IT-alan työ ei ole ihmistä varten

Anonyymi-ap

Todennäköisesti tämänkin kirjoituksen lukee myös muutama "hyväpalkkaisista" IT-alan töistä unelmoiva alanvaihtaja. Mikä lepoisissa IT-alan työtehtävissä muka voi olla niin ikävää, etteikö niitä jaksaisi suurella innolla paiskia vaikka seitsemänkymppiseksi? Eihän siinä tarvitse kuin istua tietokoneen ääressä ja näpytellä näppäimistöä.

Pohjimmiltaan ongelma on juuri siinä, että ihmistä ei ole tarkoitettu kyhjöttämään paikallaan yksin, tuijottamassa tietokoneen ruutua, tekemässä monotonisia tehtäviä. Kyse ei ole pelkästään siitä, mitä IT-alan työ on, vaan mitä se EI ole.

Keskimääräisiin IT-alan työtehtäviin ei kuulu:

* Kevyttä liikkumista, joka ylläpitää sekä aerobista kuntoa että mielenterveyttä.

* Kehon ja mielen käyttämistä harmonisesti yhdessä, niin että jälkeenpäin olo on rauhallinen ja henkisesti läsnäoleva.

* Katseen lepuuttamista horisontissa ja kauniissa maisemissa.

* Auringonpaistetta ja raitista ilmaa.

* Kiireettömiä ja mukavia kohtaamisia kiinnostavien ja empaattisten ihmisten kanssa.

* Merkityksellisten tavoitteiden saavuttamista.

IT-alan työ rappeuttaa siis samalla tavalla kuin liian yksipuolinen ruokavalio; Vaikka yksittäiset tietokoneen äärellä vietetyt työskentelysessiot eivät vielä sinänsä olisi erityisen haitallisia, ne vievät pidemmän päälle elämässä liikaa tilaa kaikilta niiltä mukavilta virikkeiltä, joita ihminen luonnostaan tarvitsisi voidakseen hyvin.

"Seura tekee kaltaisekseen", sanotaan. Kun ihminen viettää suurimman osan ajastaan tietokoneen kanssa, hänestä tulee vuosien saatossa eräänlainen teollisuusrobotti. Tietokoneen kaltainen, tunne-elämältään vajavainen. Työuran jälkeen muutos takaisin normaaliksi tuntevaksi ihmiseksi voi olla hidasta tai jopa mahdotonta, sillä aivojen plastisuus vähenee iän myötä. Monet viettävät loppuelämänsä mielenterveyskuntoutujana.

Seuraavat sukupolvet tulevat hyvin todennäköisesti aikanaan hämmästelemään pöyristyneinä 2000-luvun alun IT-työläisen oloja, aivan samalla tavalla kuin me näemme vaikkapa 1800-luvun tehdastyöläisten olot nykymittapuulla epäinhimillisinä ja ihmisarvoa loukkaavina.

4

264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

haluan vain rahaa

• Anonyymi

Jos IT-ala olisi tuollainen, minähän soveltuisin sinne. Mutta sehän ei ole

Nykyään siellä pitää osata muutakin kuin näpyttää konetta.

• Anonyymi

Tämä. Vaaditaan pepsodenttihymyä aamusta iltaan ja nuorekasta hipahtavaa olemusta. Se osaako koodata on toissijaista.

• Anonyymi

"Kun ihminen viettää suurimman osan ajastaan tietokoneen kanssa"

Ei tuo kosketa pelkästään IT-alan työläistä. Nykyään on paljon muitakin aloja, joissa työ tehdään tietokoneen kanssa. Ehkä joskus 20-30 vuotta sitten IT-ala saattoi olla ainoa tai melkein ainoa työ, jossa pääsääntöisesti ajasta kului tietokoneen edessä istuessa, mutta nyt on levinnyt yhä useammalle alalle. Koneen edessä 8h päivässä (tai enemmän) istuessa joutuu silmät, selkä, p3rse ja muukin kroppa koville. On tärkeää pitää taukoja, olla muulla tavalla tekemisissä muiden ihmisten kanssa, urheilla (paljon), ulkoilla (paljon), hankkia harrastuksia, jotka ovat hyvä vastapaino istumatyölle, ei harrastaa tietokonepelejä, jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      84
      4562
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4411
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3483
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2083
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1748
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      103
      1291
    Aihe