äänieristys

auton oviin

Antakaas hifistit vinkkejä. Ostin varaosaliikkeestä itseliimautuvaa äänieristysmattoa, kun tuossa japsissa on hiukan kovanlaiset rengasäänet ym meteli. Peräkontin, lattiat ja muut sellaiset paikat on suht helppo eristää, mutta miten pitäisi laittaa eriste oviin? Jossain keskustelussa mainittiin, että se maksaisi hifi-firman laittamana 200/ovi. Ei oikein innosta maksella semmosia summia, joten yrittäisin itse asentaa. Ovien reiät on vaan aika pieniä, eli on aika hankala sitä siististi laittaa. Miten ootte homman hoitanut?

20

31774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oiskos helpompaa ku ostasit hyvät renkaat jotka ei ulisis =D

    • Automiekkonen

      No ei niin hiljaisia renkaita olekaan, että niillä paikataan auton puutteellinen äänieristys. Kyllähän äänieristysmattoa saa oviin laitettua, jos viitsi purkaa oviverhoilut pois. Se, onko siitä sitten mitään apua, onkin kokonaan toinen juttu.

      • auton oviin

        Minunkaan mielestä hiljaisemmat renkaat ei riitä. Niin, onko siitä oikeasti apua? Luulisin että auttaa ainakin jonkin verran. Nimittäin ajaessa kuulostaa, niinkuin olisi takaovet auki, sen verran selvästi tulee äänet läpi.
        Eikös eristeet laiteta oven sisään sisemmän pellin takapinnalle? Pahvin allehan ne ei mahdu.


    • Team kätsä

      Vattu että on kallista. Me otetaan hieman vähemmin. Aikaa voi varata n:1-2h per ovi riippuen kuinka hankala se on. Eli n: yksi päivä menee 4-ovisen auton vaimentamiseen. Yksi 4mm bitumi neliö maksaa täälläpäin n: 28e..Tein erääseen Volvoon etuoviin vaimennuksen ja se maksoi 150e bitumit. Erään Golfin kontin pohjaan ja sivuille vaimennus maksoi myös 150 bitumit. Aikaa meni aika paljon paneelien purkamiseen, kun kaikki kontin paneelit purettiin.
      Omaan autooni ( 2-ovinen farmari)vaimensin takasivukotelot ja nyt 8" elementit jotka sinne hengittää ei rämisytä peltejä olleskaan popittaessa jota porukat kummastelee kun auto on kuitenkin japsi ja vuodelta -76 :) Vaimenna vielä ovet ja kuskin ja apparin lattian. Kattokin kokee käsittelyn kun menee maalarille ja katto verhoilu puretaan. tulee madalluskin samalla. Bitumi painaa n: 7kg/neliö

      • auton oviin

        Kallista??? Elämä on...
        No joo se 200€ oli jonkun tietäjän viestistä, eli yhtä luotettavia, kun jutut yleensä näillä palstoilla.

        Sanohan team kätsä (tai joku muu), kannattaako laittaa tuota 12mm paksua jotain vaahtomuoviäänieristettä, jota myivät paikallisessa varaosaliikkeessä? Kerääkö se kosteutta? On siinä kyllä alumiinikalvo pinnassa.
        Pahvit on aika nopea irrottaa, on muutaman kerran tullut irroteltua kajareiden takia.

        Mistä tuota bitumimattoa yleensä saa (asun pienessä kaupungissa, jossa valikoimat on mitä on.


      • se näin
        auton oviin kirjoitti:

        Kallista??? Elämä on...
        No joo se 200€ oli jonkun tietäjän viestistä, eli yhtä luotettavia, kun jutut yleensä näillä palstoilla.

        Sanohan team kätsä (tai joku muu), kannattaako laittaa tuota 12mm paksua jotain vaahtomuoviäänieristettä, jota myivät paikallisessa varaosaliikkeessä? Kerääkö se kosteutta? On siinä kyllä alumiinikalvo pinnassa.
        Pahvit on aika nopea irrottaa, on muutaman kerran tullut irroteltua kajareiden takia.

        Mistä tuota bitumimattoa yleensä saa (asun pienessä kaupungissa, jossa valikoimat on mitä on.

        Eli laita sitä raskasta bitumimattoo sinne ovipeltiin kiinni (siis ulomman pellin sisäpuolelle) ja riittää kun laitat noin puolet koko alasta....sit voi laittaa myös sitä sen sisemmän pellin sisäpuolelle ja siihen ovipahvin eli verhouslevyn sisäpinnalle laita sitä liimattavaa "vaahtomuovia"....niitä saa esim bilteemasta tai korjakumista treelta.....


      • Jussi
        se näin kirjoitti:

        Eli laita sitä raskasta bitumimattoo sinne ovipeltiin kiinni (siis ulomman pellin sisäpuolelle) ja riittää kun laitat noin puolet koko alasta....sit voi laittaa myös sitä sen sisemmän pellin sisäpuolelle ja siihen ovipahvin eli verhouslevyn sisäpinnalle laita sitä liimattavaa "vaahtomuovia"....niitä saa esim bilteemasta tai korjakumista treelta.....

        Teille jotka ootte noita vaimennuksia tehneet:

        Tarviiko/kannattaako koko ovi iroittaa kyseistä toimitusta varten vai miten ootte menetelly? Itsellä ei tästä ole kokemusta, mutta aion vaimentaa ovet lähiaikoina.
        Kiitos vastauksista :)


      • Vaimentaja
        Jussi kirjoitti:

        Teille jotka ootte noita vaimennuksia tehneet:

        Tarviiko/kannattaako koko ovi iroittaa kyseistä toimitusta varten vai miten ootte menetelly? Itsellä ei tästä ole kokemusta, mutta aion vaimentaa ovet lähiaikoina.
        Kiitos vastauksista :)

        Ei kannata irroittaa ovia saranoistaan. Vaikeaa, aikaa vievää ja sit on kuitenkin melko helppo laittaa sitä mattoa kun ovi on pakallaan. kiinni laittaminen on vielä hankalampaan.

        Itse vaimennuksesta.
        jos kerran aletaan vaimentamaan niin miksi ei tekisi sitä sitten samalla kunnolla? joku sanoi tässä keskustelussa jo että riittää kun laittaa vain puolet oven pinta-alasta. miksi ihmeessä? eli laita vain niin paljon sinne sitä kun saat eli jos sulla on esim. neliön kokoinen pelti niin laita sitä se koko neliö täyteen. Ymmärsit varmaan mitä tarkoitin. Siis sinne oven ulkepellin sisäpuolelle. Sit kannattaa laittaa myös sen ovi pellin sisäosan päälle kans (Ovipahvin ja itse oven välissä oleva pelti) Eli tukkii kaikki ne mainitsemasi pienet reijät siitä. paitsi tietysti kaiutin reikä. kaikki muut reijät tukkoon. Jos vielä mahtuu niin laita ovi pahvin taakse kans. Usein ei mahdu mutta jos. Sitten on vielä sellainen vaihtoehto että laitat vaikka kotelonsuoja massaa ovipahvin taakse lisäeristyksesksi.

        joku taisi mainita että ne ovien vaimennukset eivät vähennä sitä rengas melua juuri yhtään. täysin oikeassa. eihän rengas äänet sieltä ovista tule vaan nimenomaan lattian kautta. aloita projeksi sillä että otat penkit ja matot pois autosta ja eristät KUNNOLLA (jälleen joka neliösentti) ne lattiat ja rengas kotelot mielellään sisä ja ulkopuolelta niin eiköhän siitä jo saa aika hyvän aikaan.
        Kannattaa myös muistaa se että mitä enemmän laitat sitä mattoa oviin sitä kovemmalle joutuvat ovien saranat. Jos alatellaan että auton valmistaja on suunnitellut saranat kestämään oven painon ja sitten laitat 2-3 kg lisäpainoa sille ovelle niin se tekee kuitenkin jo 10-20kg/ ovi lisää painoa. Sitä ei välttämättä huomaa heti mutta vuoden kahden päästä kyllä.

        M


      • sitä vaahtomuovimattoa
        Vaimentaja kirjoitti:

        Ei kannata irroittaa ovia saranoistaan. Vaikeaa, aikaa vievää ja sit on kuitenkin melko helppo laittaa sitä mattoa kun ovi on pakallaan. kiinni laittaminen on vielä hankalampaan.

