Sivustaseuranneena työkavereita ja heidän vanhempiaan.
Toinen kaatui ja mursi lonkkansa. Törmäsi toisen kerran vuoden kuluttua. sen jälkeen se oli yli 18 vuotta vuodepotilaana hoitolaitoksessa. Oli myös täysin tietämätön maailmasta ja kärsi Alzheimerin taudista. Kuoli keväällä 3 kk sairastelun jälkeen keuhkokuumeeseen.
Toinen 3 vuoden takaa. Alaraajojen syöpä naisilla. Kävi Tampereella noin 25 kertaa, 180 km päässä. Sen jälkeen 18 kertaa yli 120 km päässä Kuopiosta. Nyt on ollut kotona sängyssä vahvoilla lääkkeillä yli vuoden. terveydenhoitaja käy 4-6 kertaa ja tarvittaessa lisäksi. Usein kaksi sairaanhoitajaa.
Molemmilla on jälkeläisiä lähes 200 kilometrin etäisyydellä. On tuskin miellyttävää ajatella äidin tilaa. Molemmat sanoivat monta kertaa, kuinka yksinäistä ja tuskallista se on, miksi sinun täytyy elää.
Jälkimmäisen hoito maksoi vuoden aikana yli 100 000 euroa. Lääkäri sanoi, tämä on hoitopolku, me hoidamme sinua loppuun asti.
Piikki ja pieni korvaus jälkeläisille sopisi minulle paremmin, vaikka he eivät todellakaan tarvitse korvausta.
Mitä mieltä armomurhasta
39
188
Vastaukset
- Anonyymi
#Alaraajojen#
tarkoitti alapään naisten syöpä.
(vähän oudosti on kielioppivirheet korjattu) - Anonyymi
muistutan sitten vielä yhdestä asiasta kun haukutte usa ja länttä hollanti saksa ..
nuo
10 000 euroa kuussa maksavat syöpälääkkeet on siellä kehitetty
ei iranissa ei ryssssässä ei kiinassa ei ....
eli sopii muistaa kun puhutte tasa-arvosta
venäjä EI PYSty rakentamaan enää ohjuksia ja se on ampunut pian kaikki
mutta en kerro tässä jonossa
esim. https://www.apteekkituotteet.fi/BLINCYTO-385-mikrog-kuiva-aine-vaelikonsentraatiksi-ja-liuos-infuusionestettae-varten-liuos-1-x-1-pakkaus - Anonyymi
Tervetullut asia.
""" Molemmat sanoivat monta kertaa, kuinka yksinäistä ja tuskallista se on, miksi sinun täytyy elää."""
"""Piikki ja pieni korvaus jälkeläisille sopisi minulle paremmin,"""
Entäs mitäs potilas itse olisi ollut mieltä hänen tappamisestaan?
Tottahan se perillisille olisi ollut mainio ajatus päästä äidistään lopullisesti.
Noinhan se eutanasia menisi.Potilaat itse sanoivat, minullekin miksi pitää elää niin kauan. Tuo lonkkamurtumainen kuoli jotain 93-95 v iässä. Lääkäri sanoi usein omaisille, kun oli kuume eikä syönyt mitään varautukaa pahimpaan. Mutta jatkoi, hänellä on hyvin vahva sydän.
- Anonyymi
Aika mukavasti sanottu sairaalle äidilleen kun kävivät sen harvan kerran tapaamassa: "Miksi sinun täytyy elää". Varmaan piristi vanhusta huomattavasti lapsikultien tervehdys.
- Anonyymi
"Aika mukavasti sanottu sairaalle äidilleen"
mikähän sinulla oli äitinkielen arvosana lukiossa. - Anonyymi
Sitä se on nykyaikana ihmisarvoa ei enää ole, sairas ihminen lasketaan rahassa että miten paljon hänen hoitonsa maksaa unohdetaan että hänkin on ihminen vaikka onkin sairas .
Pelottaa todella vanhuus ja mahdolliset sairaudet. Ja kun aletaan sanomaan että miksi sinun pitää elää niin on jossain pahasti vikaa
- Anonyymi
Sukulainen valitsi eutanasian sairastuessaan syöpään.
