Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

uskotko enteisiin?

Olen vanhastaan kuullut, että linnun lentäminen asunnon ikkunaan merkitsee läheisen ihmisen kuolemaa, varsinkin kun tapahtuma toistuu. Lintu aivan kuin haluaisi tuoda etukäteen viestin läheisen odotettavissa olevasta poismenosta

Viimeisten viiden vuoden aikana meikäläisellä ollu kolme näin ennustettua kuolintapausta..

Uskotko entisiin ja millaisia kokemuksia sinulla on asiasta?

40

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ettei vaan ikkunaasi heijastu metsän puut ja linnut hämääntyy?
      En oikeastaan usko tai en osaa huomioida enteitä. Pari enneunta nuorempana näin, jotka toteutuivat.
      Nyt en enää edes muista unia.

    • Enteisiin en usko,
      vaikka en koskaan esim tikapuiden alta kuljekkaan,
      tai mustan kissan liikkeet saavat huomion.
      Enneunia sen sijaan ole nähnyt.
      Ne enteet ovat toteutuneetkin.
      Joskus olen nähnyt unta jostain ihmisestä,
      ja olen saattanut ihmetelle, miksi, koska en ollut edes ajatellut häntä,
      ja vasta jälkeenpäin on voinut todeta,
      että se enneuni toteutuikin.
      Mummoni aikoinaa aina aamulla totesi,
      että kuka siitä porukasta nyt sairastuu,
      kun joku kuollut oli tullut hänen uneensä.

      Isot ikkunat etelään,
      usein linnut lentävät ikkunaan aurinkoisin päivin,
      varsinkin kevällä, kun linnunpojat opettelevat lentämään.

    • Anonyymi

      Humpuukia. Ihmiset mielessään punovat "sopivia" tarinoita. Asioita tapahtuu riippumatta lintujen lennosta ja kuun asennosta.

      • Anonyymi

        Jälkeenpäin on hyvä sanoa: "Lintu ennusti", vaikka sama olisi tapahtunut ilman
        linnunlentoa päin lasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jälkeenpäin on hyvä sanoa: "Lintu ennusti", vaikka sama olisi tapahtunut ilman
        linnunlentoa päin lasia.

        Sehän todistaa ihmisen tavasta tulkata asioita, jollekin on ilmeisesti tärkeää tulkita asioita vaikka lintujen lennoista .
        Itse en haluaisi olla mikään ennustaja asioissa mitä tapahtuu , vaan haluan aina selityksen tieteellisellä pohjalla asioihin mitä en ymmärrä .
        Joten asioita tapahtuu tietenkin joka ihmisen elämässä , ja miten ne tulkitsee kertoo paljon ihmisestä .


    • Anonyymi

      Nuorena asuin sukulaiseni kanssa vanhassa jugend-talossa. Hän oli monessa mukana ja tuli usein varsin myöhään kotiin, kun olin jo huoneessani nukkumaan menossa. Usein kuulin hänen avaavan oven ja liikkuvan eteisessä, mutta sitten sain todeta, että asunto oli pimeänä ja olin yksin.
      Mutta hetken kuluttua hän tuli. Ilmiö toistui niin usein, että osasin kuunnella, kumpi siellä liikkui, sukulainen vai hänen etiäisensä.
      Muutkin sen kuulivat ja taisin säikäyttää ystäväni joskus, kun sanoin, että haamu siellä vain haahuilee.

      • Anonyymi

        Odotit häntä kotiin ja siksi kuulit asioita mitä ei oikeasti tapahtunut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Odotit häntä kotiin ja siksi kuulit asioita mitä ei oikeasti tapahtunut

        En odottanut. Asuimme samassa huoneistossa, mutta ei minulla ollut itään syytä hänen kulkuaan seurata. Eikä varsinkaan tuttavieni, jotka myös kuulivat saman.
        Ei tapaus minua haitannut. Opin sammuttamaan valon huoneestani, jos en ollut halukas juttusille hänen kanssaan myöhään illalla.


    • Minä uskon uniini ja enteisiin, vaikka tiedän, että "usko vahvistaa kokemusta ja kokemus uskoa"..))
      C G Jung puhui kollektiivisestä tajunnasta. Että sieltä käsin voimme kaikki saada aineistoa, ikiaikaista tietoa ja viisautta omaan käyttöömme. Miksi jättää se huomiotta ja typistää itsensä "normaaliuden" asettamiin rajoihin ?
      Tietysti näillä vuosin, kun oma olemus on jo haurastunut, pitää ymmärtää, että arkiminän täytyy olla se hallitseva, etteivät uni ja todellisuus sekoitu keskenään.
      "Hänelle uni on todellisuutta ja todellisuus unta" kuvasi Charlotta Lönnqvist Aleksis Kiveä..))

      • Anonyymi

        Itse olen nähnyt näitä unia myös päivää ennen tapahtumaa , ja ehtinyt kertoa ystävälleni mitä unta olin nähnyt esim läheisen ihmisen kuoleman , joka ei ollut edes sairas, joten päivä unen jälkeen tapahtui se mitä olin unessani nähnyt , mutta siltikään en halua uskoa että olisin joku ennustaja vaan sattuma usein pelaa peliään aivoissa, tiedostamattomat pelot esim että menettää jonkun ihmisen .
        Silti en tuomitse mitenkään toisten kokemuksia , jokaisella on omansa , itse haluan ainoastaan olla ihan tavallinen ihminen ja mielelläni uskoa asioihin joilla on järkevä selitys,
        Joten se joka uskoo uniinsa niin tehkööt sen, itsepä tietävät mihin haluavat uskoa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen nähnyt näitä unia myös päivää ennen tapahtumaa , ja ehtinyt kertoa ystävälleni mitä unta olin nähnyt esim läheisen ihmisen kuoleman , joka ei ollut edes sairas, joten päivä unen jälkeen tapahtui se mitä olin unessani nähnyt , mutta siltikään en halua uskoa että olisin joku ennustaja vaan sattuma usein pelaa peliään aivoissa, tiedostamattomat pelot esim että menettää jonkun ihmisen .
        Silti en tuomitse mitenkään toisten kokemuksia , jokaisella on omansa , itse haluan ainoastaan olla ihan tavallinen ihminen ja mielelläni uskoa asioihin joilla on järkevä selitys,
        Joten se joka uskoo uniinsa niin tehkööt sen, itsepä tietävät mihin haluavat uskoa

        Ihan sama asenne minulla, Ano 11.13. Me - tai ainakaan minä - en tunne ihmisolemusta tarpeeksi pystyäkseni ottamaan kantaa puolesta tai vastaan, mutta on jotenkin kiehtovaa uskoa, että meissä on paljon ulottuvuuksia, kätkettyjä voimavaroja ja jos niiden avulla selviämme elämässä, niin mitä välii..))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen nähnyt näitä unia myös päivää ennen tapahtumaa , ja ehtinyt kertoa ystävälleni mitä unta olin nähnyt esim läheisen ihmisen kuoleman , joka ei ollut edes sairas, joten päivä unen jälkeen tapahtui se mitä olin unessani nähnyt , mutta siltikään en halua uskoa että olisin joku ennustaja vaan sattuma usein pelaa peliään aivoissa, tiedostamattomat pelot esim että menettää jonkun ihmisen .
        Silti en tuomitse mitenkään toisten kokemuksia , jokaisella on omansa , itse haluan ainoastaan olla ihan tavallinen ihminen ja mielelläni uskoa asioihin joilla on järkevä selitys,
        Joten se joka uskoo uniinsa niin tehkööt sen, itsepä tietävät mihin haluavat uskoa

        Kaiken voi sekä etukäteen että jälkeenpäin tulkita miten kukakin haluaa.
        Mitä pelkää siitä voi nähdä untakin. Arjen olotiloja ja tapahtumia siirtyy alitajuntaan.


    • Linnut ovat monien kansojen myyteissä jumalten sanansaattajia, ihmisen sielu kuvataan usein linnun tuomana ja sitten elämän päätyttyä lintu vie sen syntysijoilleen. Linnuissa on samaa kuin enkeleissä : kyky nousta korkeuksiin, aineettomuuteen, sitten taas laskeutua maan päälle. Suomenkin mytologiassa maailmansynty liittyy lintuun: sotka lensi alkumeren yllä, muni veden emosen polvelle, muna rikkoutui ja siitä syntyi maailma. Lennart Meri nimitti Itämerensuomalaisia kansoja Vesilinnun kansaksi, kuva on meille hyvin todellinen ja läheinen. Vesilintujen muutot ovat vuoden kulminaatiopisteitä, varsinkin merellä vavahduttavan vaikuttavia näytelmiä. Haikeus hyvästijätössä, riemu jälleennäkemisestä.

      Välillä jokin pikkulintu ottaa selvästi kontaktia katseellaan, luottavaisella olemuksellaan. Minulle kuistin kaiteella kyhjöttelevä punarinta on kertonut paljon. Talvehtimaan jäävien mustarastaiden kanssa teen yhteistyötä ja olen selvästi saamapuolella. Vahvimpia lapsuusmuistojani on, kun sorsa kotilaiturilla söi kädestäni leivänmuruja, sen nokan kosketuksen tunnun ja kirkkaat silmät muistan elävästi. Sorsaemo esitteli aina myös poikasensa meille. Varsinaisia enteitä en linnuissa näe, mutta kylläkin vahvasti Luojan läsnäolon.

      Unen ja elämän rajat ovat häilyvät, sitä moni taiteilija ilmaisee. Demeter otti esiin Jungin ja Aleksis Kiven. Minulle yksi vaikuttavaimpia teatterielämyksiä on ollut Shakespearen Myrsky, jonka lopuksi Esko Salminen sanoo yleisöään lempeästi katsoen Prosperon sanat :
      "Meidät on tehty samasta aineesta kuin unelmamme, ja uneen päättyy lyhyt elämämme."

      • Ihanasti pystyit taas taustoittamaan ja avartamaan aihetta, Ramoona, kiitos ! Tuon Shakespearen sitaatin olin unohtanut. Ikiaikaista viisautta, jokamiehenkin käyttöön..))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Ihanasti pystyit taas taustoittamaan ja avartamaan aihetta, Ramoona, kiitos ! Tuon Shakespearen sitaatin olin unohtanut. Ikiaikaista viisautta, jokamiehenkin käyttöön..))

        Ihanasti??


    • Anonyymi

      Mitä merkitsee kun ulkoovi oli auki niin västäräkki pyörähti asunnossa ? poistui pyörähdyksen jälkeen avoimesta ovesta . Kerkisin miettiä ett millä per ,,, nalla saan se ulos . Voitanko lotossa vaikka en lottoakkaan vaan vältynkö harmilta etten elä vanhaksi , kumpaa ennustaa ?

      • Anonyymi

        Hm. Meille pyrähti sisään pikkulintu avoimesta ovesta. Onneksi sen huomasin, sillä se lensi talon viimeiseen huoneeseen, jonka tuuletusikkunassa on verkko. Pelästyi minua ja piiloutui lipaston taakse patterin päälle. Oli kamala työ ohjata se ulos samaa tietä kuin se oli tullutkin. Minua liikutti, että toinen pikkulintui huusi hädissään koko ajan kuistilla. Uskon, että se n kutsuhuudot lopulta ohjasivat eksyneen ulos vapautuneen.
        Eipä tullut mieleeni, että tapahtumalla olisi ollut syvempi merkitys. Mitään pelottavaa ei tapahtunut lähipiirini ihmisille.


    • Anonyymi

      Kun näkee käärmeen luikertekevan talon alle, siihen taloon tulee kuolema. Tämän oli talon isäntä huomannut. Muutaman viikon kuluttua hän menehtyi.

      • Anonyymi

        Olisi kuollut kuitenkin, vaikkei käärmettä olisi näkynytkään.
        Niitähän luikertelee siellä sun täällä.


    • Anonyymi

      Moni yliluonnollisieksi koettu asia on meille hyödyksi.

    • Anonyymi

      Tuo on samanlaista huuhaata kuin käen kukunta.

      • Anonyymi

        Mulla ystävä joka saa paniikin joka kerta kun laitan auton avaimet pöydälle ja ottaa ne sieltä pois. Kuulemma avaimet pöydällä tietää epäonnea ja köyhyyttä, ( ei mitenkään uutta minulle)
        Kunhan lukisi historiaa niin tietäisi mistä tämäkin tarina on kehittynyt.

        Ja kun hän näkee mustan kissan juoksevan tien yli niin alkaa syljeksimään kolme kertaa. Itselläni on kusta kissa joka ylittää tien monet kerrat päivässä että kyllä tässä sais syljeksellä usein.
        Itsellä ei ole mitään taikauskoja, monesti nähnyt jotain pahaa unta että lähimmäinen kuolee ja ja niin on tapahtunut, mutta sekin on pelko itsessäni kun näkee että se lähimmäinen on hyvin sairas , joten olisi kuollut ilman minun uniani

        Mummoni laittoi peilit Väärinpäin seinille kun oli ukonilma ettei salama näe että meillä on jotain kirkasta seinällä
        Niin että näitä olettamuksia kiertää joka maassa jokaisessa omalla tavallaan ja jokaiselle on varmaan oma alkunsa historiassa.


