Näitä kysymyksiä on tehty ennenkin, mutta tässä yksi lisää. Kovasti tekisi mieli moottoripyöräilemään. En ole mopoa isompaa omistanut koskaan, kevaria joskus vähän kokeillut (lähes 30 v sitten). Ikää on 46 ja poikavuosien haave vielä elää... Olen ajatellut lähinnä customia (käytettyä). Mikä olisi sopivan helppo ajettava ja huollettava? Olen pitkähkö (187 cm). Suzuki Intruder tai Marauder? Mitkä ovat muuten Intruderin ja Marauderin oleelliset erot? Yamaha Virago? Honda Shadow? Kaverikin saisi joskus mahtua kyytiin (jos vaikka vaimo uskaltaisi). Kiitos asiallisista vastauksista etukäteen.
Keski-ikäisen ensipyörä
16
11542
Vastaukset
- vs 1400
Kokeile suzuki intruder 600 tai 800 tai 1400.
Jalkatappien siirtosarjat auttaa paljon tilan saamiseen ja rennompaan ajoasentoon.
Marauderi on uudempi ja kalliimpi kuin intruder.
jos mahdollista osta 1400 intikka, on kerralla hyvä peli ja helppo huoltonen ajopyörä.
Viragoja on paljon tarjolla eri kokoisia ja shadowia myöskin.
Suosittelen intruderin ostoa:)- timpuri
eka pyöräksi 1400 m3 ....just joo, siitähän se lähtee kun ajanut 30 v sitten ukin solifferilla pellolla....onnea vaan
- 1600
timpuri kirjoitti:
eka pyöräksi 1400 m3 ....just joo, siitähän se lähtee kun ajanut 30 v sitten ukin solifferilla pellolla....onnea vaan
Ei se pyörän suuri kuutiotilavuus isokokoisella aikuisella merkitse vaaratekijää, tehoa voi säätää kaasukahvasta,eikä tän tyyppiset pyörät houkuttele leikkimään Kalliota!
Parempi ostaa iso pyörä jos Customia haluaa se jaksaa viedä kahta aikuista ja ohituksetkin käy sutjakammin. - timpuri
1600 kirjoitti:
Ei se pyörän suuri kuutiotilavuus isokokoisella aikuisella merkitse vaaratekijää, tehoa voi säätää kaasukahvasta,eikä tän tyyppiset pyörät houkuttele leikkimään Kalliota!
Parempi ostaa iso pyörä jos Customia haluaa se jaksaa viedä kahta aikuista ja ohituksetkin käy sutjakammin.ja vain minutsa on kaikkein vaarallisinta kokemattomalle liian iso(painava) pyörä, liian tehokas kun ajamaan voi harjoitella 35 vuoden tauon jälkeen 250-500 m3 pyörällä. Ajaa pari kesää, 20 000 km tuolla liikenteessä , sekä kaupunki että maatieajoa ja sitten ostaa isomman jos innostusta riittää. Ostaa esim. 52 v. eka pyöräksi yli 1000 m3 niin melkein tietää kuinka käy. Viime kesänäkin 45 v, kuoli kun otti 1000 m3 kaupasta ja ajoi 150 m ja henki pois. väitän että 250 m3 olisi vielä hengissä.
- spade11
timpuri kirjoitti:
ja vain minutsa on kaikkein vaarallisinta kokemattomalle liian iso(painava) pyörä, liian tehokas kun ajamaan voi harjoitella 35 vuoden tauon jälkeen 250-500 m3 pyörällä. Ajaa pari kesää, 20 000 km tuolla liikenteessä , sekä kaupunki että maatieajoa ja sitten ostaa isomman jos innostusta riittää. Ostaa esim. 52 v. eka pyöräksi yli 1000 m3 niin melkein tietää kuinka käy. Viime kesänäkin 45 v, kuoli kun otti 1000 m3 kaupasta ja ajoi 150 m ja henki pois. väitän että 250 m3 olisi vielä hengissä.
Tuollaisessa 1400 cm3 Intruderissa lienee noin 60 hevosvoimaa ja painopiste alhaalla. Aika helppo sillä on ajaa, jos muuten hoksottimet pelaa ja järki on mukana. Vääntöä tietysti piisaa. Joku 500 kuutioinen kierroskone on paljon vaikeampi käsitellä. Ehkä parempi kuitenkin olisi se Marauder tai Kawan VN800. Ne on molemmat kevyitä käsitellä ja niillä pärjää useammankin kesän ja voi ajella pitkääkin reissua, eikä näytä naurettavalta aikuisenkaan miehen alla.
- timpuri
spade11 kirjoitti:
Tuollaisessa 1400 cm3 Intruderissa lienee noin 60 hevosvoimaa ja painopiste alhaalla. Aika helppo sillä on ajaa, jos muuten hoksottimet pelaa ja järki on mukana. Vääntöä tietysti piisaa. Joku 500 kuutioinen kierroskone on paljon vaikeampi käsitellä. Ehkä parempi kuitenkin olisi se Marauder tai Kawan VN800. Ne on molemmat kevyitä käsitellä ja niillä pärjää useammankin kesän ja voi ajella pitkääkin reissua, eikä näytä naurettavalta aikuisenkaan miehen alla.
paljonko peli painaa kun tiedät noin hyvin, liian painava pyörä ja tuore kuski on pahempi riski kuin moni arvaa, siinähän juuri nuo g voimat sen tekee arvaamattomaksi, siis suistumiset jne. pelkkä paikallaan pitäminen , painoa 350 kg tuottaa 90 % aloittelijalle ylivoimaisen tehtävän, puhumattakaan kun lähtee ajamaan, mutta tätä mieltä minä olen.
- vs 1400
timpuri kirjoitti:
paljonko peli painaa kun tiedät noin hyvin, liian painava pyörä ja tuore kuski on pahempi riski kuin moni arvaa, siinähän juuri nuo g voimat sen tekee arvaamattomaksi, siis suistumiset jne. pelkkä paikallaan pitäminen , painoa 350 kg tuottaa 90 % aloittelijalle ylivoimaisen tehtävän, puhumattakaan kun lähtee ajamaan, mutta tätä mieltä minä olen.
Noin 250kg pyöreesti ois 1400 intikan paino.
isolla miehellä on varsin helppo pitää mopo pystyssä, kun jaloissa on voimaa, istumakorkeus on aika matala kuten kustomeissa yleensä.
- Pukua jo kokeiltu
Olen vähän samanlaisessa tilanteessa kuin sinä Metso. Olen vain 2 v vanhempi ja 2 cm pitempi. Pyörän pitäisi tietysti miellyttää omaa silmää ja lisäksi siinä pitäisi olla hyvä istua ja sen pitäisi olla mukava ajaa. Tänään kävin ajamassa 600:sta katuenduroa ja 900:sta matkapyörää, kumpikin ihan mukavia.
- Copala
... ”poikavuosien haave vielä elää...” Onneksi olkoon! Tulet nauttimaan elämästä!
Sama täällä! 15 vuotiaana minulla oli mopo. Ja 2v sitten hankin moottoripyörän. Siinä välissä ajelin vain 4 pyöräisillä.
Moton valinta onkin sitten vaikea asia. Itse ajattelin myös custom mallia. Mutta sitten ajatus muuttui kun lueskelin alan kirjallisuutta. Mieti mitä sillä tulet tekemään. Jos haluat vain kruisailla lähimaastossa, custom on hyvä. Muut saivat minut vakuuttuneeksi, että aikani pyörittyäni lähimaastossa, haluan laajentaa ympyrää. Olin varma, että haluan tehdä pitkiä matkoja. Näin ajatukset menivät customista matkaenduroon, jonka hankin. Endurolla voi kivasti tuulensuojassa tehdä matkaa. Käytännössä kuitenkin kävi niin, että tein vain max päivän matkoja eka vuoden aikana, mutta koko ajan suunnittelin pitempiä matkoja. No nyt on tullut tehtyä jo 600km päiväpyrähdyksiä ja viikkojen reissuja. 600cc:n matkaenduro käy tähän varsin hyvin. Kyykkypyöristä en tiedä. Seuraavana ostolistalla on 1000cc:n enduro.
Pituutesi on sopiva isoille enduroille. Endurosta on hyvät näköalat liikenteessä. ...”jos vaikka vaimo uskaltaisi”... No minulla vaimo on suostunut kyytiin tasan yhden korttelin verran!
No joo, älköön kukaan ottako pultteja tästä, tämä on vain minun stoorini. Jos olet ihastunut custom tyyliin niin osta sellainen, ainahan sen voi vaihtaa, ja lähes ainahan moto menee vaihtoon jossain vaiheessa. Vaikka yritän tässä selitellä asioita, niin ei kai näitä motojuttuja oikein järjellä voi selittää. Nämä kun ovat tällaisia rakkaustarinoita.
Ja muista sitten, että ostitpa minkä tahansa niin MALTTIA ajamiseen! Moottoripyörän perushallintataidoista tärkein on jarrutus (suoraan ”Ajamisen nautinto” kirjasta). Kuulumme kaikkein onnettomuusaltteimpaan porukkaan ikinemme ja kokemuksinemme. Ilmeisesti sait ajokorttiisi merkinnän moottoripyörästä metriäkään ajamatta, vai? Minä ainakin sain! Olen hiukka vanhempi. Suosittelevat EAK:a (ennakoivan ajon kurssia) sinun ja minun tapaisille ukoille. Itse ajelin ja harjoittelin jarrutuksia isoilla tyhjillä parkkipaikoilla viikonloppuaamuisin, niin kauan, että kaikki värkit motossa oli varmasti tuttuja ja ajo alkoi sujua alitajuntaisesti, mutta vasta oikea liikenne sen tulee osoittamaan mitkä ne taidot on.
Nauti! Turvallista matkaa!- Copala
.. tiesitkö, että bikepics 'stä voi ehkä kaikkein helpoimmin vertailla miltä mikin moto näyttää? (Muutama tuplavee eteen ja pistecom'ia perään.)
- Metso
..tosi hyvistä vinkeistä. Customin rinnalla olen ajatellutkin matkaenduroa toisena vaihtoehtona. Jotenkin customin tyyli ja ulkonäkö vain miellyttävät. Paikallinen kauppias oli tuonut juuri Saksasta muutamia pyöriä. Joukossa on Honda Transalp -98. Ajokilometrejä mittarin mukaan 24000. Kauppias vakuutti, että pitää paikkansa. Pyörä näyttää tosi siistiltä, mm. uudet renkaat ja ketjut. Hintaa ei vielä oltu määritelty, mutta arveli, että se voisi olla n. 5500. Mitä arvelet/arvelette pyörästä ja hinnasta? Paljonko hyväkuntoisesta tuon ikäisestä Transalpista kannattaisi maksaa? Onko pyörätyyppi muuten sopiva ja hyvä ensipyöräksi? Helppo käsitellä, hyvä matka-ajoon? Kiitos
- juho
Metso kirjoitti:
..tosi hyvistä vinkeistä. Customin rinnalla olen ajatellutkin matkaenduroa toisena vaihtoehtona. Jotenkin customin tyyli ja ulkonäkö vain miellyttävät. Paikallinen kauppias oli tuonut juuri Saksasta muutamia pyöriä. Joukossa on Honda Transalp -98. Ajokilometrejä mittarin mukaan 24000. Kauppias vakuutti, että pitää paikkansa. Pyörä näyttää tosi siistiltä, mm. uudet renkaat ja ketjut. Hintaa ei vielä oltu määritelty, mutta arveli, että se voisi olla n. 5500. Mitä arvelet/arvelette pyörästä ja hinnasta? Paljonko hyväkuntoisesta tuon ikäisestä Transalpista kannattaisi maksaa? Onko pyörätyyppi muuten sopiva ja hyvä ensipyöräksi? Helppo käsitellä, hyvä matka-ajoon? Kiitos
Ajelen itse africa twinillä ja olen sinua noin 10cm lyhyempi. Pyörähän on kovin samanlainen kuin transalp, ehkä vähän raskaampi. Itse olen matkaenduroon ihastunut sen monikäyttöisyyden puolesta, pyörällä kun voi tosiaan liikkua mukavasti niin kaupungissa, moottoritiellä kuin hiekkateilläkin. Ketteriä pyöriä ja todella helppoja ajaa, toisin kuin ulkonäkö antaa mieltää. Jotain transalpin näppäryydestä kertonee se että lontoon moottoripyörälähetit käyttää sitä liikkumiseen! Kaksipäällä matkan tekoon riittä puhti juuri ja juuri, yksin ajamiseen loistavasti. Jos haet moottoripyöräilystä sitä samaa seikkailumieltä kuin mopoilusta junnuna osta matkaenska, pelkkään cruisailuun riittää customikin vallan hyvin. Onhan se vähän tyylikysymyskin minkä mopon hankkii, itse pidin matkaenskan räyhäkkäästä olemuksesta ja monikäyttöisyydestä eikä se oikeastaan ole missään suhteessa pettänyt! Ohessa linkki transun koeajoon:
http://www.motopalsta.com/koeajo_honda_transalp.phtml
Käytettyä 25tkm ajettua pyörää ostaessa kiinnitä huomiota jarrulevyjen kuntoon, noilla kilometreillä ei saa tuntua minkäänlaista uraa levyissä, jos tuntuu niin mopolla on menty yli 100tkm tai levyt vaihdettu. Siisti yleisolemus kuten naarmuttomuus, uuden näköiset jalkatappien kumit, minimaaliset rungon maalin kulumat jalkatappien lähellä puolustaa kilometrien paikkansapitävyyttä. - Copala
Metso kirjoitti:
Minusta tuo hinta on Suomi-hinnaksi hyvä. Varsinkin jos pyörä huollettu ja niinkuin sanot siisti uusine osineen. Kilometritkin voivat pitää paikkansa, mutta sitähän ei kukaan voi mennä vannomaan.
Jotkut sanovat, että Transalp on liian iso harjoittelupyöräksi, painoa lähes 200kg, mutta olet iso mies, joten kohdallasi asia on hieman toinen. Yletyt maahan kunnolla. Pystyt käsittelemään sitä ruuhkaliikennenopeuksissakin paremmin kuin 10cm pienemmät. Pitkillä matkoilla satulan kapeus tulee esille, mutta istuma-asentoa voi hivenen siirrellä.
Noin 50 heppaa jaksaa kiihdyttää ihan kivasti, mutta älä pelleile kaasukahvalla aluksi, mieluummin jarrutteluvalmiina koko ajan. Malta mielesi. Transalp on matkaenduro, mutta enemmän matkapyörä kuin enduro - painon takia. Se on myös hyvämaineinen pyörä. Hakisin pois tuolla hintaa. - isoCuirser
Copala kirjoitti:
Minusta tuo hinta on Suomi-hinnaksi hyvä. Varsinkin jos pyörä huollettu ja niinkuin sanot siisti uusine osineen. Kilometritkin voivat pitää paikkansa, mutta sitähän ei kukaan voi mennä vannomaan.
Jotkut sanovat, että Transalp on liian iso harjoittelupyöräksi, painoa lähes 200kg, mutta olet iso mies, joten kohdallasi asia on hieman toinen. Yletyt maahan kunnolla. Pystyt käsittelemään sitä ruuhkaliikennenopeuksissakin paremmin kuin 10cm pienemmät. Pitkillä matkoilla satulan kapeus tulee esille, mutta istuma-asentoa voi hivenen siirrellä.
Noin 50 heppaa jaksaa kiihdyttää ihan kivasti, mutta älä pelleile kaasukahvalla aluksi, mieluummin jarrutteluvalmiina koko ajan. Malta mielesi. Transalp on matkaenduro, mutta enemmän matkapyörä kuin enduro - painon takia. Se on myös hyvämaineinen pyörä. Hakisin pois tuolla hintaa.Omalaatuisia kuvitelmia,että isolla kustomilla ei ajeta matka-ajoa, pisin päivämatkani on ollut noin 800km,retkillä tapaa näitä tämän tästä! tosin käytän korkeaa pleksiä.
Joidenkin customien rakenne sallii ajoasennon vaihtamisen toisin kuin eräissä pyörissä (jopa matkapyörissä) joissa on lukittu ajoasento.
Isot Customit ovat esim. wild star ovat tilavia pyöriä ajaa 2-päälläkin,jos ei tarvitse suurta huippunopeutta,riittää niiden voima reippaasti maantie ajoon raskaasti lastattunakin ja ohitukset käy sutjakasti. - P.L
Metso kirjoitti:
Näin se menee, toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Aloitin oman harrastukseni pyörien parissa 42 vuotiaana, mopoista en tiennyt mitään ja ainoa kaksipyöräinen mikä oli tutuksi tullut oli se helkaman ketjuvetoinen josta vain pakki puuttuu. Ensimmäiseksi pyöräksi ostin Yamahan FZS-600 myyjäliikkeen suosituksen perusteella, mopohan oli varsin hyvälaatuinen laite mutta varsin pian huomasin ettei ollut minun moponi. Vasta parin vuoden kuluttua oli muotoutunut käsitys siitä mitä itse asiassa etsin ja halusin, vasta silloin oli malttia miettiä ja tutustua eri vaihtoehtoihin ja löytää se OMA pyörä tyyppi. Omasta puolestani suosittelen ehdottomasti japanilaista Custom pyörää, jopa 1400-1600 cm3, aikuiseen makuun niin pitkille matkoille kuin kotikulmilla pyörimiseen. Custom porukat on oma ihmislajinsa ja kaiken maailman kivat kokoontumisajot yms tuovat mukavaa lisämaustetta harrastuksiin. Hyviä ajokilometrejä ja paljon auringonpaistetta.
- ostaisit
sen mikä silmää ja mieltä miellyttää ja antaisit muiden pitää mielipiteet ominaan!! Niin mäkin teen ja aion olla tyytyväinen! Ja jollei valinta miellytä, kuka tai mikä estää vaihtamasta toiseen, jokaisella oma mieltymyksensä ja sen tietää lopullisesti vasta ku on kokeillut jotain pyörää ja ehkä joutuu kokeilemaan jotain toista ja kolmattakin ennen kun se oma löytyy!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733