Henkilökohtainen avustaja on ihan orjan asemassa. Työttömänä saa saman rahan.

    • Anonyymi

      Olen kotihoidossa töissä, eikä meilläkään passata vaan passaamisen ilosta. Toteutamme siellä ns. kuntouttavaa työotetta ja jos ihmisen kädet toimii, hän silloin pesee ihan itse intiimialueensa ja hiuksetkin, jos kädet nousee. Avustamme vain niissä toimissa, mihin asiakas ei kykene. Tiedän, että hka on ihan orjan asemassa ja heillä teetetään mitä ikinä vaan keksitään, mutta jos kaikki avustajatkin alkais muuttaa tapojaan tähdäten esim tuohon kuntouttavaan työotteeseen toimintakyvyn suhteen, niin avustettavien olis pakko se hyväksyä, kun avustajat muuten loppuu. Tosin miten sen sitten markkinoi avustettavalle, joissa on melkoisia persoonia ja pomottajia, on toinen asia. Kai se tarvis vaan saada hyvällä menemään ja kääntää asia niin, että eikös se ole vain hienoa, että pystyy vielä itse tekemään niin tai näin. Myös laitoksella on hyvä "uhkailla". Tai väärä sana, mutta tarkoitan että pikemmin joutuu laitokseen, jos toimintakyky laskee sen takia, ettei asiakas tee mitään itse, vaan passauttaa ihan vaan passauttamisen ilosta. Toimintakyky, kun todistetusti säilyy pidempään, kun tekee edes sen itse minkä pystyy ja näin pystyy olemaan / asumaan pidempään kotona (paitsi toki esim. muistisairaat jne, joiden kotonaolo voi sitten muuten olla vaarallista, vaikka toimintakyky muuten oliskin hyvä).

    • Anonyymi

      "Ajattelin, että seuraavalla kerralla, jos samaa ihmistä autan, sanon, että varmaan häneltä itseltään onnistuu se alapään peseminenkin. Että autan selän ja jalkojen pesussa, joita hän ei itse yllä pesemään. Jos loukkaantuu, niin eipähän sitten enää sinne tarvitse mennä."

      No juuri näin sinun tuleekin tehdä.
      Olet avustaja, et palvelija.

      Älä tee puolesta mitään, mitä avustettava pystyy itsekin tekemäään - se on vain karhunpalvelus.

      • Anonyymi

        Yhdellä kertaa tuo onnistui, mutta jo seuraavalla kerralla hän oli kuin ei tuota edellistä kertaa olisi ollutkaan. Kyseessä on esihenkilön mukaan aivan älykäs ihminen. Hänelle kai tuottaa mielihyvää pyytää jotain ällöttävää, näin itse ajattelen.

        Tein sen, mihin minulla on mahdollisuus. Sanoin välittäjäfirmalle, että en enää mene kyseistä tyyppiä auttamaan. Olisin tehnyt tuon jo aiemmin, mutta esihenkilö taivutteli minua sinne menemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdellä kertaa tuo onnistui, mutta jo seuraavalla kerralla hän oli kuin ei tuota edellistä kertaa olisi ollutkaan. Kyseessä on esihenkilön mukaan aivan älykäs ihminen. Hänelle kai tuottaa mielihyvää pyytää jotain ällöttävää, näin itse ajattelen.

        Tein sen, mihin minulla on mahdollisuus. Sanoin välittäjäfirmalle, että en enää mene kyseistä tyyppiä auttamaan. Olisin tehnyt tuon jo aiemmin, mutta esihenkilö taivutteli minua sinne menemään.

        Ikävä kyllä, useita vuosia ko orjatyötä tehneenä, uskallan väittää, ettei osa ole niin sairaita, kun kertoo. Odotetaan vain, että "siivooja" tulee keräämään kaiken paskan lattioilta, jotka putoaa kuin paska perseestä. Ikävää, mutta totta. Ne, jotka oikeasti ovat sairaita, yrittävät kaikin voimin tehdä, minkä voi. Saisin romaanin kokemuksistani


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdellä kertaa tuo onnistui, mutta jo seuraavalla kerralla hän oli kuin ei tuota edellistä kertaa olisi ollutkaan. Kyseessä on esihenkilön mukaan aivan älykäs ihminen. Hänelle kai tuottaa mielihyvää pyytää jotain ällöttävää, näin itse ajattelen.

        Tein sen, mihin minulla on mahdollisuus. Sanoin välittäjäfirmalle, että en enää mene kyseistä tyyppiä auttamaan. Olisin tehnyt tuon jo aiemmin, mutta esihenkilö taivutteli minua sinne menemään.

        Tuossa työssä on vaarana joutua itse työntekijänä seksuaalisesti hyväksikäytetyksi vasten omaa tahtoa. Osa avustettavista haluaa seksiä avustajan kanssa, osa haluaa avustajan avustavan seksissä itseään jollain tapaa ja osa haluaa kuten tuossa kuvailtu tyyliin intiimipesuja vaikka ei tarvitsisi. Helposti saa myös perusteettomat haukut jos ei anna seksiä, on huono päivä tai naama ei vaan miellytä tai luonne ei natsaa yhteen.


    • Anonyymi

      Miten työssä erottaa asialliset ja pervot pyynnöt?

    • Anonyymi

      Täyttyykö epäasiallisen käyttäytymisen, seksuaalisten odotusten tms. määritelmät?

      "Epäasiallinen käyttäytyminen, vallankäyttö ja väkivalta
      Avustajan tulee kunnioittaa työnantajansa itsemääräämisoikeutta eli kiinnittää huomiota
      siihen, ettei hän toimi vastoin työnantajan tahtoa ja päätöstä, vaikka tarkoitusperät olisivatkin
      hyvät. Jos työnantaja esimerkiksi liikkuu hitaasti tai hänen kommunikointinsa on työlästä,
      voi avustaja huomaamattaan tehdä asioita työnantajansa puolesta tältä kysymättä. Työnantajan tulee puolestaan välttää turhaa ”pomottelua”, kuten esimerkiksi sellaisten töiden teettämistä, jotka eivät kuulu avustajan työnkuvaan. Vallankäytön sijaan henkilökohtaisen avun
      tulisi perustua työnantajan ja avustajan luottamukselliseen yhteistyöhön hyvässä ja rakentavassa hengessä.
      Sekä avustajalla että työnantajalla on ehdoton oikeus seksuaaliseen koskemattomuuteen
      eivätkä minkäänlaiset seksuaaliset odotukset tai ajatukset kuulu henkilökohtaiseen apuun.
      Intiimeissä tilanteissa avustamisen tulee perustua luontevuuteen, hienotunteisuuteen, molemminpuoliseen luottamukseen ja kunnioitukseen. Koska joihinkin sairauksiin tai vammoihin
      saattaa liittyä erogeenisten alueiden herkistymistä, voi wc-käynteihin tai pesutilanteisiin
      liittyvä normaali kosketus aiheuttaa työnantajassa tahattomia eroottisia reaktioita. Väärinkäsitysten välttämiseksi tulisi aremmistakin aiheista keskustella työnantajan kanssa avoimesti.
      Asiattomat seksuaalissävytteiset puheet puolestaan eivät kuulu työtilanteisiin ja niistä tulee
      heti huomauttaa puolin ja toisin. Tällaista voi olla esimerkiksi vihjailu ja seksuaalisesti värittyneet vitsit, tai vartaloa, pukeutumista tai yksityiselämää koskevat asiattomat huomautukset
      ja kysymykset. Jos avustaja tai työnantaja kokee toisen osapuolen käyttäytymisen tai puheet
      loukkaaviksi, pitää asia ottaa puheeksi välittömästi.
      Fyysistä väkivaltaa on esimerkiksi lyöminen, tukistaminen, töniminen, nipistely, esineillä
      heittäminen tai liikkumisen estäminen. Minkäänlainen väkivalta avustajaa tai työnantajaa
      kohtaan ei ole koskaan hyväksyttävää. Molempien osapuolien pitää tuntea olonsa turvalliseksi avustustilanteissa. Jos jompikumpi kokee toisen osapuolen toiminnan väkivaltaiseksi tai
      muuten asiattomaksi, on asia otettava puheeksi välittömästi. Tukea ja neuvoja on saatavilla
      myös esimerkiksi työterveyshuollosta ja alueellisista avustajakeskuksista tai -välityksestä.
      26
      Väkivaltaisen käyttäytymisen jatkuessa tai vakavasta tapauksesta tulee aina olla yhteydessä
      työsuojeluviranomaisiin tai poliisiin. Jo lieväkin fyysinen väkivalta voi olla riittävä peruste
      sille, että väkivaltaa kokenut osapuoli purkaa työsuhteen (ks. Työsopimuksen päättyminen). AVUSTAJAN ABC.pdf"

      • Anonyymi

        "Sekä avustajalla että työnantajalla on ehdoton oikeus seksuaaliseen koskemattomuuteen
        eivätkä minkäänlaiset seksuaaliset odotukset tai ajatukset kuulu henkilökohtaiseen apuun."

        Tuossa on varmaan enemmänkin ajateltu, että avustaja olisi se, jolla on niitä seksuaalisia odotuksia ja ajatuksia ja hyväksikäytön elkeitä - mutta eiköhän tuo toimi molemmin päin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sekä avustajalla että työnantajalla on ehdoton oikeus seksuaaliseen koskemattomuuteen
        eivätkä minkäänlaiset seksuaaliset odotukset tai ajatukset kuulu henkilökohtaiseen apuun."

        Tuossa on varmaan enemmänkin ajateltu, että avustaja olisi se, jolla on niitä seksuaalisia odotuksia ja ajatuksia ja hyväksikäytön elkeitä - mutta eiköhän tuo toimi molemmin päin?

        Onhan tämäkin kuultu. Asiakas ahdisteli norta tyttöä, joka teki avustajan hommia. Tyttö valitti, että ahdisteli seksuaalisesti. Oikea syy lienee ollut se, että tyttö yllättyi työn vaativuudesta ja keksi kunnon valheen. Ei ajatellut asiaa, koska, jos olisi ahdistelu tapahtunut, olisi myöskin tapahtunut ihmeiden ihme, jota ei ikinä eikä kuunaan maailmassa ole tapahtunut. Vai onko joku nähnyt halvasntuneen ahdistelevan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan tämäkin kuultu. Asiakas ahdisteli norta tyttöä, joka teki avustajan hommia. Tyttö valitti, että ahdisteli seksuaalisesti. Oikea syy lienee ollut se, että tyttö yllättyi työn vaativuudesta ja keksi kunnon valheen. Ei ajatellut asiaa, koska, jos olisi ahdistelu tapahtunut, olisi myöskin tapahtunut ihmeiden ihme, jota ei ikinä eikä kuunaan maailmassa ole tapahtunut. Vai onko joku nähnyt halvasntuneen ahdistelevan?

        Kumpainenkin mahdollisuus lienee mahdollinen, vaikkakin kumpikin lienee aika harvinaista.


    • Anonyymi

      lisäpalveluista hinnoitellaan aina erikseen. Lisäpalvelut maksaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe