Carinasta (vm. 93) rapsahti vetonivelen ulompi suojakumi hajalle. Millainen operaatio vaihtaminen mahtaa olla. Nivel pitää ilmeisesti irroittaa vetoakselista? Joutuuko koko vetoakselin irroittamaan, eli myös laatikon päästä, ennenkuin nivelen saa irti? Antakaa vinkkejä jos olette tehneet kyseisen operaation...auto pitäisi saada kuntoon viikonlopun aikana.
Vetonivelen suojakumin vaihto
3
10138
Vastaukset
- remppari33
Vetoakseli pitää irroittaa kokonaan muistathan varata laatikkoöljyä sitä tulee aina vähän ulos kun irrottaa vetarin laatikon kyljestä ja laatikkoöljy on hyvä vaihtaa samalla.Lisäksi ennenkuin pääsee vetariin käsiksi pitää irroittaa alapallonivel.Yleensä se lähtee kohtuullisen helposti naputtamalla joskus se on jumissa kuin paska junttilan tuvan seinässä lisäksi pitää koko etutolppa irroittaa kuullostaa vaikealta mutta itseasiassa se lähtee todella helposti se on 4:llä mutterilla kiinni kun katsot konehuoneen puolelta iskarin ympärille. Kesällä vaihdoin peugeot 205.een vetarin suojakumin semmoisella kartio systeemillä(vetonivelen päälle asetetaan kartio jonka avulla uusi kumi laitetaan päälle) johon tuli mukaan semmoinen venyvää laatua oleva yleismallinen suojakumi.Kyseisessä pösössä ei niveltä saanut(ei ollut purettava malli) irti vetarista.Melkein suosittelen sitä kartiokumin käyttöä koska silloin ei niveltä tarvitse purkaa.Joskus on käynyt niin että nivel on mennyt rikki sitä purettaessa.Se ei ole yhtään kalliimpi kuin tarvike kumi.Jos olet näppäri niin saat vaihdettua uuden kartiokumin siihen vabhan tilalle todella näppärästi.Jollei tule ongelmia(crc:tä laitat paljon kaikkien mutterien ympärille ennenkuin rupeat pulttaamaan auki niitä muutoin voi kuulua pirullinen naps ääni) niin homma sujuu parissa tunnissa pihamaalla helposti.Niin ja yksi hyvä vinkki tee se homma huomenna aamusta jos joku vaikka alapallonivel menee rikki irroitettaessa niin saat uuden semmoisen tilalle samana päivänä ja auto ei jää sen vuoksi seisomaan.
- Carina E DSL
No niin, kumi on nyt vaihdettu ja homma meni seuraavasti:
Sokka ja iso mutteri auki -> rengas pois -> iskarin alapään pultit irti. Jarruhilppeet taivutettiin sivuun ja nivel esille. Sitten liukuvasaralla vetäistiin nivel irti, lähti varsin helposti (tiukin irroitettava oli ruostunut sokka ja iso mutteri). Sitten nivelen pesu, uusi kumi paikoilleen ja kamat kasaan. Eli mitään alapalloja ei tarvinnut irroittaa koko vetarista, jarruhilppeistä ja etutolpista puhumattakaan. Hommaan meni asiantuntijan avustuksella n. tunti. Oli helpompi homma kuin uskoinkaan, koska nivel lähti nätisti irti (kauhukuvat vm. 84 corollasta, josta niveltä ei meinannut saada irti vaikka koko vetari oli ruuvipenkissä). Tosin sotkuista hommaa noiden vaseliinien kanssa puljaaminen.
- Anonyymi
Nykyisin saa vetonivelen kumin joka on liimattava ainakin niitä myy motonet
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 14957
- 86926
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186868Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi82775Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740