    • Anonyymi

      Mie oon kuullut et jos tikka pihapuuta nakuttaa
      niin joku talosta kuolee.

      • Anonyymi

        Kannattaa kaataa se puu. Siellä on lahoa ja ötököitä, joita tikka hakkaa.


      • Anonyymi

        Ai pahus! Ei onneksi pidä paikkaansa, sillä meillä tikka rummutti pihapuussa joka päivä. Varmaan merkkasi reviiriään.


    • Anonyymi

      VANHA alotus,,

      haitanneeko tuo,,,

      vastaan :

      EN usko enteisiin,
      lintu on montakertaa lentäny ikkunaan
      eikä kukaan läheinen ole kuollut edes saman vuonnakaa, heh,

    • Anonyymi

      Tipparellu alko yskimään, kun tunnettu taiteilija lähti pois.

    • Anonyymi

      Ei pidä paikkaansa.
      Yleensä alkukesästä linyuja lentää ikkunaan, kun poikaset vielä harjoittelevat lentämistä.

      • Anonyymi

        Ei kannata uskoa enteisiin.


    • Anonyymi

      Harakan nauraminen, tieti pahaa.

    • Anonyymi

      alottajalle,
      meillä oli suuret ikunnat aikoinaan jossa asuimme reilut neljäkymmentä vuotta,
      lintuja lenteli ikkunaan useinki osa linnuista kuoli ikkunan alle osa lähti jatkamaan lentoaan,
      ketään ei koskaa kuollu siinä huushollissa ollessamme,

      joten EI kuole kukaan muu kuin lintu jos lentää ikkunaan,

      linnut lentelee ikunoihin koska ne näkee seillä toisen linnun siis oman kuvansa, ja ne vaistomaisesti olettaa sitä kuvastinta kilpailijakseen ja hyökkäävät sitä kohti, ja siksi linnut lentää joskus ikkuniuhin,

      siis ikunnan lentäny linti EI ole ENNE mistää muusta kuin lintu ITSE voi pahoin loukkaantua tai jopa kuolla ikkunan alle,

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      30 vuotta sitten naapuritalon pihapuuhun istahti pöllö .- Jovain viikonpäästä isäntä kuoli :)

      Per-kel

      • Anonyymi

        Arveletko, että ei olisi isäntä kuollut, jos ei pöllö olisi istahtanut pihapuuhun ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arveletko, että ei olisi isäntä kuollut, jos ei pöllö olisi istahtanut pihapuuhun ?

        Ei varmaan viikonpäästä !

        D.S.


    • Anonyymi

      Meidän Tippa-Rellun entinen ukko korjasi ja myi pois. Ihan hyvä auto tykkäsin vähän kylmä talvella. Oliko ne ikkunat niin että näytti siltä kun pääsisi lentämän jolloin se harhauttaa lintua.

    • Anonyymi

      Maalaistalon vanha isäntä näki käärmeen luikertelevan talon alle. Hän sanoi sille: Eihän tuota olisi tarvinnut tulla ilmoittelemaan.
      Isäntä oli ymmärtänyt enteen. Viikon kuluttua hän menehtyi.

      • Anonyymi

        Kaikkea voi tulkita miten haluaa. Monta kertaa on tullut talon alle, muttei kukaan ole kuollut. Olisko menehtynyt, vaikka käärmettä ei olisi tullutkaan ?


    • Anonyymi

      Naapurin mökin ikkunaan lensi pikkulintu vuonna 1994. Itse näin tapauksen. Ja mökin emäntä kuoli vuonna 2021 kuten odottaa sopikin. Osaavat antaa ennusteensa hyvissä ajoin!

    • Anonyymi

      Uskon minulle on tullut paljon näitä enteitä ja aina on käynyt toteen. Minulla on vaan ollut erillaisia kuin sinulla. Ovi kello on soinut yöllä 03.00 kolme kertaa ja mitä voimakkaamin on soinut sitä läheisempi on kuollut ja sitten voimakkaita koputuksia seinään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1466
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe