Uuniruokaa

Anonyymi-ap

Oletteko huomanneet IS:a ja IL:ä selaillessanne, että UUNIRUOKIA hehkutetaan paljon, monia reseptejä? Mutta kun pitäisi säästää sähköä kaikkien eduksi, eli uunia ei pitäisi käyttää lähes lainkaan = energiasyöppö. Hyviä wokki- tai muiden liesiruokien ohjeita mieluummin.

51

2205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Airfryer selviää uskomattoman hienosti uunin tilalla.
      Ja sähköä vain murto osan kuluttaa.

    • Anonyymi

      Jos ostaa airfrayesrin niin säästää sähköä ja saa uuniruuan tehtyä sillä , se kun laittaa ison uunin päälle joka vie paljon sähköä ennenkin on lämmin.
      Moni tekee uuniruuat sillä

    • Anonyymi

      Nojoo.

      Uuni toki vie sähköä. Vaan kaikki riippuu aina siitä, minkä verran konetta käytetään. Ei uuni ole päällä vuorokaudet ympäriinsä. Eikä kaikki kokkailut vaadi pitsanpaisto lämpöjä.

      Yleensä uunissa tehdään isoja satseja, pellillisiä, tai isoja vuokallisia kerrallaan. Ei se sähkön kulutus per annos olekkaan mitenkään suuri. Toki eri asia jos lämmittää yhden roiskeläpän kerrallaan.

      Jossain oli noista laitteiden kulutuksista, tai siis ollut jokapaikassa. Mulla kuitenkin käsitys, suurin ongelma lämpösähkön lisäksi on kulutuspiikit ja käyttö kalleimpaan mahdolliseen sähkön aikaan. Jotenkin kutina, ens jouluksi varotellaan ihmisiä joulukinkun paistosta ja joulusaunasta. Kukaan hokannut, niin tehty kyllä ajatiät joka jouluna.

      Muuten, myps uuni, kuten kiuaskin tuovat lämpöä asuntoon, hukkalämpö meneekin hyötykäyttöön.

      Niettä kyllä mä aion uunia käyttää edelleen, ehkä kerran viikossa. Toki pyrin ajoittamaan käyttöä enenpi yöaikoihin. Hö, mä muutenkin puuhastelen paljon öisin ja joulukinkun olen silloin kun olen sen paistanut, paistanut nimenomaan öisin muutenkin.

      Itehän sitä yleensä sähköistään maksaa ja siks siitä mieluusti säästääkin. Tässä sellanen juttu myös, tarkkaamalla sähkön kulutustaan ja kulutusaikojaan, pystyy myös vaikuttamaan sähkön hintaan. Maassa on pulaa sähköstä, se fakta, mutta kyllä lämmitys on se iso ongelma, ei nykyaikana sähköuunista isoa ongelmaa ole normaalikodeissa, normaalikäytössä.

      =DW=

      • Anonyymi

        Pitää lisäämäni.

        Ite kiinittänyt eniten huomiota pesuhuoneen mukavuuslämmitykseen. Sen kans pitää olla tarkkana, lattialämpö voi viedä pienen omaisuuden jos sen kans ei ole tarkkana.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää lisäämäni.

        Ite kiinittänyt eniten huomiota pesuhuoneen mukavuuslämmitykseen. Sen kans pitää olla tarkkana, lattialämpö voi viedä pienen omaisuuden jos sen kans ei ole tarkkana.

        =DW=

        Media on täynnä kaikkia juttuja aivan tahallista kiusaamista. Ei kannata tapojaan muuttaa. Eikä hassata raha suohon aurinko tuuli voimaan. Tästä selvitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Media on täynnä kaikkia juttuja aivan tahallista kiusaamista. Ei kannata tapojaan muuttaa. Eikä hassata raha suohon aurinko tuuli voimaan. Tästä selvitään.

        Kyllä vain ja no. "tapojaan" kannattaa tarkastella ja muuttaa, jos ne huonoiksi huomaa. Vaikeus on tietysti siinä, onko niiin fiksu ja tietoinen, että hiffaa ja huomaa. Toiseksi viimeinen virkkeesi panee vähän epäilemään. - Nm. Selviä paremmin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää lisäämäni.

        Ite kiinittänyt eniten huomiota pesuhuoneen mukavuuslämmitykseen. Sen kans pitää olla tarkkana, lattialämpö voi viedä pienen omaisuuden jos sen kans ei ole tarkkana.

        =DW=

        Tästä kysyin laatoittajalta, joka oli tekemässä kylpyhuoneremonttia.

        " Kuivaa seinät sekä lattia hyvin suihkussakäynnin jälkeen, laita lattialämmitus 7-8 sitten noin tunnin ajaksi, jolloin lasket takaisn 5-6."

        Puhui siis numeronäytöstä, jolla lämmitystä säädetään.

        "Jos lämmitys on kokonaan pois päältä, niin voit varautua remonttiin, yllättävän pian"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä kysyin laatoittajalta, joka oli tekemässä kylpyhuoneremonttia.

        " Kuivaa seinät sekä lattia hyvin suihkussakäynnin jälkeen, laita lattialämmitus 7-8 sitten noin tunnin ajaksi, jolloin lasket takaisn 5-6."

        Puhui siis numeronäytöstä, jolla lämmitystä säädetään.

        "Jos lämmitys on kokonaan pois päältä, niin voit varautua remonttiin, yllättävän pian"

        Säätelemistähän se.

        Puhutaan siis asunto-osakkeeseen asennetusta lattialämmöstä, asunnossa muunlainen lämmitysjärjestelmä.

        Lattialämpö voi olla hirvee energiasyöppö, jos sen kans ei ole tarkkana. Jotta lattia tuntuis lämpimältä, ja kosteuskin kuivais nopeemmin, sen pitää olla snadisti isommalla, kuin muu lämpö, Kun lattialämpö päällä, se sitten lämmittää koko tilaa. Siis tilan lämmittääkin lattialämpö, ei patteri. Ja jos pesuhuoneen ovi auki, se lämmittää muutakin asuntoa.

        Säästäähän se tietenkin kaukolämmössä, kalliimmalla sähköllä. Siks sitä pitää säädellä, ettei jatkuvasti paahda isolla. Meilläkin monet yllätty sähkölaskusta, kun rempan yhteydessä lattialämpö laitettiin. Noh, onhan niissä säätimet, joissain ajastimetkin. Huvittavaa, meitin järjestelmä on bluetoothillakin ohjattavissa. Joopa, pitää vaan asentaa appi kännykkkään ja voi sohvalta säädellä sitä :D

        Näissä kosteusvaurioissa vika on kehnoissa vedeneristyksissä. Net kestää sen parikymmentä vuotta, vaikka kaakelitkin kestää miljoona vuotta, jos ei vasaralla hakkaa rikki. Raksa/remonttifirmoilla ikiliikkuja rahasampo. Jos pesuhuoneessa ei käsitellä vettä, ei vuoda eristeetkään. Hirveesti ohjeistetaan lastalla kuivaamisesta ja lattialämmöllä haihduttamisesta. Meille asennettiin myös kylppärituuletin imemään kosteutta hormiin.

        Tosiasia kuitenkin on, vika eristeissä, net ei kestä. Mitä isompi vesirasitus, sen nopeemmin alkaa eristykset falskaan ja remontti tulee nopeemmin. Joopa, meitin yhtiössä lapsiperheiden asunnoissa oli kosteusvaurioita, sinkkukämpissä ei. Selkeetähän se, kaikissa asunnoissa yks kylppäri, riippumatta käyttäjämäärästä. Meillä edellisestä kylppärirempasta oli se kakskytvuotta. Mitäpä siinä, vaihdettiin valkoiset kaakelit valkoisiin, valkoiset pytyt valkoisiin pyttyihin jne. Tosiasiassa piti vaihtaa vaan kelvoton vesieriste uuteen kelvottomaan vesieristeeseen. Muutaman satasen homman takia piti tehdä viidentoistatonnin täysremontti.

        Noh, lattialämpö varmaan pidentää remonttiväliä muutamilla vuosilla nyt. Mutta sitten aikanaan taas vaihdellaan uusia kaakeleita ja vessanpyttyjä jokatapauksessa.

        Kyllä lattialämpö kiva on ja tottakai se kuivattaa tilan nopeesti. Mutta voi saada hurjan sähkölaskun, jos sen kans ei ole huolellinen. Jos rakennustekniikka ois tässä vesieristysasiassa kelvollista, lattialämmityksiä tuskin juuri asenneltais jälkikäteen.

        =DW=


    • Anonyymi

      Uunit ja sähkösaunat on energiasyöppöjä, on todellakin nyt syytä vähentää käyttöä.

      • Anonyymi

        En usko että uuni vie niin mahdottomasti sähköä, oli joku lehtijuttu.
        Saunaa käytän korkeintaan puoli tuntia, menen jo istumaan lämmitysaikana.

        Käytän uunia korkeintaan kerran viikossa, ja lataan sen aina täyteen.
        Uuniohrapuuro joka kerta kuitenkin.

        Ohrasuurimoita laitan kaikkiin pata- ja keittoruokiin.
        Tuo Airfryer on ihan uutta minulle, mikä se oikein on?


    • Anonyymi

      Uunissa on se hyvä puoli, että vuoassa voi valmistaa todella suuren määrän ruokaa kerralla, vaikka sähkö meneekin.

    • Anonyymi

      Perheliselle ok! Yksin asuvana en vitsi tehdä. Kun uunia käyttää voi saman aikaan monta eri ruokaa uunin samalla lämmöllä kypsentää. Onhan perustana unin mukana kuluva 2 peltiä, kuin 1 ritilä.

    • Anonyymi

      Uuni on ainoa oikea esimerkiksi karjalanpaistin valmistukseen.
      Sähköuuniin yöksi miedolla lämmöllä, 80-85 astetta. Ei vie ylivoimaisen paljon sähköä, ja tulos on mahtava.
      Aina tietysti parempi jos sattuu omistamaan metrin haloilla lämpiävän leivinuunin. Siitä tosin veheriäisterroristit ottaa pienhiukkaspultin.
      Mutta, so what?

      • Anonyymi

        Riippuu tietenkin miten vanha unikin on


      • Anonyymi

        Nojoo.

        Karjalanpaisti niitä ruokia, mitkä vaan paranee vanhetessaan. Siis mitä useemmin lämmittää, sen maukkaampaa. Mä olen tehnyt karjalanpaisitia, tai jotain saman tyylistä lihapataa useinkin, etenin pöndellä. Paras kampe tekemiseen lie leivinuuni. Alussa kovempi lämpä ja piiiitkä jälkiuunilämpö. Aluks kuumaan uuniin ja pitää muistaa käännellä lihoja alkuunsa, että tulee rusketusta, ettei pala. Sitten vaan rennommalla ottella antaa olla uunissa ja kääntelee. jos muistelee. Nesteen määrää syytä tarkkailla. osan lihoista pitää alussa olla kuivilla, just rusketuksen takia. Mutta nestettä pitää olla koko ajan riittävävästi, että liha samalla niinkuin keityykin.

        Mutta karjalanpaisti ei ole pikaruoka.

        Olen duunannut samaa sähköuunissakin. Kandee paistaa lihoja ensin paistinpannulla sen rusketuksen takia. Mutta ihan samalla lailla menee haudutuskin, matalassa lämmössä pitkään .

        Tärkeä hokata. Vasta lämmittäminen nostaa karjalanpaistin paraan maun kunnolla esiin. Elikkäs eka syödään. kun paisti on kunnolla kypsää. Sitten jääkaappiin ja joka kerta kun lämmittää uudestaan ,maku vaan paranee. Kyse siis ei nesteen määrästä liemessä, kyse lihan maustumisessa ja siinä. kunnon karjalanpaisti on niin mireaa, ei sen kans tekohamampaita tarvita.

        Korostan lopuksi, karjalanpaistissa pitää olla reippaasti läskiä, ei ole olemassa kevytversioita tästä ruokalajista. Ja luista tulee rutkasti makua, siis halpaa lihaa, ei mitään kallista filettä.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nojoo.

        Karjalanpaisti niitä ruokia, mitkä vaan paranee vanhetessaan. Siis mitä useemmin lämmittää, sen maukkaampaa. Mä olen tehnyt karjalanpaisitia, tai jotain saman tyylistä lihapataa useinkin, etenin pöndellä. Paras kampe tekemiseen lie leivinuuni. Alussa kovempi lämpä ja piiiitkä jälkiuunilämpö. Aluks kuumaan uuniin ja pitää muistaa käännellä lihoja alkuunsa, että tulee rusketusta, ettei pala. Sitten vaan rennommalla ottella antaa olla uunissa ja kääntelee. jos muistelee. Nesteen määrää syytä tarkkailla. osan lihoista pitää alussa olla kuivilla, just rusketuksen takia. Mutta nestettä pitää olla koko ajan riittävävästi, että liha samalla niinkuin keityykin.

        Mutta karjalanpaisti ei ole pikaruoka.

        Olen duunannut samaa sähköuunissakin. Kandee paistaa lihoja ensin paistinpannulla sen rusketuksen takia. Mutta ihan samalla lailla menee haudutuskin, matalassa lämmössä pitkään .

        Tärkeä hokata. Vasta lämmittäminen nostaa karjalanpaistin paraan maun kunnolla esiin. Elikkäs eka syödään. kun paisti on kunnolla kypsää. Sitten jääkaappiin ja joka kerta kun lämmittää uudestaan ,maku vaan paranee. Kyse siis ei nesteen määrästä liemessä, kyse lihan maustumisessa ja siinä. kunnon karjalanpaisti on niin mireaa, ei sen kans tekohamampaita tarvita.

        Korostan lopuksi, karjalanpaistissa pitää olla reippaasti läskiä, ei ole olemassa kevytversioita tästä ruokalajista. Ja luista tulee rutkasti makua, siis halpaa lihaa, ei mitään kallista filettä.

        =DW=

        Ensimmäistä kertaa ostan valmiiksi paistetun joulukinkun .

        Sähkösopimus 5,4cent päättyy 26.11. ja uusi alkaa seuraavana päivänä 22cent hintaa kahdeksi vuodeksi.

        Sähkölaskut vanhalla hinnalla joulukuussa ovat olleet noin 130€ ja siitä nousseet ta, he, ma, noin 150euroon, jonka jälkeen halpenee.

        Nyt nelikertaistuu, mutta eläke ei nousun jälkeenkään ole kuin 1200€ käteen kuukaudessa. Asun yksin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäistä kertaa ostan valmiiksi paistetun joulukinkun .

        Sähkösopimus 5,4cent päättyy 26.11. ja uusi alkaa seuraavana päivänä 22cent hintaa kahdeksi vuodeksi.

        Sähkölaskut vanhalla hinnalla joulukuussa ovat olleet noin 130€ ja siitä nousseet ta, he, ma, noin 150euroon, jonka jälkeen halpenee.

        Nyt nelikertaistuu, mutta eläke ei nousun jälkeenkään ole kuin 1200€ käteen kuukaudessa. Asun yksin.

        Paistan kyllä kinkun ja useammankin, jos hyvin sattuu. Niin kauan kun valtavat tietokonejärjestelmät tuhlaavat sähköä ja rahaa, käytän itsekin sähköä ja rahaa. Naurettavaa touhua; ”aste alemmaksi ja viiden minuutin suihku”!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paistan kyllä kinkun ja useammankin, jos hyvin sattuu. Niin kauan kun valtavat tietokonejärjestelmät tuhlaavat sähköä ja rahaa, käytän itsekin sähköä ja rahaa. Naurettavaa touhua; ”aste alemmaksi ja viiden minuutin suihku”!

        Naura pankissa.

        Jokatapauksessa on energia pula ja siitä johtuen energian hinta on korkea. Sen siitä vaan käytät energiaa niin paljon, kuin haluat, itse kuitenkin joudut makselemaan omasta kulutuksestasi.

        Toi viimeinen virke viittasi siihen, asut osakeyhtiössä, missä ei ole asuntokohtaista kulutusmittausta. Noh, vaikkei lasku lämmöstä, tai vedestä tulekkaan suoraan sinulle, menee se hoitovastikkeeseen, mikä sitten näkyy siis vastikkeessa, että siitä johtuen vuokrassa.

        Ei ole ilmaista energiaa. Mutta jos rahaa kuin roskaa, silloin kai ei energiankaan hinta vaikuta mitään. Oletko siis multimiljardööri? En usko.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naura pankissa.

        Jokatapauksessa on energia pula ja siitä johtuen energian hinta on korkea. Sen siitä vaan käytät energiaa niin paljon, kuin haluat, itse kuitenkin joudut makselemaan omasta kulutuksestasi.

        Toi viimeinen virke viittasi siihen, asut osakeyhtiössä, missä ei ole asuntokohtaista kulutusmittausta. Noh, vaikkei lasku lämmöstä, tai vedestä tulekkaan suoraan sinulle, menee se hoitovastikkeeseen, mikä sitten näkyy siis vastikkeessa, että siitä johtuen vuokrassa.

        Ei ole ilmaista energiaa. Mutta jos rahaa kuin roskaa, silloin kai ei energiankaan hinta vaikuta mitään. Oletko siis multimiljardööri? En usko.

        =DW=

        Jos ei fyrkat riitä, niin menen itku silmässä sosiaalihuoltoon vinkumaan köyhän eläkeläisen ahdinkoa. Sieltä tippuu vähän avustusta ahdinkoon🥲


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naura pankissa.

        Jokatapauksessa on energia pula ja siitä johtuen energian hinta on korkea. Sen siitä vaan käytät energiaa niin paljon, kuin haluat, itse kuitenkin joudut makselemaan omasta kulutuksestasi.

        Toi viimeinen virke viittasi siihen, asut osakeyhtiössä, missä ei ole asuntokohtaista kulutusmittausta. Noh, vaikkei lasku lämmöstä, tai vedestä tulekkaan suoraan sinulle, menee se hoitovastikkeeseen, mikä sitten näkyy siis vastikkeessa, että siitä johtuen vuokrassa.

        Ei ole ilmaista energiaa. Mutta jos rahaa kuin roskaa, silloin kai ei energiankaan hinta vaikuta mitään. Oletko siis multimiljardööri? En usko.

        =DW=

        Väärin.

        Asun asunto-osakeyhtiössä, maksan veden vesimitterilukeman mukaisesti.

        JA ENNENKAIKKEA MAKSAN LÄMMITYSSÄHKÖN muun sähkön itse, minulle tulevan sähkölaskun mukaisesti.

        Vastikevuokra sitten erikseen, jonka maksan taloyhtiön tilille.

        ELI LÄMMÖSTÄ ja VEDESTÄ tulee lasku MINULLE.


      • Anonyymi

        En tietenkään työnnä😂 Menen sinne, mistä rahaa olen ennenkin hakenut😳


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tietenkään työnnä😂 Menen sinne, mistä rahaa olen ennenkin hakenut😳

        Syö pääs. mee yöhön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syö pääs. mee yöhön.

        Laitoin just hoitoaineen päähän hautumaan ja kohta menen saunaan lämpimään😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paistan kyllä kinkun ja useammankin, jos hyvin sattuu. Niin kauan kun valtavat tietokonejärjestelmät tuhlaavat sähköä ja rahaa, käytän itsekin sähköä ja rahaa. Naurettavaa touhua; ”aste alemmaksi ja viiden minuutin suihku”!

        Tässä taas, jälleen kerran tyyppi, joka ei ymmärrä, mitä tarkoittaa: pienistä puroista kasvaa iso joki. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naura pankissa.

        Jokatapauksessa on energia pula ja siitä johtuen energian hinta on korkea. Sen siitä vaan käytät energiaa niin paljon, kuin haluat, itse kuitenkin joudut makselemaan omasta kulutuksestasi.

        Toi viimeinen virke viittasi siihen, asut osakeyhtiössä, missä ei ole asuntokohtaista kulutusmittausta. Noh, vaikkei lasku lämmöstä, tai vedestä tulekkaan suoraan sinulle, menee se hoitovastikkeeseen, mikä sitten näkyy siis vastikkeessa, että siitä johtuen vuokrassa.

        Ei ole ilmaista energiaa. Mutta jos rahaa kuin roskaa, silloin kai ei energiankaan hinta vaikuta mitään. Oletko siis multimiljardööri? En usko.

        =DW=

        Sinä varsinainen vitsiniekka olet!

        Käytät uunia ja ongelmana on kylppärin ”mukavuuslämmitys” ja sanot, että käytän paljon energiaa!

        Patterit on kylmät. Käyn suihkussa n. jokatoinen päivä. Kylppärin lattialämmitys ei ole päällä koskaan. Uunia lämmitän joulukinkkua varten ja ehkä toistakin, jotka paistan yöllä.

        Sinä tuhlaat teoillasi paljon enemmän kuin minä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä varsinainen vitsiniekka olet!

        Käytät uunia ja ongelmana on kylppärin ”mukavuuslämmitys” ja sanot, että käytän paljon energiaa!

        Patterit on kylmät. Käyn suihkussa n. jokatoinen päivä. Kylppärin lattialämmitys ei ole päällä koskaan. Uunia lämmitän joulukinkkua varten ja ehkä toistakin, jotka paistan yöllä.

        Sinä tuhlaat teoillasi paljon enemmän kuin minä!

        Lattialämmityksen tarkoitus EI OLE mukavuuden luominen vaan kodin kosteidentilojen kuivattaminen, niin ettei kosteus pääse rakenteisiin.

        Eli suihkun jälkeen kuivatus lastalla ja sitten lämmitys kunnolla päälle noin 1-1,5h ajaksi.
        Muuten se voi olla "miedolla" koko ajan.

        ÄLÄ HOMEHDUTA KYLPPÄRIÄSI !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lattialämmityksen tarkoitus EI OLE mukavuuden luominen vaan kodin kosteidentilojen kuivattaminen, niin ettei kosteus pääse rakenteisiin.

        Eli suihkun jälkeen kuivatus lastalla ja sitten lämmitys kunnolla päälle noin 1-1,5h ajaksi.
        Muuten se voi olla "miedolla" koko ajan.

        ÄLÄ HOMEHDUTA KYLPPÄRIÄSI !

        Toki toki! Kuivaan lastalla ja pyyhin pinnat kuiviksi vielä kankaalla ja kylppärin ovi on aina auki. Ei homehdu, eikä siihen lattialämmitystä tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki toki! Kuivaan lastalla ja pyyhin pinnat kuiviksi vielä kankaalla ja kylppärin ovi on aina auki. Ei homehdu, eikä siihen lattialämmitystä tarvita.

        Minä puhallan vielä hiustenkuivaajalla seinäpinnat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä puhallan vielä hiustenkuivaajalla seinäpinnat.

        ja taas sähköä kuluu😡


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja taas sähköä kuluu😡

        Kalliiksi tulee homekoiratkin.


    • Anonyymi

      Yksin asuvana olen laiska tekemään ruokaa enkä todellakaan kuluta sähköä keittämällä joka päivä ne pari perunaa ja tekemällä yhtä annosta soosia tai keittoa yms. Teen ruokani isommissa erissä ja uuniruuat siitä helppoja että voi tehdä useampaa ruokaa kerralla, eikä tarvitse seistä hellan ääressä joka päivä. Annoksina laitan pakkaseen niin ei myöskään tarvitse syödä samaa ruokaa monena päivänä peräkkäin. Säästän sekä sähkössä että kauppalaskussa. Keitot, padat teen haudutuspadassa , paitsi joku kalakeitto mikä tulee nopeasti hellallakin eikä vaadi pitkää keittämistä. Sähkölaskuni on vain yhden kerran ollut yli 10€ kuukaudelta ja siihen sisältyi useampia leipomuksia sekä uuniruokien tekoa. Normaalikuukautena sähkölaskuni on 7.50€ - 8.50€ ja siirtokaan ei päätä huimaa, viimeksi 7.68€. Kerrostalossa asun ja sama sähköyhtiö ollut jo 36 vuotta, ei ole ollut tarvetta kilpailuttaa.

      • Anonyymi

        Olen keksinyt, että kokonaisia ohran jyviä ja linssejä voi laittaa yleensä kaikkeen.
        Mukavasti napsukoita. Ja ohra on terveellistä!

        Tällä hetkellä on suosikkini: keitän pastaa (10-11 min) ja sinne mukaan lohipikkupaloja, kiehuvat siinä samalla.
        Mausteeksi lipstikkaa, ei tartte silloin buljonkia.

        Sitten pestoa, tomaattisosetta (no joo) ja aiverveeraa tms lisäksi, voi olla jugurttiakin tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen keksinyt, että kokonaisia ohran jyviä ja linssejä voi laittaa yleensä kaikkeen.
        Mukavasti napsukoita. Ja ohra on terveellistä!

        Tällä hetkellä on suosikkini: keitän pastaa (10-11 min) ja sinne mukaan lohipikkupaloja, kiehuvat siinä samalla.
        Mausteeksi lipstikkaa, ei tartte silloin buljonkia.

        Sitten pestoa, tomaattisosetta (no joo) ja aiverveeraa tms lisäksi, voi olla jugurttiakin tms.

        "Sitten pestoa, tomaattisosetta (no joo) ja aiverveeraa tms lisäksi, voi olla jugurttiakin tms."

        Mitä on aiverveera ?


    • Anonyymi

      Nys sähkönsäästön aikaan ihmiset lämmittelevät paljon enemmän puilla lämmitettäviä uunejaan ja siellä uuniruuat paistuvat ilman lisäkulutusta. Elämää eletään täällä muuallakin kuin kerrostaloasunnoissa.

    • Anonyymi

      En tiedä miten tulisi halvemmaksi. Eilen oli uunissa kerralla lähes 2 t. kokonainen sian tarjousulkofile, uuniohrapuuro ja tiikerikakku. Ajattelin että siitä joudun pakastaa lihaa, kun en saa syödyksi. Sitten tuli lapsen perhe ja popsivat niistä suurimman osan. Ei jäänyt sähkön tuhlaamiseksi pakasteeseen asti. Terassilla viilensin ja jääkaappiin loput.
      En ole koskaan ymmärtänyt sanaa mukavuuslämmitys. Olen kyllä kylmäjalkainen, mutten silti tarvitse siihen kylppärin lattialämmitystä vaan varpeiden jumppaa ja sukat. Rakenteiden kuivana pitämiseen käytän.
      Sähköni tällä hetkellä 6,77 senttiä/kwh Heleniltä.

    • Anonyymi

      Tyyppivanhuksia. Paistelevat vielä kinkkuja ja puuhastelevat sähkölaskusta välittaen ja valittäen

      Putinia vastaan taistellaan siten että tehdään kaikki yöllä vaikka kerrostalossa ei hyödykään yösähkön hinnssta itse

      • Anonyymi

        Täytyyhän sitä jotain yrittää yhteisen hyvän vuoksi ja olla ja elää muodin mukana. Mistä ja mikä sitten auttaa tai ei? Kuka sen kaiken oikeasti tietää?


    • Minä teen lähes päivittäin ruokia uunissa, toistaiseksi en ole vähentänyt. Katson mitä talvi tuo tullessaan. Keitot ja wokit teen tietysti liedellä. Air Fryerin ostoa olen harkinnut mutta pelkään että se jää turhakkerksi kaapin perukoille.

    • Anonyymi

      Minä teen karjalanpaistin crock potissa, mutta ruskistan lihat ensin pannussa hellalla, sitten koko hoito crockiin, nesteet mukaan, porkkanat sipulit, suola ja eikun crock ensin täysille, tunniksi tai silleen, sitten haudutuslämmölle 6-8 tuntiin tai pitemmäksikin aikaa ja hyvää tulee. Pienellä sähkönkulutuksella.

    • Anonyymi

      Tänään teen possupaistia padassa, emaljipinnoitettu valurautapata, jota voi käyttää hellan päällä tai uunissa. Ruskistan paistin ensin padassa, sitten sipuleiden ja juuresten kanssa uuniin n. tunniksi. Muuten käytän uunia aika vähän nykyisin, kun air fryerillä tulee pienemmällä energiankulutuksella hyvää ruokaa nopeastipienelle perheelle. Mulla on 12 litran fryer ja ihan paras ranskiksille, kanankoiville, lohkoperunalle jne. ruokaan minkä normaalisti olisin tehnyt tavallisessa kiertoilmauunissa. Ranskikset valmistuu fryerissa samassa ajassa, kun mun kiertoilmauuni ottaa ennen kuin se on sopivan kuuma.

      • Anonyymi

        Joka arkipäivä paikalliseen ravintolaan klo 12.00. Monipuolista ruokaa jälkiruokineen, jälkiruokakahveineen 12.50€.

        Illalla syön vielä iltapuuron ja juon yhdet sämpyläkahvit.

        Aloitin tämän vuonna 2016, samana vuonna tein siivoamissopimuksen, kerran kuukaudessa kaksi alan ammattilaisa laittaa kodin tiptop-kuntoon, vaihtavat tilavaatteetkin ja vievät pesulaan.

        Itse keskityn sauvakävelyyn ja nautin.


    • Anonyymi

      Nautin ruuanlaitosta kun on jotain tekemistä sisällä. Parhaat kokit on miehiä, en väitä olevani paras, mutta kelpaan itselleni kun asun yksin.
      Teen laatikko-ruokia usein, keittoja mihin mielikuvitus riittää. jääkaapissa on tuore eilen saimaan aaltojen seasta nostettu lohi, teen siitä lohikeiton vähän muunneltuna oman maun mukaan. Itselleni ei kannata isoa määrää valmistaa, toinen puolikas kalasta voi paistaa tai laittaa graavi kalaksi, ensiviikolla uudet ruokajutut,

      pe

      • Tyttäreni harrastaa meal preppingiä ja oon pikkasen kokeillut perässä samaa. Jos en ihan samassa mittakaavassa niin kuitenkin sillain et pyrin tekemään ruokaa niin että siitä on pariksi päiväksi ainakin kerralla. Viimeksi karjalanpaistia heti kertaalleen ja kaksi annosta pakkaseen. Lihapullia tai pihvejä sen verta et annoksina pakkasessa.

        Totta. Miehet parhaita kokkeja kun asiaan vihkiytyvät. Kotioloissa hyvä kokki voi olla kumpi vaan ketä asia kiinnostaa.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Tyttäreni harrastaa meal preppingiä ja oon pikkasen kokeillut perässä samaa. Jos en ihan samassa mittakaavassa niin kuitenkin sillain et pyrin tekemään ruokaa niin että siitä on pariksi päiväksi ainakin kerralla. Viimeksi karjalanpaistia heti kertaalleen ja kaksi annosta pakkaseen. Lihapullia tai pihvejä sen verta et annoksina pakkasessa.

        Totta. Miehet parhaita kokkeja kun asiaan vihkiytyvät. Kotioloissa hyvä kokki voi olla kumpi vaan ketä asia kiinnostaa.

        Minulla on huono tapa. Ostan aivan liian paljon ruokaa. Viime viikonloppuna oli tiedossa lapsen perheen yökylä vierailu joten ostin monenlaista ruokatarviketta, kun koskaan ei tiedä mitä pikkumuksuilla tekee mieli.
        Ostin patapaistipaloja ja hieman sianlihaa, jauhelihaa ja lihaisia nakkeja. Patapaistilihat valmistin ennenkuin he tulivat, mutta naperoita ei haluttanutkaan se ruoka. He halusivat tacos illallisen. Onneksi oli tarvikkeet kaapissa niihinkin ja ilta oli pelastettu. Tacomaustettua jauhelihaa jäi yli ja se loppu meni pakasteeseen.
        Seuraavana päivänä lounaaksi syötiin sitten sitä palapaistia perunoiden ja vihannesten kanssa. Palapaistiakin jäi yli, sekin tuonne pakasteeseen.
        Sianlihaakin jäi ja sekin tuli laitettua itselle lounaaksi perunamuusin kanssa tässä viikolla, nakkipaketti on vieläkin syömättä näyttää olevan viimeinen päivä olleen eilen . Toivottavasti eivät ole pilalla jotta voisi tehdä nakkikeittoa ison kattilallisen.
        Vielä ei ole tarvinnut lähtä ruokaostoksille tällä viikolla, maito toki on loppunut mutta kraanasta saa vettä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on huono tapa. Ostan aivan liian paljon ruokaa. Viime viikonloppuna oli tiedossa lapsen perheen yökylä vierailu joten ostin monenlaista ruokatarviketta, kun koskaan ei tiedä mitä pikkumuksuilla tekee mieli.
        Ostin patapaistipaloja ja hieman sianlihaa, jauhelihaa ja lihaisia nakkeja. Patapaistilihat valmistin ennenkuin he tulivat, mutta naperoita ei haluttanutkaan se ruoka. He halusivat tacos illallisen. Onneksi oli tarvikkeet kaapissa niihinkin ja ilta oli pelastettu. Tacomaustettua jauhelihaa jäi yli ja se loppu meni pakasteeseen.
        Seuraavana päivänä lounaaksi syötiin sitten sitä palapaistia perunoiden ja vihannesten kanssa. Palapaistiakin jäi yli, sekin tuonne pakasteeseen.
        Sianlihaakin jäi ja sekin tuli laitettua itselle lounaaksi perunamuusin kanssa tässä viikolla, nakkipaketti on vieläkin syömättä näyttää olevan viimeinen päivä olleen eilen . Toivottavasti eivät ole pilalla jotta voisi tehdä nakkikeittoa ison kattilallisen.
        Vielä ei ole tarvinnut lähtä ruokaostoksille tällä viikolla, maito toki on loppunut mutta kraanasta saa vettä.

        Sinullahan on pakastimessa nyt sitten ruokaa useiksi päiviksi jos ei viikoksi. Pitää muistaa vaan ottaa aina edellisenä iltana sulamaan. Minä käyn pää-asialliset ostokset aina kerran viikossa. Ruokien suunnittelussa olisi vielä petrattavaa. Tuoretuotteita kuten maitoa sitten pitkin viikkoa. Kyllä ruoan hinta on selvästi noussut.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Sinullahan on pakastimessa nyt sitten ruokaa useiksi päiviksi jos ei viikoksi. Pitää muistaa vaan ottaa aina edellisenä iltana sulamaan. Minä käyn pää-asialliset ostokset aina kerran viikossa. Ruokien suunnittelussa olisi vielä petrattavaa. Tuoretuotteita kuten maitoa sitten pitkin viikkoa. Kyllä ruoan hinta on selvästi noussut.

        Voi kuule, kyllä siellä pakasteessa oli valmisruokia vielä ainakin kahdeksi viikoksi, löytyi kaalilaatikkoa ja lasagneakin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi kuule, kyllä siellä pakasteessa oli valmisruokia vielä ainakin kahdeksi viikoksi, löytyi kaalilaatikkoa ja lasagneakin.

        Noni. Ei hätiä mitiä :).


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Noni. Ei hätiä mitiä :).

        Arkipäivät aina noin puoliltapäivin, seisovaan päytään,

        Siellä luen lehdet HS ym noin kymmenkunta lehteä ja pois tun noin klo 14.00 kotiin päiväunille.

        Matkaa kyseiselle tienvarsihelvetille noi 1km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arkipäivät aina noin puoliltapäivin, seisovaan päytään,

        Siellä luen lehdet HS ym noin kymmenkunta lehteä ja pois tun noin klo 14.00 kotiin päiväunille.

        Matkaa kyseiselle tienvarsihelvetille noi 1km.

        Ajattelin panna kinkun uuniin pyhäinpäivän aattona, että on sitten, mistä ottaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Arkipäivät aina noin puoliltapäivin, seisovaan päytään,

        Siellä luen lehdet HS ym noin kymmenkunta lehteä ja pois tun noin klo 14.00 kotiin päiväunille.

        Matkaa kyseiselle tienvarsihelvetille noi 1km.

        Minä käyn ulkona syömässä noin kerran viikossa.


    • Anonyymi

      Juu tosi hyvä pointti kyl kamu. Ne uunireseptit on kyllä extreme maukkaita. Esim se punajuuri uunivuoka oli tosi hyvää. Kannattaa kokeilla

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      56
      2979
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2818
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      34
      1977
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1922
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1778
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1727
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1432
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      93
      1200
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1142
    Aihe