naisia? Kuka on eläkeköyhä? Paljonko eläkettä saat nyt nettona ja mihin eläkeläisryhmään tunnet kuuluvasi? Millaisella eläkkeellä pärjäisit?
Itselläni on nettoeläke nyt 1380€/kk ja koen pärjääväni ihan hyvin. Saa nähdä sitten, kun kaikki näyttää kovasti kallistuvan ja perusmenot nousevat. Tässä jännän äärellä odottelen.
Olemmeko me eläkeköyhiä
23
63
Vastaukset
- Anonyymi
Yksi varteenotettava asia, eläkeläisten verotus pitää laskea, ja Reilusti, nyt suuri osa maksaa korkeampaa veroa kuin palkkatyössä olevat, miksi ?
Eli, ollaan muka maksavinaan ihan hyvää eläkettä, mutta Verolla se muuttuu ihan Pieneksi eläkkeeksi !- Anonyymi
''....maksaa korkeampaa veroa kuin palkkatyössä olevat, miksi ?''
Palkkatulosta menee monia vähennyksiä joita eläkkeestä ei vähennetä.
- Anonyymi
Eläkkeeni on köyhyysrajan alapuolella. Jos minulle jäisi 1300€ käteen niin pärjäisin sillä hyvin, mutta kun ei jää niin on pärjättävä vähemmällä
- Anonyymi
En saa vielä eläkettä lainkaan vaan teen pätkätöitä eli ei sitä pahasti enää kerrykään. Taidan saada tonnin ja jos hyvin menee, ehkä satanen pari siihen päälle.
Onneksi on asunto maksussa ja mieskin maksamassa kuluja. - Anonyymi
1086,61€/kk. En tunne eläväni puutteessa vaikka en saa mitään tukia.
Sairaseläkkeellä nyt 21 vuotta joista kolmen viimeisen aikana on ollut tosi kyseessä tiheiden kontrollien ja hoitojen muodossa.- Anonyymi
Saanet jonkin verran ksnsaneläkettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saanet jonkin verran ksnsaneläkettä.
Tuohon sisältyy jo KELAn 225,17€ nettokompensatio.
- Anonyymi
Ei eläkeköyhyyttä voi näin karkeasti määritellä.
On aivan eri asia, oletko yksin vai elätkö arkea kanssa toisen. Eli kulut maksetaan kokonaan itse vai yhdessä.
Jos olet toisen kanssa, on todennäköisempää, että myös asut omistusasunnossa sekä on muutakin omaisuutta. Asut yksin ja vuokralla, saat lisäksi max 400 euron asumistuen, sen saa vielä 1800 euron eläkkeellä (pk-seutu).
Kaikki nämäkin vaikuttavat siihen, mihin eläkeläisryhmään (mitähän tämäkin sana tarkoittaa) tuntee kuuluvansa, jos pakko on itsensä kategorioida.
Eivät ole siis missään nimessä vertailukelpoisia.- Anonyymi
Eivät tietenkään ole vertailukelpoisia, vaan mihin ryhmään itse tuntee kuuluvansa. Niinhän se on työelämässäkin. Toiset asuvat yksin ja maksavat kaiken yksin. Toisilla taas on kumppani, eikä mahdollisesti joudu kaikkea yksin maksamaan.
Toiset ovat ns. matalapalkka-aloilla ja toiset taas nauttivat paremmasta palkasta. Kyse on vaan siitä, miltä itsestä tuntuu ja miten elämänsä kokee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät tietenkään ole vertailukelpoisia, vaan mihin ryhmään itse tuntee kuuluvansa. Niinhän se on työelämässäkin. Toiset asuvat yksin ja maksavat kaiken yksin. Toisilla taas on kumppani, eikä mahdollisesti joudu kaikkea yksin maksamaan.
Toiset ovat ns. matalapalkka-aloilla ja toiset taas nauttivat paremmasta palkasta. Kyse on vaan siitä, miltä itsestä tuntuu ja miten elämänsä kokee.Kerrotko, mitä nämä ryhmät sitten ovat?
Ovatko paikkakuntakohtaisia myös? On aivan eri asia olla eläkkeellä Ruukissa kuin pk-seudulla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrotko, mitä nämä ryhmät sitten ovat?
Ovatko paikkakuntakohtaisia myös? On aivan eri asia olla eläkkeellä Ruukissa kuin pk-seudulla.Tunteeko kuuluvansa eläkkeellään toimeentuleviin vai ei toimeentuleviin. Ihan sama, missä asuu tai paljonko eläke on. Kyse on vain omasta kokemuksesta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunteeko kuuluvansa eläkkeellään toimeentuleviin vai ei toimeentuleviin. Ihan sama, missä asuu tai paljonko eläke on. Kyse on vain omasta kokemuksesta!
Miksi sitten kysytään eläkkeen määrää, jos on kyse kokemusperäisestä tunteesta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sitten kysytään eläkkeen määrää, jos on kyse kokemusperäisestä tunteesta?
Ajatus lähti Hesarin vieraskynän kirjoituksesta; Naisten nykyinen eläkeläisköyhyys on tietoisten valintojen tulos.
Mielenkiinnosta vaan ajattelin kysästä, että onko eläkeläisköyhä ja mikä on oma tuntemus oman eläkkeen riittävyydestä.
Taitaa vaan mennä samaan, kun puhutaan palkoistakin. Valitetaan palkan pienuutta, mutta ei sitä, minkä kukakin kokee pieneksi!
- Anonyymi
Tiedän suurinpiirtein tulevan eläkkeeni määrän, jota siis ensi vuonna rupean nauttimaan. Eläkkeeni on noin kolmasosa siitä, mitä nyt saan nettona palkkaa eli kovin on pieni eläke. Olin vuosia kotiäitinä ja nämä vuoden verottavat eläkkeeni määrää. Ei voi mitään, sillä on tultava toimeen tulevaisuudessa. Onneksi puolisollani on parempi eläke, joten sieltä sitä kompensaatiota sitten tulee mutta kyllä ravintolaillalliset ja muut huvitukset vähenevät, toisaalta tilalle tulee lisää vapaa-aikaa ja sen tuomia mahdollisuuksia
- Anonyymi
''...siis ensi vuonna rupean nauttimaan.''
Jos suinkin mahdollista, siirry eläkkeelle kuluvana vuonna.
https://www.keva.fi/uutiset-ja-artikkelit/tyoelakkeiden-korotukset-tammikuussa-vaikuttavat-myos-vuodenvaihteessa-elakkeelle-jaaviin/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
''...siis ensi vuonna rupean nauttimaan.''
Jos suinkin mahdollista, siirry eläkkeelle kuluvana vuonna.
https://www.keva.fi/uutiset-ja-artikkelit/tyoelakkeiden-korotukset-tammikuussa-vaikuttavat-myos-vuodenvaihteessa-elakkeelle-jaaviin/Joo, tiedän tämän, mutta en saavuta alinta eläkeikääni kuin vasta ensi vuoden syksyllä, eli vasta silloin voin päästä virallisesti ensi kertaa eläkkeelle. Olen tuota miettinyt, linkkisi asiaa, ja minun kohdallani se ei ole ajankohtainen.
Pienen eläkkeeni rinnalla, aioin tehdä keikkatyötä, sillä minun alallani niitä riittää.
- Anonyymi
Minulla ei omistus asuntoa. Ei kelan etuksia. Eläkkeeni jää 100e netto vähemmän käteen kuin sinun. Maksan siis itse vuokra asunon vuokran. Kun ei miestä ei lesken eläke ja ei koskaan ollut perintö rahoja. Joten olen koko elämän tottunut elää naisena pakalla joka aina pienempi kuin miehen,sama eläket.Käyn jopa kalillisti yksityinen hammaslääkäri. Mahdollisuus omilla valinoillani. Kun rahaa ei menen tupakaan,ei alkoholin,ei osamaksu ostoksiin..Ei loma matkoihin,ei risteilyihin ymm.Pärjään.Ei valittamista.Minulta ei löydy,Arabiaa, ei Teemaa ,ei Pentik tuotteita.Ei marimekkoa.Sen enpää ei kristalikruunua tai isoa taulu Tv. Ei edes älypuhelinta. Pärjän omilla valinoilla, Voin hyvin arkisessa elämässäni.ItäHelsinki. Vanha nainen.
- Anonyymi
Siitä juuri on kysymys; tyytyväisyys omiin valintoihin! Toimeentulo omilla ansioilla jne. Sen opin jo työelämässä olo aikoina. Samalla matalapalkka-alalla olimme ja toisilla riitti rahat ja toisilla ei. Toiset ostivat oman asunnon ja toiset velkaantuivat kulutusluotoilla. Ihmettelimme vaan toistemme elämäntyylejä.
- Anonyymi
Jos asuminen on edullista 1300 eurolla voi pärjätä.
- Anonyymi
Pieneläkkeellä on pakko laskea elintasoa vielä alemmaksi kuin se sillä matalalla
palkalla on ollut. Jotkut kulut onneksi vähän pienenevät eläkkeellä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.32011489- 2174883
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny112578- 1621914
- 1291891
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il131348Tiistaina nähdään.
Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos921228Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa2411146Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva
Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon401050- 85954