Hän keskusteli lastensa ja sisarustensa kanssa todeten, että
siinä säästyy monta ikävää hetkeä monelta ihmiseltä kun
valitsee eutanasian. Kolmelta lääkäriltä lausunto päätöksen
vahvistamiseen, kauniit jäähyväiset läheisten kanssa ja
elämänliekki sammui valittuna päivänä. - Anonyymi
alotuykseen: mkielipide vain omasta näkökulmasta koskien vain itseäni,
jos noin olisi omalla kohdalla,,
silloin omalla kohdallani olisi p i k a i n e n eutanasia paikallaan,
nytki vaikka olen omatoiminen vielä,
mutta ikä painaa ja uupumus on jokapäiväinen ilmiö,
kuolema tulee mieleen jokapäivä jossakivaiheessa,
jos keksisin millä konstilla täätä pääsis pois silloin kun MINÄ ITSE olen niin päättäny
mä haluisin sen mahdollisuuden olevan olemassa,- Anonyymi
tuhon lisäys,
ketään toista ei pidä tapppaa armostakaan,
vain jos ihminen i t s e haluaa täältä lähteä se pitää sallia,,
vain ja ainoastaan ITSE, ei kukaan muu saa sitä tehdä eikä suunitella,, Luin facelta miten saa kuntonsa takaisin, jos tuntee itsensä huonokuntoiseksi.
Kannattaa kadota.
Aina silloin tällöin uutisoitu huonokuntoisen vanhuksen kadonneen. Sitten joittenkin tuntien päästä hänen kerrotaan löytyneen hyväkuntoisena.
- Anonyymi
Ehdoton ei.
Murhalle, armomurha ja etenkin eutanasia eri asioita. Ketään ei missään nimessa pidä mennä murhaamaan mistään syystä. Omaehtoinen elämän päättäminen täysin eri asia.
=DW= - Anonyymi
Olen eutanasian puolesta. Jokainen voi ajatella asiaa tykönänsä.
Syövät, als... eläimiäkin suojellaan ja annetaan se armo, ihmisiä ei vaikka ei mitään toivoa ole. Siinä kärsii läheisetkin katsellessa voimattomina sitä tuskaa ja kipua. Turha kitistä morfiinista, sitä annetaan korkeintaan saattohoidossa, mutta ei sairaaloissa, "tulee riippuvaiseksi" (tämäkin on kuultu) eikä sekään takaa helpotusta lopputuskissa enää. Saa kitua ja kärsiä ja kuolema on kamala. Toivon jokaiselle eutanasian vastustajalle sellaista kuolemaa.- Anonyymi
Hyvin sanottu. Olen täysin samaa mieltä!
- Anonyymi
Noh.
Tässä eutanasia-asiassa ei keneltäkään olla viemässä yhtään mitään. Jos joku haluaa kuolla hirveissä tuskissa ja polttimo himmeänä, se hälle suodaan jatkossakin. Mutta tarkoitus ois saada lailliseksi omaehtoinen elämänsä päättäminen. Kyse ei ole mistään murhaamisesta, kyse lääketieteellisestä hoitokeinosta, millä pystytään vähentämään ihmisen kärsimyksiä.
Vastustus on äänekästä, mutta koska maassa demokratia, eutanasia tullaan kyllä jossain vaiheessa sallimaan, koska suurempi enemmistö tulee puoltamaan asiaa.
Mutta vaikka eutanasia aikanaan sallitaan, ei mikään tule kieltämään ihmisen tahtoa, jos hän itse haluaa kärsiä.
Aika hoitaa tämän ongelman. Toivottavasti nopeasti, nykyisin liian monet joutuu kärsimään muitten päättämänä aivan turhaan. Hassua, lekurit ei voi kirjoittaa eutanasiaa potilaan sitä pyytäessä, mutta kykenevät lopettamaan nesteytyksen, tai hoidon, jotta potilas kuolisi. Vähintään kaksinaismoralismia ja ties mitä uskonnollista skeidaa. Ei lekuri voi olla jumala, joka päättää ihmisen elämän pituudesta, sehän on käytännössä murhaamista. Mutta lekuri voi olla lääketieteellisesti potilasta auttava henkilö, joka auttaa potilasta pääsemään kärsimyksistään. Valitettavasti tässä kohden lekurit joutuu toimimaan väärin. Lainsäädännön takia.
Laki tulee muuttumaan.
=DW= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noh.
Tässä eutanasia-asiassa ei keneltäkään olla viemässä yhtään mitään. Jos joku haluaa kuolla hirveissä tuskissa ja polttimo himmeänä, se hälle suodaan jatkossakin. Mutta tarkoitus ois saada lailliseksi omaehtoinen elämänsä päättäminen. Kyse ei ole mistään murhaamisesta, kyse lääketieteellisestä hoitokeinosta, millä pystytään vähentämään ihmisen kärsimyksiä.
Vastustus on äänekästä, mutta koska maassa demokratia, eutanasia tullaan kyllä jossain vaiheessa sallimaan, koska suurempi enemmistö tulee puoltamaan asiaa.
Mutta vaikka eutanasia aikanaan sallitaan, ei mikään tule kieltämään ihmisen tahtoa, jos hän itse haluaa kärsiä.
Aika hoitaa tämän ongelman. Toivottavasti nopeasti, nykyisin liian monet joutuu kärsimään muitten päättämänä aivan turhaan. Hassua, lekurit ei voi kirjoittaa eutanasiaa potilaan sitä pyytäessä, mutta kykenevät lopettamaan nesteytyksen, tai hoidon, jotta potilas kuolisi. Vähintään kaksinaismoralismia ja ties mitä uskonnollista skeidaa. Ei lekuri voi olla jumala, joka päättää ihmisen elämän pituudesta, sehän on käytännössä murhaamista. Mutta lekuri voi olla lääketieteellisesti potilasta auttava henkilö, joka auttaa potilasta pääsemään kärsimyksistään. Valitettavasti tässä kohden lekurit joutuu toimimaan väärin. Lainsäädännön takia.
Laki tulee muuttumaan.
=DW=Hieno kommentti. - Nm. Kiitän
- Anonyymi
Eikö hoitotahto avita. Turha tuherrus ihmisen kimpussa lopetetaan, eikä tarvitse rimpuilla elämässä.
Beng- Anonyymi
Lisäys. Annetaanhan sitä valtakirjoja kaikenlaiseen.
Beng
Pointtina on et jos eutanasia joskus Suomessa hyväksyttäisiin siitä ei tule normi osa vanhustenhoitoa. Ei siis luonnollisen kuoleman vaihtoehto. Jokaisen pitää anoa eutanasiaa itse henkilökohtaisesti täysissä järjenvoimissa ollessaan. Ja se on tarkoitettu vain sellaisissa tapauksissa tehtäväksi jos millään muulla keinoin ei ihmisen kärsimyksiä voida helpottaa.
Nesteytyksen lopettaminen raihinaisella ei paranna ennustetta. Hiipuva elimistö päinvastoin ei ota vastaan nesteitä samalla tavoin kuin terveellä. Pelkkä nesteytys ei elämää pelasta eikä vanhus nestehukkaan vaan et kukaan ei elä täällä ikuisesti jokainen lähtee täältä kun aika on.Lisään vielä:
"Tarpeettomien ja vaikuttamattomien hoitojen lopettamisessa ei ole päämääränä potilaan kuolema vaan hoidoista koituvan epämukavuuden ja kuoleman prosessin pitkittymisen välttäminen. Ajatuseroa kuvaa käsitepari kuoleman tuottaminen – kuoleman salliminen. Jälkimmäisestä voidaan käyttää myös käsitettä ”luonnollinen kuolema”.
Käytännön työssä lääkäri joutuu tilanteisiin, joissa hänen täytyy arvioida, mikä on hoitotoimien vaikutus potilaan elämän pituuteen. Saattohoitopäätökseen saattaa liittyä luopuminen hoidoista, joilla olisi vain elämää pitkittävä tarkoitus mutta ei potilaan tilaa tai ennustetta parantavaa vaikutusta. Tällainen elämää pitkittävä toimenpide on esimerkiksi nesteytys silloin, kun potilaalla ei enää ole janon tunnetta eikä hän halua tai jaksa juoda. Tällaiset päätökset eivät ole eutanasian toteuttamista."
Lääkäriliiton sivuilta
- Anonyymi
Olen aiheesta katsonut ulkomaalaiset dokumentit. Joissa ihminen itse on todella sairaana kivussa sannut luvan armo murhaan.Avustettuun kuolemaan.Mutta minulla ei rahaa siihen lähteä Hollanti tai Sveitsi.Toivonkin sydämeni pettää ja kuolen siihen. Asun yksin.Ottanut selvää kun en yksin enää pärjää.Niin aivan mahtavia ovat Helsinki Hely kodit. Voi hakea niihin varatonkin.Ostoseteli palveluna. On itsenäisen asuminen siihen asti kuin itsenäisesti pärjää.Ihan henkilökunta. Kun latva menen niin sitten asuminen ryhmäkoti puoleella lukkojen takana. Selasin alueemme isoa senjorikeskus F.B sivut.. Kyllä sen F.B sivutkin valokuvat oli mahtavia.Mutta tuo Hely koti kuitenkin olisi minun juttuni.Ystäviä kuollut , 2 Lasta jo keski ikäisiä perheineen, niin kaukana ja omat elämät. Ei tänne pääkaupunki seutu asiaa avussa,silloin kun itsenäisesti en pärjää enää..Eikä voi velvoittaakaan. Jokaisen pitäisi siinä ottaa järki käteen. Omaisten myös muistaa.Jos vanhus joku tuettu asuminen ja ystävä käy ulkoiluttamassa.Ei ole se vastuu henkilö kiireisille omaisille joka on saatavilla aina kun vanhus tahtoo ja tuntee yksinäisyys. Paljon jätetään ystävien varaan hijaisiin purtajiin ja astutaan omaiset esiin vasta kun henkilö on jo Paallaatiivisessa hoidossa ja ystävä syrjäytetään vasta sinä vaihe!3 henkilön kanssa kävin pitkän matkan 2 ystävä 1sukua. Jotka saman aikaan alkoi muisti petää ja alzmer tauti vuosia. Ei helppo ystävän vapaa ehtoisena se aika. Kuin heistä perä vuodet kuoli alzmer.Päätin ainokaan muisti sairas en enää lähde oleman läsnä ystävänä,Juuri omaisten takia. Jotka sinä ei ole kuin 1kerta viikossa ja eivät ota tietoa mitä muisti sairaus edes on. Alkaa sotkevat ihmiset ,asiat ja asia yhteydet! Seraavana joku penkoo tavaroita hävitää nitä.Lapsi katsoo ikunasta ja kuoleet vierailee yö aikaa.Tai keskellä päivää.Edellä maintusta entinen napurini puhu kanssa 95v. jonka noin 70 v.tyär sanoi äidillä ei muistisairautta.Tiedän kyllä mitä te puhutte.Äiti kerto kaikesta minule. Soitaessa minulle tuntematon numero.Minulle riiti. En ole palkalinen,en työn tekijä,En mihinkään velvolinen .Hyvää hyvyttä otin kesän ajan ulkoilin vanhuksen kanssa viikon loppua muutaman tunnin.Vein hänet ja hänen ystävä kirkon lounas. Jonne osasivat itsekin mennä, Mutta tekeytyivät eivät voi mennä.Siellä riiteli aivan suotta hänen ystävä toisen vanhuksen kanssa.Herran pieksut sentään. Mulle riiti. Vetäydyn ja numero esto.Aina ei onistu hyvät aikeet ja vain ulkoilu vanhuksen kanssa kuin ongelmai syty ulkopuolisilta. Kiitos luitte. ne teksti virhet johtuu luki häiriöni.anteeksi. Kaikkea hyvää kaikille Itä-Helsinki,
- Anonyymi
En vaan omalla kohdalla pystyisi tässä kunnossa päättäämään ja allekirjoittamaan, että minua ei hoideta esim. keuhkokuumeen tullessa antibiootilla tai nesteytetä. Enkä varsinkaan päättämään sitä läheiseni puolesta. En kertakaikkiaan pysty ratkaisemaan asiaa. Sen ehkä voisin päättää että jos sydämeni pysähtyy, ei elvytetä. Sitäkin miettisin, missä iässä ja missä kunnossa. Mitä muita vaivoja ja kipuja siinä vaihessa on kun nyt ei ole juuri mitään. Tekö eutanaasian puolustajat sitten olette jo läheisellenne luvan antaneet.
Olen tehnyt omakantaan hoitotahdon jossa määritellään milloin voidaan luopua hoidoista ja läheisilläkin on tieto siitä. Helpottaa läheisten tilannetta kun oma tahtoni on selvillä.
- Anonyymi
Miksi ihmeessä pitäisi jotain korvausta jälkeläisille, jäähän heille kaikki mitä sinulla oli! Eutanasia tehdään, niissäkin maissa joissa se sallitaan, vain sairaan tahdosta, joten ei siinä mitään korvausvelvollisuutta kenellekään jää. Ihan typerä ajatus!
- Anonyymi
Saako sellaisen sähköpotkulaudalla kaatumisesta tai törmäyksellä?
- Anonyymi
Jaa eutanasian, tuskin. Mutta korvauksia saa, varsinkin jos on hyvä vakuutus.
Mitenköhän monta kertaa tuota eutanasiaa on puitu näillä palstoilla, eikä siitä tule sen selvempää.
Liekö enää kaikki eutanasiakiihkoilijat hengissäkään, jotka sitä kaipailivat jo silloin, kun palstoille tulin, vai olisivatko päässeet pois ilman eutanasiaakin. Jäänyt heiltä sekin ihanuus kokematta.- Anonyymi
Uskoisin, että alun perin eutanasia-ajatus on lähtenyt siitä, että yhteiskunta ei halua maksaa hoidosta, eikä toisen kärsimystä haluta helpottaa ja nähdä. Ei haluta auttaa. Helpottavia keinoja on olemassa enemmän kuin mitä nykyisin käytetään. En vähättele kärsivien kokemuksia, eihän kukaan itselleen halua sairauksia. Mutta missä menee raja??? Hollannissa saa jo tappaa vastasyntyneitä vauvoja, ja joissakin maissa on (tai ainakin suunnitteilla) lasten eutanasia, siis lapsen itsensä päätöksellä. Sitten tulee vielä mielenterveysongelmaiset, kuka määrittelee mitä on esim. masentuneen kärsimys? Eivät ole helppoja asioita nämä.
- Anonyymi
"Eivät ole helppoja asioita", eivät. Eivätkä varsinkaan, jos ajattelu lähtee noinkin ulpalta kuin viestistäsi käy selville. Eutanasia ei ole tappamista. Jospa selvität asioitten erot ja koetat sitten uudestaan. - Nm. Miksi eläin saa armon, ihminen ei
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Eivät ole helppoja asioita", eivät. Eivätkä varsinkaan, jos ajattelu lähtee noinkin ulpalta kuin viestistäsi käy selville. Eutanasia ei ole tappamista. Jospa selvität asioitten erot ja koetat sitten uudestaan. - Nm. Miksi eläin saa armon, ihminen ei
... ulapalta ...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis esim. vammaisen lapsen tappaminen on armoa? Kovasti rodunjalostukselta haiskahtaa tuo Hollaninkin malli. Hitlerhän kunnostautui myös vammaisten tappamisessa, he kun olivat yhteiskunnalle hyödyttömiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis esim. vammaisen lapsen tappaminen on armoa? Kovasti rodunjalostukselta haiskahtaa tuo Hollaninkin malli. Hitlerhän kunnostautui myös vammaisten tappamisessa, he kun olivat yhteiskunnalle hyödyttömiä.
Tässä ketjussa ei käsitellä vammaisia lapsia, vaan kuolemaansa kipuillen odottavia ikä- tms. aikuisia ihmisiä. Vammainen lapsi ei välttämättä tai lainkaan ole kuolemassa heti eikä kohtakaan. - Nm. Yritä edes käsittää asioitten laidat
- Anonyymi
Armomurha ja eutanasia ovat kyllä aivan kaksi eri asiaa. Ei kukaan voi murhata ilman rangaistusta. Eutanasia on ihmisen oma päätös ei toisten. Jos ryhdytään tekemään armomurhia, sehän tarkoittaisi, että joku määrittää ja asian omaisella ei ole asiaan mitään sanottavaa asiaan.
Eutanasia on hyvä asia ja soisin sen tulevan Suomessakin käyttöön. Dokumentit olen nähnyt ja niissä kuolema on ollut kaunis ja toivottu. Näitä kauheita kuolemia nähneenä, joista jää ikuinen muisto kärsimyksestä.
Saatohoidosta puhutaan, mutta se on satua, kivunlievitystä ei saa tarpeeksi. Eräskin hoita sanoi, että jokaisen on kohdattava kuolemansa sevinpäin, ei lääkkeillä turrutettuna, mitähän järkeä siinä sitten on, katsella kivusta huutavaa läheistään ja toivoa, että loppuisi pian."Jokaisen on kohdattava kuolemansa sevinpäin, ei lääkkeillä turrutettuna"
Tuossa kyllä vesittyy täysin hyvän saattohoidon kriteerit.
- Anonyymi
Miksi kuolemansairaan täytyy kivuissaan kysyä yhä uudestaan:
"Eikö tämä voisi jo loppua?"
Eutanasiaa kannattavan lääkärin haastattelu.
https://www.etlehti.fi/artikkeli/ihmiset/laakari-juha-hanninen-tarkean-kysymyksen-aarella-millainen-hyva-kuolema
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433364Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3602435Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan162415Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!801688- 861375
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541060SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs69956- 73896
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.25732Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4684