Hoitotahto

Hoitotahto voi säästää loppuvaiheen kärsimyksiltä
Mieti omia toiveitasi ja tahtoasi nyt, ja kirjaa tahtosi.

"Haluatko maata pitkäaikaishoidossa suu auki kykenemättä tunnistamaan omaisiasi, syödä syötettynä ja juoda juotettuna.
Yskänpuuskien keskeyttämänä, olla käänneltävänä pakettina, jonka vaippa vaihdetaan kolmesti päivässä.
Vaihtuvien henkilöiden pesemänä ja kohtalotovereiden vaikeroinnin ympäröimänä?"

Jos tiedät, että et halua, tee hoitotahto. Se voi säästää sinut loppuvaiheen kärsimyksiltä.

Mieti omia toiveitasi ja tahtoasi nyt
ja kirjaa tahtosi.
Vaikuta siihen, että elämänarvojasi kunnioitetaan tilanteessa kuin tilanteessa..

Mene Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sivuille ja valitse haluamasi hoito- ja hoivatahto. Kanta.fi-sivusto tarjoaa myös mahdollisuuden hoitotahdon kirjaamiseen.

Hoitotahto kannattaa toimittaa omalle terveysasemalle joko sähköisesti tai paperiversiona.

45

295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jaa-a! Lekurin etiikka vastaan hoitotahto! Kumpi voittaa?

• Eräs henkilö kirjasi hoitotahtoonsa:
        " Jos tilanteeni on toivoton; olen parantumattomasti sairas ja edessä on vain kärsimystä, niin toiveenani on eutanasian toteuttaminen – jos laki sen silloin sallii."

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Eräs henkilö kirjasi hoitotahtoonsa:
        " Jos tilanteeni on toivoton; olen parantumattomasti sairas ja edessä on vain kärsimystä, niin toiveenani on eutanasian toteuttaminen – jos laki sen silloin sallii."

Olisikin niin helppoa ja yksinkertaista!

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Eräs henkilö kirjasi hoitotahtoonsa:

Ite olen sukulaisilleni sanonu jos joudun koneisiin piuhat saa ja oman toiveeni mukaan vedetään seinästä mä en aio jäädä kenenkään hoidettavaksi äiti on mulle vaippoja pienenä vaihdellut ihan tarpeeksi

• Anonyymi

Lainausmerkeissä olevasta tekstistä lähde puuttuu. Ei ole ainakaan THL:n sivuilta.
      Hoitotahdon voi tehdä mutta on myös pykälä jossa lukee että hoitotahto toteutetaan vallalla olevien resursdien mukaan. Eli ei tarvitse uskoa että kaikki toteutuu mitä hoitotahtoosi kirjaat. THL:n sivuilta löytyy valmis hoitotahtopohja jota voi halutessaan käyttää.

• Ano 07:26
        HS/Mielipide
        " Eräs kollega kirjasi hoitotahtoonsa: Jos tilanteeni on toivoton; olen parantumattomasti sairas ja edessä on vain kärsimystä, niin toiveenani on eutanasian toteuttaminen – jos laki sen silloin sallii.

Tiina Harjulehto
        geriatrian erikoislääkäri
        Helsinki"

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano 07:26
        HS/Mielipide
        " Eräs kollega kirjasi hoitotahtoonsa: Jos tilanteeni on toivoton; olen parantumattomasti sairas ja edessä on vain kärsimystä, niin toiveenani on eutanasian toteuttaminen – jos laki sen silloin sallii.

Tiina Harjulehto
        Helsinki"

Tämäkö myös? Tätä tarkoitin.
        "Haluatko maata pitkäaikaishoidossa suu auki kykenemättä tunnistamaan omaisiasi, syödä syötettynä ja juoda juotettuna.
        Yskänpuuskien keskeyttämänä, olla käänneltävänä pakettina, jonka vaippa vaihdetaan kolmesti päivässä.

• Anonyymi kirjoitti:

Tämäkö myös? Tätä tarkoitin.

Mielipide|Lukijan mielipide
        HS
        1.11. 2:00

" Mikäli sairastut äkillisesti ja vakavasti ja menetät puhekykysi, lääkärisi haluaa tehdä hoitopäätökset omien toiveidesi mukaan mieluummin kuin omaisten näkemysten mukaan.
        Tärkeää on kertoa jollekin läheiselle hoitotahdon olemassaolosta.
        Varminta on säilyttää paperista versiota helposti löydettävässä paikassa."

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano 07:26
        HS/Mielipide

Tiina Harjulehto
        Helsinki"

Ihan järkeen käyvä selitys. Mutta siltikin jokaisessa ihmisessä on toivo( luulo) että juuri hänelle ei käy näin, ja jos käy niin itsesuojeluvaisto sanoo että sitä haluaa elää eikä halua edes tietää asioista tarkemmin.
        Itse hoitanut vuosi kausia vanhoja ihmisiä, ja melkein. kaikilla on halu elää, vaikka ovatkin sängyn omana .
        Muistan miten yksi pahasti sairas nainen sanoi että kun ”niin haluaisin elää vielä muutaman vuoden vaikka olenkin sairas , ” hän oli 94 vuotias ja toiminut sairaanhoitajana koko elämänsä.
        Toiset taas sanoivat että ”kunhan pääsisin tästä elämästä jo pois , ”vaikka heillä ei ollut edes mitään vakavaa sairautta , ainostaan hyvin vanhoja. Niin että nämä asiat ovat vaikeita kun ne tulevat kohdalle , sekin pitää ottaa huomiooon, toiset pelkäävät että eutanasiaa alettaisiin väärin käyttämistä , ja tekeekö se kipeää jne että kyllä vanhoilla ihmisillä on tästäkin asiasta paljon ajatuksia ja pelkoja myös . Vaikea jättää kaikki mitä elämä sisältää

• Anonyymi kirjoitti:

Ihan järkeen käyvä selitys. Mutta siltikin jokaisessa ihmisessä on toivo( luulo) että juuri hänelle ei käy näin, ja jos käy niin itsesuojeluvaisto sanoo että sitä haluaa elää eikä halua edes tietää asioista tarkemmin.
        Itse hoitanut vuosi kausia vanhoja ihmisiä, ja melkein. kaikilla on halu elää, vaikka ovatkin sängyn omana .
        Muistan miten yksi pahasti sairas nainen sanoi että kun ”niin haluaisin elää vielä muutaman vuoden vaikka olenkin sairas , ” hän oli 94 vuotias ja toiminut sairaanhoitajana koko elämänsä.
        Toiset taas sanoivat että ”kunhan pääsisin tästä elämästä jo pois , ”vaikka heillä ei ollut edes mitään vakavaa sairautta , ainostaan hyvin vanhoja. Niin että nämä asiat ovat vaikeita kun ne tulevat kohdalle , sekin pitää ottaa huomiooon, toiset pelkäävät että eutanasiaa alettaisiin väärin käyttämistä , ja tekeekö se kipeää jne että kyllä vanhoilla ihmisillä on tästäkin asiasta paljon ajatuksia ja pelkoja myös . Vaikea jättää kaikki mitä elämä sisältää

Ano 19:44
        Palliatiivinen sedaatio on mielestäni erittäin hyvä tapa vaivuttaa sairas ikiuneen, kun vaihtoehtoja ei enää ole.
        Aina se tehdään lääkärin päätöksellä.

Henkilökohtaisesti olen pelännyt elämää enemmän kuin kuolemaa.

• Anonyymi

Onko hoito tahto laittaa kuoleva kotiin saattohoidon sijasta, onneksi saatiin eilen nesteytys kun vaadittiin.

• Ano 07:27
        Jotkut henkilöt haluavat kuolla kotona.

• Anonyymi

Saattohoito voidaan henkilön niin halutessa järjestää myös kotiin mutta silloinkin siinä pitää olla selvä yksilöllinen hoitosuunnitelma.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano 07:27

Kyllä, mutta kuolemakin voisi olla siedettävä, ei niin että sitä joutuu pyytämään.

pe

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, mutta kuolemakin voisi olla siedettävä, ei niin että sitä joutuu pyytämään.

pe

Ehdottomasti. Jos saattohoitopäätös on tehty ammattilaisten tehtävä on huolehtia sisällöstä. Ja sitäkin ennen oireenmukaisesta hoidosta.

• Anonyymi

Justiinsa juu!

Omaiset vaatii nesteytystä! Tajuatko pösilö, että se useimmiten pitkittää kärsimystä ja on iso rasite keuhkoille.

Voi seurata hukkumiskuolema.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Justiinsa juu!

Omaiset vaatii nesteytystä! Tajuatko pösilö, että se useimmiten pitkittää kärsimystä ja on iso rasite keuhkoille.

Kyllä tajuan, kyseinen ihminen jolla syöpä, ei ihan lopussa ongelma kun ruoka ei pysy sillä vaan tulee oksennuksena pois, kipuja on lisäksi pitäisikö olla antamatta nesteytystä tässä vaiheessa kun pystyy vielä käymään mm. vessassa. Toissa päivänä laitettiin kotiin odottamaan loppua, päivisin käy hoitaja muutaman kerran, eilen saatiin nesteytys mutta sekään ei korjannu tilannetta, vaan aamulla vietiin ambulansilla sairaalaan.
        En mikään asiantuntija, ihminen kun tietää loppu on tulossa on toisen vaikea asettua hänen asemaan.

pe

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä tajuan, kyseinen ihminen jolla syöpä, ei ihan lopussa ongelma kun ruoka ei pysy sillä vaan tulee oksennuksena pois, kipuja on lisäksi pitäisikö olla antamatta nesteytystä tässä vaiheessa kun pystyy vielä käymään mm. vessassa. Toissa päivänä laitettiin kotiin odottamaan loppua, päivisin käy hoitaja muutaman kerran, eilen saatiin nesteytys mutta sekään ei korjannu tilannetta, vaan aamulla vietiin ambulansilla sairaalaan.
        En mikään asiantuntija, ihminen kun tietää loppu on tulossa on toisen vaikea asettua hänen asemaan.

pe

Nyt sekin koekotiutus on sitten tehty.
        Olkaa tiukkana kotiutuksen suhteen. Tuo ralli päivystyksen ja kodin välillä on tuon kuntoiselle yhtä tuskaa. Jos ei oksentelu lopu eikä muuta ravitsemusmuotoa aiota enää ottaa käyttöön ei kyllä enää ole kotikuntoinen jos ei itse välttämättä halua kotona olla.

Kirkkaiden nesteiden tiputtaminen suoneen on vain ensiapu jolla ei pitkälle pötkitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Justiinsa juu!

Samoin eräät omaiset vaativat happilaitteita vaikka kyseisen potilaan tilanne ei sitä vaadi, eikä siitä olisi mitään apua, happeakaan ei voi antaa kaikissa tapauksissa .Joten joku omainen on googlannut jotain ja asettuu omien väitöstensä kanssa siksi joka muka tietää asiat paremmin kun lääkäri .
        Siksi ei koskaan pitäisi ihmisten joilla ei ole sairaanhoito koulutusta tehdä diagnooseja vaan antaa sen tehtävän niille joilla on koulutus asioihin

• Anonyymi

Kotiin laitetaan tai kierätetään eri sairaaloissa mistä se vapaa paikka sattuu löytymään,näin siunsotessa on tapana tehdä.Ja se on varma että oman kunnan sairaalasta ei löydy vuodepaikkaa silloin kun tarvetta olisi,sen on vienyt joku ulkopaikkakuntalainen.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano 07:27

Saattohoito kotona vaatii tiettyjä järjestelyjä sekä hoitajan sairaalasängyn,tippalaitteen ym ym,ei ole helppo toteutettava.

• Anonyymi kirjoitti:

Samoin eräät omaiset vaativat happilaitteita vaikka kyseisen potilaan tilanne ei sitä vaadi, eikä siitä olisi mitään apua, happeakaan ei voi antaa kaikissa tapauksissa .Joten joku omainen on googlannut jotain ja asettuu omien väitöstensä kanssa siksi joka muka tietää asiat paremmin kun lääkäri .
        Siksi ei koskaan pitäisi ihmisten joilla ei ole sairaanhoito koulutusta tehdä diagnooseja vaan antaa sen tehtävän niille joilla on koulutus asioihin

Ano 19:52
        Menin sunnuntaina miestäni katsomaan sairaalaan/kohorttiin.
        Huoneessa oli lääkäri ja hoitaja.
        Lääkäri sanoi, että nyt asiat ovat huonolla tolalla.
        Keuhkot ovat nousseet ylöspäin ja mieheni ei saa happea.
        Olin kauhuissani ja paniikissa.
        Ensimmäinen ajatus oli että hänen pitää saada happea.
        Järjen ja tiedon kanssa sillä ei ollut mitään tekemistä.
        Lääkäri selitti että elinten toiminnat ovat lopussa.
        Morfiinia kyllä annetaan.

Kyllä minä sen sitten jotenkin tajusin, vaikken halunnut.
        Soitin vielä miehen aikuisille lapsille.
        Eivät olleet tavoitettavissa.

Hyvästelin mieheni sanomalla
        " Herran haltuun, älä pelkää."

Puoli tuntia tässä mieheni nukkui ikiuneen.

Kuoleman syy:
        Keuhkoveritulppa

• Anonyymi

Kiitos vinkki.Itse laitan elvytyskielto. En ole omakanta,Oma valintani se! Kuten oma valintani en hankkinut älypuhelin.Oma valintani en tilaa mitään netistä. Silmät on päässäni ostan käteisellä kaiken minkä tarvitsen ja omin silmin näen.Vien siis paperin sinne omasta hoito tahdotani.Koko korona aika mikä ollut sinne ei saa aikoja ellei pää ole irti ja kainalossa. vanha nainen itä-helsinki

• Anonyymi

Jaa mulla älypuhelin vaikka muut tietokoneet, ilman muuta halua elvytystä ja piipaa auton.

• Anonyymi kirjoitti:

Jaa mulla älypuhelin vaikka muut tietokoneet, ilman muuta halua elvytystä ja piipaa auton.

Omaiseni ovat nukkuneet pois palliatiivisella sedaatiolla,
        Ympärivuorokautisessa tehostetussa palvelukodissa.
        Lääkärit ovat määränneet, kun ei ole enää mitään muita vaihtoehtoja.

Palliatiivisella sedaatiolla tarkoitetaan sitä, että kuolevaa potilasta rauhoitetaan lääkkein.

Hänen tajuntaansa alennetaan oireiden lieventämiseksi.
        Palliatiivisella sedaatiolla voitaneen lievittää elämän loppuvaiheessa oireita, joita ei kyetä hallitsemaan muilla keinoin.

• Anonyymi

Elvytyskielto on eri asia. Laitetaanko sydän uudestaan sykkimään sydänkohtauksen tullessa tai kutustaanko ambulanssi jos potias muuten tukehtuisi väärin ja liian nopeasti syötettyyn ruokaan.

• Ano 08:31
        " DNR-päätös (Do Not Resuscitate) tarkoittaa pidättäytymistä painelu-puhalluselvytyksestä silloin, kun potilas ei enää hyödy siitä.

Kun taustalla on hyvin vaikea perussairaus, elvyttämättä jättäminen ei ole vaikuttavan hoidon eväämistä,
        vaan luonnollisen kuoleman sallimista ilman kuoleman pitkittämistä potilasta rasittavilla ja hyvinkin kajoavilla hoitotoimenpiteillä.

DNR-päätöksen voi tehdä potilas itse ja kirjata sen hoitotahtoonsa.
        Päätöksen voi tehdä myös hoitava lääkäri lääketieteellisin perustein."

Edesmennyttä miestäni ei elvytetty.
        Hän oli sairaalan kohorttiosastolla.
        Hän ei saanut enää happea ja haukkoi henkeä.
        Sanoin lääkärille, että laittakaa nyt ihmeessä happilaite.
        Ei laitettu vaan annettiin suoneen morfiinia.
        Aikaa oli enää vähän.
        Tämä oli lääkärin päätös.
        Hän onneksi ei joutunut pitkään kärsimään.

• Anonyymi

Eihän sitä kuitenkaan loppuvaiheessa tiedä, kuinka halukas on roikkumaan elämässä epätoivoisesti kiinni. Itse olisi kaiken huolella kirjoihin ja kansiin merkitty, mutta kuolema voikin lopullisuudellaan muuttua pelottavaksi. Polvillaan anoo lisäaikaa epätoivoisesti.

• Anonyymi kirjoitti:

Eihän sitä kuitenkaan loppuvaiheessa tiedä, kuinka halukas on roikkumaan elämässä epätoivoisesti kiinni. Itse olisi kaiken huolella kirjoihin ja kansiin merkitty, mutta kuolema voikin lopullisuudellaan muuttua pelottavaksi. Polvillaan anoo lisäaikaa epätoivoisesti.

Ano 01.11. 09:01
        Tunnen vain pitkäaikaisesti sairastuneita, monisairauksista kärsineitä.
        Heille oli helpotus palliatiivinen sedaatio.
        Eivät pääseet sängystä enää mihinkään.

Voipi olla, että jokin nuorempi tai ei niin sairas, haluaisikin vielä elvytystä ja elämän jatkoa.
        Lääkärihän sen loppupeleissä päättää.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano 08:31
        " DNR-päätös (Do Not Resuscitate) tarkoittaa pidättäytymistä painelu-puhalluselvytyksestä silloin, kun potilas ei enää hyödy siitä.

Kun taustalla on hyvin vaikea perussairaus, elvyttämättä jättäminen ei ole vaikuttavan hoidon eväämistä,
        vaan luonnollisen kuoleman sallimista ilman kuoleman pitkittämistä potilasta rasittavilla ja hyvinkin kajoavilla hoitotoimenpiteillä.

Aikaa oli enää vähän.

Miten pitkä aika kärsimystä, minuutteja vai enemmän. On järkyttävää kuolla tukehtumalla. Ystäväni sairastaa hermoratojen rappeumaa, joka tuhoaa henkitorven ja hän kuolee tukehtumalla. Taidampa ottaa yhteyttä lääkäriin etukäteen, nuori edunvalvoja antaa minun "vanhana ja viisaana" tehdä niinkuin ihmiselle parhaaksi katson. Olen jo monta asiaa hänen kohdallaan ratkaissut. Ilman muuta ensin happilaite ja sitten morfiinilla tainnutus ja happilaite pois jossain vaiheessa. Eikä toisinpäin. Eikö ehdi tukehtua ennenkuin morfiini vaikuttaa. Kylläpäs hätäännyin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tästä olen samaa mieltä ettei voi tietää, enkä voisi tehdä tappamispäätöstä itselleni puhumattakaan läheiselleni.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano 08:31

Aikaa oli enää vähän.

Ei se happi aina ole mikään pelastus , sitäkin pitää osata antaa oikein, liika happi taas pahentaa potilaan tilanteen tosin tuskalliseksi.
        Joten kyllä hoitohenkilökunta tietää milloin happi on tarpeen ja auttaa .
        Tavikset luulee että happea vaan niin hyvää tulee , niin ei ole .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se happi aina ole mikään pelastus , sitäkin pitää osata antaa oikein, liika happi taas pahentaa potilaan tilanteen tosin tuskalliseksi.

Happi on lääke. Väärin käytettynä voi käydä jopa huonosti.

• Anonyymi kirjoitti:

Tästä olen samaa mieltä ettei voi tietää, enkä voisi tehdä tappamispäätöstä itselleni puhumattakaan läheiselleni.

Ano 18:19
        Lääkäri tekee lopullisen ratkaisun.
        Ei läheisiltä kysytä mitään.
        Kirjoitan kolmesta hyvin sairaasta omaisestani.

• Anonyymi kirjoitti:

Ano 19:59
        Kun on kuolevan ihmisen sängyn vieressä, ei sillä hetkellä järki päätä pakota.
        Kyllä siinä itketään, panikoidaan ja ollaan kauhuissaan.
        Ei tahdo uskoa todeksi, että hyvin rakas ihminen kuolee.

• Anonyymi

Eutanasia ei ole Suomessa laillista,eli kärsimään joutuu kuitenkin.

• Ano 20:25

" Helsingin Sanomissa käsiteltiin eutanasiaa. Lehdessä siteerattiin kahdesta yhdysvaltalaisesta osavaltiosta saatuihin tietoihin perustuvaa tutkimusta,
        jonka mukaan ihmiset pyysivät eutanasiaa useimmiten siksi,
        että he eivät halunneet menettää autonomian tunnetta tai eivät pystyneet nauttimaan elämästään kuten aiemmin.

Vain alle kolmasosa toivoi eutanasiaa siksi, että heillä oli kipuja tai he pelkäsivät niitä."

• Anonyymi

Kun ihminen saa tiedon vaikka parantumattomasta syövästä niin lääkäri on heti pyytämässä hoitotahtoa potilaalta,miksi?

• 2lesken

Ano 20:50

" Hoitotahto on voimassa vain silloin, kun potilas ei itse pysty tekemään omaa hoitoaan koskevia päätöksiä.
        Hoitotahto on tarkoitettu hoito-ohjeeksi kroonisissa sairauksissa, joissa paranemisen mahdollisuuksia ei enää ole.

Hoitotahtoon on hyvä kirjata, että se koskee vain tilanteita, joissa toimenpiteillä ainoastaan pystyttäisiin pidentämään kärsivän potilaan elämää.

Tällöin sitä ei sovelleta, jos tajuttomana joutuu sairaalaan äkillisen sairauden tai tapaturman vuoksi, joista toipuminen on mahdollista.

Hoitotahdossa ilmaistu kieltäytyminen aktiivisesta hoidosta on lääkäriä ja muuta terveydenhuollon ammattihenkilöä sitova sekä omaisia ohjaava, ellei ole perusteltua syytä epäillä, että potilaan tahto olisi hoitotahdon laatimisen jälkeen muuttunut."

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano 20:50

" Hoitotahto on voimassa vain silloin, kun potilas ei itse pysty tekemään omaa hoitoaan koskevia päätöksiä.
        Hoitotahto on tarkoitettu hoito-ohjeeksi kroonisissa sairauksissa, joissa paranemisen mahdollisuuksia ei enää ole.

Hoitotahtoon on hyvä kirjata, että se koskee vain tilanteita, joissa toimenpiteillä ainoastaan pystyttäisiin pidentämään kärsivän potilaan elämää.

Tällöin sitä ei sovelleta, jos tajuttomana joutuu sairaalaan äkillisen sairauden tai tapaturman vuoksi, joista toipuminen on mahdollista.

Hoitotahdossa ilmaistu kieltäytyminen aktiivisesta hoidosta on lääkäriä ja muuta terveydenhuollon ammattihenkilöä sitova sekä omaisia ohjaava, ellei ole perusteltua syytä epäillä, että potilaan tahto olisi hoitotahdon laatimisen jälkeen muuttunut."

Lähde?

• Anonyymi kirjoitti:

Lähde?

Ano21:50
        Duodecim Terveyskirjasto
        SAIRAUDET JA HOITO
        LÄÄKÄRIKIRJA DUODECIM
        TERVEYDENHUOLLON AIHEITA
        HOITOTAHTO
        Lääkärikirja Duodecim
        28.1.2022
        Lastentautien erikoislääkäri Ritva Halila, Sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki, Terveystieteiden tohtori Teija Hammar ja Terveystieteiden maisteri Pirita Forsius

Mikä on hoitotahto
        Miksi hoitotahtoa tarvitaan

• Anonyymi

jos sais vielä makkaranpätkän sinapilla ennen..

• Minulle Magnum-Elämys ennen...

• Anonyymi

Pitäs olla oman ymmärrykseni mukaan elvytyskielto ja muistaakseni tein elin luovutus kiellonkin joskus muinon se elvytyskielto pahvi oli lompakossa mu sekin hukku josai kohti

• Anonyymi

Olkoot elvytys tai mikä niin loppu olisi saatava mahdollisimman helpoksi, niin ettei laiteta kotiin yksin kuolemaan kipujen kanssa, yksin olla odottaen kuolemaa, ei hitto.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      315
      11449
    2. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      217
      4863
    3. Tänään olisn uskaltanut

Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      11
      2568
    4. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      162
      1894
    5. Kirjoita jotain kivaa

ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      129
      1891
    6. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      11
      1247
    7. Tiistaina nähdään.

Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos
      Ikävä
      92
      1228
    8. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      241
      1146
    9. Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva

Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon
      Ikävä
      40
      1040
    10. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      84
      931
    Aihe