Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

TRADENOMI

mielipiteitä kiitos!!!!;)

Kertokaa mulle mielipiteenne tradenomin tutkinnosta... kuinka arvostettu se on.. onko työllisyyttä.. palkkataso... ym.. ym..


KIITOS! ;)

33

4219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tradenomi 02

      On arvostettu, mutta työnsaanti ja palkkataso taas riippuu ihan ittestäs.. ja sijainnista..

      • toinen tradenomi

        eipä juuri arvostetumpi kuin merkonomi, vaikka pitäis olla. meitä valmistuu liikaa, ja joka toinen vastavalmistunu on työtön =(


      • mielipiteit...
        toinen tradenomi kirjoitti:

        eipä juuri arvostetumpi kuin merkonomi, vaikka pitäis olla. meitä valmistuu liikaa, ja joka toinen vastavalmistunu on työtön =(

        noh, mikäs ois sitten parempi.. kannattaako mun hakea valmistuttuani tradenomiks niin tonne kauppakorkeeseen..?? sais vissiin jonku 30 opintoviikkoo kuitattuu sitte siellä tällä tradenomin papereil... vai mitäs sanotte..? jatkanko kauppakorkeeseen..?? :P


      • Masa
        mielipiteit... kirjoitti:

        noh, mikäs ois sitten parempi.. kannattaako mun hakea valmistuttuani tradenomiks niin tonne kauppakorkeeseen..?? sais vissiin jonku 30 opintoviikkoo kuitattuu sitte siellä tällä tradenomin papereil... vai mitäs sanotte..? jatkanko kauppakorkeeseen..?? :P

        Jos haluaa AMK-puolelta jotain vähän parempaa, niin kannattaa hakea englanninkielisiin BBA-ohjelmiin. Koulusta riippuen niissä on yleensä mahdollisuus oppia ainakin kansainvälisistä asioista huomattavasti enemmän kuin suomenkielisellä puolella. En väitä että englanninkieliset ohjelmat sinänsä olisivat parempia, mutta ne ainakin helpottavat katsomaan asiaa siltä suunnalta että työpaikan ei välttämättä tarvitse tai edes kannata olla Suomessa.

        BBA-tutkinto antaa myös suoraan jatko-opiskelukelpoisuuden ulkomaisiin yliopistoihin. Suomessa ei kannata ammattikorkeakoulun jälkeen enää tuhlata aikaa yliopistoissa, hyväksiluvut ovat yliopistoissa sen verran heikot. On täysin turhaa lukea suunnilleen samoja asioita toiseen kertaan, vaikkakin yliopistossa niitä kauppatieteiden osalta opetetaankin 20 opintoviikkoa syvemmälle. Jos päädyt AMK:n puolelle, suosittelen lämpimästi sellaista koulutusohjelmaa jossa voit opiskella logistiikkaa ja liiketoimintaprosesseja. Silloin sijoittumismahdollisuudet esimerkiksi konsulttitehtäviin kansainvälisillä työmarkkinoilla ovat hyvät.

        Itse on valmis BBA, eikä työnsaanti ole koskaan ollut mikään ongelma. Kaikkein eniten se on kiinni omasta itsestäsi. Itse työllistyin sattumalta yhdellä opintomatkalla Kaakkois-Aasiassa, ja olen sittemmin toiminut sillä alueella enkä ole koskaan kokenut että koulutukseni olisi ollut millään tavalla riittämätön. Ensi syksynä palaan takaisin koulun penkille, mutta en suinkaan Suomeen tekemään maisterin tutkintoa kauppatieteiden puolelta vaan aloittamaan uuden Bachelorin tutkinnon aivan toiselta alalta Kiinassa.

        Kannattaa unohtaa kaikki turha hapatus tutkintonimikkeistä, työllistymismahdollisuuksista tai tutkintojen arvostuksista. Keskity täysillä oman kilpailukykysi kehittämiseen ja jätä heikomalla itsetunnolla varustetuiden yksilöiden marinat omaan arvoonsa.

        Onnea ja menestystä valitsemallesi tielle.


      • mielipiteit...
        Masa kirjoitti:

        Jos haluaa AMK-puolelta jotain vähän parempaa, niin kannattaa hakea englanninkielisiin BBA-ohjelmiin. Koulusta riippuen niissä on yleensä mahdollisuus oppia ainakin kansainvälisistä asioista huomattavasti enemmän kuin suomenkielisellä puolella. En väitä että englanninkieliset ohjelmat sinänsä olisivat parempia, mutta ne ainakin helpottavat katsomaan asiaa siltä suunnalta että työpaikan ei välttämättä tarvitse tai edes kannata olla Suomessa.

        BBA-tutkinto antaa myös suoraan jatko-opiskelukelpoisuuden ulkomaisiin yliopistoihin. Suomessa ei kannata ammattikorkeakoulun jälkeen enää tuhlata aikaa yliopistoissa, hyväksiluvut ovat yliopistoissa sen verran heikot. On täysin turhaa lukea suunnilleen samoja asioita toiseen kertaan, vaikkakin yliopistossa niitä kauppatieteiden osalta opetetaankin 20 opintoviikkoa syvemmälle. Jos päädyt AMK:n puolelle, suosittelen lämpimästi sellaista koulutusohjelmaa jossa voit opiskella logistiikkaa ja liiketoimintaprosesseja. Silloin sijoittumismahdollisuudet esimerkiksi konsulttitehtäviin kansainvälisillä työmarkkinoilla ovat hyvät.

        Itse on valmis BBA, eikä työnsaanti ole koskaan ollut mikään ongelma. Kaikkein eniten se on kiinni omasta itsestäsi. Itse työllistyin sattumalta yhdellä opintomatkalla Kaakkois-Aasiassa, ja olen sittemmin toiminut sillä alueella enkä ole koskaan kokenut että koulutukseni olisi ollut millään tavalla riittämätön. Ensi syksynä palaan takaisin koulun penkille, mutta en suinkaan Suomeen tekemään maisterin tutkintoa kauppatieteiden puolelta vaan aloittamaan uuden Bachelorin tutkinnon aivan toiselta alalta Kiinassa.

        Kannattaa unohtaa kaikki turha hapatus tutkintonimikkeistä, työllistymismahdollisuuksista tai tutkintojen arvostuksista. Keskity täysillä oman kilpailukykysi kehittämiseen ja jätä heikomalla itsetunnolla varustetuiden yksilöiden marinat omaan arvoonsa.

        Onnea ja menestystä valitsemallesi tielle.

        Kiitti hyvistä vinkeistä!! :)


      • mielipiteit...
        Masa kirjoitti:

        Jos haluaa AMK-puolelta jotain vähän parempaa, niin kannattaa hakea englanninkielisiin BBA-ohjelmiin. Koulusta riippuen niissä on yleensä mahdollisuus oppia ainakin kansainvälisistä asioista huomattavasti enemmän kuin suomenkielisellä puolella. En väitä että englanninkieliset ohjelmat sinänsä olisivat parempia, mutta ne ainakin helpottavat katsomaan asiaa siltä suunnalta että työpaikan ei välttämättä tarvitse tai edes kannata olla Suomessa.

        BBA-tutkinto antaa myös suoraan jatko-opiskelukelpoisuuden ulkomaisiin yliopistoihin. Suomessa ei kannata ammattikorkeakoulun jälkeen enää tuhlata aikaa yliopistoissa, hyväksiluvut ovat yliopistoissa sen verran heikot. On täysin turhaa lukea suunnilleen samoja asioita toiseen kertaan, vaikkakin yliopistossa niitä kauppatieteiden osalta opetetaankin 20 opintoviikkoa syvemmälle. Jos päädyt AMK:n puolelle, suosittelen lämpimästi sellaista koulutusohjelmaa jossa voit opiskella logistiikkaa ja liiketoimintaprosesseja. Silloin sijoittumismahdollisuudet esimerkiksi konsulttitehtäviin kansainvälisillä työmarkkinoilla ovat hyvät.

        Itse on valmis BBA, eikä työnsaanti ole koskaan ollut mikään ongelma. Kaikkein eniten se on kiinni omasta itsestäsi. Itse työllistyin sattumalta yhdellä opintomatkalla Kaakkois-Aasiassa, ja olen sittemmin toiminut sillä alueella enkä ole koskaan kokenut että koulutukseni olisi ollut millään tavalla riittämätön. Ensi syksynä palaan takaisin koulun penkille, mutta en suinkaan Suomeen tekemään maisterin tutkintoa kauppatieteiden puolelta vaan aloittamaan uuden Bachelorin tutkinnon aivan toiselta alalta Kiinassa.

        Kannattaa unohtaa kaikki turha hapatus tutkintonimikkeistä, työllistymismahdollisuuksista tai tutkintojen arvostuksista. Keskity täysillä oman kilpailukykysi kehittämiseen ja jätä heikomalla itsetunnolla varustetuiden yksilöiden marinat omaan arvoonsa.

        Onnea ja menestystä valitsemallesi tielle.

        Kiitti hyvistä vinkeistä!! :)

        Itse opiskelen tällä hetkellä ensimmäistä vuotta Tradenomiksi, pääaineenani markkinointi.. Ulkomaankauppa olisi sitten myöhemmin tähtäimessä. Minulla on erittäin hyvät edellytykset siihen... ("minulla on kaksi äidinkieltä") :P

        Jostain syystä en kuitenkaan valinnut KV-koulutusohjelmaa.. En välttämättä halua muodostaa mitään tällasta globaalista bisnestä..vaan pääasiassa sen mun tietyn kohdemaan kanssa.

        Ajattelin että valmistuttuani hakisin sitte tonne kauppakorkeeseen.. ja luulisin ettei se olisi kovinkaan vaikeaa kun niistä pääsykoekirjoistakin meillä on ollut AMK:ssa muutama käytössä.. Olen motivoitunut henkilö, ja suhteellisen nuori.

        Toinen vaihtoehto olisi että menis ulkomaille, ja jatkais siellä sitten opintoja.. mutta mielummin opiskelisin suomen kielellä...

        noh, sen näkee sitten.. Haluan sen akateemisen koulutuksen kuitenkin jossakin vaiheessa elämässäni.. :P


      • tekstiä
        Masa kirjoitti:

        Jos haluaa AMK-puolelta jotain vähän parempaa, niin kannattaa hakea englanninkielisiin BBA-ohjelmiin. Koulusta riippuen niissä on yleensä mahdollisuus oppia ainakin kansainvälisistä asioista huomattavasti enemmän kuin suomenkielisellä puolella. En väitä että englanninkieliset ohjelmat sinänsä olisivat parempia, mutta ne ainakin helpottavat katsomaan asiaa siltä suunnalta että työpaikan ei välttämättä tarvitse tai edes kannata olla Suomessa.

        BBA-tutkinto antaa myös suoraan jatko-opiskelukelpoisuuden ulkomaisiin yliopistoihin. Suomessa ei kannata ammattikorkeakoulun jälkeen enää tuhlata aikaa yliopistoissa, hyväksiluvut ovat yliopistoissa sen verran heikot. On täysin turhaa lukea suunnilleen samoja asioita toiseen kertaan, vaikkakin yliopistossa niitä kauppatieteiden osalta opetetaankin 20 opintoviikkoa syvemmälle. Jos päädyt AMK:n puolelle, suosittelen lämpimästi sellaista koulutusohjelmaa jossa voit opiskella logistiikkaa ja liiketoimintaprosesseja. Silloin sijoittumismahdollisuudet esimerkiksi konsulttitehtäviin kansainvälisillä työmarkkinoilla ovat hyvät.

        Itse on valmis BBA, eikä työnsaanti ole koskaan ollut mikään ongelma. Kaikkein eniten se on kiinni omasta itsestäsi. Itse työllistyin sattumalta yhdellä opintomatkalla Kaakkois-Aasiassa, ja olen sittemmin toiminut sillä alueella enkä ole koskaan kokenut että koulutukseni olisi ollut millään tavalla riittämätön. Ensi syksynä palaan takaisin koulun penkille, mutta en suinkaan Suomeen tekemään maisterin tutkintoa kauppatieteiden puolelta vaan aloittamaan uuden Bachelorin tutkinnon aivan toiselta alalta Kiinassa.

        Kannattaa unohtaa kaikki turha hapatus tutkintonimikkeistä, työllistymismahdollisuuksista tai tutkintojen arvostuksista. Keskity täysillä oman kilpailukykysi kehittämiseen ja jätä heikomalla itsetunnolla varustetuiden yksilöiden marinat omaan arvoonsa.

        Onnea ja menestystä valitsemallesi tielle.

        "enkä ole koskaan kokenut että koulutukseni olisi ollut millään tavalla riittämätön. Ensi syksynä palaan takaisin koulun penkille"

        Hieman ristiriitaista tekstiä, vai jatkatko opiskelua vain luppoajan täyttämiseksi?


      • Masa
        tekstiä kirjoitti:

        "enkä ole koskaan kokenut että koulutukseni olisi ollut millään tavalla riittämätön. Ensi syksynä palaan takaisin koulun penkille"

        Hieman ristiriitaista tekstiä, vai jatkatko opiskelua vain luppoajan täyttämiseksi?

        Heh, joo... No kieltämättä hieman tönkkö ilmaisu. En siis todellakaan palaa opiskelemaan enää lisää kaupallisia aineita, vaan kieliä. Aloitan 4 vuotta kestävät Kiinan kielen opinnot syksyllä ja vakaa aikomus on tuon yliopistossa oloni aikana oppia hallitsemaan kiina sujuvasti sekä japani ja korea keskustelun tasolla. Kiina ja japani kyllä onnistuvat, mutta tuosta koreasta en ole vielä aivan varma. Sitten kun olen oppinut tuon Kiinan riittävälle tasolle, aion hakeutua vielä suorittamaan MBA:n. Kiinan joudun opettelemaan siksi, koska ohjelma johon haluan opetetaan puoliksi Kiinan kielellä...


      • Gary9
        Masa kirjoitti:

        Heh, joo... No kieltämättä hieman tönkkö ilmaisu. En siis todellakaan palaa opiskelemaan enää lisää kaupallisia aineita, vaan kieliä. Aloitan 4 vuotta kestävät Kiinan kielen opinnot syksyllä ja vakaa aikomus on tuon yliopistossa oloni aikana oppia hallitsemaan kiina sujuvasti sekä japani ja korea keskustelun tasolla. Kiina ja japani kyllä onnistuvat, mutta tuosta koreasta en ole vielä aivan varma. Sitten kun olen oppinut tuon Kiinan riittävälle tasolle, aion hakeutua vielä suorittamaan MBA:n. Kiinan joudun opettelemaan siksi, koska ohjelma johon haluan opetetaan puoliksi Kiinan kielellä...

        Asiallista tekstiä Masa. Tämän tyyppistä pohdintaa ja perusteluja kaipaisi palstoille enemmän. Nyt keskustelu on täysin surkealla kinastelutasolla, jota yllä pitävät ilmeisesti surkeimmat Ktm:t/Ktm-opiskelijat, joilta tradenomit ovat vieneet duunin nokan edestä sekä huonoimmat tradenomit/tradenomiopiskelijat, jotka eivät löydä duunia ja hakevat selitystä tutkinnosta.

        Valitettava totuus on, että kaupallisen alan ihmisiä koulutetaan liikaa ja heikoimmille ei löydy haastavaa ja mielekästä duunia. Tämä pätee tutkinnosta riippumatta, mutta totta kai tradenomeja kuuluu joukkoon enemmän johtuen jo suuremmista opiskelijamääristä ja sitä kautta keskimäärin heikommasta aineksesta.

        Oleellista on kehittää omaa pätevyttään, aivan kuten Masa korosti. Lähtökohtaisesti tradenomin tutkinto on hieman vähemmän arvostettu työmarkkinoilla, MUTTA vain hieman. Oleellista ovat henkilökohtaiset ominaisuudet, siis pätevyys kokonaisuudessaan. Jokaisen kaupallisen tutkinnon suorittaneen pitäisi pystyä perustelemaan itselleen ja työhaastattelijalle, miksi juuri hän on duuniin paras. Tässä vaiheessa tutkinto on ehdottomasti sivuseikka. Pääasia, että jompikumpi korkeakoulututkinto löytyy.

        Tämä pätee ainakin pk-seudulla, jossa maan johtavat yritykset sijaitsevat, erittäin hyvin. Omasta kymmenien Ktm:ien ja tradenomien kaveripiiristä aivan selkeästi pätevimmät ovat pärjänneet parhaiten eikä tutkinto todellakaan ole ollut suurin tekijä.


      • kari9
        Gary9 kirjoitti:

        Asiallista tekstiä Masa. Tämän tyyppistä pohdintaa ja perusteluja kaipaisi palstoille enemmän. Nyt keskustelu on täysin surkealla kinastelutasolla, jota yllä pitävät ilmeisesti surkeimmat Ktm:t/Ktm-opiskelijat, joilta tradenomit ovat vieneet duunin nokan edestä sekä huonoimmat tradenomit/tradenomiopiskelijat, jotka eivät löydä duunia ja hakevat selitystä tutkinnosta.

        Valitettava totuus on, että kaupallisen alan ihmisiä koulutetaan liikaa ja heikoimmille ei löydy haastavaa ja mielekästä duunia. Tämä pätee tutkinnosta riippumatta, mutta totta kai tradenomeja kuuluu joukkoon enemmän johtuen jo suuremmista opiskelijamääristä ja sitä kautta keskimäärin heikommasta aineksesta.

        Oleellista on kehittää omaa pätevyttään, aivan kuten Masa korosti. Lähtökohtaisesti tradenomin tutkinto on hieman vähemmän arvostettu työmarkkinoilla, MUTTA vain hieman. Oleellista ovat henkilökohtaiset ominaisuudet, siis pätevyys kokonaisuudessaan. Jokaisen kaupallisen tutkinnon suorittaneen pitäisi pystyä perustelemaan itselleen ja työhaastattelijalle, miksi juuri hän on duuniin paras. Tässä vaiheessa tutkinto on ehdottomasti sivuseikka. Pääasia, että jompikumpi korkeakoulututkinto löytyy.

        Tämä pätee ainakin pk-seudulla, jossa maan johtavat yritykset sijaitsevat, erittäin hyvin. Omasta kymmenien Ktm:ien ja tradenomien kaveripiiristä aivan selkeästi pätevimmät ovat pärjänneet parhaiten eikä tutkinto todellakaan ole ollut suurin tekijä.

        "...jota yllä pitävät ilmeisesti surkeimmat Ktm:t/Ktm-opiskelijat, joilta tradenomit ovat vieneet duunin nokan edestä sekä huonoimmat tradenomit/tradenomiopiskelijat..."

        Kirjoitustaidoistasi päätellen kuulut tähän jälkimmäiseen luokkaan?

        "Tässä vaiheessa tutkinto on ehdottomasti sivuseikka. Pääasia, että jompikumpi korkeakoulututkinto löytyy"

        Loistavaa itsepsyykkausta! Käyhän amk:si nyt ensin loppuun.


      • Edith
        Masa kirjoitti:

        Jos haluaa AMK-puolelta jotain vähän parempaa, niin kannattaa hakea englanninkielisiin BBA-ohjelmiin. Koulusta riippuen niissä on yleensä mahdollisuus oppia ainakin kansainvälisistä asioista huomattavasti enemmän kuin suomenkielisellä puolella. En väitä että englanninkieliset ohjelmat sinänsä olisivat parempia, mutta ne ainakin helpottavat katsomaan asiaa siltä suunnalta että työpaikan ei välttämättä tarvitse tai edes kannata olla Suomessa.

        BBA-tutkinto antaa myös suoraan jatko-opiskelukelpoisuuden ulkomaisiin yliopistoihin. Suomessa ei kannata ammattikorkeakoulun jälkeen enää tuhlata aikaa yliopistoissa, hyväksiluvut ovat yliopistoissa sen verran heikot. On täysin turhaa lukea suunnilleen samoja asioita toiseen kertaan, vaikkakin yliopistossa niitä kauppatieteiden osalta opetetaankin 20 opintoviikkoa syvemmälle. Jos päädyt AMK:n puolelle, suosittelen lämpimästi sellaista koulutusohjelmaa jossa voit opiskella logistiikkaa ja liiketoimintaprosesseja. Silloin sijoittumismahdollisuudet esimerkiksi konsulttitehtäviin kansainvälisillä työmarkkinoilla ovat hyvät.

        Itse on valmis BBA, eikä työnsaanti ole koskaan ollut mikään ongelma. Kaikkein eniten se on kiinni omasta itsestäsi. Itse työllistyin sattumalta yhdellä opintomatkalla Kaakkois-Aasiassa, ja olen sittemmin toiminut sillä alueella enkä ole koskaan kokenut että koulutukseni olisi ollut millään tavalla riittämätön. Ensi syksynä palaan takaisin koulun penkille, mutta en suinkaan Suomeen tekemään maisterin tutkintoa kauppatieteiden puolelta vaan aloittamaan uuden Bachelorin tutkinnon aivan toiselta alalta Kiinassa.

        Kannattaa unohtaa kaikki turha hapatus tutkintonimikkeistä, työllistymismahdollisuuksista tai tutkintojen arvostuksista. Keskity täysillä oman kilpailukykysi kehittämiseen ja jätä heikomalla itsetunnolla varustetuiden yksilöiden marinat omaan arvoonsa.

        Onnea ja menestystä valitsemallesi tielle.

        Mahtavaa. Olen harkitsemassa Turun AMK:ii hakemista BBA-linjalle. Onko siis todella näin, että BBA antaa jatko-opiskeluopikeusen ulkomaisissa yliopistoissa? Olen itse erityisen kiinnostunut USA:ssa opiskelusta, kun olen asunut siellä joksus. Tiedätkö yhtään, onko USA:n yliopistoihin vaikea päästä ja onko sinne mennyt paljon suomalaisia jatko-opiskelijoita?


    • Proffajäbä

      Ammattikorkeakoulu Vs Kauppakorkee

      Julistan sodan alkaneeksi!!!!!! ;D

    • niinku muut

      Niin opiskele tradenomiksi...teitähän valmistuu vuosittain "vain" 10000 ympäri suomea, joten etsi siitä sitten koulutusta vastaavaa työtä tai luota tuuriisi (jolloin koulutuksella ei ole väliä,koska koulussa ei mitään opi). Hauskaa loppuelämää tradenomien massamaailmassa, jossa työpaikat vaan vähenee...tai jos ei vähene, niin kilpailu painaa työt alas.

      • oppiminen avartaa

        joka kolmas ylioppilas nykyisistä vuosikerroista siis opiskelee tradenomiksi, tämä ei valitettavasti voi olla näkymättä niin tradenomien arvostuksessa kuin palkkauksessakin, tradenomi on nykyajan merkonomi. Sinänsä tradenomin tutkinnon voisi suorittaa jokainen, sehän on sellainen yleistutkinto, joka on hyvä olla pohjalla ennen yliopisto-opintoja.


      • voit erottua

        Tradenomeja on joka junaan ja osa jää tunnetusti asemalle. Valitsemalla vaikkapa laskentatoimen suuntautumisen ja panostamalla kunnolla opintoihin, olemalla aktiivinen ja hankkimalla suhteita työelämään runsaasti jo opiskeluaikana voi tradenomin tutkinnostakin profiloida itselleen vallan mainion paketin.


      • Mievaan,,,

        Suurin ongelmahan tradenomien koulutuksessa on nimike. Tradenomi ja tradenomi kun eivät vastaa toisiaan. Ikävä kyllä, esimerkiksi "IT-tradenomi" -nimike ammuttiin alas päättävissä elimissä ihan loppumetreillä, vaikka se olisi ollut omiaan erottamaan joukkoa toisistaan.

        On täysin älytöntä, että liiketalouden tradenomi ja tietojenkäsittelyn tradenomi ovat suurimmalle osalle kansasta sama asia. Ottamatta mitenkään huomioon kaikkia muita koulutusaloja...


    • Trade.

      Voit yökerhossa iskeä naisia tällä repliikillä: "Haluatko tuntea tradenomin sisälläsi?"

    • Henna

      Itse menin suoraan koulusta työharjoittelun kautta töihin. Työnsaanti oli siis sitä kautta helppoa. Alussa olin myyntineuvottelija, sitten siitä myyntipäälliköksi. Myyntipäällikön hommista sain viime kesänä ylennyksen aluejohtajaksi Itä-Suomeen.

      Tämän hetkisestä työstä en tosin kovin välitä. Stressaavaa, eikä palkka oikein vastaa työn vaativuutta. Toivon että pääsisin pääkonttorille Helsinkiin, mutta se lienee vielä vasta toiveajattelua.

      Eli itselläni ainakin työllisyyttä on ollut, mutta se mihin haluaa ei välttämättä käy toteen niinkuin haluaa. Itse olen hieman jopa pettynyt, kun tradenomi on tällainen "toimistorotta", vaikka olisin halunnut enemmän ihmisläheisemmän työn.

    • totuus.

      Tietenkin itselleen olisi kiva valehdella, mutta mikäli totuus kiinnostaa niin :

      - keskiarvopalkoiltaan tradenomit jäävät melko selkeästi koko valtion keskiarvosta.

      - työttöminä tradenomit ovat osapuillen suurin ryhmä.

      - työuran alussa voivat välillä hyvin monet tutkinnot "sekoittua". Sitten kun toiset etenevät, niin tradenomit eivät juurikaan.

      * tradenomin tutkinnon tuli olla parempi versio vanhasta yo-merkonomista. Siitä piti tulla hyvä juttu. Tosiasiassa koulutusmäärät räjähtivät ja kun ei ole juurikaan järjestetty laatustandardeja tälle osin hyvin syvältäkin (ylhäältä alas) kaivetulle porukalle, niin tradenomista on tullut kaikkea paitsi hyvä juttu.
      (vrt. miten usein ja minkälaisissa asemissa yo-merkonomeja oli vielä kasinovuosina)

      - Lähivuosina tradenomejen ja kaupan akateemisten määriä on vielä selkeästi kasvatettu. Tämän seuraukset realisoituvat vasta lähivuosina.
      Se ei minnekään mutuilemalla muutu, etteivätkö akateemiset vie paremmat asemat. Mitä tradenomeille jää on pelottavaa. Se jonka päälle nämä muutokset realisoituvat ei ole itsekään kovin kummoinen tilanne.

      - vielä voidaan mainita koko tradenomejen historian suomen eläneen talouden kulta-aikoja. Tradenomi lienee kaikista tutkinnoista se joka juuri eniten kärsii kun suhdanteet kääntyvät.

      Eli ei hyvältä näytä tradenomille.

      • joo-o....

        Ei kai tilanne nyt ihan NÄIN traaginen ole..?

        Se on fakta että Ekonomit ansaitsevat enemmän kuin tradenomit, ja todennäköisesti tulevat tulevaisuudessakin aina ansaitsemaan.

        Mielestäni tradenomin koulutus on erinomainen pohja jos ajattelee mennä jatkamaan opiskelujaan tonne kauppakorkeaan. Ajatellaan positiivisesti. Tod näköisesti sekä tradenomin että ekonomin tutkinnon omaava henkilö tulee olemaan oikein magee ja haluttu juttu, eli nou hätä. Molemmat tutkinnot yhdessä on mahd paras yhdistelmä.

        Sitäpaitsi on PALJON sellaisia valmistuvia tradenomeja, joilla on jo VARMA paikka minne menee töihin valmistuttuaan (olkoon tämä sitten vaikka perheensisäinen yritys tai jokin muu vastaava).. Eivät kaikki kuulu tohon tietämättömään ja tylsään amk joukkoon jotka valmistuttuaan menevät istuskelemaan johonkin vitun toimistoon tietokoneen ääreen?!?! Tai ihmisiä jotka menivät amk:hon koska eivät mitään muutakaan keksineet!

        Täytyy vaan löytää se oma kiinnostus ja juttu mihin sitte erikoistuu..! Eikä vain kulkea sen typerän massan mukana aina. Ekonomeja koskettaa varmaankin tämä sama juttu.

        perrrrrrrrrrrrke*e!


      • työelämään?
        joo-o.... kirjoitti:

        Ei kai tilanne nyt ihan NÄIN traaginen ole..?

        Se on fakta että Ekonomit ansaitsevat enemmän kuin tradenomit, ja todennäköisesti tulevat tulevaisuudessakin aina ansaitsemaan.

        Mielestäni tradenomin koulutus on erinomainen pohja jos ajattelee mennä jatkamaan opiskelujaan tonne kauppakorkeaan. Ajatellaan positiivisesti. Tod näköisesti sekä tradenomin että ekonomin tutkinnon omaava henkilö tulee olemaan oikein magee ja haluttu juttu, eli nou hätä. Molemmat tutkinnot yhdessä on mahd paras yhdistelmä.

        Sitäpaitsi on PALJON sellaisia valmistuvia tradenomeja, joilla on jo VARMA paikka minne menee töihin valmistuttuaan (olkoon tämä sitten vaikka perheensisäinen yritys tai jokin muu vastaava).. Eivät kaikki kuulu tohon tietämättömään ja tylsään amk joukkoon jotka valmistuttuaan menevät istuskelemaan johonkin vitun toimistoon tietokoneen ääreen?!?! Tai ihmisiä jotka menivät amk:hon koska eivät mitään muutakaan keksineet!

        Täytyy vaan löytää se oma kiinnostus ja juttu mihin sitte erikoistuu..! Eikä vain kulkea sen typerän massan mukana aina. Ekonomeja koskettaa varmaankin tämä sama juttu.

        perrrrrrrrrrrrke*e!

        siis siihenkö tradenomin koulutus on tarkoitettu, preppauskurssiksi kauppakorkeakouluun?

        melkoista ajan ja resurssien haaskausta, sanoisin!


      • trade
        työelämään? kirjoitti:

        siis siihenkö tradenomin koulutus on tarkoitettu, preppauskurssiksi kauppakorkeakouluun?

        melkoista ajan ja resurssien haaskausta, sanoisin!

        Nii just. Ikinä ei oo kukaan tradenomi päässy työelämään. Haloo!!!


      • senkin mäntti!
        trade kirjoitti:

        Nii just. Ikinä ei oo kukaan tradenomi päässy työelämään. Haloo!!!

        tottakai ne aina töitä saa, mutta ekonomit ansaitsevat enemmän.

        jos on nuori vielä ja muutenkin löytyy halukkuutta kkk-hon, niin mikä sitä estämään??

        onnea! :)


      • sentään
        senkin mäntti! kirjoitti:

        tottakai ne aina töitä saa, mutta ekonomit ansaitsevat enemmän.

        jos on nuori vielä ja muutenkin löytyy halukkuutta kkk-hon, niin mikä sitä estämään??

        onnea! :)

        ei kai sentään aina, eikös tradenomit ole nykyisin suurin ammattiryhmä työttömyystilastoissa. muistan lukeneeni että vastavalmistuneista yli puolet on joko työttömänä tai täysin koulutustaan vastaamattomassa työssä.


      • trade.

        Ei kai tradenomien keskipalkka ole alle koko maan palkansaajien keskiarvon? Eikös se keskiarvo ole jossain 2300 euron kieppeillä?

        Onko sinulla tarjota faktatietoa asiasta?


      • totuus.
        trade. kirjoitti:

        Ei kai tradenomien keskipalkka ole alle koko maan palkansaajien keskiarvon? Eikös se keskiarvo ole jossain 2300 euron kieppeillä?

        Onko sinulla tarjota faktatietoa asiasta?

        Linkkejä en jaksa etsiä, mutta koko valtion keskiarvo on n. 2450.

        Sitähän oli tutkittu, että ay-liittoon kuuluvien tradenomejen, jotka vastasivat kyselyyn, arviot omista palkoistaan toivat keskiarvon jotakin, en edes muista mitä, mutta jo tuo oli selkeästi alta. Tämä oli kai ay-liiton sivulla. Huvitti vaan kun tuollakaan tavalla ei saatu tilastoja edes koko valtion keskiarvoon (ja tuo metodi kusettaa jo satasia).


      • FAKTA
        totuus. kirjoitti:

        Linkkejä en jaksa etsiä, mutta koko valtion keskiarvo on n. 2450.

        Sitähän oli tutkittu, että ay-liittoon kuuluvien tradenomejen, jotka vastasivat kyselyyn, arviot omista palkoistaan toivat keskiarvon jotakin, en edes muista mitä, mutta jo tuo oli selkeästi alta. Tämä oli kai ay-liiton sivulla. Huvitti vaan kun tuollakaan tavalla ei saatu tilastoja edes koko valtion keskiarvoon (ja tuo metodi kusettaa jo satasia).

        Tradenomiliiton palkkasuositukset vuodelle 2004

        Tradenomiliitto TRAL painottaa palkan määrittelyssä kunkin hakijan yksilöllisiä tietoja ja taitoja. Vahvin valttimme työmarkkinoilla on hyvä koulutus ja yksilön halu menestyä työelämän asiantuntijana. Ammattikorkeakoulutus valmentaa toimimaan työelämän asiantuntija- ja kehitystehtävissä.

        Vastavalmistuneiden palkkasuositus on 1950 - 2550 euroa/kk.

        Suositus koskee koulutusta vastaavissa tehtävissä toimivia.

        Koulutusta vastaamattomissa tehtävissä kannattaa myös pyrkiä sopimuspalkkaan, joka tutkimustemme mukaan johtaa parempaan ansiokehitykseen. Työehtosopimusten piiriin kuuluvissa tehtävissä palkka määräytyy useimmiten työehtosopimuksen mukaan.

        Vastavalmistuneiden tradenomien keski-ikä oli lokakuussa 2001 tehdyn tutkimuksen mukaan 27 vuotta, ja heillä oli valmistuessaan keskimäärin 26 kuukautta työkokemusta takanaan.

        Palkkojen määräytyminen

        Palkat vaihtelevat jonkin verran alueellisen työvoiman kysynnän mukaan. Pääkaupunkisedun korkeammat elinkustannukset myös edellyttävät korkeampaa palkkatasoa.

        Vaihtelua on myös havaittavissa toimialoittain. Korkeimmat ansiot työuraansa aloittavilla tradenomeilla ovat tietojenkäsittelypalvelu-, tietoliikenne-, ja joillakin teollisuuden aloilla.

        Palkasta on hyvä neuvotella tehtävän ja sen vastuullisuuden mukaan. Tradenomien palkkojen tulee olla verrannollisia muiden vastaavien korkeakoulututkintojen kanssa.

        Seuraavilla tekijöillä on myös vaikutusta palkan suuruuden määrittelyssä:

        -tehtävän vaativuus
        -henkilön ammatillinen osaaminen
        -tehtävän vastuullisuus
        -koulutus
        -erityistietotaidot
        -kieli- ja tietojenkäsittelyvalmiudet
        -muut erikoisosa-alueet


      • ihmettelyä
        FAKTA kirjoitti:

        Tradenomiliiton palkkasuositukset vuodelle 2004

        Tradenomiliitto TRAL painottaa palkan määrittelyssä kunkin hakijan yksilöllisiä tietoja ja taitoja. Vahvin valttimme työmarkkinoilla on hyvä koulutus ja yksilön halu menestyä työelämän asiantuntijana. Ammattikorkeakoulutus valmentaa toimimaan työelämän asiantuntija- ja kehitystehtävissä.

        Vastavalmistuneiden palkkasuositus on 1950 - 2550 euroa/kk.

        Suositus koskee koulutusta vastaavissa tehtävissä toimivia.

        Koulutusta vastaamattomissa tehtävissä kannattaa myös pyrkiä sopimuspalkkaan, joka tutkimustemme mukaan johtaa parempaan ansiokehitykseen. Työehtosopimusten piiriin kuuluvissa tehtävissä palkka määräytyy useimmiten työehtosopimuksen mukaan.

        Vastavalmistuneiden tradenomien keski-ikä oli lokakuussa 2001 tehdyn tutkimuksen mukaan 27 vuotta, ja heillä oli valmistuessaan keskimäärin 26 kuukautta työkokemusta takanaan.

        Palkkojen määräytyminen

        Palkat vaihtelevat jonkin verran alueellisen työvoiman kysynnän mukaan. Pääkaupunkisedun korkeammat elinkustannukset myös edellyttävät korkeampaa palkkatasoa.

        Vaihtelua on myös havaittavissa toimialoittain. Korkeimmat ansiot työuraansa aloittavilla tradenomeilla ovat tietojenkäsittelypalvelu-, tietoliikenne-, ja joillakin teollisuuden aloilla.

        Palkasta on hyvä neuvotella tehtävän ja sen vastuullisuuden mukaan. Tradenomien palkkojen tulee olla verrannollisia muiden vastaavien korkeakoulututkintojen kanssa.

        Seuraavilla tekijöillä on myös vaikutusta palkan suuruuden määrittelyssä:

        -tehtävän vaativuus
        -henkilön ammatillinen osaaminen
        -tehtävän vastuullisuus
        -koulutus
        -erityistietotaidot
        -kieli- ja tietojenkäsittelyvalmiudet
        -muut erikoisosa-alueet

        Mikä ihmeen fakta ay-liikkeen palkkasuositus nyt on? Yhtälailla sefen palkkasuositus on pilvissä.


      • ........
        totuus. kirjoitti:

        Linkkejä en jaksa etsiä, mutta koko valtion keskiarvo on n. 2450.

        Sitähän oli tutkittu, että ay-liittoon kuuluvien tradenomejen, jotka vastasivat kyselyyn, arviot omista palkoistaan toivat keskiarvon jotakin, en edes muista mitä, mutta jo tuo oli selkeästi alta. Tämä oli kai ay-liiton sivulla. Huvitti vaan kun tuollakaan tavalla ei saatu tilastoja edes koko valtion keskiarvoon (ja tuo metodi kusettaa jo satasia).

        Jaksa nyt vain etsiä, eihän tuollainen ole mistään kotoisin. Heitetään mutua ilmaan ja ollaan vielä samalla hieman pirullisiakin.

        "sitähän on tutkittu" "toivat keskiarvon jotain" "en edes muista mitä" No, ei nyt mitään vakuuttavaa argumentointia.

        Tradenomien keskipalkka lienee kutakuinkin samoissa kaikkien palkansaajien keskiarvon kanssa. Vuoden 2004 loppupuolella keskiarvopalkka tradenomiliiton tutkimuksessa oli n. 2330 euroa. Vastaaminen painottui voimakkaasti kahden viime vuoden aikana valmistuneisiin. Muutaman vuoden lisäkokemus nosti palkkaa jo selvästi.


      • Mievaan...
        sentään kirjoitti:

        ei kai sentään aina, eikös tradenomit ole nykyisin suurin ammattiryhmä työttömyystilastoissa. muistan lukeneeni että vastavalmistuneista yli puolet on joko työttömänä tai täysin koulutustaan vastaamattomassa työssä.

        ...Insinöörit ovat suurin ammattiryhmä työttömyystilastoissa.


      • tuleva tradenomi
        ........ kirjoitti:

        Jaksa nyt vain etsiä, eihän tuollainen ole mistään kotoisin. Heitetään mutua ilmaan ja ollaan vielä samalla hieman pirullisiakin.

        "sitähän on tutkittu" "toivat keskiarvon jotain" "en edes muista mitä" No, ei nyt mitään vakuuttavaa argumentointia.

        Tradenomien keskipalkka lienee kutakuinkin samoissa kaikkien palkansaajien keskiarvon kanssa. Vuoden 2004 loppupuolella keskiarvopalkka tradenomiliiton tutkimuksessa oli n. 2330 euroa. Vastaaminen painottui voimakkaasti kahden viime vuoden aikana valmistuneisiin. Muutaman vuoden lisäkokemus nosti palkkaa jo selvästi.

        Minä olen tämän kevään ylioppilas ja hain opiskelemaan tradenomiksi. jos pääsen sisään ja valmistun sitten 3,5 vuoden päästä niin pyrin tietysti pääsemään heti töihin. vaikka sanotaan, että tradenomikoulutuksella voi työskennellä vaikka johtotehtävissäkin, niin en minä ainakaan tietystikään oleta pääseväni miksikään toimitusjohtajaksi suoraan koulun penkiltä! sama se on ekonomeillakin; vaikka koulutus on korkea jne niin yhtä tärkeää se työkokemuskin on! minusta "koulutusta vastaavat työtehtävät" ovat sellaisia, joita ei oikein alemmilla koulutuksilla voi tehdä. ei niillä kuitenkaan tarkoiteta vaikeimpia mahdollisia tehtäviä, joita kyseisen koulutuksen saanut voi vielä jossain elämänsä vaiheessa tehdä.

        Ja jos minä tradenomiksi valmistuttuani saan sellaisia töitä, jotka ovat vaativampia kuin kaupan kassa tai puhelinmyyjä, mutta eivät kuitenkaan mitään markkinointipäällikön tai ylimmän johdon asiantuntijan tehtäviä, niin tuo noin 2000 €:n aloituspalkka kuulostaa kyllä jo todella houkuttelevalta! minulle ainakin kelpaisi ihan mainiosti. kyllähän se siitä sitten pikkuhiljaa nouseekin. ja täytyy muistaa, että suomalaisten keskipalkat ovat (en muista ihan tarkkoja lukuja mutta jotakin tämän suuntaista:) naisilla 1800€/kk ja miehillä 2200€/kk. Jos minä 23-vuotiaana vastavalmistuneena tienaan keskivertomiehen (joka siis on tätä nykyä reippaasti keski-ikäinen) verran niin saan kyllä olla todella tyytyväinen. että ajatelkaahan positiivisesti älkääkä odottako liikoja, ei se pelkkä koulutus ihmeitä tee. loppujen lopuksi työn saanti ja palkan määrä riippuu hyvin pitkältä sinusta itsestäsi, ei koulutodistuksistasi!


    • Anonyymi

      Kadun, että hankin lähes tradenomin tutkinnon. En ole sillä työllistynyt oman alan töihin. Paikoista on kova kilpailu. Ehkä jotain muuta voisi opiskella sen sijaan. Vaikka rakennustekniikkaa tai sairaanhoitajaksi ammattikorkeakoulussa. Nämä alat voi työllistää. Se on jotenkin niin merkityksetön tutkinto myös. Tavoite on vain käsitellä yrityksen asioita ja tehdä rahallista hyötyä tälle yritykselle. Haluaisin oikeasti auttaa jotenkin ja tehdä jotain oikeasti hyödyllistä yhteiskunnassa.

    • Anonyymi

      Tradenomin tutkintoa arvostavat eniten tradenomit itse.

      Palkka riippuu työtehtävistä. Tradenomeja on monenlaisissa töissä, joten palkkahaitari on leveä. Tradenomeja on myös työttömänä suurin joukoin.

      Suuri osa tradenomeista on niitä, jotka eivät päässeet kauppatieteelliseen, siis ei ikäluokkansa parhaimmistoa. Toki joukossa on myös kyvykkäitä jonkin verran.

      Kaupallisella alalla on hyvin paljon sitä väkeä, joka tekee ensin ja ajattelee sitten. Sellaisia Touhu-Tiinoja ja Touhu-Taunoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2464
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2163
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1818
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1611
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1360
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1244
    Aihe