        Itse vaimennuksesta.
        jos kerran aletaan vaimentamaan niin miksi ei tekisi sitä sitten samalla kunnolla? joku sanoi tässä keskustelussa jo että riittää kun laittaa vain puolet oven pinta-alasta. miksi ihmeessä? eli laita vain niin paljon sinne sitä kun saat eli jos sulla on esim. neliön kokoinen pelti niin laita sitä se koko neliö täyteen. Ymmärsit varmaan mitä tarkoitin. Siis sinne oven ulkepellin sisäpuolelle. Sit kannattaa laittaa myös sen ovi pellin sisäosan päälle kans (Ovipahvin ja itse oven välissä oleva pelti) Eli tukkii kaikki ne mainitsemasi pienet reijät siitä. paitsi tietysti kaiutin reikä. kaikki muut reijät tukkoon. Jos vielä mahtuu niin laita ovi pahvin taakse kans. Usein ei mahdu mutta jos. Sitten on vielä sellainen vaihtoehto että laitat vaikka kotelonsuoja massaa ovipahvin taakse lisäeristyksesksi.

        joku taisi mainita että ne ovien vaimennukset eivät vähennä sitä rengas melua juuri yhtään. täysin oikeassa. eihän rengas äänet sieltä ovista tule vaan nimenomaan lattian kautta. aloita projeksi sillä että otat penkit ja matot pois autosta ja eristät KUNNOLLA (jälleen joka neliösentti) ne lattiat ja rengas kotelot mielellään sisä ja ulkopuolelta niin eiköhän siitä jo saa aika hyvän aikaan.
        Kannattaa myös muistaa se että mitä enemmän laitat sitä mattoa oviin sitä kovemmalle joutuvat ovien saranat. Jos alatellaan että auton valmistaja on suunnitellut saranat kestämään oven painon ja sitten laitat 2-3 kg lisäpainoa sille ovelle niin se tekee kuitenkin jo 10-20kg/ ovi lisää painoa. Sitä ei välttämättä huomaa heti mutta vuoden kahden päästä kyllä.

        M

        , jota kutsutaan akustiikkalevyksi. Se imee kosteutta -> ruostuminen.

        Lisäksi se on tarkoitettu vaimentamaan äänen heijastumista: esim kotihifi puolella estetään keskiäänien ja diskanttien poukkoilu ympäri huonetta (ilman estoa äänestä tulee sekava/puuromainen)... Eli kyseenomaisilla matoilla ei tee yhtään mitään auton äänieristyksessä!


      • massaus
        sitä vaahtomuovimattoa kirjoitti:

        , jota kutsutaan akustiikkalevyksi. Se imee kosteutta -> ruostuminen.

        Lisäksi se on tarkoitettu vaimentamaan äänen heijastumista: esim kotihifi puolella estetään keskiäänien ja diskanttien poukkoilu ympäri huonetta (ilman estoa äänestä tulee sekava/puuromainen)... Eli kyseenomaisilla matoilla ei tee yhtään mitään auton äänieristyksessä!

        semmoista ääni eriste spreitä on olemassa jota ehkä kannattas käyttää ennemmin kuin matto on tosi että kun pistää sitä mattoa niin se kerää kostetta ja aiheuttaa japsi autooon muutenkin vaivaavaa korroosiota etenemään


      • 3 auton kokemus
        massaus kirjoitti:

        semmoista ääni eriste spreitä on olemassa jota ehkä kannattas käyttää ennemmin kuin matto on tosi että kun pistää sitä mattoa niin se kerää kostetta ja aiheuttaa japsi autooon muutenkin vaivaavaa korroosiota etenemään

        Olen itse eristänyt autot seraavalla tavalla:
        -Auton alustan massaus kuntoon! Kaksi kerrosta kotelonsuoja-ainetta pellin pinnalle kosteuseristeeksi ja massaa ruiskulla päälle paksu kerros noin 3 ruiskutusta pohjaan ja 4 pyäräkoteloihin.

        -Pura auton sisusta, tuki kaikki reiät tuliseinästä, käytä valaisinta apuna. Valo tulee ihan samasta reijästä tosin hikommin kuin ääni. Laita lattiaan Parokin akustiikkalevyä kaikkiin pintoihin lattiamattojen alle. Tuliseinään johon ei tule mattoa päälle kannattaa laittaa palosuojattu kangas kovavillan päälle liimalla. Parokin kivestä tehty levy kun on vielä paloturvallista ja kosteutta imemätöntä. Lattiamattoa tosin joutuu hiukan muovaamaan uuteen uskoon saksilla ja kuumailmapuhaltimella. PS. Kannattaa pestä matto ennen paikalleen laittoa, koska se on kuitenkin kauheassa kurassa.

        -Osisäpuolisiin pelteihin kotelosuojaa 2 ruiskutusta ja päälle 2 milliä Noistekin ruiskutettavaa eristettä. Sama kannattaa tehdä muidenkin ulkopeltien sisäpinnoille. Sisimmäisiin ovipelteihin liimaa painava rouhevaahtomuovia eliminoimaan heijastusääniä ja estämään äänen läpi tunkeutuminen.

        -Auton pystytolppiin kannattaa suihkauttaa kotelosuoja-ainetta ja laittaa äänen etenemisen esteeksi kotelosuojaan kastettu vaahtomuovi. Eli kasta vaahtomuovi kotelosuoja aineeseen ja purista ylimääräinen aine pois ja työnnä paikoilleen.

        Vielä kun laitat kotelosuojan tavaratilan ulkopelteihin ym. vastaaviin paikkoihoin ja sen päälle 2mm paksun vaahtomuovin ja täytät kotelon lasivillalla. Pitäisi auton olla aika hiljainen. Huom! Kotelosuoja ja vaahtomuovi eristää pellin kosteudelta, joka voi kondensoitua villaan! Samaa käytytään linja-autoissa ja pikkupusseissa.

        Ps. Kun otat tyypit varo hajottamasta moottoria. Autossa on vaihteet edelleen, vaikka ääni ei kuulukkaan! Itse melkein unohdin ekalla kerrala vaihtaa!


      • Harry
        3 auton kokemus kirjoitti:

        Olen itse eristänyt autot seraavalla tavalla:
        -Auton alustan massaus kuntoon! Kaksi kerrosta kotelonsuoja-ainetta pellin pinnalle kosteuseristeeksi ja massaa ruiskulla päälle paksu kerros noin 3 ruiskutusta pohjaan ja 4 pyäräkoteloihin.

        -Pura auton sisusta, tuki kaikki reiät tuliseinästä, käytä valaisinta apuna. Valo tulee ihan samasta reijästä tosin hikommin kuin ääni. Laita lattiaan Parokin akustiikkalevyä kaikkiin pintoihin lattiamattojen alle. Tuliseinään johon ei tule mattoa päälle kannattaa laittaa palosuojattu kangas kovavillan päälle liimalla. Parokin kivestä tehty levy kun on vielä paloturvallista ja kosteutta imemätöntä. Lattiamattoa tosin joutuu hiukan muovaamaan uuteen uskoon saksilla ja kuumailmapuhaltimella. PS. Kannattaa pestä matto ennen paikalleen laittoa, koska se on kuitenkin kauheassa kurassa.

        -Osisäpuolisiin pelteihin kotelosuojaa 2 ruiskutusta ja päälle 2 milliä Noistekin ruiskutettavaa eristettä. Sama kannattaa tehdä muidenkin ulkopeltien sisäpinnoille. Sisimmäisiin ovipelteihin liimaa painava rouhevaahtomuovia eliminoimaan heijastusääniä ja estämään äänen läpi tunkeutuminen.

        -Auton pystytolppiin kannattaa suihkauttaa kotelosuoja-ainetta ja laittaa äänen etenemisen esteeksi kotelosuojaan kastettu vaahtomuovi. Eli kasta vaahtomuovi kotelosuoja aineeseen ja purista ylimääräinen aine pois ja työnnä paikoilleen.

        Vielä kun laitat kotelosuojan tavaratilan ulkopelteihin ym. vastaaviin paikkoihoin ja sen päälle 2mm paksun vaahtomuovin ja täytät kotelon lasivillalla. Pitäisi auton olla aika hiljainen. Huom! Kotelosuoja ja vaahtomuovi eristää pellin kosteudelta, joka voi kondensoitua villaan! Samaa käytytään linja-autoissa ja pikkupusseissa.

        Ps. Kun otat tyypit varo hajottamasta moottoria. Autossa on vaihteet edelleen, vaikka ääni ei kuulukkaan! Itse melkein unohdin ekalla kerrala vaihtaa!

        Tarkoitus olisi äänieristää Pajero.
        Jos olet vielä kuulolla (3 auton kokemuksella
        auto hiljaiseksi)niin otapa yhteyttä ja
        tee tarjous?

        Olemme auton kanssa täällä Oulussa :)


      • maximaalinen ajonaut
        3 auton kokemus kirjoitti:

        Olen itse eristänyt autot seraavalla tavalla:
        -Auton alustan massaus kuntoon! Kaksi kerrosta kotelonsuoja-ainetta pellin pinnalle kosteuseristeeksi ja massaa ruiskulla päälle paksu kerros noin 3 ruiskutusta pohjaan ja 4 pyäräkoteloihin.

        -Pura auton sisusta, tuki kaikki reiät tuliseinästä, käytä valaisinta apuna. Valo tulee ihan samasta reijästä tosin hikommin kuin ääni. Laita lattiaan Parokin akustiikkalevyä kaikkiin pintoihin lattiamattojen alle. Tuliseinään johon ei tule mattoa päälle kannattaa laittaa palosuojattu kangas kovavillan päälle liimalla. Parokin kivestä tehty levy kun on vielä paloturvallista ja kosteutta imemätöntä. Lattiamattoa tosin joutuu hiukan muovaamaan uuteen uskoon saksilla ja kuumailmapuhaltimella. PS. Kannattaa pestä matto ennen paikalleen laittoa, koska se on kuitenkin kauheassa kurassa.

        -Osisäpuolisiin pelteihin kotelosuojaa 2 ruiskutusta ja päälle 2 milliä Noistekin ruiskutettavaa eristettä. Sama kannattaa tehdä muidenkin ulkopeltien sisäpinnoille. Sisimmäisiin ovipelteihin liimaa painava rouhevaahtomuovia eliminoimaan heijastusääniä ja estämään äänen läpi tunkeutuminen.

        -Auton pystytolppiin kannattaa suihkauttaa kotelosuoja-ainetta ja laittaa äänen etenemisen esteeksi kotelosuojaan kastettu vaahtomuovi. Eli kasta vaahtomuovi kotelosuoja aineeseen ja purista ylimääräinen aine pois ja työnnä paikoilleen.

        Vielä kun laitat kotelosuojan tavaratilan ulkopelteihin ym. vastaaviin paikkoihoin ja sen päälle 2mm paksun vaahtomuovin ja täytät kotelon lasivillalla. Pitäisi auton olla aika hiljainen. Huom! Kotelosuoja ja vaahtomuovi eristää pellin kosteudelta, joka voi kondensoitua villaan! Samaa käytytään linja-autoissa ja pikkupusseissa.

        Ps. Kun otat tyypit varo hajottamasta moottoria. Autossa on vaihteet edelleen, vaikka ääni ei kuulukkaan! Itse melkein unohdin ekalla kerrala vaihtaa!

        Tere.
        innostuin tuossa eristelystä ja sain rengasäänet pois. kuitenkin ilmavirtapuhina ei vaimene sitten millään. mitähän sille tekis? samalla myös moottori kuuluu sevemmin ku muu melu on poissa.

        mitä tein?
        -austapesu, kotelosuojaa 1l kompuralla 3,5 litraa alustamassaa pensselillä (ei tullut maalipyssystä ulos)
        -oviin vaimennusmattoa (vibroplast ja bitumi) molempiin pelteihin ja 10mm eristelevy (kosteutta imemätön)
        -kattoon ja lattiaan vibroa, lattialle vielä bilteman 2cm eristettä kastumaan. takakonttikin vaimennettu (sedanissa vaikuttaa melko vähän).

        moottorin vaimennus on vaikea ahtauden vuoksi, konepellin kyllä vaimensin.

        miten siis moottoriäänet pois ja puhina? pitääkö kori takoa aerodynaamisemmaksi?


    • äänivalli

      Kysymykseesi tuosta äänenvaimennusmateriaalista. Olen perehtynyt asiaan, Usein keskusteluissa menee vellit ja puurot sekasin kun puhutaan vaimennustehoista.
      Noxudol 3100 ruskutettava/telattava äänieristemassa on vain puolet kumibitumilevyn painosta mutta kaksinkertainen resonanssivaimennusteholtaan. Lisäksi se sisältää ruosteenestoainetta sekä sen ominaisuus on tehokas kondenssisuoja, eli se myöslämpöeristää. Siitä löytyy Ruotsin viranomaisten palosuojahyväksyminen, Eräs hemmo kirjoitti että jollakinbitumimatolla kerroin oli 0,4 joka tarkoittaa että maton paino on tällöin 10-12kg/m2 ! Noxudol 3100:lla päästään samaan 4kg/m2 märkämassan kulutuksella = n.3kg/m2 kuivapaino. Harvoin tarvitaan näin suurta vaimennusta, jo 3kg/m2 märkäpainolla = n.2,2 kg/m2 on erinomainen teho. Volvo ja muut useat valmistajat ovat standardoineet ko. tuotteen tuotantoonsa, ei vain Auto-HiFi kaverit. Tämä johtuu hyötysuhteesta, auton paino tulisi olla mahd. kevyt polttoainetalouden ja liikuteltavien massojen vuoksi.lisätietoja, testejä, serttejä, kulutusmääristä, hinnoista, soveltuvuuksista voi kysellä [email protected], tai www.duoproduct.com sivuilta lisätietoja, palvelevat siellä mielellään ja toimituskin onnistuu kuulemma matkahuollon kautta ennakkomaksulla.

