bio-karnosiini

kuinka kauan

Kenellä olis kokemusta karnosiinista apuna masennukseen. Olen nyt nyt syönyt kuukauden ajan vahvaa karnosiinia, mut ei vieläkään mitään apua, yhtään ei masennus helpottanut, mutta, mutta... Aion kyllä jatkaa vielä toisen kuukauden, ja jos ei auta, niin ainaki kokeiltu on. Onko täällä ketään, joka olisi saanut avun karnosiinista masennuksen hoitoon ??

14

4000

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös omega -3

Luin että masennukseen pitäisi myös lisätä omega-3
      rasvahapot, noin 1 gramma päivässä.

• Lazar

Minkälaisilla päiväannoksilla olet käyttänyt karnosiinia?

Karnosiinista saa enemmän tehoja irti, jos sen kanssa ottaa yhdessä antioksidantteja (C, E, sinkki, seleeni jne.). Masennuksessa kannattaisi kokeilla niinkin suuria annoksia, kuin 800 mg - 1200 mg. Karnosiini lievittää ainakin paniikkihäiriöitä lisäämällä GABAn tuotantoa aivoissa. Tehon pitäisi alkaa näkyä muutaman viikon kuluessa.

Masennuksen hoidossa kokeilun arvoisia ovat ainakin B-vitamiinit, D-vitamiini, Omega-3 rasvahapot, magnesium, kromi, inositoli ja aminohapot (esim. soijajauhe).

Antioksidanteista suosittelen erityisesti soijapapuöljystä puristettua luonnollista E-vitamiinia ja Ester-C:tä. Kumpaakin voisi kokeilla n. 400 mg - 600 mg päiväannoksilla ja jaettuna kahteen otto kertaan. Vitamiinit tulisi ottaa ruokailun yhteydessä.

Masentuneen olisi myös tärkeää saada riittävästi Omega-3 rasvahapoja. Hyviä lähteitä ovat kalaöljy, kalanmaksaöljy ja kylmäpuristettu pellavansiemenöljy. Masennuksen hoitoon on suositeltavaa ottaa kalaöljyä 1000 mg tai enemmän. Pellavansiemenöljyä voisi kokeilla muutaman ruokalusikallisen päiväannoksilla.

Kannattaa valita hyvin imeytyviä ja luonnollisista raaka-aineista valmistettuja tuotteita. Yleensä monivitamiinit sisältävät liian pieniä vitamiinimääriä, että niistä olisi hyötyä masennuksen hoidossa.

• kuinka kauan

Kiitos vastauksistanne, kaikki muuten ok., mut mulle ei käy kalaöljykapselit, mutta muita vitamiineja ja antidioksiinia voi kyllä käyttää. Mun annostus on ollu n. 800 mg/vrk, ehkä nyt juuri ja juuri pientä piristystä, mut jatkan tolla samalla annostuksella edelleen, kaipa se siitä. Olen saanut reseptejä mielialalääkkeisiin, mut mikään niistä ei ole sopinut (hirveet haittavaikutukset !) Yritän mitä tahansa muuta kuin reseptilääkkeitä. Jos se karnosiini on muille auttanut, niin kai sitten minullekin, aikaa se kuitenkin vaatii.

• vaikuttava

Foolihappo ja muut B-vitamiinit ovat myös tarpeen masennuksen luontaishoidossa. Asiastahan saatiin äskettäin näyttöä Kuopios yliopistosta julkaistusta psykiatri Tommi Tolmusen väitöskirjastakin. Muistakin ravintolisistä voi olla hyötyä. Kannattaa perehtyä tohtori Tolosen katsaukseen masennuksen ravitsemushoidosta
        http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/masennus.html

• Milla
        vaikuttava kirjoitti:

Foolihappo ja muut B-vitamiinit ovat myös tarpeen masennuksen luontaishoidossa. Asiastahan saatiin äskettäin näyttöä Kuopios yliopistosta julkaistusta psykiatri Tommi Tolmusen väitöskirjastakin. Muistakin ravintolisistä voi olla hyötyä. Kannattaa perehtyä tohtori Tolosen katsaukseen masennuksen ravitsemushoidosta
        http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/masennus.html

B-vitamiinivalmisteissahan on lisättynä foolihappoa. On myös pelkkiä foolihappovalmisteita. Voiko saada liikaa foolihappoa jos syö sekä B-vitanminnivalmistetta että puhdasta foolihappoa? Mikähän mahtaa raja minkä yli ei saa mennä? Mitä siitä seuraa? B-vitamiinithan ovat vesiliukoisia.

• Serafiina
        Milla kirjoitti:

B-vitamiinivalmisteissahan on lisättynä foolihappoa. On myös pelkkiä foolihappovalmisteita. Voiko saada liikaa foolihappoa jos syö sekä B-vitanminnivalmistetta että puhdasta foolihappoa? Mikähän mahtaa raja minkä yli ei saa mennä? Mitä siitä seuraa? B-vitamiinithan ovat vesiliukoisia.

Foolihappo ja muut B-vitamiinit ovat vesiliukoisia eivätkä kerry elimistöön. Yliannostuksen vaaraa ei siis ole. Kuopion yliopsiton tutkimusten mukaan suurin osa suomalaisista saa foolihappoa liian vähän. Se vaikuttaa heikentävästi jopa mielenterveyteen ja muistiin. Erinomainen ajan tasalla oleva katsaus foolihaposta on tässä
        http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/foolihappo.html

• kari
        Serafiina kirjoitti:

Foolihappo ja muut B-vitamiinit ovat vesiliukoisia eivätkä kerry elimistöön. Yliannostuksen vaaraa ei siis ole. Kuopion yliopsiton tutkimusten mukaan suurin osa suomalaisista saa foolihappoa liian vähän. Se vaikuttaa heikentävästi jopa mielenterveyteen ja muistiin. Erinomainen ajan tasalla oleva katsaus foolihaposta on tässä
        http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/foolihappo.html

Kiinnostusta ois karnosiinia kohtaan masennuksen hoidossa.Kaikki karnosiiniin liittyvät kokemukset kiinnostavat.Toimiiko kyseinen tahi ei.

• Annette
        kari kirjoitti:

Kiinnostusta ois karnosiinia kohtaan masennuksen hoidossa.Kaikki karnosiiniin liittyvät kokemukset kiinnostavat.Toimiiko kyseinen tahi ei.

Olen käyttänyt masennuksen tukihoitona E-EPAa, Bio-Carnosin fortea ja Antiox fortea. Minulla ne toimivat hyvin yhdessä. Lääkärini ei halua keskustella niistä, ja sen vuoksi olen itse yrittänyt perehtyä masennuksen ravitsemushoitoon. Olen lukenut tri Kaarlo Jaakkolan kirjoituksia vitamiineista ja hivenaineista ja käsittänyt niin, ettei ole mitään yksittäistä tuotetta, joka tepsisi kaikilla, vaan ravitsemushoidossa tarvitaan yhtaikaa monia pienoisravintotekijöitä: EPA-rasvahappoa, foolihappoa, B6-; B12-vitamiineja, seleeniä, karnosiinia ynnä muuta, jota näissä kolmessa käyttämässäni ravintolisässä on. Joku muu voi ehkä löytää jonkin muun sopivan yhdistelmän.
        Karnosiini kuuluu sen vuoksi minun hoitooni, että se on monipuolinen antioksidantti, joka estää kalarasvojen hapettumisen elimistössä. Jollen ota antioksidanttia samalla, voi kalaöljyn omega-3-rasvahapoista syntyä hermoille vaarallisia yhdisteitä, joita tutkijat kutsuvat nimellä neuroprostaanit. Niitä syntyy nimenomaan DHA-rasvahaposta, jota on tavallisissa kalaöljyissä. Siksi en käytäkään niitä, vaan E-EPAa, josta DHA on kokonaan poistettu.
        Olen muuttanut myös ruokavaliotani niin, että siinä on nykyisin vähemmän arakidonihapon lähteitä. Se kuuluu olevan paha rasvahappo masennuksen kannalta. Näiden asioiden opiskelu on aika hankalaa ja aikaa viepää, mutta onneksi suomeksi löytyy jo tietoa.

• _pienokainen_
        Annette kirjoitti:

Olen käyttänyt masennuksen tukihoitona E-EPAa, Bio-Carnosin fortea ja Antiox fortea. Minulla ne toimivat hyvin yhdessä. Lääkärini ei halua keskustella niistä, ja sen vuoksi olen itse yrittänyt perehtyä masennuksen ravitsemushoitoon. Olen lukenut tri Kaarlo Jaakkolan kirjoituksia vitamiineista ja hivenaineista ja käsittänyt niin, ettei ole mitään yksittäistä tuotetta, joka tepsisi kaikilla, vaan ravitsemushoidossa tarvitaan yhtaikaa monia pienoisravintotekijöitä: EPA-rasvahappoa, foolihappoa, B6-; B12-vitamiineja, seleeniä, karnosiinia ynnä muuta, jota näissä kolmessa käyttämässäni ravintolisässä on. Joku muu voi ehkä löytää jonkin muun sopivan yhdistelmän.
        Karnosiini kuuluu sen vuoksi minun hoitooni, että se on monipuolinen antioksidantti, joka estää kalarasvojen hapettumisen elimistössä. Jollen ota antioksidanttia samalla, voi kalaöljyn omega-3-rasvahapoista syntyä hermoille vaarallisia yhdisteitä, joita tutkijat kutsuvat nimellä neuroprostaanit. Niitä syntyy nimenomaan DHA-rasvahaposta, jota on tavallisissa kalaöljyissä. Siksi en käytäkään niitä, vaan E-EPAa, josta DHA on kokonaan poistettu.
        Olen muuttanut myös ruokavaliotani niin, että siinä on nykyisin vähemmän arakidonihapon lähteitä. Se kuuluu olevan paha rasvahappo masennuksen kannalta. Näiden asioiden opiskelu on aika hankalaa ja aikaa viepää, mutta onneksi suomeksi löytyy jo tietoa.

hei, kertoisitko vielä mistä ruokaaineista löytyy noita arakidonihapon lähteitä? Kiitos paljon.

• n 68

Suosittelen ottamaan myös E-Epaa 2 x 500 mg /pvä. Itselläni auttanut sekä paksusuolivaivoihin, että masentuneeseen mieleen, lisäksi gerimax-vitamiinitabletteja 1 / pvä.

• Sunshine

D-vitamiinista on hyötyä masennuksen hoidossa, se estää myös diabetestä ja syöpää. Moni suomalainen kärsii D-vitamiinin puutoksesta läpi vuoden. Suomessa on nyttemmin D-vitamiinin saantisuositusta nostettu 5 µg:sta 7,5 µg:aan. Yhdysvalloissa D-vitamiinin saantisuositus on 10 µg/vrk (400 IU) ja sitäkin vaaditaan nostettavaksi.

D-vitamiinia saa riittävästi oleilemalla päivittäin auringonvalossa. Täytyy kuitenkin muistaa, että liiallisen auringonvalon saannilla on haittansa, kuten kohonnut riski sairastua ihosyöpään. Pimeään vuodenaikaan tilanne on kuitenkin toinen ja D-vitamiinin tarve on turvattava syömällä sitä.

D-vitamiinia saa helposti esim. kalanmaksaöljystä. Toinen tuote mitä suosittelen on kalanmaksaöljystä puristettu 100% luonnollinen D-vitamiini, jota on saatavina esimerkiksi 10 µg kapseleissa.

---------------------

"Basically, what vitamin D does is increase levels of the [chemical] serotonin in the brain," he tells WebMD. Many antidepressant medications work the same way.

"About 90% of patients in my hospital are vitamin D deficient, and I put them on a vitamin D regimen, and it does improve their mood disorders," says Cannell. "It also raises their vitamin D blood levels to above what is considered normal, to about the 40 ng/mL levels."

His advice: First get a simple blood test to measure blood levels of vitamin D. If it falls under 40 ng/mL, he recommends taking daily supplements of at least 600 IU and up to 10,000 IU a day. However, if you are currently taking antidepressants, don't stop taking those drugs if you begin taking the vitamin supplements.

"What this study suggests that is vitamin D deficiency may be an explanation for depression, and that boosting vitamin D levels may help prevent or ease symptoms," Cannell tells WebMD. "But how much vitamin D you need depends on several factors, such as the environment you live in, what time of year it is, your skin type, and sun exposure.

"Taking 4,000 IUs may sound like a lot, but there has never been a single reported case of toxicity at levels up to 20,000 IUs a day," he says. "Your body takes in about that much from sunlight by spending 20 minutes outdoors ... during the summer months. The problem is what happens in winter, when sunlight -- and vitamin D -- is in shorter supply."

Lähde: http://my.webmd.com/content/Article/91/101374.htm?pagenumber=2

• Pasi K

Itse syön e-epaa 2xpäivässä, karnosiinia 400mg, b-vitamiinia foolihappoa, d-vitamiinia ja sinkkiä.

Lähinnä koitan parantaa muistia noilla, mutta vireys on ainankin noussut. Ei masenna yhtään.

Huom. Tuloksia alkaa näkymään olotilassa useamman kuukauden yhtäjaksoisen käytön jälkeen. En usko, että karnosiini vie yksin masennusta pois.

• 27

Kyseistä valmistetta ei ole taidettu edes testata masennuksen hoidossa, joten tuskinpa sellaista vaikutusta on.

Jos kemikaali toimisi, niin tottahan yhtiö tekisi sillä isot rahat masennuslääkkeenä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      28
      2693
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2628
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1408
    5. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      102
      1377
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1183
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      995
    Aihe