Ärsyttää kun ruottalaiset ovat nyt niiiin kiinnostuneita Suomesta

Anonyymi-ap

Nyt on tullu monta uutista, joiden mukaan kiinnostus Suomea ja suomen kieltä kohtaan kasvaa Ruotsissa. Kuulemma suomalaisia arvostetaankin Ruotsin puolella nyt enemmän kuin ennen. Ja muuta vastaavaa.

Täällä Suomessa kuulee entistä useammin, että Ruotsi ei kiinnosta eikä Ruotsiin haluta esimerkiksi matkustaa. Vähensivät Turun ja Tukholman väliltä yhden laivavuoronkin pysyvästi. Ehkä se kuvaa, ettei Ruotsiin ole enää samaan malliin menijöitä kuin ennen. Tutuilta olen kuullut, että jotkut suomalaiset boikotoivat jo suomalaisia tuotteitakin sekä kauppaketjuja. Luulisin että Ruotsia kohtaan on muutakin hampaankolossa kuin pelkkää välinpitämättömyyttä.

Ärsyttää että ruotsalaiset nyt ovat niin kaveria, niin kaveria, meidän suuntaan. Tuntuu halpamaiselta! Aiemmin he ovat pitäneet meitä suomalaisia roskasakkina, mutta nyt osoittavat tykkäämistään aivan yllättäen. Tuntuu siltä, että heidän yhtäkkisen suomalaisia kohtaan tunteman ystävällisyyden ja jalouden vuoksi, meidän tulisi kaikkien hypätä laivaan, seilata Åhlensiin ostoksille, ostaa Fazerin sijasta Marabouta, shoppailla H&M:lla ja Ikeassa sekä vaihtaa sähkösopimus Vattenfallille. Huhhuh, sanon minä.

13

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet vaa kateellinen ! Tänään kävin kaupassa tilaamassa uuden sähköisen kiukaan (ruottalaisen ) edellinen ku jäi eläkkeelle 35 vuoden jälkeen.- Myyjän ka ku jutusteltiin kävi ilmi että hänen äidin isä oli tullut sotalapsena tänne :-)

      Skånepåg

      • Anonyymi

        En oo kateellinen. Jos sä siellä viihdyt, niin oon onnellinen sun puolestas. Ärsyttää vaan lukea jatkuvalla syötöllä uutisia, joiden mukaan "suomalaisten maine Ruotsissa on parantunut", "suomalaisuus on nyt trendikästä Ruotsissa", "suomen kielen opiskelun suosio on kasvanut Ruotsissa" jne. Ihan saman tekevää mulle.

        Suomeenkin on nyt muuttanut Ruotsista jonkun verran ruotsalaisia. Siis sellaisia kantasvenssoneita. Ihan saletisti ainakin osa heistä on ihan muusta tänne muuttanut kuin kiinnostuksesta Suomea kohtaan. Ei kielitaidoton ruotsalainen lapsiperhe muuta Venäjän rajalle keskelle metsää pelkästään siitä ilosta, että saavat asua puiden keskellä, vaikka sellaista erä Ilomantsiin muuttanut perhe väittää. Pysykää svenssonit siellä omassa maassanne ja syökää itse ne Maraboun suklaanne vaikka Ikean sohvilla löhöten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En oo kateellinen. Jos sä siellä viihdyt, niin oon onnellinen sun puolestas. Ärsyttää vaan lukea jatkuvalla syötöllä uutisia, joiden mukaan "suomalaisten maine Ruotsissa on parantunut", "suomalaisuus on nyt trendikästä Ruotsissa", "suomen kielen opiskelun suosio on kasvanut Ruotsissa" jne. Ihan saman tekevää mulle.

        Suomeenkin on nyt muuttanut Ruotsista jonkun verran ruotsalaisia. Siis sellaisia kantasvenssoneita. Ihan saletisti ainakin osa heistä on ihan muusta tänne muuttanut kuin kiinnostuksesta Suomea kohtaan. Ei kielitaidoton ruotsalainen lapsiperhe muuta Venäjän rajalle keskelle metsää pelkästään siitä ilosta, että saavat asua puiden keskellä, vaikka sellaista erä Ilomantsiin muuttanut perhe väittää. Pysykää svenssonit siellä omassa maassanne ja syökää itse ne Maraboun suklaanne vaikka Ikean sohvilla löhöten.

        Kuule, Ruotsi ja Suomi ovat kauppakumppaneita ja tarvitsevat toisiaan myös muissakin valtiollisissa asioissa. On myös olemassa pohjoismainen yhteistyö.
        Jospa ne umpiruotsalaiset jotka muuttaneet Suomeen ovat tulleet sinne työn takia. Ehkä Suomessa ei enää löytynyt tarpeeksi hyvän ruotsinkielen osaavaa henkilöä tekemään sitä työtä.
        Fazerin ruisleipä on mennyt kyllä niin huonoksi laadultaan ettei sitä enää paljon haluta ostaa ja kallistakin.Paljon halvemmalla ja parempaa ruisleipää saa kaupasta, mutta se on tanskalaista. Tuossakin lähikaupassa tälläkin hetkellä tarjouksessa tanskalainen ruisleipä 2 pussia a' 360 gr 25 SEK. Fazerin rågkusar 12 kpl pussi 675gr maksaa 43 - 51kr kaupasta riippuen, lähikaupassa sen hinta 46,50SEK.
        Atrian jauhomakkaroita ei edes viitsi ostaakkaan. Ennemmin ostaa kinkkua, joka täyttä lihaa, samaan hintaan .
        Ikean sohvat ovat tulleet niin kalliiksi ettei niitä kannata ostaa. Menee ennemminkin Tanskalaiseen Jysk liikkeeseen, niiden sohvat ovat edullisempia vaikkakin samanlaista lastulevyä.
        Katsoin eilen Antiikkilehteä täällä Ruotsissa ja siellä oli 70-luvun ikean sohvatuolit 2 kpl (teräsputkiset kankaisella päällysteellä) myyty 3000 kruunulla. Tänne Ruotsiin 70- luvulla muuttaessamme ensimmäinen huonekalu hankintamme oli sellaiset tuolit sohvan kanssa eikä ne yhteensä maksaneet silloin kuin vähän päälle 2000 kr Ikealla. Vaikka olihan siinä summassa kova säästäminen silloinkin kun vain toinen kävi töissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule, Ruotsi ja Suomi ovat kauppakumppaneita ja tarvitsevat toisiaan myös muissakin valtiollisissa asioissa. On myös olemassa pohjoismainen yhteistyö.
        Jospa ne umpiruotsalaiset jotka muuttaneet Suomeen ovat tulleet sinne työn takia. Ehkä Suomessa ei enää löytynyt tarpeeksi hyvän ruotsinkielen osaavaa henkilöä tekemään sitä työtä.
        Fazerin ruisleipä on mennyt kyllä niin huonoksi laadultaan ettei sitä enää paljon haluta ostaa ja kallistakin.Paljon halvemmalla ja parempaa ruisleipää saa kaupasta, mutta se on tanskalaista. Tuossakin lähikaupassa tälläkin hetkellä tarjouksessa tanskalainen ruisleipä 2 pussia a' 360 gr 25 SEK. Fazerin rågkusar 12 kpl pussi 675gr maksaa 43 - 51kr kaupasta riippuen, lähikaupassa sen hinta 46,50SEK.
        Atrian jauhomakkaroita ei edes viitsi ostaakkaan. Ennemmin ostaa kinkkua, joka täyttä lihaa, samaan hintaan .
        Ikean sohvat ovat tulleet niin kalliiksi ettei niitä kannata ostaa. Menee ennemminkin Tanskalaiseen Jysk liikkeeseen, niiden sohvat ovat edullisempia vaikkakin samanlaista lastulevyä.
        Katsoin eilen Antiikkilehteä täällä Ruotsissa ja siellä oli 70-luvun ikean sohvatuolit 2 kpl (teräsputkiset kankaisella päällysteellä) myyty 3000 kruunulla. Tänne Ruotsiin 70- luvulla muuttaessamme ensimmäinen huonekalu hankintamme oli sellaiset tuolit sohvan kanssa eikä ne yhteensä maksaneet silloin kuin vähän päälle 2000 kr Ikealla. Vaikka olihan siinä summassa kova säästäminen silloinkin kun vain toinen kävi töissä.

        Saa nähdä miten on tulevaisuudessa yhteistyöt ja kauppakumppanuudet. Jos tosiaan maailmantalouden johtajuus siirtyy jenkeiltä kiinalaisille, niin siitä seuraa sitten monenlaisia muutoksia - tahdoimmepa me sitä tai emme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En oo kateellinen. Jos sä siellä viihdyt, niin oon onnellinen sun puolestas. Ärsyttää vaan lukea jatkuvalla syötöllä uutisia, joiden mukaan "suomalaisten maine Ruotsissa on parantunut", "suomalaisuus on nyt trendikästä Ruotsissa", "suomen kielen opiskelun suosio on kasvanut Ruotsissa" jne. Ihan saman tekevää mulle.

        Suomeenkin on nyt muuttanut Ruotsista jonkun verran ruotsalaisia. Siis sellaisia kantasvenssoneita. Ihan saletisti ainakin osa heistä on ihan muusta tänne muuttanut kuin kiinnostuksesta Suomea kohtaan. Ei kielitaidoton ruotsalainen lapsiperhe muuta Venäjän rajalle keskelle metsää pelkästään siitä ilosta, että saavat asua puiden keskellä, vaikka sellaista erä Ilomantsiin muuttanut perhe väittää. Pysykää svenssonit siellä omassa maassanne ja syökää itse ne Maraboun suklaanne vaikka Ikean sohvilla löhöten.

        Tuo metsään muuttanut perhe on juuriltaan suomalainen sen miehen kautta. Isänsä oli sotalapsi. Sensijaan ahvenanmaalle muuttaa kantasvenssoneita, koska haluavat lapsensa jostain syystä kotikouluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo metsään muuttanut perhe on juuriltaan suomalainen sen miehen kautta. Isänsä oli sotalapsi. Sensijaan ahvenanmaalle muuttaa kantasvenssoneita, koska haluavat lapsensa jostain syystä kotikouluun.

        Joo, juuriltaan ehkä suomalainen, mutta ei kieltäkään osaa. No, eihän kaikki osaa. Mutta entäs jos onkin pelkkä vakooja, jolle on rustattu halutunlainen taustatarina. Ihan ihmeellinen perhe joka tapauksessa. Ei ollut mitään järkeä muuttaa keskelle metsää Suomen itärajalle. Olis sitä metsää ollut Ruotsissakin. Muija vielä riikinruotsalainen. Ei ole yhtään uskottavaa, että sellainen muija haluaa muuttaa metsään Venäjän rajalle ja nimetä lapsiaan supisuomalaisilla etunimillä kuten Lauri ja mitä ne muut nyt olivatkaan. Liian läpinäkyvää feikkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, juuriltaan ehkä suomalainen, mutta ei kieltäkään osaa. No, eihän kaikki osaa. Mutta entäs jos onkin pelkkä vakooja, jolle on rustattu halutunlainen taustatarina. Ihan ihmeellinen perhe joka tapauksessa. Ei ollut mitään järkeä muuttaa keskelle metsää Suomen itärajalle. Olis sitä metsää ollut Ruotsissakin. Muija vielä riikinruotsalainen. Ei ole yhtään uskottavaa, että sellainen muija haluaa muuttaa metsään Venäjän rajalle ja nimetä lapsiaan supisuomalaisilla etunimillä kuten Lauri ja mitä ne muut nyt olivatkaan. Liian läpinäkyvää feikkiä.

        70-80 luvulla olin siellä useissa paikoisa töissä.Suomalaisia pidettiin toisenluokan kansalaisina,aivan kehitysmaana pitivät.Lapset ei saaneet kouluissa puhua Suomea opettajat kielsivät,olivat yli ihmisiä itse.Nöyryttivät suomalaisia,työn antajat kyllä antoivat arvoa,oltiin kovia työmiehiä.Nuuskahuulet jäivät toiseksi.Esim:paarissa Suomessa ei koskaan tarjoilija antanut omin paskasin sormin pullaa vaan pihdeillä,nämä sutturat lämivät pullat.Monta muutakin esimerkkiä sivistyksestä löytyy,ollaan vaan ylpeitä Suomalaisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        70-80 luvulla olin siellä useissa paikoisa töissä.Suomalaisia pidettiin toisenluokan kansalaisina,aivan kehitysmaana pitivät.Lapset ei saaneet kouluissa puhua Suomea opettajat kielsivät,olivat yli ihmisiä itse.Nöyryttivät suomalaisia,työn antajat kyllä antoivat arvoa,oltiin kovia työmiehiä.Nuuskahuulet jäivät toiseksi.Esim:paarissa Suomessa ei koskaan tarjoilija antanut omin paskasin sormin pullaa vaan pihdeillä,nämä sutturat lämivät pullat.Monta muutakin esimerkkiä sivistyksestä löytyy,ollaan vaan ylpeitä Suomalaisuudesta.

        Edelleen muuten Ruotsissa monissa liikkeissä ja/tai kahviloissa erilaiset pullat sun muut siirretään paljain käsin esimerkiksi vitriinistä tai pullakorista asiakkaan pussiin. Olen ihmetellyt menetelmää monesti, että miksi he eivät käytä jotain pihtiä tai edes hanskaa tai muovipussukkaa käden suojana tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen muuten Ruotsissa monissa liikkeissä ja/tai kahviloissa erilaiset pullat sun muut siirretään paljain käsin esimerkiksi vitriinistä tai pullakorista asiakkaan pussiin. Olen ihmetellyt menetelmää monesti, että miksi he eivät käytä jotain pihtiä tai edes hanskaa tai muovipussukkaa käden suojana tms.

        En kyllä ole koskaan nähnyt moista tehtävän kaupan- tai kahvilahenkilökunnan toimesta. Ravintolasta en osaa sanoa kun jälkiruoka tulee aina valmiina aseteltuna lautaselle.
        Kauppojen aamutuimaan leivotut vitriinikaapissa irrallaan olevat viinerit, aamiaissämpylät. leivät ja pehmeät kakkuset ottavat asiakkaat itse pihdeillä.
        Samoin kuin irtokarkit ja luonnonkarkit, ne otetaan niille tarkoitetuilla muovikauhoilla. Itse kukin sitten laittaa kauhan pesuun menevästä aukosta sisään. Hyvin harvoin edes pienet lapset ovat irtokarkkien lähettyvillä lämimässä karkkeja.


    • Anonyymi

      Minullakin juuret Porvoossa, muttei siellä enään kuin vanhempin hautakivi .-

      Skånepåg

    • Anonyymi

      Ärsyttää kun ryssä käyttää Ruotsiin maahanmuuttaneita vakoojina. Nyt on kaksi Iranin syntyperäistä veljestä jäänyt kiinni vuosien vakoilusta Säpon ( Suomessa Supon), puolustusvoimien ja jonkin muun valtion omistaman laitoksen asioiden vakoilusta. Toinen veljeksistä ollut töissä noissa laitoksissa isoissakin viroissa ja toinen veljeksistä sitten ollut yhteydessä Venäjän GRU Venäjän federaation asevoimien sotilastiedustelun keskuselimeen.
      Vakoiluun tarkoitettuna muun muassa avaimenperä jolla voitu ottaa kuvia tärkeistä asiakirjoista jotka sitten toimitettu Ruotsissa yleisissä vessoissa Venäjän tiedustelupalvelu henkilölle.
      Palkaksi tästä ovat saaneet miljoonia dollareita ja kultaa.
      Saisitte kyllä siellä Suomessakin olla vähän varuillanne isoveljenne touhuja ajatellen.

      • Anonyymi

        Musut joutais uuneihin !

        Pravda


      • Anonyymi

        Ai, etteikö Suomessa oltaisi varuillaan? 🤔😆


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9343
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2760
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      154
      2513
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1356
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe