koko ajan humalassa

poika

Mä ja mun kaveripiiri juodaan aika paljon ja kyllä tupakkaaki kuluu liianki paljon.
Mut yks kaveri on koulun jälkee koko päivän kännissä,se alkaa olla jo liikaa, mitä mun pitäis sille sanoa

10

1770

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anspe

Yritä puhua sille järkeä, ja jos se ei usko, kerro sen vanhemmille.

• poika

en ole nyt niin tyhmä että sen vanhemmille kertoisin

• äiree
        poika kirjoitti:

kouluterkkarille. Tai jos et "uskalla" kirjoita sille kirje.Kyllä sieltä kautta apu tulee. Toinen on koulukuraattori. Sun asiasta sanominen ei auta. Vaarallista juoda tuonikäisenä, aivosolut tuhoutuu eikä uudistu, kohta sulla on *pönttö* kaverina, jos et uskalla jollekkin aikuiselle kertoa. Soita sen vanhemmille tai kerro sun vanhemmille että oot huolissa, siitä. Tai reksille, mutta KERRO!

• Nimetön
        poika kirjoitti:

Siinähän sitten syytät itseäsi, kun kaverisi juo itsensä hengiltä. Voin kokemuksesta sanoa, että ei sitä muuta toivokkaan, kuin että olisi kertonut asiasta jollekkin, joka voisi auttaa, kuten vanhemmille! Kerro juttu jotenkin niin, ettet itse jää kiinni kertomisesta. Lähetät esim. kirjeen tai tekstiviestin netistä tms.

Oma kaverini kuoli alkoholin yliannostukseen, ja oli juonut pitkään. Useasti oltiin kavereiden kanssa mietitty, pitäisikö kertoa jollekkin, mutta oltiin TYPERIÄ eikä kerrottu. Voit ehkä kuvitella, minkälaiset syyllisyyden tuskat minulla ja meillä kaikilla on sen jälkeen ollut. Hän olisi elossa, jos olisimme kertoneet hänen ongelmastaan jollekkin.

t.anspe

• nyttt
        poika kirjoitti:

jaaa että on tyhmää mennä kertomaan vanhemmille?!!! taidat olla aika teinix! se on ainoa ja paras keino auttaa.

• Anonyymi
        poika kirjoitti:

Alaikäusen alkoholinkäytöstä, siis et kerro vanhemmille? Just joo.
        Entäpä kun sattuu jotain pahempaa?

• Xyz

Äly hoi, pitäis sanoa niille nuorille, jotka hakevat rajojaan ja ne rajat ovat niin kaukana, että siinä samalla tulee omaa tyhmyyttään aiheutettua itselleen elinikäistä haittaa.
      Nuori on herkässä iässä, sekä henkisesti, että ruumiillisesti. Liiallinen ja jatkuva alkoholin juonti tuossa iässä on erityisen haitallista, haitallisempaa, kuin myöhemmässä iässä, jolloin keho on jo kehittynyt. Tuolla aikaisemmin viitattiin aivosolujen kuolemiseen. Olen joskus kuullut vastauksena, että 'mitäs siitä jos miljoonia soluja kuolee, niitähän on miljardeja...', niinpä, mutta kun se viina ei valikoi, mitkä niistä se tappaa, eikä sitä heti huomaa. Vasta silloin kun myöhemmällä iällä alkaa tulla kaikenlaisia ongelmia.
      Toinen, ehkä vielä tärkeämpi pintsi on se, että tuossa iässä muodostataan maailmankuva. Jos siihen kuuluu jatkuva kännääminen, niin hellurei, siinä on hyvä alku yhteiskunnan myöhemmin maksettavaksi tulevalle potilaalle. Ja sama koskee myös nuorten tupakointia. Ei ne varoitukset siinä pakkauksne kyljessä TODELLAKAAN ole turhan takia!

• Niiiin

jos aivosoluja on kuollut..?

• äiree
        Niiiin kirjoitti:

jos aivosoluja on kuollut..?

Dementiaa (tar. muistihäiriöitä) aistiharhoja (juoppohulluus voi iskeä myös nuorelle)
        rytmihäiriöitä, rintakipuja,mahahaava, "kyky" häviää, maksasairaudet, alkoholimyrkytys>tähän voi kuolla heti, onnettomuudet ja tietenkin alkoholismi sekä muut, psyykkisetkin sairaudet.

• äiti,lääkäri

No alkoholista saattaa olla esim sellainen haitta, että kuolee vahingossa alkoholin ja kylmyyden yhteisvaikutukseen, kuten kävi lapseni 17v. ystävälle huhtikuussa. Sitä suree perhe ja omaiset loppuikänsä, mutta jopa vieraatkin vanhemmat itkevät ja surevat. No se poika ei ole enää miettimässä, että onko se typerää ryypätä vai ei, ei ole tekemässä enää mitään muutakaan.
      Nuorena lääkärinä näin yhden vähän itseäni vanhemman kaverin kuolevan käsiini juoppohulluuteen. Masennusta, ylipainoa, älyn rappeutumista jne odotettavissa. Katselepa, jos vielä kykenet, useampana viikonloppuna koko illan aivan selvin päin kännisiä kavereitasi, ja mieti, missä se hauska oikein olikaan.
      Oikein alkoholisoituneet tyypit saattavat vasta sitten alkaa ottaa itseään niskasta kiinni, kun myös työnantaja on sanonut viinan käytöstä tai vaikkapa antanut loparit. Nuorelle voisi riittää, että kerrotaan esim vanhemmille. Se voisi pelastaa hänen elämänsä. Alkoholisoituminen on jo aika pitkällä, jos elämässä ei oikeastaan muu tunnu hauskalta kuin älyn sammuttaminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      179
      3470
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      374
      2186
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      55
      2157
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      42
      2028
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1481
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1203
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      416
      1142
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      117
      1039
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      57
      958
    Aihe