Teen keikkatyötä henk.koht.avustajana. Eräs avustettava neuvoi, kun häntä autoin pesemisessä, saippuoimaan myös hänen intiimialueitaan. Kuitenkin myöhemmin samalla pesukerralla hän halusi itse pestä hiuksiaan ja se näytti sujuvan ongelmitta.
Ajattelin, että seuraavalla kerralla, jos samaa ihmistä autan, sanon, että varmaan häneltä itseltään onnistuu se alapään peseminenkin. Että autan selän ja jalkojen pesussa, joita hän ei itse yllä pesemään. Jos loukkaantuu, niin eipähän sitten enää sinne tarvitse mennä.
Miten olette toimineet vastaavanlaisissa tilanteissa?
Miten paljon pitäisi auttaa?
14
219
Vastaukset
- Anonyymi
Henkilökohtainen avustaja on ihan orjan asemassa. Työttömänä saa saman rahan.
- Anonyymi
Olen kotihoidossa töissä, eikä meilläkään passata vaan passaamisen ilosta. Toteutamme siellä ns. kuntouttavaa työotetta ja jos ihmisen kädet toimii, hän silloin pesee ihan itse intiimialueensa ja hiuksetkin, jos kädet nousee. Avustamme vain niissä toimissa, mihin asiakas ei kykene. Tiedän, että hka on ihan orjan asemassa ja heillä teetetään mitä ikinä vaan keksitään, mutta jos kaikki avustajatkin alkais muuttaa tapojaan tähdäten esim tuohon kuntouttavaan työotteeseen toimintakyvyn suhteen, niin avustettavien olis pakko se hyväksyä, kun avustajat muuten loppuu. Tosin miten sen sitten markkinoi avustettavalle, joissa on melkoisia persoonia ja pomottajia, on toinen asia. Kai se tarvis vaan saada hyvällä menemään ja kääntää asia niin, että eikös se ole vain hienoa, että pystyy vielä itse tekemään niin tai näin. Myös laitoksella on hyvä "uhkailla". Tai väärä sana, mutta tarkoitan että pikemmin joutuu laitokseen, jos toimintakyky laskee sen takia, ettei asiakas tee mitään itse, vaan passauttaa ihan vaan passauttamisen ilosta. Toimintakyky, kun todistetusti säilyy pidempään, kun tekee edes sen itse minkä pystyy ja näin pystyy olemaan / asumaan pidempään kotona (paitsi toki esim. muistisairaat jne, joiden kotonaolo voi sitten muuten olla vaarallista, vaikka toimintakyky muuten oliskin hyvä).
- Anonyymi
"Ajattelin, että seuraavalla kerralla, jos samaa ihmistä autan, sanon, että varmaan häneltä itseltään onnistuu se alapään peseminenkin. Että autan selän ja jalkojen pesussa, joita hän ei itse yllä pesemään. Jos loukkaantuu, niin eipähän sitten enää sinne tarvitse mennä."
No juuri näin sinun tuleekin tehdä.
Olet avustaja, et palvelija.
Älä tee puolesta mitään, mitä avustettava pystyy itsekin tekemäään - se on vain karhunpalvelus.- Anonyymi
Yhdellä kertaa tuo onnistui, mutta jo seuraavalla kerralla hän oli kuin ei tuota edellistä kertaa olisi ollutkaan. Kyseessä on esihenkilön mukaan aivan älykäs ihminen. Hänelle kai tuottaa mielihyvää pyytää jotain ällöttävää, näin itse ajattelen.
Tein sen, mihin minulla on mahdollisuus. Sanoin välittäjäfirmalle, että en enää mene kyseistä tyyppiä auttamaan. Olisin tehnyt tuon jo aiemmin, mutta esihenkilö taivutteli minua sinne menemään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhdellä kertaa tuo onnistui, mutta jo seuraavalla kerralla hän oli kuin ei tuota edellistä kertaa olisi ollutkaan. Kyseessä on esihenkilön mukaan aivan älykäs ihminen. Hänelle kai tuottaa mielihyvää pyytää jotain ällöttävää, näin itse ajattelen.
Tein sen, mihin minulla on mahdollisuus. Sanoin välittäjäfirmalle, että en enää mene kyseistä tyyppiä auttamaan. Olisin tehnyt tuon jo aiemmin, mutta esihenkilö taivutteli minua sinne menemään.Ikävä kyllä, useita vuosia ko orjatyötä tehneenä, uskallan väittää, ettei osa ole niin sairaita, kun kertoo. Odotetaan vain, että "siivooja" tulee keräämään kaiken paskan lattioilta, jotka putoaa kuin paska perseestä. Ikävää, mutta totta. Ne, jotka oikeasti ovat sairaita, yrittävät kaikin voimin tehdä, minkä voi. Saisin romaanin kokemuksistani
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tein sen, mihin minulla on mahdollisuus. Sanoin välittäjäfirmalle, että en enää mene kyseistä tyyppiä auttamaan. Olisin tehnyt tuon jo aiemmin, mutta esihenkilö taivutteli minua sinne menemään.Tuossa työssä on vaarana joutua itse työntekijänä seksuaalisesti hyväksikäytetyksi vasten omaa tahtoa. Osa avustettavista haluaa seksiä avustajan kanssa, osa haluaa avustajan avustavan seksissä itseään jollain tapaa ja osa haluaa kuten tuossa kuvailtu tyyliin intiimipesuja vaikka ei tarvitsisi. Helposti saa myös perusteettomat haukut jos ei anna seksiä, on huono päivä tai naama ei vaan miellytä tai luonne ei natsaa yhteen.
- Anonyymi
Miten työssä erottaa asialliset ja pervot pyynnöt?
- Anonyymi
Täyttyykö epäasiallisen käyttäytymisen, seksuaalisten odotusten tms. määritelmät?
"Epäasiallinen käyttäytyminen, vallankäyttö ja väkivalta
Avustajan tulee kunnioittaa työnantajansa itsemääräämisoikeutta eli kiinnittää huomiota
siihen, ettei hän toimi vastoin työnantajan tahtoa ja päätöstä, vaikka tarkoitusperät olisivatkin
hyvät. Jos työnantaja esimerkiksi liikkuu hitaasti tai hänen kommunikointinsa on työlästä,
voi avustaja huomaamattaan tehdä asioita työnantajansa puolesta tältä kysymättä. Työnantajan tulee puolestaan välttää turhaa ”pomottelua”, kuten esimerkiksi sellaisten töiden teettämistä, jotka eivät kuulu avustajan työnkuvaan. Vallankäytön sijaan henkilökohtaisen avun
tulisi perustua työnantajan ja avustajan luottamukselliseen yhteistyöhön hyvässä ja rakentavassa hengessä.
Sekä avustajalla että työnantajalla on ehdoton oikeus seksuaaliseen koskemattomuuteen
eivätkä minkäänlaiset seksuaaliset odotukset tai ajatukset kuulu henkilökohtaiseen apuun.
Intiimeissä tilanteissa avustamisen tulee perustua luontevuuteen, hienotunteisuuteen, molemminpuoliseen luottamukseen ja kunnioitukseen. Koska joihinkin sairauksiin tai vammoihin
saattaa liittyä erogeenisten alueiden herkistymistä, voi wc-käynteihin tai pesutilanteisiin
liittyvä normaali kosketus aiheuttaa työnantajassa tahattomia eroottisia reaktioita. Väärinkäsitysten välttämiseksi tulisi aremmistakin aiheista keskustella työnantajan kanssa avoimesti.
Asiattomat seksuaalissävytteiset puheet puolestaan eivät kuulu työtilanteisiin ja niistä tulee
heti huomauttaa puolin ja toisin. Tällaista voi olla esimerkiksi vihjailu ja seksuaalisesti värittyneet vitsit, tai vartaloa, pukeutumista tai yksityiselämää koskevat asiattomat huomautukset
ja kysymykset. Jos avustaja tai työnantaja kokee toisen osapuolen käyttäytymisen tai puheet
loukkaaviksi, pitää asia ottaa puheeksi välittömästi.
Fyysistä väkivaltaa on esimerkiksi lyöminen, tukistaminen, töniminen, nipistely, esineillä
heittäminen tai liikkumisen estäminen. Minkäänlainen väkivalta avustajaa tai työnantajaa
kohtaan ei ole koskaan hyväksyttävää. Molempien osapuolien pitää tuntea olonsa turvalliseksi avustustilanteissa. Jos jompikumpi kokee toisen osapuolen toiminnan väkivaltaiseksi tai
muuten asiattomaksi, on asia otettava puheeksi välittömästi. Tukea ja neuvoja on saatavilla
myös esimerkiksi työterveyshuollosta ja alueellisista avustajakeskuksista tai -välityksestä.
26
Väkivaltaisen käyttäytymisen jatkuessa tai vakavasta tapauksesta tulee aina olla yhteydessä
työsuojeluviranomaisiin tai poliisiin. Jo lieväkin fyysinen väkivalta voi olla riittävä peruste
sille, että väkivaltaa kokenut osapuoli purkaa työsuhteen (ks. Työsopimuksen päättyminen). AVUSTAJAN ABC.pdf"- Anonyymi
"Sekä avustajalla että työnantajalla on ehdoton oikeus seksuaaliseen koskemattomuuteen
eivätkä minkäänlaiset seksuaaliset odotukset tai ajatukset kuulu henkilökohtaiseen apuun."
Tuossa on varmaan enemmänkin ajateltu, että avustaja olisi se, jolla on niitä seksuaalisia odotuksia ja ajatuksia ja hyväksikäytön elkeitä - mutta eiköhän tuo toimi molemmin päin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sekä avustajalla että työnantajalla on ehdoton oikeus seksuaaliseen koskemattomuuteen
eivätkä minkäänlaiset seksuaaliset odotukset tai ajatukset kuulu henkilökohtaiseen apuun."
Tuossa on varmaan enemmänkin ajateltu, että avustaja olisi se, jolla on niitä seksuaalisia odotuksia ja ajatuksia ja hyväksikäytön elkeitä - mutta eiköhän tuo toimi molemmin päin?Onhan tämäkin kuultu. Asiakas ahdisteli norta tyttöä, joka teki avustajan hommia. Tyttö valitti, että ahdisteli seksuaalisesti. Oikea syy lienee ollut se, että tyttö yllättyi työn vaativuudesta ja keksi kunnon valheen. Ei ajatellut asiaa, koska, jos olisi ahdistelu tapahtunut, olisi myöskin tapahtunut ihmeiden ihme, jota ei ikinä eikä kuunaan maailmassa ole tapahtunut. Vai onko joku nähnyt halvasntuneen ahdistelevan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan tämäkin kuultu. Asiakas ahdisteli norta tyttöä, joka teki avustajan hommia. Tyttö valitti, että ahdisteli seksuaalisesti. Oikea syy lienee ollut se, että tyttö yllättyi työn vaativuudesta ja keksi kunnon valheen. Ei ajatellut asiaa, koska, jos olisi ahdistelu tapahtunut, olisi myöskin tapahtunut ihmeiden ihme, jota ei ikinä eikä kuunaan maailmassa ole tapahtunut. Vai onko joku nähnyt halvasntuneen ahdistelevan?
Kumpainenkin mahdollisuus lienee mahdollinen, vaikkakin kumpikin lienee aika harvinaista.
- Anonyymi
lisäpalveluista hinnoitellaan aina erikseen. Lisäpalvelut maksaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1802177
Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,871570Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää1821444Nyt jäi velat perimättä
Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta141264Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."
RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita421101Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!2121057- 45987
- 97895
- 85835
Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?
Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan49805