    • minä vaan

      Tällä hetkellä parhaimmat/kannattavimmat äänieristys keinot ovat siihen tarkoitetut matot. Esim silent coat, jc-elements yms. Esim silent coat äänieristys matto on vaimennus kyvyltään hyvää, helppo asentaa eikä hinnallakaan pilattu. 4m2 "tukkupakkaus" maksaa noin 100e ja tällä saadaan melkokattava vaimennus aikaiseksi. Nuo ruiskutettavat massat ovat jääneet jälkeen hintakilpailussa sekä vaimennustehossaan. Ja yhdellä neliöllä vaimennus massaa (3kg) ei paljoa saa aikaiseksi. Massat ovat myös vaikeampia levittää kuin matot, tai tarvitsevat jossain tapauksissa jopa paineilmavehkeet ja useamman levityskerran.

    • mauto

      mitenkä pitäs mopoautoo vaimentaa ku kuuluu moottorin puolella hirvee kolina kun laittaa käyntiin

    • Jeps!!!!111

      Korjata se? Ei kolina kuulu moottorin normaaliin ääntelyyn... edes mopoautossa....

    • Saikkonen
    • Kombifon

      Äänivalli kaveri. Puhuu rinta äänellä asiaa !

    • ÄLYMÖLY

      Olen selvittänyt tuota Noxudol asiaa, Noxudol ei aiheuta ruostumista kuten osittain irtoavat bitumimatot, joiden väleihin kondensoituu kosteutta. Onko kukaan ajatellut mistä tulee kumin musta väri? Se tulee hiilestä, jota hienona jauheena lisätään kumin valmistuksen yhteydessä siihen. Kuten tiedämme, teräs on alkuaineasteikolla hiiltä aikalailla matalampi arvoltaan. Tästä johtuu kun tähän pariin lisätään kosteutta, kondenssia. Syntyy sähköpari jossa vaara että teräs alkaa syöpymään jos on pieneltäkin alalta esim kotelossa alkava pistemäinen ruostuminen, ainakin teoriassa :)

      Olen testannut Noxudolia 3100 että se ei ime kosteutta itseensä, eli paino ei testikappaleissa noussut 1 kuukauden upotustestissä siten että sitä olisi voinut gramma vaalla mitata.Samoin valmistaja ilmoittaa ominaisuuksista öljyn kanssa upotustestissä. Näköjään sillä on myös kohtuullinen lämmmöneristykyky joka ilmenee kondenssin vähenemisenä jota ei ole mitattu tietääkseni muilla vastaavilla tuotteilla.

      Lisäksi Noxudol 3100:ssa on ruostumisen esto ainetta jota ei ole tietääkseni muissa tuotteissa.

      Vermeissä, mm.veneessäni Silverissä sisäpohjassa, missä olen tätä käyttänyt. Tuo äänien muodostuminen ajaessa aallokossa tai muu liikkuminen veneessä ei saa ääntä aikaan. Tunnelma on aika ällistynyt kaikilla kavereillani kun ovat tämän kokeneet.
      Ei perinteistä lasikuituveneen tai alumiiniveneen lätkettä tai pauketta. Hiljaista ja fiilis sama kuin ajaisi puuveneellä !!

      Hankin tuota tavaraa 2 x 20 litraa joka riitti sisäosien käsittelyyn hienosti, 30 litraa riitti Sharkin käsittelyyn ihan hyvin. Painoa arvioin veneeseen tulleen n.18-20 kiloa lisää jota ei huomannut 90hv kanssa mitenkään.

      Eihän tämä tuote ole ihan halpaa jos vertaa bitumimattoon tai vaahtomuovi suikaleisiin joiden kanssa voi harrastaa askartelua. Kysymys on tietysti mitä odottaa ja mitä saa rahalla ja kun siihen touhuun kuitenkin uhraa aikaansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1719
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      232
      1453
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      88
      1331
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1005
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe