Carinasta (vm. 93) rapsahti vetonivelen ulompi suojakumi hajalle. Millainen operaatio vaihtaminen mahtaa olla. Nivel pitää ilmeisesti irroittaa vetoakselista? Joutuuko koko vetoakselin irroittamaan, eli myös laatikon päästä, ennenkuin nivelen saa irti? Antakaa vinkkejä jos olette tehneet kyseisen operaation...auto pitäisi saada kuntoon viikonlopun aikana.
Vetonivelen suojakumin vaihto
3
10286
Vastaukset
- remppari33
Vetoakseli pitää irroittaa kokonaan muistathan varata laatikkoöljyä sitä tulee aina vähän ulos kun irrottaa vetarin laatikon kyljestä ja laatikkoöljy on hyvä vaihtaa samalla.Lisäksi ennenkuin pääsee vetariin käsiksi pitää irroittaa alapallonivel.Yleensä se lähtee kohtuullisen helposti naputtamalla joskus se on jumissa kuin paska junttilan tuvan seinässä lisäksi pitää koko etutolppa irroittaa kuullostaa vaikealta mutta itseasiassa se lähtee todella helposti se on 4:llä mutterilla kiinni kun katsot konehuoneen puolelta iskarin ympärille. Kesällä vaihdoin peugeot 205.een vetarin suojakumin semmoisella kartio systeemillä(vetonivelen päälle asetetaan kartio jonka avulla uusi kumi laitetaan päälle) johon tuli mukaan semmoinen venyvää laatua oleva yleismallinen suojakumi.Kyseisessä pösössä ei niveltä saanut(ei ollut purettava malli) irti vetarista.Melkein suosittelen sitä kartiokumin käyttöä koska silloin ei niveltä tarvitse purkaa.Joskus on käynyt niin että nivel on mennyt rikki sitä purettaessa.Se ei ole yhtään kalliimpi kuin tarvike kumi.Jos olet näppäri niin saat vaihdettua uuden kartiokumin siihen vabhan tilalle todella näppärästi.Jollei tule ongelmia(crc:tä laitat paljon kaikkien mutterien ympärille ennenkuin rupeat pulttaamaan auki niitä muutoin voi kuulua pirullinen naps ääni) niin homma sujuu parissa tunnissa pihamaalla helposti.Niin ja yksi hyvä vinkki tee se homma huomenna aamusta jos joku vaikka alapallonivel menee rikki irroitettaessa niin saat uuden semmoisen tilalle samana päivänä ja auto ei jää sen vuoksi seisomaan.
- Carina E DSL
No niin, kumi on nyt vaihdettu ja homma meni seuraavasti:
Sokka ja iso mutteri auki -> rengas pois -> iskarin alapään pultit irti. Jarruhilppeet taivutettiin sivuun ja nivel esille. Sitten liukuvasaralla vetäistiin nivel irti, lähti varsin helposti (tiukin irroitettava oli ruostunut sokka ja iso mutteri). Sitten nivelen pesu, uusi kumi paikoilleen ja kamat kasaan. Eli mitään alapalloja ei tarvinnut irroittaa koko vetarista, jarruhilppeistä ja etutolpista puhumattakaan. Hommaan meni asiantuntijan avustuksella n. tunti. Oli helpompi homma kuin uskoinkaan, koska nivel lähti nätisti irti (kauhukuvat vm. 84 corollasta, josta niveltä ei meinannut saada irti vaikka koko vetari oli ruuvipenkissä). Tosin sotkuista hommaa noiden vaseliinien kanssa puljaaminen.
- Anonyymi
Nykyisin saa vetonivelen kumin joka on liimattava ainakin niitä myy motonet
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881567
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121450- 981390
- 691250
- 991164
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n257972- 69961
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37897